Geländewagen renovering
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Geländewagen renovering
Tycker det börjar bli dags att visa vad som händer i garaget på kvällarna numera.
har velat ha en G länge men de tittat på har varit väldigt dåligt skötta och blivit behandlade med mer spackel än oljebyten. Hursom så blev det så att efter semestern förra året så åkte jag ned till linköping till välkänd forumist och det blev affär.
Mer eller mindre orörd lång W460 med om617 (sugdiesel) som ger den rätta känslan med bortrostade bakre hörn, skärmkanter, flyglar och trösklar. Lite rattgung över 90 men i övrigt tycks det mekaniska vara i ok skick bortsett nersjunkna bakfjädrar. Positivt är att allt mekaniskt fungerar och inredningen riktigt fräsh och original vad jag kan bedömma.. Kladdigt under mattorna till förbannelse tyder på att ägaren iaf försökt hålla rosten borta.
Den var nybesiktigad så den kördes hem de dryga 20milen till sthlm. Nyfunnen kärlek och en upplevelse att det kan vara så roligt att åka i 80. På vägen tankades det och då uppenbarade det sig att tankarmaturen var trasig. När jag hade 3 mil kvar o ska köra av motorvägen brister en bromsslang och faktum består att även huvudcylindern är kass då jag tappar all bromsverkan trots 2-krets. Väl hemma i garaget uppenbarar sig ett dieselläckage. Så väl hemma droppar det både olja, diesel oxh bromsvätska på garagegolvet, visst är livet underbart?
Hursom den stora frågan det sista halvåret har då varit vad man ska göra med den. Bromsarna fixades ganska omgående. Efter en del funderande och överläggning hemma så har vi (sambon är med på ett hörn), att den skall göras i ordning.
Så efter närmare inspektion så har vi en liten agenda på vad som ska göras initialt...
- Rosten skall åtgärdas, nya hörn, balk under baklucka, bakflyglar och trösklar är inhandlat o ligger i garaget. flyglarna fram ska fixas, om de lagas eller köps nya får vi se. Två tvärbalkar under bagaget är dåliga (de mellan längsgående balkarna) så de ska bytas. I golvet är det endast 2 små hål i skuffen att lägga igen.
- alla bussningar i framvagn/bakvagn ska bytas då den är lite "slapp" styrleder o så känns stumt iaf, glädjande.
- fjäderar och dämpare runt om, passar på med höjningssats om ca 40-60mm då jag tänkt mig 33-35"
- panhardstagsinfästning på bakaxeln är bortrostat så detta ska göras nytt, ska man höjja detta fäste motsvarande höjningssatsen man monterar? Kommer att förlänga fjäderstoppen motsvarande höjningen.
- renovering av bakaxel, litet glapp vänster bak trots att jag lagt åt hjullagret. Så hjullager och alla packningar bytes, även på pinjonen, behövs fler lager bytas görs det.
- renovering av framaxel, cv-knutarna slut då de knäpper vid 4hjulsdrift när man svänger med last. Passar på att byta packningar och hjul- & kingpinlager samtidigt.
- nya fjädersäten i både bakaxel och i ram bak då dessa är slut. Dämparfästena i ram är friska men ska skäras loss och svetsas om då de är bytta av en riktig klåpare sedan tidigare, ser ut som att någon satt migen på 25A och kört max trådmatning, ett under att det håller och att bilprovningen accepterar detta.
-motor och växellåda rör jag inte i dagsläget då jag inte bestämt mig om jag ska byta eller renovera, motorn går jättefint bortsett från att den läcker mycket lite olja i packningen till vakuumpumpen
Ett par bilder från säljaren kan jag bjuda på, jag antar att ingen misstycker. jag har börjat men inte kommit så långt ännu.
har velat ha en G länge men de tittat på har varit väldigt dåligt skötta och blivit behandlade med mer spackel än oljebyten. Hursom så blev det så att efter semestern förra året så åkte jag ned till linköping till välkänd forumist och det blev affär.
