Datsun King Cab

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » fre apr 15, 2016 18:32

Nej, 720 och D21 (som jag gissar att du tänker på) är ju två olika generationer, bland annat så är väl fördelningslåda och växellåda hopbyggda till en enhet på D21an?
Dock fanns väl SD25 i tidiga D21or....
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Lone Wolf » lör apr 16, 2016 8:52

jaså är det fri stående fördelningslåda på 720
och du har så rätt att sd25 satt i tidiga d21

vet var det står en 720 och en sd25 om du behöver något

tricanello
Nybörjare
Inlägg: 3
Blev medlem: mån mar 07, 2016 19:45
Kontakt:

Re: Datsun King Cab

Inlägg av tricanello » lör apr 16, 2016 9:35

Knugcab skrev:Bild

Pga 30-årskris så var jag tvungen handla en leksak åt mig själv... :mrgreen:
Eller gårdstraktor... Eller kortdistansbruksbil.

Slog till på denna Datsun Knug Cab av 1985 års modell när jag blev erbjuden den. :tumbup:
Kärnfrisk ram märkligt nog, kanske borde köpa en lott.... :roll:
Nu är jag ju medveten om att den med sin IFS, långa hjulbas och långa överhäng knappast är drömmen som skogsbil.
Men det är kanske inte allt, den är ju praktisk att köra saker på när man som jag alltid är igång med nåt rackel också...
Och den funkar ju när plogbilskusken försovit sig här uppe i snöeländet.

Är det någon som har erfarenhet av dessa och kan säga vad som begränsar först, vad som är klokt att åtgärda?
Kända brister och fel?

Projektet är igång i alla fall, men skall få en arbetsorder av Opus på måndag morgon.....
Det är bara att gratulera och konstatera att man är avundsjuk. :poke: Nej men är glad för din skull hoppas själv på att kunna plocka upp en :) :beer:
Senast redigerad av tricanello den tor maj 05, 2016 8:28, redigerad totalt 1 gånger.

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » lör apr 16, 2016 16:34

Fasen vad uppskattning man fick här då, varför hade jag fått för mig att dessa betraktades som något katten släpat in i skogsåkarkretsar? :rodnar: Eller är ni ironiska? :lol:
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Danne » lör apr 16, 2016 20:27

Det är lite ovanligt med gamla 4x4 Japps fordon eftersom dom gärna rostar bort så det kan nog vara bidragande.

För min del är det just för att jag haft en liknande och får nostalgi känslor :mrgreen:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » sön apr 17, 2016 11:49

Bild
Måste göra nåt åt den totalt idiotiska dragkroken här framöver, den är en jävla bra jordfräs märkte jag.... :aargh:

En annan grej som är ett kapitel för sig....avgassystemet. :evil:
Det är bara smulor under flaket, vilket besiktningsmannen verkade skita högaktningsfullt i.... :lol:
Slipper gärna börja dra om det över bakaxeln (dessutom känns det som gubbvarning), följer minsta motståndets lag och kör sidepipe. :roll:
Flakpipor vill jag inte ha även om det kanske vore mer skyddat. Det är lite för mycket epaduett över det......ja, lite bryr jag mig om estetik med då denna kommer användas till vardags och inte bara på platser där ingen kan se en. :lol:

Bild
Här har vi då originalets förstadämpare och så långt är det friskt.
Bild
Har även denna någorlunda fräscha mittdämpare till Mercedes W123 liggande.... Tänkte använda den som andra dämpare, den är ganska kort så den får plats, samt platt så den inte tar i, och inloppsröret har rätta svängen för att få bort den från ramen. Själv hade jag kunnat åka med hoodpipe rätt upp lika gärna, men jag gissar att Bilprovningen inte blir entusiastiska över ljudnivån hos en sugdieselfyra med en enda dämpare.......så, playing it safe.
Bild
Jag inser nu att min skiss blivit spegelvänd så strunta i det.
Men tanken är ungefär så här, man skarvar i MB-dämparen på lämpligt ställe bakom originalsystemet. Sedan svänger man ut med en böj så man kommer ut strax före fjäderfästet. Runt fjäderfästet så går man med ett Volvo 740 slutrör, och kommer därmed ut strax framför bakhjulet. Det känns som att ifall man mosar avgassystemet så hade man hur som helst hängt upp sig på fjäderfästet i så fall och då har man kört ganska dumt.....
Tänker jag rätt eller tänker jag lika dumt som jag brukar?
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Fisketorp » sön apr 17, 2016 21:16

Kan verkligen en sådan väsnas så mycket?

Tyckte inte min Pajero väsnades så mycket utan avgasystem :mrgreen:
Så fick bli en liten dämpare och det räcket gott. (enligt mig!)


Skillnad på sug och turbo kanske?

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » sön apr 17, 2016 23:31

En turbo är ju en ganska effektiv ljuddämpning i sig ja.
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Danne » mån apr 18, 2016 19:44

Körde utan på min Datsun/Nissan KC sugis och den lät väldigt mycket som en traktor då medans min L200 TD med raka rör bara visslar vackert :)
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » tis apr 19, 2016 0:48

Jag personligen tycker våran 350 Boxer låter himla fint, men Bilprovningen föredrar ju om det bara viskar lite ur röret.... :roll:

Bild
Nya däcken kom idag, blir nog bra detta...
Bild
Var och provade den i lite lagom kladdig djupsnö med vinterdäcken....tja, det GICK ju..... :roll:
Kedjor hade kanske varit att föredra....
Diffhuset på bakaxeln hade skrapat i hela tiden så det verkar ju vara en av de lägsta punkterna (cirka 25 cm)....svårt få upp markfrigången utan större däck alltså....vilket den knappast orkar med. :roll:
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » ons apr 20, 2016 21:31

Bild
Så var då utblåset där det SKA vara på en pickup, framför bakhjulet. Kom på att det gick dra ut det bakom fjäderfästet, så det blev lite enklare än jag trott, satte Mercedesdämparen direkt bakom Datsundämparen och sedan en kort raksträcka, en böj åt sidan och en neråt....
Nu hör man knappt avgasljudet längre (att den då knackar hårt och viner från däck och drivlina är ju en sak man inte kommer ifrån däremot :D ).
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » lör apr 23, 2016 18:39

Bild
Bild
Lite tuffare med nya sulor och jag är nöjd med hur de drar också. De var bättre i snön än Discoverer MS... :roll: ....och "vinterdäck" i lagens mening behövs ju inte på en skattebefriad bil, men är det någon som vet hur dessa funkar på hårdpackat / is / när det blir kallare? Blir det för halkigt då? Eller kan de funka även då?

Jag försöker på intet sätt att slippa undan vinterdäck för att jag är snål eller lat, anledningen till att jag frågar är enbart det faktum att de drar bättre. Där man stod och slirade i djup kladdsnö med MS så tuggade sig STT liksom bara fram....

MS med kedjor är å andra sidan säkert överlägsna STT ifall de senare nu är halkfotade... :roll:

Bild
Slyn var lite hårdare än beräknat...... :evil: ....dags bygga brushguard.
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » tor apr 28, 2016 1:41

Var ute och lekte lite igår och trodde jag hade kört sönder en drivaxel, för mitt i allt började det rappa och slamra utav bara helsike vid ena framhjulet, och blev värre med styrutslag.... :evil: Precis som om knuten skulle tackat för sig....

Bild
....näe,var visst lite plast från innerskärmen som fladdrat lös och låg och rappade mot däckmönstret, så lite fintrimning med en fogsvans så gick det ju köra i alla fall utan att bli döv. :lol: Här kör vi hightech! :tumbup:

Bild
Angående det trasiga helljuset så kan jag nog rationalisera bort ALL den här skiten! :evil:
Och sedan koppla in mig på den sönderklippta originalhärvan igen...... För den verkar fungera som den ska när jag mäter upp den...

Men har man felsökt detta som ett vanligt Boschsystem som de flesta är vana vid så fattar jag om man till slut hamnar i ett skatbo för det här är då det mest baklängeselektriska jag sett när jag reder ut elschemat! :shock:

Från batteriet har man matning direkt till ljuskontakten. Den bryter i sin tur matningen till säkringarna för ljuset i säkringsdosan, dvs. dessa säkringar har ingen matning när man släcker lyset.
Från säkringsdosan går då matning till samtliga lampor. Men matningen sker på det stift som används för jord i vanliga fall.... :roll:
Från halv- och helljusstiften går strömmen vidare till ljusrelät, som därmed sitter på jordsidan och dess uppgift är att växla jorden mellan halvljuset och helljuset.
Inte ens relät är kopplat som man är van. Styrström, helljus av, ingen styrström, helljus på!
Med andra ord är det som att de kopplat in en plusjordad ljuskrets i en minusjordad bil....typ. :roll:

Men lär ju inte funka sämre för att jag rationaliserar bort lite Åsa Nisse-kopplingar...
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » lör apr 30, 2016 23:26

Bild
Fick igång helljuset idag och det kändes ju bra... :D
Bild
Mindre bra är att jag på grund av dåliga gängor i hjulmuttrarna tappade ena framhjulet efter E4... :aargh:
Resultatet = en skrotad skärmbreddare så nu får jag nog söka mig några eftermarknads...
Men som tur var så blev ju ingen träffad av däcket, kan lägga till att ett 31" med lite snurr på åker LÅNGT innan det stannar. :shock:
Gubben som promenerade i dikeskanten sk*t nog ner sig när han blev omkörd av ett terrängdäck i femtioelva km/h... :lol:
Nu får den här stå still tills jag har friska muttrar.... Tror fan de jag har nu är gjorda av morot....
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Knugcab
Hemmastadd
Inlägg: 176
Blev medlem: lör apr 09, 2016 23:27
Ort: Kalix

Re: Datsun King Cab

Inlägg av Knugcab » tis maj 03, 2016 20:37

Bild
Hade sparat den här ratten på en spik på farsans garagedörr ett bra tag för att den var såpass frisk, och inte förvandlad till fogskum som så många andra Grant/Superior-rattar, vad händer? Man öppnar dörren för att vädra över dagen med resultatet att fåglarna hackar sönder kringlan.. :aargh: Nåja, får väl linda den eller nåt. :roll:
Bild
Rostiga ekrar också...
Bild
Först en vända med svinto, sedan finare stålull och till sist Autosol, så for ju värsta rosten.... :tumbup: Resten gissar jag väl är patina... :mrgreen:
Bild
Originalratten är inte bara skitful, den är dum också. Knappen till tutan sticker ut långt från ekrarna och har vassa hörn som jackärmarna hakar fast i när man svänger.....äckelratt!
Bild
Så, detta blir nog rätt bra trots allt, den är bara runt ½" mindre än originalratten vilket uppskattas då en Datsun 720 diesel utan servo med terrängdäck inte direkt är någon lättstyrd bil, och inte alltför djup, originalratten är nästan plan och jag tycker man sitter väl så nära den i alla fall. Nu väntar jag bara på mitt rattnav...
Datsun King Cab - Gårdstraktorn :twisted:
Willys MB - i småbitar :cry:

Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist. :mrgreen:

Skriv svar