Kalles LC HZJ78-T
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
En liten torrgasarfilm med taskigt ljud.
http://www.youtube.com/watch?v=AOlIDNNDSPU
Gjorde ett accstest på femman 70-110 på en viss sträcka.
Innan turbo 27,9
Med turbo 15,3
Okay de är ju ingen räser varken innan eller efter men det är en jäkla skillnad iaf.
Och en så länge får den inte för mycket soppa...
http://www.youtube.com/watch?v=AOlIDNNDSPU
Gjorde ett accstest på femman 70-110 på en viss sträcka.
Innan turbo 27,9
Med turbo 15,3
Okay de är ju ingen räser varken innan eller efter men det är en jäkla skillnad iaf.
Och en så länge får den inte för mycket soppa...
kalle skrev:En liten torrgasarfilm med taskigt ljud.
http://www.youtube.com/watch?v=AOlIDNNDSPU
Gjorde ett accstest på femman 70-110 på en viss sträcka.
Innan turbo 27,9
Med turbo 15,3
Okay de är ju ingen räser varken innan eller efter men det är en jäkla skillnad iaf.
Och en så länge får den inte för mycket soppa...
Kan bara tillägga att jag körde bilen efter vi blivit klara och som jämförelse med min HDJ80 som har likadan motor men med 24 V ist. för 12 V som det är på Kalles så känns den mkt. trevligare i karaktären !
Betydligt starkare i botten (tacka den högre kompressionen för det )
Jag gjorde ett litet exprement med läget på pådragsarmen till bränslepumpen när vi ändå hade det isär och det gjorde tydligen bra utdelning !
hm... skall nog ta en liten justering på min egen bil inom snar framtid..
Avgasljudet blev oxå trevligt btw. (sånt är oxå viktigt för dom som inte tror det ! )
//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 5922
- Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
- Ort: Söderhamn
- Kontakt:
Vill höra bevis för det, och vad gäller motorkaraktären, så skulle jag prioritera vrid på riktigt låga varv på en sån bil, men "snurrbon" gör väl ingen nytta på varv från tomgång och uppåt en liten bit? eller? jag skulle vilja exprimentera med två "stressfläktar" en liten en, som snurrar igång på låga varv, sen en som kommer lite senare...så man kan få kraften just från tomgång och upp en liten bit..carfrigge skrev:kalle skrev:En liten torrgasarfilm med taskigt ljud.
http://www.youtube.com/watch?v=AOlIDNNDSPU
Gjorde ett accstest på femman 70-110 på en viss sträcka.
Innan turbo 27,9
Med turbo 15,3
Okay de är ju ingen räser varken innan eller efter men det är en jäkla skillnad iaf.
Och en så länge får den inte för mycket soppa...
Kan bara tillägga att jag körde bilen efter vi blivit klara och som jämförelse med min HDJ80 som har likadan motor men med 24 V ist. för 12 V som det är på Kalles så känns den mkt. trevligare i karaktären !
Betydligt starkare i botten (tacka den högre kompressionen för det )
Jag gjorde ett litet exprement med läget på pådragsarmen till bränslepumpen när vi ändå hade det isär och det gjorde tydligen bra utdelning !
hm... skall nog ta en liten justering på min egen bil inom snar framtid..
Avgasljudet blev oxå trevligt btw. (sånt är oxå viktigt för dom som inte tror det ! )
//F
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!
Finns bilmodeller med 2 st turbo monterade orginal, en mindre med snabb "spool up" och sedan en normalstor som tar vid.mattebigge skrev:Vill höra bevis för det, och vad gäller motorkaraktären, så skulle jag prioritera vrid på riktigt låga varv på en sån bil, men "snurrbon" gör väl ingen nytta på varv från tomgång och uppåt en liten bit? eller? jag skulle vilja exprimentera med två "stressfläktar" en liten en, som snurrar igång på låga varv, sen en som kommer lite senare...så man kan få kraften just från tomgång och upp en liten bit..carfrigge skrev:kalle skrev:En liten torrgasarfilm med taskigt ljud.
http://www.youtube.com/watch?v=AOlIDNNDSPU
Gjorde ett accstest på femman 70-110 på en viss sträcka.
