Aktuellt datum och tid: mån dec 11, 2017 13:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lagom extrem Jeep WJ
InläggPostat: lör jun 10, 2017 2:18 
Offline
Användare

Blev medlem: lör sep 07, 2013 13:06
Inlägg: 14
Ja det är väl dags att knåpa ihop en projektsida för det här bygget.

I grunden en Jeep WJ med V8 årsmodell 2000, skulle väl inte bli så extrem från början men det urartade i takt med att vi byggde. :)
Vi hade två saker spikade, våra renoverade Tgb 13-axlar (eller så är det Tgb 11-axlar fast med 13-utväxling) och en rejäl Gigglepin-vinsch. