Aktuellt datum och tid: mån dec 11, 2017 22:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 145 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Pajero a-traktor
InläggPostat: lör feb 13, 2016 19:00 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tis nov 25, 2014 22:28
Inlägg: 611
Ort: Eslöv
Det ser ju bra ut, trist med felleveranser och märkligt att de anser att ni skall betala frakt.
De borde istället ge extra rabatt då deras slarv försenar leveransen.

Snyggt med ny skärm, hur är skicket på dörrarnas nederkanter?

_________________
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Höjd 3" med Rugged Ridge
Viscobefriad med 231 låda
Stålbalkar som trösklar
NEV:s vincshkofångare & takräcke http://nev.se/


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Pajero a-traktor
InläggPostat: lör feb 13, 2016 19:02 
Offline
Veteran

Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Inlägg: 2141
Ort: Outside Jötebårg
Fint me nytt,min pajero köpte ja färdig reggad som traktor,men den va ospärrad när ja fick den,så hur den varit spärrad vet ja tyvärr inte...

_________________
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Pajero a-traktor
InläggPostat: mån feb 22, 2016 17:33 
Offline
Användare

Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Inlägg: 61
Ort: Örkelljunga
Vi hann med lite mer förra helgen men eftersom mitt internet inte funkat på hela veckan har jag inte kunnat skriva något inlägg förräns nu...
Men det har iallafall löst sig med skärmen, pappa pratade med någon representant för företaget, de skulle skicka tillbaka hälften av pengarna vi betalat för det täcker frakttkostnad och kostnaden för en ny skärm så kan vi lägga en ny beställning så nu väntar vi bara på att vi ska ha pengarna på kontot...vi fick tillochmed rabatt på nästa beställning vi gjorde hos dem :D
olle67, synd att du inte vet hur den var spärrad, det hade varit skönt om man redan hade ett färdigt "recept" att gå efter men det löser sig nog ändå :wink: :D
Lars 9k, dörrarnas nederkanter är otroligt nog typ det enda helt rostfria på hela bilen, annars brukar det ju rosta som bara den där.
Lite bilder på det vi hann göra förra helgen:
innerskärmen där fram helt klar och målad med zinkspray
före efter
Bild
Bild
hela innerskärmen:
Bild
Nu är där inte mycket rost kvar att laga, det som är kvar är golvet, kanten på bakluckan och några hål i ramen där fram, sen kan man börja spackla. Dock börjar det kännas som att tidsplanen inte kommer hålla men man vet ju aldrig, jag har lov nu så jag får väl leva i verkstan under lovet :D


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Pajero a-traktor
InläggPostat: sön feb 28, 2016 22:03 
Offline
Användare

Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Inlägg: 61
Ort: Örkelljunga
Så, dags att uppdatera igen nu när lovet är slut!
Säger bara att det är ett helvete rent ut sagt att laga rost när någon varit där och kluddat ihop fusklagningar innan, alltså bara lägga en bit plåt över rosten och sen knappt svetsa dit den ens. Det tar så mycket extra tid när man behöver först avgöra om man kan lita på att skiten håller och om den inte gör det kapa bort och göra om lagningen ordentligt :aargh:
Det vi har hunnit med i veckan är att laga hela bakluckan, fixade lite rost under strålkastaren höger fram, nästan hela innerskärmen vänster fram (bara en liten plåtbit kvar där), rosten på hörnet längst bak till vänster, måla innerskärmen vänster bak med zinkspray (galv) och täta svetsarna med karosserikitt och lite allmänt småfix runt om på bilen, dvs svetsa färdig svetsar man hittat som inte var helt färdigsvetsade, någon som slarvat lite där... förmodligen jag själv :poke: :D och slipa ner lite svetsar som man missat (glömt) sist man var där och höll på... :D
och så lite bilder:
bild på lagningen under strålkastaren
Bild
lite bilder på bakluckan
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
före efter bild på hörnet längst bak, vi fick blästra rent hela ytan och sen på med rostskyddsgrund
Bild
Bild
innerskärmen vänster bak målad
Bild
innerskärmen vänster fram. Har inga före bilder men den var ungefär lika rostig som högersidan
Bild
Bild
så, det var vad som hunnits med under veckan.
Men jag har en fråga till er här på forumet. Vi har börjat räkna på utväxlingen på lådan och kommit fram till att vi ska spärra den i ettan på den vanliga lådan och använda hög och låg som etta och tvåa, då gör den ca 10 km/h på låg och ca 30 km/h på hög vid 4200 varv om man har rätt hjul ( typ gokart hjul då men..:mrgreen:)
Men sen började vi fundera på om man kan växla mellan hög och låg samtidigt som man kör. Där är hög fyra, hög tvåa och låg fyra i fördelningslådan och där sitter automatiska frihjulsnav där fram.
Så, för att komma till frågan, kan jag växla mellan hög och låg när bilen är i rullning?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Pajero a-traktor
InläggPostat: sön feb 28, 2016 23:06 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Inlägg: 311
Ort: Strängnäs
Hej det är inte så lätt att växla mellan hög och låg (skulle säga omöjligt men ingenting är omöjligt)så ska fatta mig kort,DET GÅR INTE,du får fundera ut något annat :(