Mer eller mindre orörd lång W460 med om617 (sugdiesel) som ger den rätta känslan med bortrostade bakre hörn, skärmkanter, flyglar och trösklar. Lite rattgung över 90 men i övrigt tycks det mekaniska vara i ok skick bortsett nersjunkna bakfjädrar. Positivt är att allt mekaniskt fungerar och inredningen riktigt fräsh och original vad jag kan bedömma.. Kladdigt under mattorna till förbannelse tyder på att ägaren iaf försökt hålla rosten borta.
Den var nybesiktigad så den kördes hem de dryga 20milen till sthlm. Nyfunnen kärlek och en upplevelse att det kan vara så roligt att åka i 80. På vägen tankades det och då uppenbarade det sig att tankarmaturen var trasig. När jag hade 3 mil kvar o ska köra av motorvägen brister en bromsslang och faktum består att även huvudcylindern är kass då jag tappar all bromsverkan trots 2-krets. Väl hemma i garaget uppenbarar sig ett dieselläckage. Så väl hemma droppar det både olja, diesel oxh bromsvätska på garagegolvet, visst är livet underbart?
Hursom den stora frågan det sista halvåret har då varit vad man ska göra med den. Bromsarna fixades ganska omgående. Efter en del funderande och överläggning hemma så har vi (sambon är med på ett hörn), att den skall göras i ordning.
Så efter närmare inspektion så har vi en liten agenda på vad som ska göras initialt...
- Rosten skall åtgärdas, nya hörn, balk under baklucka, bakflyglar och trösklar är inhandlat o ligger i garaget. flyglarna fram ska fixas, om de lagas eller köps nya får vi se. Två tvärbalkar under bagaget är dåliga (de mellan längsgående balkarna) så de ska bytas. I golvet är det endast 2 små hål i skuffen att lägga igen.
- alla bussningar i framvagn/bakvagn ska bytas då den är lite "slapp" styrleder o så känns stumt iaf, glädjande.
- fjäderar och dämpare runt om, passar på med höjningssats om ca 40-60mm då jag tänkt mig 33-35"
- panhardstagsinfästning på bakaxeln är bortrostat så detta ska göras nytt, ska man höjja detta fäste motsvarande höjningssatsen man monterar? Kommer att förlänga fjäderstoppen motsvarande höjningen.
- renovering av bakaxel, litet glapp vänster bak trots att jag lagt åt hjullagret. Så hjullager och alla packningar bytes, även på pinjonen, behövs fler lager bytas görs det.
- renovering av framaxel, cv-knutarna slut då de knäpper vid 4hjulsdrift när man svänger med last. Passar på att byta packningar och hjul- & kingpinlager samtidigt.
- nya fjädersäten i både bakaxel och i ram bak då dessa är slut. Dämparfästena i ram är friska men ska skäras loss och svetsas om då de är bytta av en riktig klåpare sedan tidigare, ser ut som att någon satt migen på 25A och kört max trådmatning, ett under att det håller och att bilprovningen accepterar detta.
-motor och växellåda rör jag inte i dagsläget då jag inte bestämt mig om jag ska byta eller renovera, motorn går jättefint bortsett från att den läcker mycket lite olja i packningen till vakuumpumpen
Ett par bilder från säljaren kan jag bjuda på, jag antar att ingen misstycker. jag har börjat men inte kommit så långt ännu.
Re: Geländewagen renovering
va kul följer tråden
De knullet som ersätter en runk är inte uppfunnit än
Re: Geländewagen renovering
Sedär ja, den såg trevlig ut!
Datsun King Cab - Gårdstraktorn
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Re: Geländewagen renovering
Lokaliserat dieselläckaget och lappat det tidigare i veckan. Hålet var som ett synålshuvud, ett dutt med rondellen o det blev större.. läckaget var på ovansidan i "dalen" där det ligger mot ram.. Den slutade läcka när det var knappt 40L kvar i tanken, så det har inte besvärat mig särskilt mycket tidigare.
