Kalles LC HZJ78-T

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Användarvisningsbild
kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » lör mar 14, 2009 14:55

En liten torrgasarfilm med taskigt ljud.
http://www.youtube.com/watch?v=AOlIDNNDSPU


Gjorde ett accstest på femman 70-110 på en viss sträcka.

Innan turbo 27,9

Med turbo 15,3 8)

Okay de är ju ingen räser varken innan eller efter men det är en jäkla skillnad iaf.
Och en så länge får den inte för mycket soppa...

Användarvisningsbild
carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » lör mar 14, 2009 17:00

kalle skrev:En liten torrgasarfilm med taskigt ljud.
http://www.youtube.com/watch?v=AOlIDNNDSPU


Gjorde ett accstest på femman 70-110 på en viss sträcka.

Innan turbo 27,9

Med turbo 15,3 8)

Okay de är ju ingen räser varken innan eller efter men det är en jäkla skillnad iaf.
Och en så länge får den inte för mycket soppa...

Kan bara tillägga att jag körde bilen efter vi blivit klara och som jämförelse med min HDJ80 som har likadan motor men med 24 V ist. för 12 V som det är på Kalles så känns den mkt. trevligare i karaktären !
Betydligt starkare i botten (tacka den högre kompressionen för det :wink: )

Jag gjorde ett litet exprement med läget på pådragsarmen till bränslepumpen när vi ändå hade det isär och det gjorde tydligen bra utdelning !

hm... skall nog ta en liten justering på min egen bil inom snar framtid.. 8)

Avgasljudet blev oxå trevligt btw. (sånt är oxå viktigt för dom som inte tror det ! )



//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Användarvisningsbild
mattebigge
4x4xnerd
Inlägg: 5922
Blev medlem: mån nov 13, 2006 22:12
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av mattebigge » lör mar 14, 2009 17:09

carfrigge skrev:
kalle skrev:En liten torrgasarfilm med taskigt ljud.
http://www.youtube.com/watch?v=AOlIDNNDSPU


Gjorde ett accstest på femman 70-110 på en viss sträcka.

Innan turbo 27,9

Med turbo 15,3 8)

Okay de är ju ingen räser varken innan eller efter men det är en jäkla skillnad iaf.
Och en så länge får den inte för mycket soppa...

Kan bara tillägga att jag körde bilen efter vi blivit klara och som jämförelse med min HDJ80 som har likadan motor men med 24 V ist. för 12 V som det är på Kalles så känns den mkt. trevligare i karaktären !
Betydligt starkare i botten (tacka den högre kompressionen för det :wink: )

Jag gjorde ett litet exprement med läget på pådragsarmen till bränslepumpen när vi ändå hade det isär och det gjorde tydligen bra utdelning !

hm... skall nog ta en liten justering på min egen bil inom snar framtid.. 8)

Avgasljudet blev oxå trevligt btw. (sånt är oxå viktigt för dom som inte tror det ! )



//F
Vill höra bevis för det, och vad gäller motorkaraktären, så skulle jag prioritera vrid på riktigt låga varv på en sån bil, men "snurrbon" gör väl ingen nytta på varv från tomgång och uppåt en liten bit? eller? jag skulle vilja exprimentera med två "stressfläktar" en liten en, som snurrar igång på låga varv, sen en som kommer lite senare...så man kan få kraften just från tomgång och upp en liten bit..
Det är inte farten som dödar, det är smällen!!
It´s not the fart that kills, it´s the smell!!

Användarvisningsbild
carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Inlägg av carfrigge » lör mar 14, 2009 18:53

mattebigge skrev:
carfrigge skrev:
kalle skrev:En liten torrgasarfilm med taskigt ljud.
http://www.youtube.com/watch?v=AOlIDNNDSPU


Gjorde ett accstest på femman 70-110 på en viss sträcka.

Innan turbo 27,9

Med turbo 15,3 8)

Okay de är ju ingen räser varken innan eller efter men det är en jäkla skillnad iaf.
Och en så länge får den inte för mycket soppa...

