Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 231
- Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
- Ort: Gällivare
Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo
Pappa har nu kommit en bra bit på vägen. Det mesta är rensat och tillsnyggat. Lite svårt att ta bilder på alt svarta i motorutrymmet då det är så dålig belysning. Men jag skickar upp bågrå bilder i varje fall.
Innan, smutsigt men helt rostfritt! =)
Senaste bilden jag har, det är dock mer rensat och målat nu =)
Pappa målade även motorn och tillbehören.
Prov monterade turbon.
Nu börjar allt vara monterat för att lyfta i motor och låda i bilen
Lite teaser..
Kommer nog bli bra! Kommer upp lite till när hjulet monteras =)
Ska försöka få pappa att uppdatera lite bättre.
Har även gjort en shakel flipp till bakaxeln som skall skäras ut. Ska fixa nå renderade bilder på den =)
Innan, smutsigt men helt rostfritt! =)
Senaste bilden jag har, det är dock mer rensat och målat nu =)
Pappa målade även motorn och tillbehören.
Prov monterade turbon.
Nu börjar allt vara monterat för att lyfta i motor och låda i bilen
Lite teaser..
Kommer nog bli bra! Kommer upp lite till när hjulet monteras =)
Ska försöka få pappa att uppdatera lite bättre.
Har även gjort en shakel flipp till bakaxeln som skall skäras ut. Ska fixa nå renderade bilder på den =)
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 231
- Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
- Ort: Gällivare
Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo
Live update.
giftemål mellan den renoverade växellådan och motorn.
giftemål mellan den renoverade växellådan och motorn.
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo
Kul att se bygget fortskrida Riktigt feta däck ni har till den!!!
Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo
Trevligt projekt, gillar dessa gamla fullsize blazers.
Datsun King Cab - Gårdstraktorn
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
Willys MB - i småbitar
Ex: Willys 452EB - blev realist i stället för optimist.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 231
- Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
- Ort: Gällivare
Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo
Farsgubben håller på och donar och fixar, har dock inte fått nå bilder ännu.
Har börjat grotta lite i regler... får se om jag får tag på den som regbesiktar här i krokarna för att få lite rakare besked men då jag pratade med SFR0 sa han jag pratade med att det borde inte vara något problem att få igenom med högre effekt genom motorbyte, inte ens vid en vanlig regibesiktning. Detta då effekten ligger under 15hp/100kg och de finns med 210hp/300TQ. Dessutom tyckte SFR0 att det är ju ändå en sån "gruffig" bil så det borde gå igenom oavsett. Frågan hur man gör för att få papper på en 6,5 ISTF 6,2l. Och hur gör man för att den ska se ut som en 6,5a. Vist vi har en 6,5L kåpa från subban men räcker det eller ska man kanske göra sig besväret och flytta insuget.. Får fundera lite och kolla.
Har tagit två bilder av bakre shekel flip kit som jag gjort =) bör höja ca "4.
Skål
Har börjat grotta lite i regler... får se om jag får tag på den som regbesiktar här i krokarna för att få lite rakare besked men då jag pratade med SFR0 sa han jag pratade med att det borde inte vara något problem att få igenom med högre effekt genom motorbyte, inte ens vid en vanlig regibesiktning. Detta då effekten ligger under 15hp/100kg och de finns med 210hp/300TQ. Dessutom tyckte SFR0 att det är ju ändå en sån "gruffig" bil så det borde gå igenom oavsett. Frågan hur man gör för att få papper på en 6,5 ISTF 6,2l. Och hur gör man för att den ska se ut som en 6,5a. Vist vi har en 6,5L kåpa från subban men räcker det eller ska man kanske göra sig besväret och flytta insuget.. Får fundera lite och kolla.
Har tagit två bilder av bakre shekel flip kit som jag gjort =) bör höja ca "4.
Skål
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 114
- Blev medlem: lör dec 12, 2015 12:06
- Ort: Karlstad
Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo
Vilka kalas snygga Shackle flipps! Kan man beställa ett par
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 231
- Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
- Ort: Gällivare
Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo
blazerk5larsson82 skrev:Vilka kalas snygga Shackle flipps! Kan man beställa ett par
Det kan du allt få göra Jag ska bara kolla att allt funkar först
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo
Det finns inte en till "ny" 6,2:a tillsalu?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo
Fett bygge! Ska du TIG-svetsa shackle kitet?
