GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractive 3
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractive 3
Jag har nu ägt min Suburban sedan 2005. Jag har ägt några andra fordon samtidigt genom åren men suburban har alltid funnits där i en eller annan form. Vi har haft våra duster och ett och annat hot om pressning har flugit genom luften vid låga blodsockervärden och haverier långt hemifrån.
Sanningen är dock att jag har utomordentligt svårt att motivera för mig själv varför jag ska byta bil.
Det har ju blivit lite modifikationer genom åren som jag tänkte redovisa här men först lite historia!
Den började som skogsbil. Totalt sönderkörd av de 28 "brukarna" före mig. Då jag köpte den hade den använts för att dra upp båtar på ett varv och bakaxeln var ihopsvetsad och bägge axlarna var höjda med lösa höjningsblock.... Den blev inte ett dugg bättre av min behandling i Rimbo.
https://youtu.be/xq-L_kGCJ3A
Sedan uppgraderade jag med delar från en 88 diesel och körde sönder den med i Rimbo.
För ca 5 år sedan tröttnade jag på att köra sönder grejerna i skogen och köpte en 91:a som jag flyttade över kaross och drivlina ifrån så den fick grundformen som den har idag.
Sanningen är dock att jag har utomordentligt svårt att motivera för mig själv varför jag ska byta bil.
Det har ju blivit lite modifikationer genom åren som jag tänkte redovisa här men först lite historia!
Den började som skogsbil. Totalt sönderkörd av de 28 "brukarna" före mig. Då jag köpte den hade den använts för att dra upp båtar på ett varv och bakaxeln var ihopsvetsad och bägge axlarna var höjda med lösa höjningsblock.... Den blev inte ett dugg bättre av min behandling i Rimbo.
https://youtu.be/xq-L_kGCJ3A
Sedan uppgraderade jag med delar från en 88 diesel och körde sönder den med i Rimbo.
För ca 5 år sedan tröttnade jag på att köra sönder grejerna i skogen och köpte en 91:a som jag flyttade över kaross och drivlina ifrån så den fick grundformen som den har idag.
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv
Först monterade jag ett taktält.
Det är ett tyskt tält från av modell "Family" från tillverkaren Autocamp. http://autocamp.de/
Det har väldigt hög kvalitet men kostar därefter, ca 60.000 med alla tillbehör. Tur att jag fick det för några tusenlappar begagnat på blocket!
Det har varit semesterboende nu 3 år i rad och varit i Danmark, Tyskland, Polen, Tjeckien, Slovakien och diverse ställen i Sverige givetvis. jag stuvar i tanten och 2 ungar utan problem och så har jag ett antikt Primus gasolkök och ett gammalt gasolkylskåp från en -74 Polar i skuffen. Perfekt!
Jag har kompletterat med en takbox och senast var vi i Polen/Tjeckien/Slovakien
Det är ett tyskt tält från av modell "Family" från tillverkaren Autocamp. http://autocamp.de/
Det har väldigt hög kvalitet men kostar därefter, ca 60.000 med alla tillbehör. Tur att jag fick det för några tusenlappar begagnat på blocket!
Det har varit semesterboende nu 3 år i rad och varit i Danmark, Tyskland, Polen, Tjeckien, Slovakien och diverse ställen i Sverige givetvis. jag stuvar i tanten och 2 ungar utan problem och så har jag ett antikt Primus gasolkök och ett gammalt gasolkylskåp från en -74 Polar i skuffen. Perfekt!
Jag har kompletterat med en takbox och senast var vi i Polen/Tjeckien/Slovakien
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv
De mekaniska förbättringar jag gjort är b.la. omfattande rostlagning, ny vattenpump, insprutningspump, givare till växellådan, kylare, kylarslangar, värmepaket, reglage i kupén, "omlackering", batterier, knutkors, dubbdäck.
vacuumpump (då hoppade cruisen igång också)
Bättre stötdämpare
En biffigare startmotor
En bättre begagnad AC-pump + fyllningsutrustning samt Nokian Hakkapeliitta dubbdäck.
vacuumpump (då hoppade cruisen igång också)
Bättre stötdämpare
En biffigare startmotor
En bättre begagnad AC-pump + fyllningsutrustning samt Nokian Hakkapeliitta dubbdäck.
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv
Mkt trevliga bilar,eller lastbilar, haft 4-5 äldre subbor,men åker 97 numera...vortec ,4x4
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv
Det senaste projektet är dock rätt omfattande och det är att bygga om fjädring/dämpning till samma system som på en Citroen C5.
Det har kommit så långt som till provkörning och går att läsa om här.
http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=22&t=55832
Det har kommit så långt som till provkörning och går att läsa om här.
http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=22&t=55832
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv
Jo, jag har lastat det mesta med min
T.ex. betong
och utedass
T.ex. betong
och utedass
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv
Kul med lite udda projekt [emoji106] [emoji3]
Om du plockar bort många blad, så kan det nog vara idé med momentstag till axlarna.
Men det märks ju.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Om du plockar bort många blad, så kan det nog vara idé med momentstag till axlarna.
Men det märks ju.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv
Kul och trevligt på flera sätt, gillar ju själv Suburban och håller på med Citroën dessutom.
Har lyckats missa den tråden på akuten, konstigt...Trevlig bil och projekt ivf.
Har lyckats missa den tråden på akuten, konstigt...Trevlig bil och projekt ivf.
Mvh. Lundin B
DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11
DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11
Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv
Tackar för komentarer, man är ju lite rädd att respektive entusiaster skall betrakta giftemålet som någon form av våldtäkt på respektive fordonsmärke
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv
Sedan är ju frågan vad man ska döpa bastarden till? Chevrolën?
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv
Bara att köra på, det är ju fjädringen som är grejen på en Citroën, iaf för mig, utan gashydraulik kan man köra nåt annat, så blanda på bara !!!
Tänkte först att du skulle kalla hen för ChevroLena, men både det och Chevrolen låter ju som man säger "Chevrole-erna" eller "Chevrolen".
Ciburban borde väl passa bättre !??
Tänkte först att du skulle kalla hen för ChevroLena, men både det och Chevrolen låter ju som man säger "Chevrole-erna" eller "Chevrolen".
Ciburban borde väl passa bättre !??
Mvh. Lundin B
DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11
DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11
Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv
Sen är ju frågan om det är en han/hon/hen?
Jag har alltid tyckt Suburban är en han. Men citroener är definitivt hon oavsett modell?
Jag har alltid tyckt Suburban är en han. Men citroener är definitivt hon oavsett modell?
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?
-
- Rutinerad
- Inlägg: 348
- Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
- Ort: Karlskrona, Blekinge
Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv
Är det för oberäkneligheten eller humörsvängningarna?brt666 skrev:Men citroëner är definitivt hon oavsett modell?
Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv
Monterar man dit Citroëngrejor blir det en hen, påbörjat könsbyte...brt666 skrev:Sen är ju frågan om det är en han/hon/hen?
Jag har alltid tyckt Suburban är en han. Men citroener är definitivt hon oavsett modell?
Mvh. Lundin B
DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11
DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11
Re: GMC Suburban V2500 6.2 -91 Lonestar Conversion Hydractiv
Jag har fått ett litet problem... nu har jag installerat citroenfjädringen och det funkar finfint. för bra faktiskt eftersom det avlastar bladfjädringen som var rätt säckig så nu ligger fjäderbladen fria så de klapprar mot varandra. Har någon haft något liknande problem och hur har ni i så fall löst det? funderar på någon form av gummi mellanlägg.
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?
Yamaha DT50MX -?