Sida 1 av 3

Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: fre sep 04, 2015 13:10
av NordicRescue
Hej,
Jag har varit anonym besökare här på sidan ett tag och kollat på många av byggena som finns här, men nu tänkte jag det var dags att lägga upp mitt projekt.

Jag har lyckats komma över en rostfri 1990 Cheva Blazer som var ett börjat men avstannat projekt sedan 12 år tillbaka. Den har stått ute ända sedan 2003 då växellådan haverade men då den aldrig har sett salt så har den inte heller nå rost.

Ja lite ytrost har den bakom grillen men det är det enda!
Bild

Rost fritt!
Bild

Så här har den stått i 12 år.
Bild


Tanken är att hinka ur befintliga 6,2 motorn och ersätta den med en millitär motor som vi kommit över sedan en tid tillbaka. Militär motorn som har gått hela 20 timmar har en ny TH400 monterad bakom. Då allt detta är nytt är tanken att byta ut 700 lådan mot denna, vilket innebär att bygga om fördelningslåda mm.

I dagsläget är gamla motorn ur lyft, och vi har börjat flytta över delar mellan motorerna.
Mastersatsen till fördelningslådan samt konverterings grejer ligger i garaget.

Projektet kommer ta den tid det tar och vi har ingen brådska. Men tanken är att få i gång den med nya motorn, turbokitet och TH400 lådan. Sen har vi just beställt däck av en annan på forumet.. "37 blir lagoma bruksdäck. Så lite höjning och breddare, safari snorkel mm ligger i planen :jump:


Bild

Bild

Vi håller tråden uppdaterad vartefter vi uträttar något.

Mvh Sigge och Anton

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: fre sep 04, 2015 18:01
av Joel_Vbg
Trevligt :tumbup: hoppas ni håller de seriöst när ni fått ett så fräscht utgångsobjekt....

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: lör sep 05, 2015 9:17
av Grottulf
Trevligt med ett rostfritt objekt :tumbup:
Men tänk på att den blir lite högvarvig i höga farter med 400-lådan, för du har troligen 3,73:1 i axlarna, och äldre blazers hade oftast högre utväxling.
Men det går ju alltid att kompensera med större däck :mrgreen:

Jag tror förresten att jag kan ha en np241 fördelningslåda som kan passa rakt av.

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: lör sep 05, 2015 11:10
av NordicRescue
Joel_Vbg skrev:Trevligt :tumbup: hoppas ni håller de seriöst när ni fått ett så fräscht utgångsobjekt....
Det är tanken, det blir nog en hel lack till rött i framtiden också. =)
Grottulf skrev:Trevligt med ett rostfritt objekt :tumbup:
Men tänk på att den blir lite högvarvig i höga farter med 400-lådan, för du har troligen 3,73:1 i axlarna, och äldre blazers hade oftast högre utväxling.
Men det går ju alltid att kompensera med större däck :mrgreen:

Jag tror förresten att jag kan ha en np241 fördelningslåda som kan passa rakt av.
Ja det är vi medvetna om, vi har beställt däck av Engman2 så det borde lösa sig ;)

Vad har den för utväxling och vad har du för prisbild?

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: lör sep 05, 2015 11:26
av NordicRescue
Har igår gjort klart med Engman2 så dessa är på väg hit..

Bild

Kommer sitta bra som bruks hjul under blazern.

Kommer se ut ungefär som vår förra k5'a i stuket men med lite bättre finish och egen bygd "4 höjning.

Bild

Bild

Denna har vi lite som förebild, vi kommer ha breddare och större däck dock ;)

Bild


Det går sakta frammåt.
Håller på och plockar över det som behövs från original motorn till militär motorn, kollar hur vi ska lösa med luftfiltret för att kunna montera en snorkel vid senare tillfälle.. det vi börjar luta åt är att köpa en luftfilterbox från en 6,5'a.

Bild

Bild


Vist har vi förstått det rätt att 700 lådan har elstyrning varav det sitter mer elstyrningar på tryckpumpen på original motorn. Och TH400 har vakum styrning varav det sitter vakum komponenter på tryckpumpen på militär motorn.

militär pumpen som hör ihop med 400lådan.
Bild

Oem pumpen
Bild


En annan sak som vi funderar. Bränslefilter är av den rektangulära modellen som har en tendens att läka. Vi tänkte byta ut den mot en enklare filterbas med spin-onfilter med inbyggd vattenseparator. Det som jag funderar är om det låter sig göra med alla kontakter mm som finns på oem filterbasen?

Ska och skruva lite mer nu under dagen så får vi se vars vi kommer.

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: lör sep 05, 2015 12:31
av olle67
Misstänker att du kommit över en 6.5 från en NATO Hummer??...i så fall så kolla upp den,dom bytte motor i 1500 Hummer i Tyskland p.g.a att de va nåt fel på nåt me ramlager,sök på google där står de en del om de,surt o få ras första svängen me bilen.. :tumbup:

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: lör sep 05, 2015 12:49
av Grottulf
F-lådan har 2,72:1 på lågen o 1:1 på högen o det är en likadan som du har (Ifall det är originallådan du har kvar) fast med 32 splines på ingående axeln.
Och jag vill minnas att det är elektrisk vss på den som du bör ha på din, men jag behöver dubbelkolla det.

Jag vill minnas att jag gav 2500kr för den själv, och vill nog ha tillbaka det i så fall.

Angående filtret så vet jag flera som har ersatt det, så det ska inte vara några problem.
En kabel är till en vattendetektor, en är till förvärmning (option al? ) sen vill jag minnas att det finns en tredje, men kommer inte ihåg vad den var till nu :rodnar:

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: sön sep 06, 2015 19:22
av NordicRescue
olle67 skrev:Misstänker att du kommit över en 6.5 från en NATO Hummer??...i så fall så kolla upp den,dom bytte motor i 1500 Hummer i Tyskland p.g.a att de va nåt fel på nåt me ramlager,sök på google där står de en del om de,surt o få ras första svängen me bilen.. :tumbup:

Nej detta är en 6,2a. Vad jag hörde av mitt före detta jobb som jag köpte motorn i från så kommer denna från hägglunds. De köpte 6.2 or för att montera i bandvagnarna då tankennvar att introducera till USA men de fick aldrig plats och utrangerades och företaget jag jobbade på köpte upp några. Denna motor har körts i testbänk för stora truck växellådor och har gått ca 20h. 8) 8)
Grottulf skrev:F-lådan har 2,72:1 på lågen o 1:1 på högen o det är en likadan som du har (Ifall det är originallådan du har kvar) fast med 32 splines på ingående axeln.
Och jag vill minnas att det är elektrisk vss på den som du bör ha på din, men jag behöver dubbelkolla det.

Jag vill minnas att jag gav 2500kr för den själv, och vill nog ha tillbaka det i så fall.

Angående filtret så vet jag flera som har ersatt det, så det ska inte vara några problem.
En kabel är till en vattendetektor, en är till förvärmning (option al? ) sen vill jag minnas att det finns en tredje, men kommer inte ihåg vad den var till nu :rodnar:
Vi började med lådan i går och såg att vi fått fel grejer, så vi renoverar nog 700 lådan och smäller ihop växellåda och transfeR original så länge.

Kanon då borde det inge vara nått konstigt, vi kör dock med detta tills det börjar komma läckage.

Så vi har en utgående axel till en np208 32 spline om nån är intresserad!!

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: sön sep 06, 2015 19:36
av olle67
De va intressant att Hägglund hade planer på 6.2 i BV-206.....Finska SISU bandvagnen som e mkt lik 206 har ju 6.2 diesel i dom....då verkar de ju som din motor e ok.... :tumbup:

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: mån sep 07, 2015 13:13
av NordicRescue
olle67 skrev:De va intressant att Hägglund hade planer på 6.2 i BV-206.....Finska SISU bandvagnen som e mkt lik 206 har ju 6.2 diesel i dom....då verkar de ju som din motor e ok.... :tumbup:
Ja det är lite kul kuriosa, på motorn var det monterat grenrör som ser ut som två limpor som går rakt ut och bakåt, säkert för att försöka få ner den i chassiet. =)
Aha se där alltid lär man sig nått nytt! Jo jag tror allt den är som ny! :tumbup:

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: ons sep 09, 2015 22:29
av NordicRescue
Någon som vet hur vevhusventilationen fungerar på dessa. Rören skall väl suga från ventilatorn till insuget, funkar det med turbo eller måste jag plugga dom och vad försvinner i så fall, eller måste vi dra ventilationen till luftfilterboxen innan turbon?

Tacksam för tips
Bild

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: lör feb 13, 2016 10:59
av blazerk5larsson82
Tja, Ingångarna till vevhus ventilationen på insuget får ni plugga sen kopplar ni vevhus ventilationen
på lämpligt ställe före turbon, typ sug sidan i luftfilter box. plugga absolut inte vevhus ventilationen!
vill man vara extra seriös så ska man även ha en olje Catch tank mellan vevhus ventilationen och
luft burk för att unvika att få med för mycket olje dimma tillbaks in i insuget.

Med vänlig hälsning Kalle.

ps tog ett tag innan jag hittade tråden :tumbup: lycka till med fjädrarna :beer:

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: tis mar 15, 2016 19:31
av NordicRescue
Fjädrarna är inte monterade ännu, men de ser ju bra ut. Hur mycket höjde de din?

Har börjat rensa motor rummet och lacka har även provat lite montering av delar.


Är det någon som vet hur det ser ut när man tar bort AC bulan på torpeden? Funkar det att täka med en plåt eller?

Bild
Bild

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: ons mar 16, 2016 20:54
av blazerk5larsson82
NordicRescue skrev:Fjädrarna är inte monterade ännu, men de ser ju bra ut. Hur mycket höjde de din?

Har börjat rensa motor rummet och lacka har även provat lite montering av delar.


Är det någon som vet hur det ser ut när man tar bort AC bulan på torpeden? Funkar det att täka med en plåt eller?

Bild
Bild
Jag kollade aldrig exakt hur mycket de höjde men höll undan 35:or utan problem! har ev 2 tums
höjnings shackel om ni vill upp ytterligare!

Antar att det är plast kåpan över a/c och fläkt paketet du menar!? ta bort den blir man tyvärr inte
så mycket gladare , för det är bara en kåpa, under där är A/c & fläkt paketet i näst intill samma
storlek men i plåt, dessa är dessutom ihop byggda så du kan inte ta bort a/c delen även om
du inte använder den!
Så behöver du mer plats så får du demontera rubbet och gå på jakt efter en fläkt motor
från en som ej var org utrustad med a/c.
Antar att din fundering beror på att a/c paketet krockar med 6.5 turbo grenröret/turbon!?
försök att få tag på ett gale banks grenrör så är problemet borta, turbon sitter på dessa
mycket längre fram, och är helt anpassade för att passa i 73-91 karosserna.
Med vänlig hälsning Kalle.

Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo

Postat: fre mar 25, 2016 9:28
av NordicRescue
tror inte det kolliderar med det jag har, tänkte bara att det ser bättre ut om man fick bort den