Datsun King Cab

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Strömmen » tis maj 03, 2016 23:21

Mindre bra är att jag på grund av dåliga gängor i hjulmuttrarna tappade ena framhjulet efter E4... :aargh:
Resultatet = en skrotad skärmbreddare så nu får jag nog söka mig några eftermarknads...
Men som tur var så blev ju ingen träffad av däcket, kan lägga till att ett 31" med lite snurr på åker LÅNGT innan det stannar. :shock:
Gubben som promenerade i dikeskanten sk*t nog ner sig när han blev omkörd av ett terrängdäck i femtioelva km/h... :lol:
Nu får den här stå still tills jag har friska muttrar.... Tror fan de jag har nu är gjorda av morot....[/quote]
Måste ha varit spännande att tappa framhjulet,jag tappade bakhjulet på min kingcab en morgon på väg till jobbet.
Gick i 90 tyckte det vibrerade i bak och rätt var det var vart jag omkörd av mitt eget däck.
Det studsade igenom en trädgård missade deras bil och for ut på åkern.
Tog mig tre dagar att hitta hjulhelvetet,men bonde vart glad så han slapp få det i tröskan.
Ball bil för övrigt/anders

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » ons maj 04, 2016 4:34

Jag bromsade och den drog som satan åt höger. Min första tanke (märkligt hur mycket man hinner tänka på kort stund i en sådan situation) var att någon back släppt och låst ena framtrumman (hände för farfar på en Duett en gång vilket slutade på tak i diket, kanske inget man vill prova med den här då jag gissar att den blir lika platt som andra gamla folieformar till japaner...) tills jag kom på att det ju är skivbromsar fram....sen när den ramlade ihop trodde jag att det var för att den drog ner i dikeskanten....sen kopplade det när jag såg hjulet åka iväg och jag hann mest sitta och tänka att jag hoppas att det inte träffar gubben i dikeskanten allt medans jag försökte hålla ekipaget på vägen och få svängt av E4. :lol:

De som köper en ny Hyundai i10 slipper sånt här....de måste ha ett bra innehållslöst liv. :poke:
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Fisketorp » ons maj 04, 2016 21:42

Måste haft bra tur hör jag när jag tappade hjulmuttrarna bak på pajeron.
bromstrumman ramla ner mot innerkanten av fälgen och hjulet fortsatte snurra med.

Vobblade lite innan jag fick stopp men under med domkraften och på med nya muttrar så var det bara åka vidare =)

thol
Användare
Inlägg: 73
Blev medlem: sön okt 05, 2014 15:46
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Datsun King Cab

Inlägg av thol » fre maj 06, 2016 23:31

Knugcab, vad du har krånglat till det och bytt användarnamn när du skriver på ett annat forum :poke:

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » lör maj 07, 2016 8:57

Omväxling förnöjer :beer:
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » tis maj 10, 2016 0:00

Bild
Kan vara bra att se var man åker också. Fick dessa Hella 3003 xenon till bra pris och de bör nog vara lite bättre än Datsun original stearinljus från 1985....
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » tis maj 10, 2016 22:22

Bild
Var lite bök med att få i ratten för att få tuta osv. att fungera, men nu sitter den där, förhoppningsvis för gott! :)
Blev mycket bättre på alla sätt och vis...
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » mån maj 30, 2016 22:21

Fy fan vilken skitfredag...... :evil:

Eller allt började egentligen förra torsdagen. Bilen startade, gick en stund och stannade. Efter några startförsök sade dessutom startmotorn upp sig så det blev att åka bogserlina hem... :evil:

Väl hemma så konstaterades att handpumpen var stum, totalstopp i dieselfiltret alltså, nåja, bara beställa sig ett. Annonserade efter en startmotor, en kompis som jobbar på skroten hörde av sig att han visste var de hade en och att han skulle plocka fram den, perfekt tänkte jag.

Vädret var underbart i fredags, jag hade en startmotor som bara var att montera och slut att göra på jobbet så jag kompade ut vid halv tre och tänkte här skall bytas start.

När jag väl krånglat den gamla Hitachistarten på plats (inte lika lätt som att ta ut den värdelösa kinastarten då den visade sig vara dubbelt så stor och tre gånger så tung...) efter ett antal svordomar så byttes dieselfiltret. Pumpar...pumpar...pumpar....men inte fan kom det nåt bränsle! :evil:

Visade sig att det var ett hål för en plugg i botten på nya filtret, inte fanns det någon sådan varken i det gamla eller i kartongen, så bara söka sig en bult och fiberbrickor och försöka få tätt med det....

Jodå, kom bränsle när jag pumpade, luftade på pumpen och det gick bra, allt var frid och fröjd till jag skulle starta....dött batteri!

Tänkte att jag kablar väl igång den med mercan, vad jag glömt var att jag numer hade ett stort gruslass på gården, kände hur framhjulet gick över, hann tänka "SATAN" innan det säger KRUNCH och jag sitter fast med golvet på grushögen...

Tänkte då att jag flyttar väl över mercans batteri, SNÄPP! säger det så drar jag av bulten till batterifästet på mercan.

Sen när jag väl fått dit batteriet så drar starten en stund för att sedan tomslira...... dålig startkrans kändes det som...

Nåja, hämtade farsan så vi fick dra loss mercan, då provade vi dra igång Kingen, och det gick ju, körde en vända, kollade sedan under huven så det inte läckte diesel någonstans, sjöblött under huven... :shock:

Söker läckaget, det var inte diesel, det var glykol....stort hål i kylaren, då orkade jag inte ens bli arg längre. :evil:

Bild
Blev lite skruva i lördags...

Bild
Till slut var moroten ute också.

Bild
Då kan man ju passa på att städa upp här under med....

Bild
Märkligt nog så ser tänderna inte alltför dåliga ut på startkransen.... så vete fan om det är den heller.
Men svänghjulet är inte vackert, kopplingen har slirat en del, och det mesta är kass, lamellerna är väl hyggliga, men tryckplattan hade tappat en bit av solfjädern, svänghjulslagret är torrt och urtrampningslagret verkar också sjunga på sista versen, så byta svänghjul (någon som har liggande?) och koppling så får man ju se om nåt blivit bättre.

Bild
Bara ett rör som är skadat så det borde inte vara någon sak att löda....

Bild
Hockeytejpade den slitna superiorratten för lite skönare grepp...

Bild
Och priset för veckans sopslutaste bildel går till.... :lol:
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Lars 9k » mån maj 30, 2016 22:31

Du hadde ju iallafall tur med vädret! :mrgreen:


Kämpa på man kan onekligen ge upp för mindre!!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » mån maj 30, 2016 22:45

Ähhhh, så här har min vardag varit så länge jag kan minnas, men jag har varit till farbror doktorn och fått fina piller (tjack light) så nu orkar jag gå på som en duracellkanin.... :lol:
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » sön jun 05, 2016 23:28

Bild
Försökte polera lacken men det gick ju lite så där, hade jag fel trissa eller är det generellt sett dålig lack på japanska bilar? :shock:
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Mathias T » mån jun 06, 2016 20:53

Driver inte starten är det fel på frihjulet i startdrevet
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Mathias T » fre jun 10, 2016 15:36

Vad gäller anliggningsytan så kan nog de flesta seriösa motorrenoverare slipa om det
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » lör jun 11, 2016 16:48

Kan ha hittat ett svänghjul från en Urvan med SD23 i Finland dock, borde ju funka....
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » tor jun 16, 2016 13:55

Bild
Bild
Bild

Färgbyte påbörjat till det enda rätta! 8)
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Skriv svar