Sida 9 av 9

Postat: lör mar 14, 2009 14:55
av kalle
En liten torrgasarfilm med taskigt ljud.
http://www.youtube.com/watch?v=AOlIDNNDSPU


Gjorde ett accstest på femman 70-110 på en viss sträcka.

Innan turbo 27,9

Med turbo 15,3 8)

Okay de är ju ingen räser varken innan eller efter men det är en jäkla skillnad iaf.
Och en så länge får den inte för mycket soppa...

Postat: lör mar 14, 2009 17:00
av carfrigge
kalle skrev:En liten torrgasarfilm med taskigt ljud.
http://www.youtube.com/watch?v=AOlIDNNDSPU


Gjorde ett accstest på femman 70-110 på en viss sträcka.

Innan turbo 27,9

Med turbo 15,3 8)

Okay de är ju ingen räser varken innan eller efter men det är en jäkla skillnad iaf.
Och en så länge får den inte för mycket soppa...

Kan bara tillägga att jag körde bilen efter vi blivit klara och som jämförelse med min HDJ80 som har likadan motor men med 24 V ist. för 12 V som det är på Kalles så känns den mkt. trevligare i karaktären !
Betydligt starkare i botten (tacka den högre kompressionen för det :wink: )

Jag gjorde ett litet exprement med läget på pådragsarmen till bränslepumpen när vi ändå hade det isär och det gjorde tydligen bra utdelning !

hm... skall nog ta en liten justering på min egen bil inom snar framtid.. 8)

Avgasljudet blev oxå trevligt btw. (sånt är oxå viktigt för dom som inte tror det ! )



//F

Postat: lör mar 14, 2009 17:09
av mattebigge
carfrigge skrev:
kalle skrev:En liten torrgasarfilm med taskigt ljud.
http://www.youtube.com/watch?v=AOlIDNNDSPU


Gjorde ett accstest på femman 70-110 på en viss sträcka.

Innan turbo 27,9

Med turbo 15,3 8)

Okay de är ju ingen räser varken innan eller efter men det är en jäkla skillnad iaf.
Och en så länge får den inte för mycket soppa...

Kan bara tillägga att jag körde bilen efter vi blivit klara och som jämförelse med min HDJ80 som har likadan motor men med 24 V ist. för 12 V som det är på Kalles så känns den mkt. trevligare i karaktären !
Betydligt starkare i botten (tacka den högre kompressionen för det :wink: )

Jag gjorde ett litet exprement med läget på pådragsarmen till bränslepumpen när vi ändå hade det isär och det gjorde tydligen bra utdelning !

hm... skall nog ta en liten justering på min egen bil inom snar framtid.. 8)

Avgasljudet blev oxå trevligt btw. (sånt är oxå viktigt för dom som inte tror det ! )



//F
Vill höra bevis för det, och vad gäller motorkaraktären, så skulle jag prioritera vrid på riktigt låga varv på en sån bil, men "snurrbon" gör väl ingen nytta på varv från tomgång och uppåt en liten bit? eller? jag skulle vilja exprimentera med två "stressfläktar" en liten en, som snurrar igång på låga varv, sen en som kommer lite senare...så man kan få kraften just från tomgång och upp en liten bit..

Postat: lör mar 14, 2009 18:53
av carfrigge
mattebigge skrev:
carfrigge skrev:
kalle skrev:En liten torrgasarfilm med taskigt ljud.
http://www.youtube.com/watch?v=AOlIDNNDSPU


Gjorde ett accstest på femman 70-110 på en viss sträcka.

Innan turbo 27,9

Med turbo 15,3 8)

Okay de är ju ingen räser varken innan eller efter men det är en jäkla skillnad iaf.
Och en så länge får den inte för mycket soppa...

Kan bara tillägga att jag körde bilen efter vi blivit klara och som jämförelse med min HDJ80 som har likadan motor men med 24 V ist. för 12 V som det är på Kalles så känns den mkt. trevligare i karaktären !
Betydligt starkare i botten (tacka den högre kompressionen för det :wink: )

Jag gjorde ett litet exprement med läget på pådragsarmen till bränslepumpen när vi ändå hade det isär och det gjorde tydligen bra utdelning !

hm... skall nog ta en liten justering på min egen bil inom snar framtid.. 8)

Avgasljudet blev oxå trevligt btw. (sånt är oxå viktigt för dom som inte tror det ! )



//F
Vill höra bevis för det, och vad gäller motorkaraktären, så skulle jag prioritera vrid på riktigt låga varv på en sån bil, men "snurrbon" gör väl ingen nytta på varv från tomgång och uppåt en liten bit? eller? jag skulle vilja exprimentera med två "stressfläktar" en liten en, som snurrar igång på låga varv, sen en som kommer lite senare...så man kan få kraften just från tomgång och upp en liten bit..
Finns bilmodeller med 2 st turbo monterade orginal, en mindre med snabb "spool up" och sedan en normalstor som tar vid.

Men just i det här fallet så tror jag den höga kompressionen + att det inte (än..) är någon intercooler monterad + minimalt motstånd på avgassidan som gör det fina bottendraget samt att pådragsarmen är justerad för optimal bränslemängd med avkall på miljön dock :rodnar:


Baksidan med det höga kompet är att man ganska tidigt når smärtgränsen för maximalt laddtryck pga. hög förbränningstemp som oftast slutar med brända kolvar mm.

Intercooler, extra bränsle, rätt flöde på avgaserna, rätt timing på bränslepumpen, ren och hel kylare råder bot på en del av tempbekymrena dock.
Sen skall man även montera en avgastempmätare för att på så sätt tidigt märka när man närmar sej härdsmältan :wink:


//F

Postat: sön nov 28, 2010 12:55
av kalle
Byggde om mitt gamla snöblad som jag hade till Samuraien igår.

Bild

Lite smalt men funkar ganska bra.

Har inget som vikersej om man kör på en sten, men kör bara lite på tomten på låg ettan tomgång.Så ja tycker inte det är nån större fara...

Mer bilder: http://www.pixbox.se/alb1210299

En liten film: http://www.youtube.com/watch?v=YcvxYP1OFn0

Re: Kalles LC HZJ78-T

Postat: lör okt 19, 2013 20:01
av kalle
Fräsch byggtråd på bruksholken man har då,händer ju aldrig nått kul här ju...

Förutom satte dit skärmbräddare påna förra veckan :)

Bild

Bild

Nu ska jag bara sätta på 235erna till vinterdäck och måla den gul så ser den ut som en spårvagn :mrgreen:

Re: Kalles LC HZJ78-T

Postat: lör okt 19, 2013 20:10
av jenik
Säg inte så Kalle för det ska jag också göra snart.....

Re: Kalles LC HZJ78-T

Postat: lör aug 12, 2017 15:33
av kalle
:jump: 10årsjubileum idag :jump:

Hoppas vi får ytterligare 10 lyckliga år tillsammans

https://instagram.com/p/BXsUk2QlfVx/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Kalles LC HZJ78-T

Postat: lör aug 12, 2017 20:04
av K J H
kalle skrev::jump: 10årsjubileum idag :jump:

Hoppas vi får ytterligare 10 lyckliga år tillsammans

https://instagram.com/p/BXsUk2QlfVx/" onclick="window.open(this.href);return false;
Grattis!! :cheer: