Sida 2 av 3

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: tis maj 24, 2016 18:09
av Mattilacken
Pappa har nu kommit en bra bit på vägen. Det mesta är rensat och tillsnyggat. Lite svårt att ta bilder på alt svarta i motorutrymmet då det är så dålig belysning. Men jag skickar upp bågrå bilder i varje fall.

Innan, smutsigt men helt rostfritt! =)
Bild

Bild

Senaste bilden jag har, det är dock mer rensat och målat nu =)
Bild

Pappa målade även motorn och tillbehören.
Bild

Prov monterade turbon.
Bild

Nu börjar allt vara monterat för att lyfta i motor och låda i bilen
Bild

Lite teaser..
Bild

Kommer nog bli bra! Kommer upp lite till när hjulet monteras =) :woot:
Bild

Ska försöka få pappa att uppdatera lite bättre.

Har även gjort en shakel flipp till bakaxeln som skall skäras ut. Ska fixa nå renderade bilder på den =)

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: tis maj 24, 2016 18:44
av Mattilacken
Live update.

giftemål mellan den renoverade växellådan och motorn.

Bild

Bild

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: ons maj 25, 2016 19:51
av blazerk5larsson82
Kul att se bygget fortskrida :tumbup: Riktigt feta däck ni har till den!!!

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: mån maj 30, 2016 23:19
av Knugcab
Trevligt projekt, gillar dessa gamla fullsize blazers.

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: sön jun 12, 2016 21:05
av Mattilacken
Farsgubben håller på och donar och fixar, har dock inte fått nå bilder ännu.

Har börjat grotta lite i regler... får se om jag får tag på den som regbesiktar här i krokarna för att få lite rakare besked men då jag pratade med SFR0 sa han jag pratade med att det borde inte vara något problem att få igenom med högre effekt genom motorbyte, inte ens vid en vanlig regibesiktning. Detta då effekten ligger under 15hp/100kg och de finns med 210hp/300TQ. Dessutom tyckte SFR0 att det är ju ändå en sån "gruffig" bil så det borde gå igenom oavsett. Frågan hur man gör för att få papper på en 6,5 ISTF 6,2l. Och hur gör man för att den ska se ut som en 6,5a. Vist vi har en 6,5L kåpa från subban men räcker det eller ska man kanske göra sig besväret och flytta insuget.. Får fundera lite och kolla.


Har tagit två bilder av bakre shekel flip kit som jag gjort =) bör höja ca "4.
Bild

Bild


Skål :beer:

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: sön jun 12, 2016 22:42
av blazerk5larsson82
Vilka kalas snygga Shackle flipps! Kan man beställa ett par :tumbup:

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: sön jun 12, 2016 23:06
av Mattilacken
blazerk5larsson82 skrev:Vilka kalas snygga Shackle flipps! Kan man beställa ett par :tumbup:

Det kan du allt få göra :-) Jag ska bara kolla att allt funkar först :-)

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: mån jun 13, 2016 22:15
av Danne14
Det finns inte en till "ny" 6,2:a tillsalu?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: mån jun 13, 2016 22:19
av Sodster
Fett bygge! Ska du TIG-svetsa shackle kitet? :tumbup:

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: tis jun 14, 2016 15:00
av Mattilacken
Danne14 skrev:Det finns inte en till "ny" 6,2:a tillsalu?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nej tyvärr inte, hugglunds hade tydligen ett antal för en massa årseden men gissar att de är sålda sedan länge.

Sodster skrev:Fett bygge! Ska du TIG-svetsa shackle kitet? :tumbup:
Tack! Har ingen TIG eller kunskaperna för det så det blir MIG. Däremot så om jag säljer någon så kan man få det TIG-svetsat men det kostar där efter för då måste jag leja ut det.

Har bilder på en av dem som min pappa svetsade ihop i går. Saknas bara hylsan som måste en vända i svarven. dessa är plasma skurna, om någon vill ha (blazer5larsson82) så kan jag laserskära dem i stället, blir ännu lite snyggare =)
Bild

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: ons aug 02, 2017 16:03
av Mattilacken
Det var ett tag sedan vi uppdaterade här ser jag..
Motorn har ivaf hittat ner i bilen men sen har den blivit stående.
Har dock haft nån minut över så jag har börjat finula på en kofångare..

Bild

Bild

Bild

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: ons aug 02, 2017 19:00
av Mattilacken
Har lite uppdatering, inte för att detta hände nyss men jag har som glömt att uppdatera

Här är motorn redo för att lyftas i med växellåda och TC.
Bild

Paketet på väg in, vi upptäckte att vi hade fått fel motorfästen så de var tvungna att öppnas och vända på en plattan men sen fungerade de.

Bild

Bild

Ungefär här ser vi att ops.. Turbon passar inte i denna ramen.

Bild

Detta kitt följde med bilen när vi köpte den men hade aldrig varit monterat.
Det vi nu upptäckte var det var ett kitt till en 2wd. Detta då ramen på en 2wd går mycket längre ned än på 4wd. Så turbon tar i ramen, om vi skulle försöka fixa det med detta grenrör så är det bara att kapa bort ramen för det hade inte varit mycket kvar av den. Så ut igen med paketet. Bulta av turbo, tillbaka med limporna och ner med den igen. Det var ungefär här det tog stopp. Och då pappa är i norge stora delar av sommaren har det inte blivit något gjort på hans projekt sedan dess. däremot har bushwacker breddarna kommit på så det är väll alltid nått.

Bild

Ska försöka sparka igång detta snart, ska bara få iordning på min Jeep först då den behövs i vardagen.

//Anton och Sigge.

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: sön aug 13, 2017 14:30
av optodsl
Installerade en turbo på min K2500 och har aldrig brytt mig om varken regbes eller SFRO, har aldrig varit nån som brytt sig, även när jag fick dit en 4911 pump


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: mån aug 14, 2017 9:30
av klirre
Grymt bygge. Kul att följa och med mycke bilder. :tumbup:

MVH//Klirre

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: ons aug 16, 2017 21:09
av NordicRescue
Hej

Ska försöka åstadkomma lite på vår blazer igen, det har stått still sedan i höstas. Får se hur långt energin räcker.