Tredje Jeepen gillt

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Tredje Jeepen gillt

Inlägg av Lars 9k » ons jul 06, 2016 12:00

Det blev snyggt och prydligt.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

eliaspalmer
Rutinerad
Inlägg: 258
Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
Ort: Stenungsund/Göteborg

Re: Tredje Jeepen gillt

Inlägg av eliaspalmer » lör jul 09, 2016 14:28

Lars 9k skrev:Det blev snyggt och prydligt.
Jo tack [emoji1] kompisarna kallar mig för ljusbög men vad gör det? [emoji1]

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt


Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL

eliaspalmer
Rutinerad
Inlägg: 258
Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
Ort: Stenungsund/Göteborg

Re: Tredje Jeepen gillt

Inlägg av eliaspalmer » ons jul 13, 2016 17:46

Nu har jag anmält mig till Offroaders Bohusläns 30 års-jubileum mellan 29-31 Juli! Ska blir riktigt roligt att åka med egen bil för en gångs skull istället för att bara gå bredvid :D :tumbup:

Fram tills dess så skall det göras följande: byta knutkorsen i framaxeln, ny olja i fördelningslådan och ny olja i båda axlarna. Knutkors beställdes idag och kommer på fredag.

Är det någon som vet vad det ska vara för olja i f-lådan och i axlarna? EDIT: Ska vara 1 l Dextron 3 i f-lådan och 75w-90 i axlarna :tumbup:
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt


Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL

eliaspalmer
Rutinerad
Inlägg: 258
Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
Ort: Stenungsund/Göteborg

Re: Tredje Jeepen gillt

Inlägg av eliaspalmer » ons jul 13, 2016 21:22

Gjorde ett litet stenskott/insektsskydd för det nya fina kylen idag.

Före

Bild

Biltema har bra grejer! 12 m2 myggnät för 129 kr

BildBild

Efter

Bild

Syns inte ens från 2 meters håll men det håller insekterna borta :)

Sen var jag och köpte lite annat som kan vara bra att ha

Bild

Terrängkarta! Om man vill åka runt på skogsvägar man knappt visste fanns så slår nog denna Google maps [emoji106] var såklart tvungen att köpa 2 då jag bor precis på gränsen mellan områdena..

Bild

Då de stora ledramperna framåt stör ut radion så köpte jag också ett filter på Biltema som ska ta bort det, ska bli intressant att se hur/om det funkar!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt


Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL

eliaspalmer
Rutinerad
Inlägg: 258
Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
Ort: Stenungsund/Göteborg

Re: Tredje Jeepen gillt

Inlägg av eliaspalmer » ons jul 27, 2016 22:40

Nu har det hänt lite igen! Olja bytt i fram och bakaxel. Trodde att det inte hade gjorts sen -94 men oljan så förvånansvärt frisk ut så bytet kanske var onödigt :roll: jaja...

Bild

Bild

Life pro tip: lossa bara den översta bulten litegrann och ta bort resten av bultarna helt. Sen in med en mejsel och bänd bort skyddet, då riskerar du inte att tappa skyddet ner i spilloljedunken :)

Bild

Bild

Lite almighty brakecleaner gjorde susen

Bild

Sen skrapa bort gamla packningsmassan, på med ny, skruva ihop och fyll på olja. Samma visa på framaxeln :)

Sen var ju tanken att jag skulle byta knutkorsen fram men då naven satt något djävulskt hårt och sitter med några konstiga 12-point bult så låter jag de vara så länge. Vore tråkigt att dra sönder någonting när det är jeepträff på lördag :aargh:

Hur hårt satt det undrar ni? Bild

Nästa vecka kommer det bilder från Offroaders Bohusläns 30-års träff, hoppas egna bilen håller :jump:

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt


Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL

eliaspalmer
Rutinerad
Inlägg: 258
Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
Ort: Stenungsund/Göteborg

Re: Tredje Jeepen gillt

Inlägg av eliaspalmer » sön jul 31, 2016 22:30

Halloj! Här kommer lite bilder från Jeepträffen :) BildBildBildBildBildBild

Är riktigt imponerad över framkomligheten! Hade nog minst däck med snällast mönster men med en en grym co-driver som även råkar vara min far och förnuftig högerfot så kommer man långt!

Bild

Tog en stund att spola rent

Bild

Tyvärr begick pinnbulten i vänster framdämpare självmord med resultatet manglad framdämpare :aargh: kör just nu med en dämpare fram och det funkar bra, gungar lite mer när man svänger bara

Dagens fråga är alltså: vart köper man endast framdämpare? Den manglade var från Rough Country Suspensions men jag hittar ingenstans där man bara kan beställa 1. Finns det andra bra dämpare att satsa på? Märken? Nu blev det visst 3 frågor men det få la gå :mrgreen:

Ha d gött [emoji481]

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt


Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL

eliaspalmer
Rutinerad
Inlägg: 258
Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
Ort: Stenungsund/Göteborg

Re: Tredje Jeepen gillt

Inlägg av eliaspalmer » ons aug 17, 2016 22:11

Hej allihop! Nu har det hänt lite grejer igen!

Bild
Bestämde mig för att köra med Rough Countrys N2O dämpare. De är egentligen för 4-6" höjning men då är det preparerat för en eventuell framtida höjning iallafall 8)

Bild
Sen blev det lite Quick Disconnects krängningshämmare eftersom jag drog av båda original "pinnarna" från axlarna när jag höjde bilen.

