Pajero a-traktor

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Danne » tis aug 02, 2016 9:42

Mycket Snyggt :tumbup:
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lucas » ons aug 03, 2016 22:21

Verkligen kul att höra att där är fler än vi själva som tycker att det vi gjort har blivit bra :) :)
och där är ju liiite skillnad jämfört med när vi började, man glömmer bort hur mycket man har gjort och tycker att man har inte gjort så mycket, sen tittar man tillbaka på tråden och inser hur mycket man har gjort, ibland känns det nästan som att vi har spårat ur lite. Från början skulle vi bara fixa den värsta rosten och spärra lådan i princip, men det blev bygge av båge, nya kofångare, flaklock och baslåda och istället för att lackera den röd igen som vi först tänkt för att spara tid så blev den grön...mycket har gjorts och det har tagit betydligt längre tid än vi först tänkt oxå, men hade nog inte blivit helt nöjd annars så det är det värt :mrgreen: hoppas bara att den går igenom besiktningen också... :roll:
Har gjort lite till, har målat slutröret där vi svetsat i det, resten ska putsas upp lite sen när mer tid finnes :D
Bild
sen tänkte vi att vi skulle plocka ner lådan också, så igår lossade jag alla bultarna utom de som håller växellådsbalken. sen idag kom pappa och skulle hjälpa mig att lyfta ner lådan och så upptäcker vi att vi inte kommer in ordentligt med domkraften under bilen och den får inte plats ordentligt på vagnen som vi har över smörjgropen heller. Och eftersom vi inte ville lyfta ner den för hand så fick vi åka in till biltema och köpa oss en växellådslyft innan vi kunde få ner lådan.
Bild
Det är ofta bra med en hög bil men inte när växellådslyften inte når hela vägen upp till lådan...bara o palla under med träbitar
Bild
och till sist fick vi ner fanskapet :mrgreen:
Bild
Så kommer man ju till frågan om växellådan var tung...och svaret på det är att så länge den ligger på lyften är den inte tung, men när man lyckas välta lyften :poke: :roll: då jävlar blir det tungt kan jag lova
Sen så har vi upptäckt att ett av knutkorsen var kasst så vi beställde ett nytt så det ska också bytas innan lådan åker upp igen

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lucas » tis aug 09, 2016 21:22

Sådärja, nu är lådan spärrad och uppe igen och har fått ny olja och är reda för besiktning :D Har även fått dit plåten ovanför huven och torkarna är också på :D dock tog mina arbetsbelysningsfästen i kanten på plåten så de åkte av, men de ska modifieras och på igen senare
Tyvärr så fanns det ingen tid denna veckan, utan den tidigaste de hade var tisdag nästa vecka, hade ju hoppats på att kunna ut o köra med den nu:cry:
Men, detta gör att vi hinner fixa till den helt färdig innan bess (koppla in ljusen och liknande) och byta ventilkåpspackningen eftersom den läcker lite olja där
Sen så väntar vi fortfarande på ett nytt knutkors och nytt bakre växellådsfäste (det vid fördelningslådan) då det gamla är helt slutkört. Vi hade tänkt bessa den med den kassa knuten och växellådsfästet men eftersom besiktningen blev nästa vecka så hinner vi förhoppningsvis fixa det också :)
Hade tänkt byta ventilkåpspackningen imorgon eller övermorgon och undrar om någon vet vilket moment bultarna som håller kåpan ska spännas med? Har sökt lite på forumet och hittade en tråd där det fanns en sprängskiss på motorn till en l200 där allt sånt stod med, är det någon som vet om det är samma på pajeron?
Sen måste man ha ett intyg på att växellådorna är korrekt spärrade, och i det intyget ska det stå med växellådsnummer och växellådans tillverkningsnummer. Har hittat två olika nummer på växellådan, ett som är jättelångt och sitter på typ en plåt och ett kortare nummer som är 5 siffror långt och ser ut att var gjutet i lådan. Någon som vet vad det är för nummer eller var tillverkningsnumret sitter?
Slut på frågor nu (för tillfället iallafall), här kommer lite bilder här istället
Bild
ny olja till lådorna
Bild
plåten ovanför huven monterad

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lucas » tis aug 16, 2016 21:54

Sååå, då har vi varit en tur till besiktningen och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta....
Till att börja med är där säkert hundra olika saker som är lite på gränsen till om det kan godkännas eller inte på besiktningen, men besiktningsmannen säger ingeting om någon av dem. Nej, istället så börjar han väsnas om vårt flaklock. Och det är inte så att vi inte får ha flaklocket där utan grejen är att vårt flaklock räknas som lastyta!! :twisted: :o :aargh: inte för att jag förstår hur man ska kunna lasta något där då man inte kan surra lasten i något och dessutom är där ingen förstärkning under locket så lastar man något på det så bockar man det
Det positiva här är att besiktningsmannen hade en bra syn på hur mycket man ska varva motorn vid provkörningen, det vill säga att man varvar inte sönder motorn utan han varva den "bara" till ca 4700 varv, dock går den inte att varva mycket mer än så men det är ändå skönt att veta att det finns faktiskt de besiktningsmän som inte varvar sönder motorerna för folk :)
Så det vi ska göra nu är att bygga ett nytt flaklock som är spetsigt på toppen för då räknas det inte som lastyta och sen blir det en till besiktning
Har fixat lite mer saker på a-traktorn oxå men orkar inte skriva det nu, men det kommer en uppdatering på det snart :)

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lars 9k » tis aug 16, 2016 22:14

Om det "bara" är locket ni behöver fixa så låter det ju överkomligt om än märkligt.
Stort "Lycka till" med fortsättningen!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lucas » ons aug 17, 2016 15:59

Japp, det var enbart locket som behövde fixas till, vi tyckte oxå att det lät märkligt men så är det, inte mycket att göra åt det
Vi har bokat ny tid på fredag så hoppas att den går igenom då :)

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av 6300 » ons aug 17, 2016 21:20

Vi håller tummarna :tumbup:

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Strömmen » tor aug 18, 2016 22:03

Bra kämpat ,snyggt jobbat.
Hur noga var dom med uträkningen och intyget på spärrningen.
Hur har du gjort spärrningen.
Alla volvo epor här på byn har större lastyta runt baljan än vad du har med flaklocket tycker jag det ser ut som

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lucas » lör aug 20, 2016 20:59

Var inne på besiktningen igår och DEN GICK IGENOM :D :D :mrgreen:
Vi fick mycket beröm för vårt nya lock och han sa att det var ett av de snyggaste lock han sett med den lösningen som vi gjorde :)
Vi stod i verkstan till klockan 2 två nätter i rad för att bli klara med det så vi finishen var inte den bästa men det verkade han inte märka
Bra kämpat ,snyggt jobbat.
Hur noga var dom med uträkningen och intyget på spärrningen.
Hur har du gjort spärrningen.
Alla volvo epor här på byn har större lastyta runt baljan än vad du har med flaklocket tycker jag det ser ut som
Tackar :D
De var väldigt noga med att uträkningarna stämde, en sak som vi använde för att få hjulen och utväxlingen att stämma var "rullande omkrets", där är ju skillnad på den fysiska omkretsen och den som blir när det kommer tyngd på hjulen. Trodde inte att han skulle köpa det, men det gjorde han.
Den är spärrad på 1an, backen och hög och låg, spärrningen gjordes genom att vi svetsade hylsor på växelförarna
Besiktningsmannen sa att de skulle bli mycket hårdare med hur mycket plant utrymme som får finnas på flaket, till oss sa han att det inte fick vara mer än ca 10-15cm så det får man tänka på om man ska bygga nu
Lite bilder på flaklocket och hur a-traktorn till slut blev
Bild

Bild

Bild

Det svarta locket blev väl inte så snyggt men snyggare än vi trodde att det skulle bli iallafall :)
Senast redigerad av Lucas den mån okt 02, 2017 19:50, redigerad totalt 1 gånger.

