"Dunder" gör comeback
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
"Dunder" gör comeback
För att börja historien om "Dunder".
Någon gång sent 70-tal/början80-tal byggde Grenholm i Umeå en cj5'a för skogen, med allt man kan önska sig. Bilen byter ägare ett par gånger kommande år, för att sedan i slutet av 80 hamna i händerna på bröderna Bergvall i Båstad.
Under 90-talet körs det många jeepträffar i södra sverige varpå smeknamnet "Dunder" sätts på kartan, och bilen blir lite av en ikon. 1999 lägger Bergvallarna offroaden på hyllan, och kör sin sista träff med bilen. Den ställs in i ett garage och glöms bort.
Dom kommande åren sitter jag och bläddrar i min fars fotoalbum och tittar på bilder från gamla jeepträffar i Ränneslätt, Konga mm, och fastnar för just en bil. DEN DÄR SVARTA WILLYSEN!
Det finns många fina jeepar, men det har alltid varit något speciellt med den här. Ända sedan jag var liten grabb har jag drömt om den här bilen, och sagt att: "när jag blir stor ska jag ha en sån"
Åter igen glöms bilen bort, och åren går...
Men så i höstas kommer bilen på tal igen, och man undrar om den fortfarande är vid liv efter alla dessa år. Vi pratar om gamla tider och jag får en massa historier berättade för mig. Exempelvis historien om när Bergvallarna kör igenom en kraftdamm så djupt att kassettbanden flyter omkring i bilen.
Suget efter bilen blir allt större ju mer vi pratar om den, och så för ett par månader sedan tog jag saken i egna händer och kontaktade Bergvall (som för övrigt har varit bekant sedan länge).
15 minuter senare står jag i hans garage och får för första gången i mitt liv se bilen med egna ögon, och wow vilken pjäs.
Efter småprat om väder och vind smyger jag fram frågan jag velat ställa i alla dessa år. Är bilen till salu? OCH HAN SÄGER JAAA!!
Vi kommer överens om ett skäligt pris, och efter ca. 17år får Dunder för första gången på länge se dagsljus!
Bilen då är som synes en cj5-58, men under skalet döljer sig det roliga!
Under den gälade huven ligger en cheva 327 från corvette, med insprut och vassare kam. Bakom sitter en preppad Th350 med Hurst quickshifter. Dana 30 fram och Dana 44 bak, båda diffade.
38" SuperSwampers, winsch, specialbyggd tank i rostfritt, infällda blazer-bakljusen och mycket mer!
Någon gång sent 70-tal/början80-tal byggde Grenholm i Umeå en cj5'a för skogen, med allt man kan önska sig. Bilen byter ägare ett par gånger kommande år, för att sedan i slutet av 80 hamna i händerna på bröderna Bergvall i Båstad.
Under 90-talet körs det många jeepträffar i södra sverige varpå smeknamnet "Dunder" sätts på kartan, och bilen blir lite av en ikon. 1999 lägger Bergvallarna offroaden på hyllan, och kör sin sista träff med bilen. Den ställs in i ett garage och glöms bort.
Dom kommande åren sitter jag och bläddrar i min fars fotoalbum och tittar på bilder från gamla jeepträffar i Ränneslätt, Konga mm, och fastnar för just en bil. DEN DÄR SVARTA WILLYSEN!
Det finns många fina jeepar, men det har alltid varit något speciellt med den här. Ända sedan jag var liten grabb har jag drömt om den här bilen, och sagt att: "när jag blir stor ska jag ha en sån"
Åter igen glöms bilen bort, och åren går...
Men så i höstas kommer bilen på tal igen, och man undrar om den fortfarande är vid liv efter alla dessa år. Vi pratar om gamla tider och jag får en massa historier berättade för mig. Exempelvis historien om när Bergvallarna kör igenom en kraftdamm så djupt att kassettbanden flyter omkring i bilen.
Suget efter bilen blir allt större ju mer vi pratar om den, och så för ett par månader sedan tog jag saken i egna händer och kontaktade Bergvall (som för övrigt har varit bekant sedan länge).
15 minuter senare står jag i hans garage och får för första gången i mitt liv se bilen med egna ögon, och wow vilken pjäs.
Efter småprat om väder och vind smyger jag fram frågan jag velat ställa i alla dessa år. Är bilen till salu? OCH HAN SÄGER JAAA!!
Vi kommer överens om ett skäligt pris, och efter ca. 17år får Dunder för första gången på länge se dagsljus!
Bilen då är som synes en cj5-58, men under skalet döljer sig det roliga!
Under den gälade huven ligger en cheva 327 från corvette, med insprut och vassare kam. Bakom sitter en preppad Th350 med Hurst quickshifter. Dana 30 fram och Dana 44 bak, båda diffade.
38" SuperSwampers, winsch, specialbyggd tank i rostfritt, infällda blazer-bakljusen och mycket mer!
Senast redigerad av Dunder95 den tis dec 27, 2016 19:06, redigerad totalt 2 gång.
/ Dunder, Terrängfolket Båstad
Re: "Dunder" gör comeback
Mitsubishi Pajero
https://www.facebook.com/LusaskensOffroaders" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/LusaskensOffroaders" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: "Dunder" gör comeback
Härligt....., ett nytt ladufynd och en en gamnal kämpe som får möjlighet att komma ut igen efter en lång slummer är ju helt underbart, stort Grattis!!
Den hoppas jag få se i sitt rätta element någon gång framöver!!
Den hoppas jag få se i sitt rätta element någon gång framöver!!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: "Dunder" gör comeback
Tackar tackar
Ja det här är ju en bil som är byggd för att ta sig fram, så nog kommer ni få se den på många träffar framöver. Både som apa i bergen, och som gris i träsken!
För att fortsätta lite på historien då!
Någon vecka efter att bilen var i hamn, började vi kolla över den lite här och var. Bergvall som är en god vän lovade att hjälpa mig få snurr på motorn innan han sa farväl av bilen. Vi höll på några kvällar under en veckas tid, och så var den redo. Tändning på, -"soppapumpen går"... och så pang på tredje varvet går motorn igång. Helt otroligt efter att ha stått undangömd och orörd i 17 år!
Veckan därpå bokar jag in besiktning på bilen, mest för att få en lista på allt som behöver åtgärdas.
Besiktningsmannen kollar igenom bilen och skriver ut protokollet, och se på f-n...
Glad som en speleman kör jag hem bilen i garaget, och nu över vintern ska jag kolla över den lite mer noga.
Jag har inga större planer för bilen inför kommande säsong, utan kommer köra med den som den står. Det är ju trotts allt en potent bil redan!
Lite småförbättringar kommer det bli här och var för att få den i topptrim
Ja det här är ju en bil som är byggd för att ta sig fram, så nog kommer ni få se den på många träffar framöver. Både som apa i bergen, och som gris i träsken!
För att fortsätta lite på historien då!
Någon vecka efter att bilen var i hamn, började vi kolla över den lite här och var. Bergvall som är en god vän lovade att hjälpa mig få snurr på motorn innan han sa farväl av bilen. Vi höll på några kvällar under en veckas tid, och så var den redo. Tändning på, -"soppapumpen går"... och så pang på tredje varvet går motorn igång. Helt otroligt efter att ha stått undangömd och orörd i 17 år!
Veckan därpå bokar jag in besiktning på bilen, mest för att få en lista på allt som behöver åtgärdas.
Besiktningsmannen kollar igenom bilen och skriver ut protokollet, och se på f-n...
Glad som en speleman kör jag hem bilen i garaget, och nu över vintern ska jag kolla över den lite mer noga.
Jag har inga större planer för bilen inför kommande säsong, utan kommer köra med den som den står. Det är ju trotts allt en potent bil redan!
Lite småförbättringar kommer det bli här och var för att få den i topptrim
/ Dunder, Terrängfolket Båstad
-
- Rutinerad
- Inlägg: 286
- Blev medlem: sön jul 05, 2009 0:33
- Ort: Varberg
Re: "Dunder" gör comeback
Den där bilen har jag torrkört som liten grabb, känner väl igen den
Volvo PVPJTGB 1111
Volvo TGB 20
Volvo TGB 1314c
Volvo TGB 20
Volvo TGB 1314c
Re: "Dunder" gör comeback
Kul att den känns igen!Pvpjtgb1111 skrev:Den där bilen har jag torrkört som liten grabb, känner väl igen den
/ Dunder, Terrängfolket Båstad
Re: "Dunder" gör comeback
Skulle vilja se att fler 80-talsbyggen inte göms i lador utan kom ut på vägarna/i skogen igen... Vi måste tänka på återväxten inom hobbyn, då går det inte att sitta och hålla på alla bilar... Ni som har för många bilar som stått i 20-30 år, sälj och låt hobbyn frodas igen
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: "Dunder" gör comeback
Nu är det dags för nästa generation att få känna på RIKTIGA jeepar!
/ Dunder, Terrängfolket Båstad
Re: "Dunder" gör comeback
För många
man kan väl aldrig ha för många bilar
man kan väl aldrig ha för många bilar
Bilar med hårda tändkablar luktar godare
Offroaders Häggum.com
Offroaders Häggum.com
Re: "Dunder" gör comeback
Riktigt BALL,fortsätt att ha den fastkedjad.
Den ser rymningsbenägen ut.Snyggaste fälgarna någonsin.
/anders
Den ser rymningsbenägen ut.Snyggaste fälgarna någonsin.
/anders
Re: "Dunder" gör comeback
Har hänt lite i garaget idag!
Något av det första jag gjorde när jag köpt bilen, var att byta ut stålvajern på vinchen mot en Pullmaster syntetlina från Umeå Offroad som jag varmt kan rekomendera!
Dock fick jag tänka om vad gäller linstyrningen , men fick nog till det någorlunda idag. Stålplattan kommer bultas i kofångaren genom de tre nedre hålen!
Något av det första jag gjorde när jag köpt bilen, var att byta ut stålvajern på vinchen mot en Pullmaster syntetlina från Umeå Offroad som jag varmt kan rekomendera!
Dock fick jag tänka om vad gäller linstyrningen , men fick nog till det någorlunda idag. Stålplattan kommer bultas i kofångaren genom de tre nedre hålen!
/ Dunder, Terrängfolket Båstad
Re: "Dunder" gör comeback
Det blev lite ändrade planer i helgen!
Kom över en bit 100x60 balk, så nu blir det helt ny kofångare istället
Har inte klurat färdigt på hur det ska se ut , men är lite sugen på att bygga stinger så vi får se var detta slutar!
Har köpt en ny fördelare också, så nu blir det brytarlös tändning
Kom över en bit 100x60 balk, så nu blir det helt ny kofångare istället
Har inte klurat färdigt på hur det ska se ut , men är lite sugen på att bygga stinger så vi får se var detta slutar!
Har köpt en ny fördelare också, så nu blir det brytarlös tändning
/ Dunder, Terrängfolket Båstad
Re: "Dunder" gör comeback
Blev inte så mycket gjort ikväll.
Svetsat muttrar i ramens insida att bulta kofångaren i, och sen börjat kolla på hur den skulle kunna se ut.
Har i alla fall bestämt mig för att ha en schackel i var ände!
Svetsat muttrar i ramens insida att bulta kofångaren i, och sen börjat kolla på hur den skulle kunna se ut.
Har i alla fall bestämt mig för att ha en schackel i var ände!
/ Dunder, Terrängfolket Båstad
Re: "Dunder" gör comeback
Mysig bil!
En krigare må alltid vara en krigare, men måste erkänna att jag gillar CJ5-CJ8 bättre än flatfenderversionerna av CJ....även om jag är rätt ensam om åsikten.
En krigare må alltid vara en krigare, men måste erkänna att jag gillar CJ5-CJ8 bättre än flatfenderversionerna av CJ....även om jag är rätt ensam om åsikten.
Datsun King Cab - Gårdstraktorn
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: "Dunder" gör comeback
Denna är redigt ball. Kul som tusan när det finns en historia bakom
Mvh//Klirre
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!