Bild Se så snyggt det blev! Är STOOOR skillnad från att ha kört runt med 1 framdämpare och inga krängningshämmare överhuvudtaget de senaste veckorna :jump:

Tyvärr har detta ingrepp orsakat problem då mina sportiga aluminiumfälgar breddar så mycket inåt så vid fullt rattutslag tar det i krängningshämmarna...Finns det någon här som kan tänka sig att sälja/byta några fälgar som breddar utåt istället? :poke:

Sen går jag i tankar om att måla om jeepen också. Något i stil med matt olivgrön a la Willys MB. Typ något i denna stilen:

Bild Bild

Lite svårt att bestämma mig ang färgschemat. Svarta skärmbreddare och kofångare är givet men svart på dörrarna också? Svart tak? Svarta breda "viperränder" över motorhuven? Idéerna är många...

Men för att måla så krävs det såklart en vettig färg. Fått tips om Temadur 20 men kan en firma bryta den i precis rätt kulör? Vilka andra färger finns det? Hade tänkt mig att rolla bilen med skumgummiroller. Fördelen då är att om man får en rejäl repa eller liknande så är det bara att måla över :woot:

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt


Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Tredje Jeepen gillt

Inlägg av Lone Wolf » fre aug 19, 2016 13:08

Jag kan möjligen få Plåt fälgar över
Pm:a vid intresse

eliaspalmer
Rutinerad
Inlägg: 258
Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
Ort: Stenungsund/Göteborg

Re: Tredje Jeepen gillt

Inlägg av eliaspalmer » tis sep 06, 2016 18:43

Hallå hallå!

Åkte på träff med Kungälvs Jeepklubb i helgen och jag är fortfarande riktigt imponerad över hur bra den tar sig fram trots relativt små mods :) Bilder kommer!

Märkte efter träffen att bilen sackade 2 cm på höger bak. Inte så mycket kan tyckas men det syns med blotta ögat och sackar även utan last och passagerare. Hade av hjulet ikväll och med axeln hängandes i luften ser bladfjädern ut såhär
BildBild

Bladen tycks ha gått isär och plastpluppen som sitter där sitter löst. Andra sidan som jämförelse

Bild

Kan det vara det som gör att den sackar? Inga blad brutna och schackel är hela vad jag kan se.

Tråkigt att krångla med i stort sett nya delar :aargh:


EDIT: Jämförelsebilden kan ni strunta i, den sidan står ju fortfarande på backen på bilden :roll: :rodnar:

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt


Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL

350420
Hemmastadd
Inlägg: 133
Blev medlem: lör sep 03, 2016 20:11
Ort: RIMBO i ROSLAGEN

Re: Tredje Jeepen gillt

Inlägg av 350420 » ons sep 07, 2016 19:56

Hej
Du vrekar vara jäkligt duktig hoppas du o jeepen kommer att trivas ihop
Är det en V8 i den
350420

eliaspalmer
Rutinerad
Inlägg: 258
Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
Ort: Stenungsund/Göteborg

Re: Tredje Jeepen gillt

Inlägg av eliaspalmer » ons sep 07, 2016 22:03

350420 skrev:Hej
Du vrekar vara jäkligt duktig hoppas du o jeepen kommer att trivas ihop
Är det en V8 i den
350420
Jo hon är allt grann :tumbup: Nä Cherokee XJ kom aldrig med V8. Finns endast med rak 6:a bensinare, diesel 4:a och en rätt så ovanlig rak 4:a bensinare.
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt


Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL

eliaspalmer
Rutinerad
Inlägg: 258
Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
Ort: Stenungsund/Göteborg

Re: Tredje Jeepen gillt

Inlägg av eliaspalmer » ons sep 07, 2016 22:14

Lite poserbilder från helgen 8)

Bild

Bild

Nästan fullt utflexad på andra bilden med krängningshämmarna urkopplade :beer:

Och angående stroppen i kofångaren, ja jag hängde mig på höger nedre bärarm och bakaxelklumpen tidigare :rodnar:
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt


Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Tredje Jeepen gillt

Inlägg av Lars 9k » tor sep 08, 2016 11:49

Du skall kanske överväga lite stadigare diffkåpor innan du trycker dem för hårt mot någon sten.
Lätt gjort!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

eliaspalmer
Rutinerad
Inlägg: 258
Blev medlem: tis okt 29, 2013 20:06
Ort: Stenungsund/Göteborg

Re: Tredje Jeepen gillt

Inlägg av eliaspalmer » tor sep 08, 2016 13:22

Lars 9k skrev:Du skall kanske överväga lite stadigare diffkåpor innan du trycker dem för hårt mot någon sten.
Lätt gjort!
Har funderat på detta, såg att Robe på Sweden Fabrication hade några som såg lockande ut :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt


Pluggar på universitet nu så jeepåkandet är vilande under större delen av året...

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Tredje Jeepen gillt

Inlägg av Lars 9k » tor sep 08, 2016 16:12

eliaspalmer skrev:
Lars 9k skrev:Du skall kanske överväga lite stadigare diffkåpor innan du trycker dem för hårt mot någon sten.
Lätt gjort!
Har funderat på detta, såg att Robe på Sweden Fabrication hade några som såg lockande ut :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Han har MYCKET som ser lockande ut :D
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Skriv svar