Väl nere så syntes det att den tidigare är lagad då den var smetad med spackel. jag är dock lite skeptisk till det tidigare förfarandet med hänsyn till hur de lappat fjäderstopp o dämparfästena.. men man försöker inte fixa det som fungerar, i synnerhet inte när det är så lätt att komma åt senare och kvittar sålänge det är tätt.
Slipat rent, klippt till en plåt, några svetsloppor och lite bronslod på det så var läckaget väck.
.. Även passat på att riva lite i kupen.
Inga bra bilder innan men hörnplåtarna fanns inte nedanför hjulhusen kan man säga, inre plåtarna var iprincip upprostade.
inre trösklarna är som nya, yttre är kexiga in till instegen till baksätet. Yttre balken under bakdörren var Bortrostad under lysena (syns inte utifrån) och rostig mitt på då man skavt bort lacken i insteget.. Så denna fick åka nu då den inte går att byta utan att riva hörnen.
Väl nere så syntes det att den tidigare är lagad då den var smetad med spackel. jag är dock lite skeptisk till det tidigare förfarandet med hänsyn till hur de lappat fjäderstopp o dämparfästena.. men man försöker inte fixa det som fungerar, i synnerhet inte när det är så lätt att komma åt senare och kvittar sålänge det är tätt.
Slipat rent, klippt till en plåt, några svetsloppor och lite bronslod på det så var läckaget väck.
.. Även passat på att riva lite i kupen.
Inga bra bilder innan men hörnplåtarna fanns inte nedanför hjulhusen kan man säga, inre plåtarna var iprincip upprostade.
inre trösklarna är som nya, yttre är kexiga in till instegen till baksätet. Yttre balken under bakdörren var Bortrostad under lysena (syns inte utifrån) och rostig mitt på då man skavt bort lacken i insteget.. Så denna fick åka nu då den inte går att byta utan att riva hörnen.
Re: Geländewagen renovering
Hejsan!
Du ser ut att ha lite att göra. Snyggt fixat med tanken! Jag körde med bly men det var ganska oskönt att jobba med.
Min var likadan bakom hörnen. Särskilt jobbigt på sidan med gångjärnen.
Lyckligtvis finns varenda plåt att köpa ny.
Tankarmaturen går på en tusing men är sjukt lätt att ha sönder igen. Knappt värt det tycker jag.
Jag är rätt säker på att jag fortfarande har ett fint gångjärn i garaget. Jag köpte två men behövde bara byta det ena. Säg till om du vill hämta upp det!
Mats
Du ser ut att ha lite att göra. Snyggt fixat med tanken! Jag körde med bly men det var ganska oskönt att jobba med.
Min var likadan bakom hörnen. Särskilt jobbigt på sidan med gångjärnen.
Lyckligtvis finns varenda plåt att köpa ny.
Tankarmaturen går på en tusing men är sjukt lätt att ha sönder igen. Knappt värt det tycker jag.
Jag är rätt säker på att jag fortfarande har ett fint gångjärn i garaget. Jag köpte två men behövde bara byta det ena. Säg till om du vill hämta upp det!
Mats
Geländewagen -82 (w460, äventyrsbilen)
Geländewagen -94 (w463, projektbilen)
Geländewagen -94 (w463, projektbilen)
Re: Geländewagen renovering
karosseriet är friskare än väntat faktiskt..
Jag hade mer tur än du med stolpen till bakdörren då min är stum i gångjärnsinfästningarna.. Däremot är den uppkäkad under gångjärnen, så jag tänkte skära av och skarva där då jag inte har lust att byta hela stolpen. Det fina nu är att man vet var skiten fastnar så man kanske är lite noga att spola ur när man varit o badat.
Hursom så skulle jag behöva göra något åt gångjärnen på de andra dörrarna när du nämner det då det nedre är glapp på 3 dörrar. Tänkte börja att knacka ur sprintarna o se om det räcker att byta dessa.. Nya var inte så farligt dyra, 55kr styck på merca. Räcker det inte med sprintarna får man väl brotcha i hylsor i gångjärnskroppen, för jag har ingen lust att betala vad Merca ska ha för nya gångjärn.
Någon som har tips på vad man ska skrapa bort den härliga plastmattan/rostskyddet under bilen med? Ska skrapa rent hjulhusen och lägga nytt kitt+rostskydd nu när flyglarna är bortkapade.
Jag hade mer tur än du med stolpen till bakdörren då min är stum i gångjärnsinfästningarna.. Däremot är den uppkäkad under gångjärnen, så jag tänkte skära av och skarva där då jag inte har lust att byta hela stolpen. Det fina nu är att man vet var skiten fastnar så man kanske är lite noga att spola ur när man varit o badat.
Hursom så skulle jag behöva göra något åt gångjärnen på de andra dörrarna när du nämner det då det nedre är glapp på 3 dörrar. Tänkte börja att knacka ur sprintarna o se om det räcker att byta dessa.. Nya var inte så farligt dyra, 55kr styck på merca. Räcker det inte med sprintarna får man väl brotcha i hylsor i gångjärnskroppen, för jag har ingen lust att betala vad Merca ska ha för nya gångjärn.
Någon som har tips på vad man ska skrapa bort den härliga plastmattan/rostskyddet under bilen med? Ska skrapa rent hjulhusen och lägga nytt kitt+rostskydd nu när flyglarna är bortkapade.
Re: Geländewagen renovering
Stämjärn är det lättaste att andvända eller en tryckluftsdriven huggmejsel
Skickat från min Nokia 3310 med Tapatalk
Skickat från min Nokia 3310 med Tapatalk
De knullet som ersätter en runk är inte uppfunnit än
Re: Geländewagen renovering
Är det samma hemska gummihistoria som på t.ex. W123orna?
Datsun King Cab - Gårdstraktorn
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Re: Geländewagen renovering
Ska prova slipa en huggmejsel o prova om det går fortare. Köpte även en borste för kapmaskin, tror det blir lättare att skrapa rent kring skärmkanter o dylikt med en sådan.
Beträffande om det är samma gummihistoria som w123 så vet jag inte.. Men det lär knappast vara nått special.
Beträffande om det är samma gummihistoria som w123 så vet jag inte.. Men det lär knappast vara nått special.
Re: Geländewagen renovering
Slipa är odugligt man smetar bara ut allt, har provat alla möjliga sätt, det bästa är kolsyresläckare/ torr-is och knacka lös det
Skickat från min Nokia 3310 med Tapatalk
Skickat från min Nokia 3310 med Tapatalk
De knullet som ersätter en runk är inte uppfunnit än
Re: Geländewagen renovering
OK, nä jag tänkte Mercedesbyggda MB från de här åren brukar ha något gummibaserat segt vitaktigt elände, väldigt stadig när den sitter, hopplös på att hålla fukt där den släpper, hopplös att få bort....men hur det är med en sån här Puch Dakota vet jag inte....
Datsun King Cab - Gårdstraktorn
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Re: Geländewagen renovering
Sysslat lite i helgen, mycket syns inte men det har varit en hel del som skurits bort och slipats ned för uppbyggnad och inpassning av nya plåtar.
Passat på att skrapa hjulhusen då jag ska göra ny underredsbehandling och jag har sett att plastmattan släppt på sina ställen.
Borrat loss alla svets och Skurit av bakflyglarna på båda sidor o skrapat hjulhusen, lufthuggmejseln var guld värd, man fick dock laborera lite med lämpligt lufttryck då den tenderat att hugga i plåten innan man hitta rätt.
Sicket skitgöra men betydligt lättare när flyglarna är av. min tanke är att lyfta karossen när jag hittat ett båttält med höjd om minst 3m i takfoten. Därför gör jag iordning flyglarna och trösklarna nu innan jag lyfter då jag tänkt ställa den på trösklarna.
Även släppt på sista gummilisterna och man ser vad fukten gjort. A-stolparna är friska men just under listen är de bortrostade totalt, tröskeln som ligger innanför är fortfarande som ny här, så fukten kommer utifrån. På förarsidan var det betydligt bättre.
Nu när alla lister är ur så ser man vad som vuxit innanför falsen i instegen, inte mycket.
Man ser på förarsidan att någon har för flera år sedan kladdat spackel i torpeden och lite kring "gaspedalsörat". Glädjande att alla instegen är friska då det inte går att få golvet som ekonomiplåt från merca längre vad jag hört.
Avslutar med en bild på fjäder+dämparfäste bak så förstår ni varför jag ska byta dessa.
Passat på att skrapa hjulhusen då jag ska göra ny underredsbehandling och jag har sett att plastmattan släppt på sina ställen.
Borrat loss alla svets och Skurit av bakflyglarna på båda sidor o skrapat hjulhusen, lufthuggmejseln var guld värd, man fick dock laborera lite med lämpligt lufttryck då den tenderat att hugga i plåten innan man hitta rätt.
Sicket skitgöra men betydligt lättare när flyglarna är av. min tanke är att lyfta karossen när jag hittat ett båttält med höjd om minst 3m i takfoten. Därför gör jag iordning flyglarna och trösklarna nu innan jag lyfter då jag tänkt ställa den på trösklarna.
Även släppt på sista gummilisterna och man ser vad fukten gjort. A-stolparna är friska men just under listen är de bortrostade totalt, tröskeln som ligger innanför är fortfarande som ny här, så fukten kommer utifrån. På förarsidan var det betydligt bättre.
Nu när alla lister är ur så ser man vad som vuxit innanför falsen i instegen, inte mycket.
Man ser på förarsidan att någon har för flera år sedan kladdat spackel i torpeden och lite kring "gaspedalsörat". Glädjande att alla instegen är friska då det inte går att få golvet som ekonomiplåt från merca längre vad jag hört.
Avslutar med en bild på fjäder+dämparfäste bak så förstår ni varför jag ska byta dessa.
Re: Geländewagen renovering
Jag är med dig, det är faktiskt kul att köra trots 80kmh. Har en likadan. Mvh
300GD LWB 1981
OM605 turbo Baldurs ecu
OM605 turbo Baldurs ecu
Re: Geländewagen renovering
Hej !
Kul att du kommit igång med projektet & verkligen hög nivå på renoveringen !
Mvh Fredrik
Kul att du kommit igång med projektet & verkligen hög nivå på renoveringen !
Mvh Fredrik
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Re: Geländewagen renovering
Låter ju halvmysko om golvet inte finns att få fatt i med tanke på att modellen trots allt är i produktion fortfarande och att MB brukar vara otroliga på att hålla reservdelar till äldre bilar...
Men det är klart, kan ju kanske skilja på nyare årsmodeller och behöver du det hur som helst inte så spelar det ju ingen roll.
Och jag kan hålla med, körglädjen med terrängbil är en helt annan än med en vanlig personbil, självklart är det i skogen de kommer mest till sin rätt, men kortare turer på landsvägen är det helt okej rulla fram i 80 (vilket är var det börjar gå segt för min Datsun också, samt bli vingligt och studsigt), höra dieseln tuffa på och sitta högt över allting med bra utsikt. Däremot väljer man kanske en annan bil för husvagnssemester...
Men det är klart, kan ju kanske skilja på nyare årsmodeller och behöver du det hur som helst inte så spelar det ju ingen roll.
Och jag kan hålla med, körglädjen med terrängbil är en helt annan än med en vanlig personbil, självklart är det i skogen de kommer mest till sin rätt, men kortare turer på landsvägen är det helt okej rulla fram i 80 (vilket är var det börjar gå segt för min Datsun också, samt bli vingligt och studsigt), höra dieseln tuffa på och sitta högt över allting med bra utsikt. Däremot väljer man kanske en annan bil för husvagnssemester...
Datsun King Cab - Gårdstraktorn
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.