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av JZ » lör aug 20, 2016 21:20

Locket blev bra. Mycket snyggare än alla platta e.m.t.. :tumbup:
Och stort Grattis till reggningen :D

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lars 9k » lör aug 20, 2016 23:03

Insämmer, grymt och imponerande arbete ni gjort och slutresultatet är ju helt kanon.
Hoppas du får några goa år i denna innan det blir tid för "riktig" terrängbil.
Du får testa den i skogen på någon träff också framöver. :woot:
Stort grattis!! :tumbup:
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lucas » sön aug 21, 2016 22:20

Tack, jätte kul att höra att folk tycker det vi byggt blivit bra :D :D
Självklart ska den testas i skogen på nån träff, finns det några träffar i nordvästra skåne? Bor utanför Örkelljunga så gärna om där finns några hyfsat i närheten :) Var kan man hitta info om var och när det är träffar?
Fixade en del saker på den innan besiktningen som inte kommit upp på tråden än så tänkte lägga upp det nu :)
Det som gjordes var att jag fyllde på servoolja, bytte motorolja, bytte knutkorset och ett av växellådsfästena, gjorde ny hållare till nummerplåten, nytt fäste till handbromsvajern, bytte till mindre hjul då de andra inte stämde i uträkningarna och sen kopplat in alla ljusen som sitter på den :) ska på lite fler possitionsljus sen och lite mer arbetsbelysning fram
Bild
Ventilkåpan av, tätade med flytande packning innan jag la på den igen och det har hållit tätt än så länge :D tog aldrig något foto när allt var monterat igen så det får ni klara er utan :wink:
Bild
Bild
nya och gamla fästet till handbromsvajern
Bild
All el till ljusena kopplade :) sitter en liten låda i motorrummet också där belysningen till allt från torpedväggen och framåt ät kopplat
Bild
Nya och gamla växellådsfästet, lite skillnad
Bild
Nytt knutkors på framkardanen monterat
Bild
Gamla korset, helt uppslitet, när det satt på glappade det cirka 1,5cm :shock:
Bild
Hjulen bytade till mindre och belysningen testas
Bild
Bild
Nytt fäste till nummerplåten
Var en runda till ett av våra gamla grustag ute i skogen och testkörde lite i terrängen (om man nu kan kalla det för terräng hehe) så får ju lägga upp bild på det oxå
Bild
Bild
Sista bilden blev på fel håll men vet inte hur man vänder den...

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av olle67 » mån aug 22, 2016 11:24

Min handrollade pajero blev såld på 2 dagar o då va de fler som jaga den,så denna när de e e dags blir nog inte svårsåld o mkt kan du med begära.... :tumbup:
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Mattilacken » mån aug 22, 2016 14:41

Kul bygge! ser att det är många timmar som gått in i projektet! Du ska vara stolt då det ser gediget byggt ut!
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

Lucas
Användare
Inlägg: 69
Blev medlem: lör okt 10, 2015 19:19
Ort: Örkelljunga

Re: Pajero a-traktor

Inlägg av Lucas » sön okt 16, 2016 20:21

Nu har det varit rätt dött på tråden länge, har inte blivit mycket gjort med pajeron sen den reggades mer än att byta bess hjulen till de något fränare 31 tummarna och sätta dit durklocket igen. Sen det gjordes har jag i stort sett bara kört och den går faktiskt väldigt bra, speciellt sen jag skruvade upp dieselpumpen lite, blev som en helt annan bil att köra :)
Men, nu när den är reggad så finns det lite grejer som jag vill fixa och de är:

1. Göra flaklocket öppningsbart, det mesta är förberett så det är nästan bara att ta av locket och kapa det på rätt ställe och dit med gångjärn
2. Bygga sidsteps/rocksliders
3. Montera lite possitionsljus, har skaffat gula som jag tänkte ha i sidestepsen sen när de är byggda och har några röda som jag tänkte fästa på flakbågen
4. Montera stereon; detta är påbörjat och har bytt ut den radion som satt där innan men sen kom jag på att jag bör nog vänta lite med att sätta i slutsteg och högtalare tills flaklocket är fixat för att slippa ta loss plattan med högtalare i för många gånger.
5. Fixa en ny hasplåt att ha under tanken då den gamla var rätt upprostad...

Så detta är planerna för vintern, får se hur mycket som hinns med, plus att det eventuellt blir ett nytt projekt i vinter då farsan är inne på att köpa något att köra off road med. Dock har han inte hittat något än så ifall där är någon som har en 4x4 att sälja så får ni gärna skicka pm :) Vad han är ute efter är i första hand en Wrangler i inte allt för dåligt skick, så har ni en sån som ni vill bli av med är det bara att höra av sig :wink:

Skriv svar