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Pajero a-traktor
InläggPostat: sön feb 28, 2016 23:34 
Offline
Användare

Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Inlägg: 61
Ort: Örkelljunga
Jaha, det var ju tråkigt att höra, får väl fundera ut något annat då :(
Om man bara spärrar den på låg o 1+2 så ska det enligt handboken gå att köra 15 respektive 30 km/h. Med lite mindre hjul borde det gå att få ner hastigheten 5 km/h, alltså till 10 respektive 25 km/h. Men där är bara låg fyra, ingen låg tvåa och att köra på barmark, typ asfalt och grus med 4x4 i går inte så bra, iallafall inte med pappas Hilux, det knäcker o har sig och vändradien blir gigantisk. Så frågan är hur man gör där, har den spärrad på enbart låg vid besiktningen eller man ska fundera ut något bättre. På pappas Hilux går det att skifta mellan hög och låg när man rullar sakta, typ 10 km/h men det gick ju inte med denna :(


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Pajero a-traktor
InläggPostat: sön feb 28, 2016 23:42 
Offline
Veteran

Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Inlägg: 2277
Ort: Fisketorp
Spelar det någon roll om du kan växla medans den rullar?
Med lågen i borde den väl orka starta på hög på bakre lådan.

Så är det bara för reggningen så gör det väl inget om det bryter och brötar i drivlinan.

För du har väl kvar möjligheten att köra på 2wd då du sätter en extra fdlåda? (eller läste jag fel)

Annars är kanske manuella nav ett bra alternativ


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Pajero a-traktor
InläggPostat: mån feb 29, 2016 9:02 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Inlägg: 311
Ort: Strängnäs
Lucas skrev:
Jaha, det var ju tråkigt att höra, får väl fundera ut något annat då :(
Om man bara spärrar den på låg o 1+2 så ska det enligt handboken gå att köra 15 respektive 30 km/h. Med lite mindre hjul borde det gå att få ner hastigheten 5 km/h, alltså till 10 respektive 25 km/h. Men där är bara låg fyra, ingen låg tvåa och att köra på barmark, typ asfalt och grus med 4x4 i går inte så bra, iallafall inte med pappas Hilux, det knäcker o har sig och vändradien blir gigantisk. Så frågan är hur man gör där, har den spärrad på enbart låg vid besiktningen eller man ska fundera ut något bättre. På pappas Hilux går det att skifta mellan hög och låg när man rullar sakta, typ 10 km/h men det gick ju inte med denna :(

Hej jo det går men lite svårare än en ocynkad låda,ej att före dra alltså :tumbup:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Pajero a-traktor
InläggPostat: mån feb 29, 2016 9:17 
Offline
Beroende

Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Inlägg: 1109
Ort: Hölö
Lucas skrev:
Jaha, det var ju tråkigt att höra, får väl fundera ut något annat då :(
Om man bara spärrar den på låg o 1+2 så ska det enligt handboken gå att köra 15 respektive 30 km/h. Med lite mindre hjul borde det gå att få ner hastigheten 5 km/h, alltså till 10 respektive 25 km/h. Men där är bara låg fyra, ingen låg tvåa och att köra på barmark, typ asfalt och grus med 4x4 i går inte så bra, iallafall inte med pappas Hilux, det knäcker o har sig och vändradien blir gigantisk. Så frågan är hur man gör där, har den spärrad på enbart låg vid besiktningen eller man ska fundera ut något bättre. På pappas Hilux går det att skifta mellan hög och låg när man rullar sakta, typ 10 km/h men det gick ju inte med denna :(

Vet inte hur det är på pajeron men på dotterns vitara traktor tänkte jag plocka bort framkardanen för att slippa brytet.
/Anders


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Pajero a-traktor
InläggPostat: mån feb 29, 2016 18:25 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 28, 2008 21:07
Inlägg: 4508
Ort: Arboga/Västmanland
Är det inte ganska enkelt fixat med manuella frihjulsnav annars?

_________________
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Pajero a-traktor
InläggPostat: mån feb 29, 2016 20:01 
Offline
Användare

Blev medlem: tis aug 04, 2015 18:28
Inlägg: 69
På min vitara så har förra ägaren tagit bort 3,4,5. På 3 och 4 har han lagt i några slags kulor i växelväljarn så det tar tvärstopp om man försöker dra i dom växlarna och 5:an har han satt ett stopp separat eftersom 5:an och backen sitter i samma. Och självklart så måste jag ju dra i lågen för att den ska gå lagligt.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Pajero a-traktor
InläggPostat: mån feb 29, 2016 22:20 
Offline
Användare

Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Inlägg: 61
Ort: Örkelljunga
Många bra svar jag fick, nu ser man att där är folk som läser tråden, kul! :D
Tanken är att använda de lådor som sitter på redan, alltså inte montera dit några extra.
Det enklaste och smidigaste (tycker jag) hade varit om jag kunde spärra den på 1+r+H+L, för då behöver jag bara spärra ena lådan=mindre jobb
Frågan är då hur svårt är det att växla mellan H och L när bilen är i rullning? Är det som när man ska växla ner när man kör en gammal traktor där växlarna är osynkroniserade eller är det ännu värre?
Sen behöver man kanske inte kunna växla vid färd, i reglerna står bara att där ska vara minst två växlar så det räcker kanske att man har två växlar att välja på vid start?
Om jag istället väljer att ha den konstant på L och använda 1 och 2 så måste man väl nästan ha manuella frihjulsnav, för jag vill inte plocka bort framkardanen eftersom jag isåfall förlorar fyrhjulsdriften och den var en av anledningarna till att jag valde att bygga på den här bilen. På vintern när grusvägen hem är oplogad (det förutsätter ju att det finns någon snö men... :D ) så är det skönt med fyrhjulsdrift.
Men vad ligger kostnaden på för ett par manuella frihjulsnav? Kanske lönar det sig att byta till manuella om man ska köra mer offroad sen eller det har ingen större betydelse vilket man har?
Tur att man gör som pappa sa och börjar fundera på sånt här i god tid innan man står där med växellådan nerplockad och inte vet hur man ska spärra den :mrgreen:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Pajero a-traktor
InläggPostat: tis mar 08, 2016 1:07 
Offline
Hemmastadd
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 04, 2007 22:05
Inlägg: 186
Ort: Bredaryd, Värnamo
Först måste jag bara säga att du gör ett fantastiskt jobb, all den rosten kunde få vem som helst att ledsna.. Blir snart roligare att jobba när det går på rätt håll.

Beträffande spärrning, den vi byggde besiktades med enbart ettan och backen i huvudlådan och hög och låg som de växlar som måste finnas. Inget krav på att kunna växla när den rullar där vi besiktade (Värnamo)

Det ska till små däck, vet inte var du finns men de vi besiktade med 215/65-16 på plåtfälg har jag kvar, kan du få låna/köpa. Finns mellan Värnamo och Anderstorp.

har även beräkning och det intyg vi använde du kan ha som mall om du vill, ge mig din Email iPM i så fall.

Lycka till med bygget!

_________________
Mitsubishi Pajero 3,5 SWB -00


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Pajero a-traktor
InläggPostat: tis mar 08, 2016 19:35 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 28, 2008 21:07
Inlägg: 4508
Ort: Arboga/Västmanland
Milner har nav för ca 117 pund med frakt, dom duger till vanlig vägåka men ska man på med stora däck och ge sig ut i spenaten så håller dom inte nån längre tid, då får man leta rätt på typ avm nav och dom kostar ca det dubbla från tex Jimnybits eller Ks international.

_________________
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Pajero a-traktor
InläggPostat: tis mar 08, 2016 23:04 
Offline
Användare

Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Inlägg: 61
Ort: Örkelljunga
Kan villigt erkänna att det stundtals gått väldigt tungt på grund av all rost men den är nästan helt borta nu så nu känner man att det går lite lättare när man kan se slutet.
Du får jättegärna maila era uträkningar och sånt, det skulle underlätta mycket :) . Tror att vi kommer spärra som ni gjorde, eftersom du skrev att ni fick igenom den på det viset :D
Angående naven så behåller jag nog de automatiska som jag har eftersom det går att få igenom den spärrad som vi tänkt och naven var ju inte helt gratis :wink:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 145 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011