Vet flera stycken inom dragraceingvärlden som tillämpar denna principblazerk5larsson82 skrev: någon som testat detta förfarande!?
Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Här kommer en till bild på nya motorn som synes tänkte jag mej
2.st turbo aggregat denna gång
tillsammans med marine spridare & den något påställda hummer
pumpen tror jag det ska bli någorlunda glöd i spetet
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Bygger du grenrör,mm själv??trolig effekt??.....jäkla kul tråd...
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Både jag och nej! Höger grenrör är ett Banks sidewinder som jag bara tillverkat ett lock för crossover
Anslutningen, vänster sida fick jag laborera lite mer med valde tillslut att utgå från ett gjutet orignal grenrör till höger sida som jag svarvat om anslutningen på så den passade till en 2.5 tums v-bandsklämma därefter några rostfria 2.5 tums kort böjar samt lite rak rör som avslutar i en rostfri
T3 fläns.
Monterade sedan det på väster sida bak o fram blev mycket bättre än ett svetsat grenrör då det gjutna tar så mycket mindre plats!
Har inte byggt down pipe till vänster sida än, tänkte vänta med det tills motorn ligger i men tack vare det gjutna grenröret så räknar jag med att det ska finnas tillräckligt med plats för att komma ner bredvid rattstången down pipen blir 3tum som går över till 3.5 direkt när den kommer ner under bilen.
Anslutningen, vänster sida fick jag laborera lite mer med valde tillslut att utgå från ett gjutet orignal grenrör till höger sida som jag svarvat om anslutningen på så den passade till en 2.5 tums v-bandsklämma därefter några rostfria 2.5 tums kort böjar samt lite rak rör som avslutar i en rostfri
T3 fläns.
Monterade sedan det på väster sida bak o fram blev mycket bättre än ett svetsat grenrör då det gjutna tar så mycket mindre plats!
Har inte byggt down pipe till vänster sida än, tänkte vänta med det tills motorn ligger i men tack vare det gjutna grenröret så räknar jag med att det ska finnas tillräckligt med plats för att komma ner bredvid rattstången down pipen blir 3tum som går över till 3.5 direkt när den kommer ner under bilen.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Och effekten!? Räknar med ca 250 hk, skulle säkert gå att kräma ur mer med lite mer bränsle
Och ladd men motor modellen har ju sina svagheter så jag tänker väl inte kolla exakt hur mycket det går att krama ur
Går ju givetvis att ta ur denna effekt med en skapligt stor singel turbo men tyckte att det var ett kul
Och lite ovanligt projekt! Ser ju inte så många 6.2 d twin turbo ute på vägarna
Dessutom så tror jag det finns några fördelar med denna setup, min förra motor med singel snurra
Så stack avgastempen så j fort vid lite tuffare belastning och jag tror att jag ganska fort fick
Ett ganska kraftigt back presure på avgas sidan!
Tror att jag kan flytta gränsen ett ordentligt steg framåt genom att låta varje sida andas för sej!?
Ska bli intressant när den ligger i så man får testa lite, har satsat På serpentin belt setup så jag kunde använda vattenpump 6.5 -97 samt termostat crossover från dito med dubbla termostater det tillsammans med navistar topparna som har omarbetade kyl kanaler för att slippa de typiska 6.2 & 6.5
Problemen med varmgång hoppas jag att jag ska kunna hålla värmen i styr fastän det högre effekt uttaget!
Och ladd men motor modellen har ju sina svagheter så jag tänker väl inte kolla exakt hur mycket det går att krama ur
Går ju givetvis att ta ur denna effekt med en skapligt stor singel turbo men tyckte att det var ett kul
Och lite ovanligt projekt! Ser ju inte så många 6.2 d twin turbo ute på vägarna
Dessutom så tror jag det finns några fördelar med denna setup, min förra motor med singel snurra
Så stack avgastempen så j fort vid lite tuffare belastning och jag tror att jag ganska fort fick
Ett ganska kraftigt back presure på avgas sidan!
Tror att jag kan flytta gränsen ett ordentligt steg framåt genom att låta varje sida andas för sej!?
Ska bli intressant när den ligger i så man får testa lite, har satsat På serpentin belt setup så jag kunde använda vattenpump 6.5 -97 samt termostat crossover från dito med dubbla termostater det tillsammans med navistar topparna som har omarbetade kyl kanaler för att slippa de typiska 6.2 & 6.5
Problemen med varmgång hoppas jag att jag ska kunna hålla värmen i styr fastän det högre effekt uttaget!
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
OK,tack för info..detta e intressant....
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Ojj vilket projekt !! Kommer följa detta med spänning
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Detta vill jag följa.
Monterade förra vintern ett 6.5 kit på min 6.2 och det blev en enorm skillnad tycker jag.
Dock är de mer än fullt nu under locket
Monterade förra vintern ett 6.5 kit på min 6.2 och det blev en enorm skillnad tycker jag.
Dock är de mer än fullt nu under locket
--------------------------------------------
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
Willys CJ3 -49 6.2TD/TH350/D20/LJ70 axlar /37x13 bogger
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Ja plats i motor utrymmet kommer det inte bli mycket över när jag är klar
Men chevy squar body modellerna är ju ändå ganska tacksamma då motor utrymmet är förhållandevis
Stort!
Jag har dock tänkt att försöka bygga allt så det passar i utan några modifieringar av innerskärmar mm
Ser lite sport i att kunna hålla allt karosseri så orginal som möjligt.
I och med delvis det så när jag började fundera på att komplettera bygget med intercooler och
Skissat lite på detta så insåg jag att det skulle bli typ en kilometer med rör för att få ihop det med
Twin turbo, och det hade förmodligen dessutom resulterat i ett väldigt tråkigt lagg samt sämre
Ladd tryck!? Försökt läsa runt lite om intercooler utrustade 6.2/6.5 or och hört lite både och
Om vad folk har fått för effekt av detta! Någon som har erfarenhet så tar jag tacksamt emot
Funderingar runt detta
När jag körde med min förra motor upplevde jag dock märkbar skillnad mellan en varm sommar dag
Och en kylig kväll i motor respons så känner ändå att jag vill ha intercooler turbo aggregaten
Värmer ju trots allt luften rätt rejält när den komprimeras.
Därmed har jag bestämt mej för ett alternativ med vatten kylda intercoolers en på varje sida!!!
Men chevy squar body modellerna är ju ändå ganska tacksamma då motor utrymmet är förhållandevis
Stort!
Jag har dock tänkt att försöka bygga allt så det passar i utan några modifieringar av innerskärmar mm
Ser lite sport i att kunna hålla allt karosseri så orginal som möjligt.
I och med delvis det så när jag började fundera på att komplettera bygget med intercooler och
Skissat lite på detta så insåg jag att det skulle bli typ en kilometer med rör för att få ihop det med
Twin turbo, och det hade förmodligen dessutom resulterat i ett väldigt tråkigt lagg samt sämre
Ladd tryck!? Försökt läsa runt lite om intercooler utrustade 6.2/6.5 or och hört lite både och
Om vad folk har fått för effekt av detta! Någon som har erfarenhet så tar jag tacksamt emot
Funderingar runt detta
När jag körde med min förra motor upplevde jag dock märkbar skillnad mellan en varm sommar dag
Och en kylig kväll i motor respons så känner ändå att jag vill ha intercooler turbo aggregaten
Värmer ju trots allt luften rätt rejält när den komprimeras.
Därmed har jag bestämt mej för ett alternativ med vatten kylda intercoolers en på varje sida!!!
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Spännande tråd detta
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
God afton, i år kom tomten lite tidigare än vanligt
bestämde mej för att utöver original vatten temp mätare komplettera
med en modernare. Temp givaren till den ny ska jag sätta på höger
sida i termostat crossovern där sitter den på de senaste 6.5: orna
ska bli intressant att kunna se ev skillnad mot org mätaren som vars
givare sitter som de gjorde original på 6.2:an.
På lördag blir det hel dag i garaget där blazern står ska fortsätta diverse
förbreddelser i motorutrymmet, bestämde mej för att skruva ner hela
fronten, då detta är en av få ställen jag ej varit och petat i så mycket
än så finns det en del att göra dessutom blir ju i lyftet av nya
motorn väldigt smidig med fronten borta.
bestämde mej för att utöver original vatten temp mätare komplettera
med en modernare. Temp givaren till den ny ska jag sätta på höger
sida i termostat crossovern där sitter den på de senaste 6.5: orna
ska bli intressant att kunna se ev skillnad mot org mätaren som vars
givare sitter som de gjorde original på 6.2:an.
På lördag blir det hel dag i garaget där blazern står ska fortsätta diverse
förbreddelser i motorutrymmet, bestämde mej för att skruva ner hela
fronten, då detta är en av få ställen jag ej varit och petat i så mycket
än så finns det en del att göra dessutom blir ju i lyftet av nya
motorn väldigt smidig med fronten borta.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
I afton fick jag egna mej åt lite mindre glamorösa uppgifter än att bygga motor
sitter ju lite bakom den som måste få lite kärlek också!
sitter ju lite bakom den som måste få lite kärlek också!
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Ja då fick man några timmar i gargaget han skruva bort fronten
samt börja sanera motor utrymmet man förstår ju varför inte främre
ram benen rostar på gamla chevor typ 15 mm olje blandad beläggning
på insidan av varje ram ben!
Men eftersom min plan är att få i en dropp fri motor & drivlina så skall detta
nu städas bort och ersättas av lite ny färg.
kom en liten bit med detta men måste ju spara lite så man har något att
göra i jul helgen
Front plåten ska jag göra lite små "osynliga" modifieringar på så att utrymmet
där a/c kylaren satt kan härbärgera 2.st intercooler kylare istället
när detta är klar skall front plåten blästras samt lackeras siden matt svart.
Nu skall detta väl utförda dagsverke firas med 1 öl eller 2.
-
- Rutinerad
- Inlägg: 431
- Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
- Ort: Sthlm / Täby
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Ball bil och kul tråd!!! Detta följer vi
Mvh Filip
Mvh Filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget...
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget...
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Blazer k5 6.2 Diesel gale banks turbo
Några bilder på senaste framstegen med nya motorn!
Autometer temp givare monterad.
Termostathus 97- monteringen av detta led till behovet av
att kraftigt modifiera fästet för gas wiren på pumpen pga
av att utloppet på det dubbla termostat huset går snett bakåt
mot förar sidan.
Börjat lite smått med att passa in intercooler nr 1.