Kan bara tillägga att jag körde bilen efter vi blivit klara och som jämförelse med min HDJ80 som har likadan motor men med 24 V ist. för 12 V som det är på Kalles så känns den mkt. trevligare i karaktären !
Betydligt starkare i botten (tacka den högre kompressionen för det :wink: )

Jag gjorde ett litet exprement med läget på pådragsarmen till bränslepumpen när vi ändå hade det isär och det gjorde tydligen bra utdelning !

hm... skall nog ta en liten justering på min egen bil inom snar framtid.. 8)

Avgasljudet blev oxå trevligt btw. (sånt är oxå viktigt för dom som inte tror det ! )



//F
Vill höra bevis för det, och vad gäller motorkaraktären, så skulle jag prioritera vrid på riktigt låga varv på en sån bil, men "snurrbon" gör väl ingen nytta på varv från tomgång och uppåt en liten bit? eller? jag skulle vilja exprimentera med två "stressfläktar" en liten en, som snurrar igång på låga varv, sen en som kommer lite senare...så man kan få kraften just från tomgång och upp en liten bit..
Finns bilmodeller med 2 st turbo monterade orginal, en mindre med snabb "spool up" och sedan en normalstor som tar vid.

Men just i det här fallet så tror jag den höga kompressionen + att det inte (än..) är någon intercooler monterad + minimalt motstånd på avgassidan som gör det fina bottendraget samt att pådragsarmen är justerad för optimal bränslemängd med avkall på miljön dock :rodnar:


Baksidan med det höga kompet är att man ganska tidigt når smärtgränsen för maximalt laddtryck pga. hög förbränningstemp som oftast slutar med brända kolvar mm.

Intercooler, extra bränsle, rätt flöde på avgaserna, rätt timing på bränslepumpen, ren och hel kylare råder bot på en del av tempbekymrena dock.
Sen skall man även montera en avgastempmätare för att på så sätt tidigt märka när man närmar sej härdsmältan :wink:


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Användarvisningsbild
kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Inlägg av kalle » sön nov 28, 2010 12:55

Byggde om mitt gamla snöblad som jag hade till Samuraien igår.

Bild

Lite smalt men funkar ganska bra.

Har inget som vikersej om man kör på en sten, men kör bara lite på tomten på låg ettan tomgång.Så ja tycker inte det är nån större fara...

Mer bilder: http://www.pixbox.se/alb1210299

En liten film: http://www.youtube.com/watch?v=YcvxYP1OFn0

Användarvisningsbild
kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: Kalles LC HZJ78-T

Inlägg av kalle » lör okt 19, 2013 20:01

Fräsch byggtråd på bruksholken man har då,händer ju aldrig nått kul här ju...

Förutom satte dit skärmbräddare påna förra veckan :)

Bild

Bild

Nu ska jag bara sätta på 235erna till vinterdäck och måla den gul så ser den ut som en spårvagn :mrgreen:

jenik
Beroende
Inlägg: 1192
Blev medlem: sön nov 04, 2007 18:46
Ort: Kristianstad

Re: Kalles LC HZJ78-T

Inlägg av jenik » lör okt 19, 2013 20:10

Säg inte så Kalle för det ska jag också göra snart.....
LR Discovery V8, 35"
VW California 4Motion

Användarvisningsbild
kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: Kalles LC HZJ78-T

Inlägg av kalle » lör aug 12, 2017 15:33

:jump: 10årsjubileum idag :jump:

Hoppas vi får ytterligare 10 lyckliga år tillsammans

https://instagram.com/p/BXsUk2QlfVx/" onclick="window.open(this.href);return false;

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Kalles LC HZJ78-T

Inlägg av K J H » lör aug 12, 2017 20:04

kalle skrev::jump: 10årsjubileum idag :jump:

Hoppas vi får ytterligare 10 lyckliga år tillsammans

https://instagram.com/p/BXsUk2QlfVx/" onclick="window.open(this.href);return false;
Grattis!! :cheer:
#patrol-garaget

Skriv svar