Hej!
Då har det gått en tid sen senaste uppdateringen och jag har varit ledig en vecka (påsklov
) så har hunnit med lite i verkstan. Vi har målat större delen av flaket med rostskyddsgrund (där det är ny plåt) och sedan kört i karosserikitt. Vi har även bytat ut x antal m2 golv och jag har nu när all rost utom två små hål i balken är lagad förstått varför pappa hatar japanare... de verkar ha en förkärlek till att lägga dubbla, gärna trippla plåtar där det är möjligt bara för att det ska rosta känns det som...
Men, när vi lagat golvet målades det med roststopp (tror det hette så) som vi hittade i ett skåp i verkstan. Sedan sprayade vi golvet på förarsidan med svart halvblank färg, det ska göras på passagerarsidan också har bara inte hunnit. Vi har målat i motorrummet där vi lade i ny plåt och sen har vi spacklat. Och slipat. Vi har nog lagt på 3-4kg spackel på biljäveln och vi är inte ens helt klara med det än.
Eftersom där inte var någon plats överhuvudtaget bakom stolarna så bestämde vi oss för att flytta bak väggen under bakrutan ca 30 cm för att få plats med högtalare och slutsteg och sånt. Först fick vi skära loss väggen från ramen och sen fick vi även kapa loss balken som rutan sedan ska vila på eftersom någon föregående ägare tyckt att stolarna inte gick att få tillräckligt långt bak så då har man kapat typ 20 cm ner i väggen och böjt bak den... så när allt var loss fick vi rikta upp balken innan vi kunde börja med ramen till lådan ute på flaket.
Ramen är gjord i 40x40 fyrkantsrör som vi helsvetsat, anledningen till att det är såpass kraftigt är för att den ramen även kommer bära upp en flakbåge så småningom. När ramen var klar kläddes den med plåt. Sedan gjorde vi en avrinningsränna som vattnet som hamnar på flaklocket och rinner in mot själva förvaringsutrymmet ska rinna ner i och sen ut genom en slang till hjulhuset.
Sedan började vi svetsa ihop en ram till flaklocket av som ska byggas ihop snart. Så långt gick allt bra. Men när vi svetsat ramen och ska bygga ihop gångjärnen så går det inte alls som vi tänkt oss. Vi hade tänkt bygga typ sådana gångjärn som sitter till motorhuven och använda två lagerbockar och en gängstav som själva gångjärnet och sedan bygga en arm ut som lyfter flaklocket. Men eftersom rotations centrum hamnade framför kanten på flaklocket så insåg vi efter typ 2 timmar att det inte gick att lösa. Men då kom vi på att vi kan lägga lagerbockarna och gängstaven uppe på lådan som vi byggt ut på flaket. I gängstaven fäster vi sedan ett fyrkantsrör på varje sida som vi bultar fast i flaklocket. Men eftersom vi har en känsla av att det inte uppskattas på besiktningen gör vi det efter att den besiktigats. På besiktningen har vi enbart en durkplåt över som vi skruvar fast.
Idag svetsade vi ihop ett par nya fram kofångare av plåtar som vi bockade den här gången eftersom vi trodde det skulle gå snabbare, vilket det gjorde. Vi gjorde även nya fästen till frontbågen.
Flaket målat
Efter att vi skurit bort rosten i golvet hittade vi ännu mer under...bara att ta fram svetsen
målat med roststopp
hälften av golvet på förarplatsen utbytt
lite roststopp och hagmans halvblank på det så blir det bra
rostlagningen i motorrummet har också fått färg
spacklingen är nästan klar här, bara tröskellådan kvar på denna sidan
på denna sidan är det bara sista finliret kvar och sen har vi förhoppningsvis bara bakluckan kvar att spackla
bakre hyttväggen loss
ramen klar
lite plåt på det
avrinningsränna med fastsvetsad tryckluftskoppling för fästa av slang
hela lådan klar, här syns även hur vi tänkt sätta lagerbockarna från början, men eftersom det inte funka så ska de sitta såhär istället:
fyrkantsrören som ligger över flaket på bilden ska sedan ligga ovanpå durkplåten som ska användas till flaklock
300 liters baslåda, här kan man få in några lagom stora högtalare
förstärkningsplåtar svetsade på insidan av kofångaren
efter mycket svetsande och slipande så är de äntligen klara