Innan turbo 27,9
Med turbo 15,3
Okay de är ju ingen räser varken innan eller efter men det är en jäkla skillnad iaf.
Och en så länge får den inte för mycket soppa...
Kan bara tillägga att jag körde bilen efter vi blivit klara och som jämförelse med min HDJ80 som har likadan motor men med 24 V ist. för 12 V som det är på Kalles så känns den mkt. trevligare i karaktären !
Betydligt starkare i botten (tacka den högre kompressionen för det )
Jag gjorde ett litet exprement med läget på pådragsarmen till bränslepumpen när vi ändå hade det isär och det gjorde tydligen bra utdelning !
hm... skall nog ta en liten justering på min egen bil inom snar framtid..
Avgasljudet blev oxå trevligt btw. (sånt är oxå viktigt för dom som inte tror det ! )
//F
Men just i det här fallet så tror jag den höga kompressionen + att det inte (än..) är någon intercooler monterad + minimalt motstånd på avgassidan som gör det fina bottendraget samt att pådragsarmen är justerad för optimal bränslemängd med avkall på miljön dock
Baksidan med det höga kompet är att man ganska tidigt når smärtgränsen för maximalt laddtryck pga. hög förbränningstemp som oftast slutar med brända kolvar mm.
Intercooler, extra bränsle, rätt flöde på avgaserna, rätt timing på bränslepumpen, ren och hel kylare råder bot på en del av tempbekymrena dock.
Sen skall man även montera en avgastempmätare för att på så sätt tidigt märka när man närmar sej härdsmältan
//F
*Fredrik Bergström*
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör:
300GD
X5 35D
Byggde om mitt gamla snöblad som jag hade till Samuraien igår.
Lite smalt men funkar ganska bra.
Har inget som vikersej om man kör på en sten, men kör bara lite på tomten på låg ettan tomgång.Så ja tycker inte det är nån större fara...
Mer bilder: http://www.pixbox.se/alb1210299
En liten film: http://www.youtube.com/watch?v=YcvxYP1OFn0
Lite smalt men funkar ganska bra.
Har inget som vikersej om man kör på en sten, men kör bara lite på tomten på låg ettan tomgång.Så ja tycker inte det är nån större fara...
Mer bilder: http://www.pixbox.se/alb1210299
En liten film: http://www.youtube.com/watch?v=YcvxYP1OFn0
Re: Kalles LC HZJ78-T
Fräsch byggtråd på bruksholken man har då,händer ju aldrig nått kul här ju...
Förutom satte dit skärmbräddare påna förra veckan
Nu ska jag bara sätta på 235erna till vinterdäck och måla den gul så ser den ut som en spårvagn
Förutom satte dit skärmbräddare påna förra veckan
Nu ska jag bara sätta på 235erna till vinterdäck och måla den gul så ser den ut som en spårvagn
Re: Kalles LC HZJ78-T
Säg inte så Kalle för det ska jag också göra snart.....
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion
VW California 4Motion
Re: Kalles LC HZJ78-T
10årsjubileum idag
Hoppas vi får ytterligare 10 lyckliga år tillsammans
https://instagram.com/p/BXsUk2QlfVx/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoppas vi får ytterligare 10 lyckliga år tillsammans
https://instagram.com/p/BXsUk2QlfVx/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kalles LC HZJ78-T
Grattis!!kalle skrev: 10årsjubileum idag
Hoppas vi får ytterligare 10 lyckliga år tillsammans
https://instagram.com/p/BXsUk2QlfVx/" onclick="window.open(this.href);return false;
#patrol-garaget