ALL PARTS FALLING OFF THIS VEHICLE ARE PROUDLY MADE IN THE USA!
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 231
- Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
- Ort: Gällivare
Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo
Danne14 skrev:Det finns inte en till "ny" 6,2:a tillsalu?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej tyvärr inte, hugglunds hade tydligen ett antal för en massa årseden men gissar att de är sålda sedan länge.
Tack! Har ingen TIG eller kunskaperna för det så det blir MIG. Däremot så om jag säljer någon så kan man få det TIG-svetsat men det kostar där efter för då måste jag leja ut det.Sodster skrev:Fett bygge! Ska du TIG-svetsa shackle kitet?
Har bilder på en av dem som min pappa svetsade ihop i går. Saknas bara hylsan som måste en vända i svarven. dessa är plasma skurna, om någon vill ha (blazer5larsson82) så kan jag laserskära dem i stället, blir ännu lite snyggare =)
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 231
- Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
- Ort: Gällivare
Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo
Det var ett tag sedan vi uppdaterade här ser jag..
Motorn har ivaf hittat ner i bilen men sen har den blivit stående.
Har dock haft nån minut över så jag har börjat finula på en kofångare..
Motorn har ivaf hittat ner i bilen men sen har den blivit stående.
Har dock haft nån minut över så jag har börjat finula på en kofångare..
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 231
- Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
- Ort: Gällivare
Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo
Har lite uppdatering, inte för att detta hände nyss men jag har som glömt att uppdatera
Här är motorn redo för att lyftas i med växellåda och TC.
Paketet på väg in, vi upptäckte att vi hade fått fel motorfästen så de var tvungna att öppnas och vända på en plattan men sen fungerade de.
Ungefär här ser vi att ops.. Turbon passar inte i denna ramen.
Detta kitt följde med bilen när vi köpte den men hade aldrig varit monterat.
Det vi nu upptäckte var det var ett kitt till en 2wd. Detta då ramen på en 2wd går mycket längre ned än på 4wd. Så turbon tar i ramen, om vi skulle försöka fixa det med detta grenrör så är det bara att kapa bort ramen för det hade inte varit mycket kvar av den. Så ut igen med paketet. Bulta av turbo, tillbaka med limporna och ner med den igen. Det var ungefär här det tog stopp. Och då pappa är i norge stora delar av sommaren har det inte blivit något gjort på hans projekt sedan dess. däremot har bushwacker breddarna kommit på så det är väll alltid nått.
Ska försöka sparka igång detta snart, ska bara få iordning på min Jeep först då den behövs i vardagen.
//Anton och Sigge.
Här är motorn redo för att lyftas i med växellåda och TC.
Paketet på väg in, vi upptäckte att vi hade fått fel motorfästen så de var tvungna att öppnas och vända på en plattan men sen fungerade de.
Ungefär här ser vi att ops.. Turbon passar inte i denna ramen.
Detta kitt följde med bilen när vi köpte den men hade aldrig varit monterat.
Det vi nu upptäckte var det var ett kitt till en 2wd. Detta då ramen på en 2wd går mycket längre ned än på 4wd. Så turbon tar i ramen, om vi skulle försöka fixa det med detta grenrör så är det bara att kapa bort ramen för det hade inte varit mycket kvar av den. Så ut igen med paketet. Bulta av turbo, tillbaka med limporna och ner med den igen. Det var ungefär här det tog stopp. Och då pappa är i norge stora delar av sommaren har det inte blivit något gjort på hans projekt sedan dess. däremot har bushwacker breddarna kommit på så det är väll alltid nått.
Ska försöka sparka igång detta snart, ska bara få iordning på min Jeep först då den behövs i vardagen.
//Anton och Sigge.
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.
Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo
Installerade en turbo på min K2500 och har aldrig brytt mig om varken regbes eller SFRO, har aldrig varit nån som brytt sig, även när jag fick dit en 4911 pump
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo
Grymt bygge. Kul att följa och med mycke bilder.
MVH//Klirre
MVH//Klirre
If in doubt, Flat out!
-
- Användare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: fre sep 04, 2015 8:19
Re: Nordicrescues '90 Blazer 6,2 turbo
Hej
Ska försöka åstadkomma lite på vår blazer igen, det har stått still sedan i höstas. Får se hur långt energin räcker.
Ska försöka åstadkomma lite på vår blazer igen, det har stått still sedan i höstas. Får se hur långt energin räcker.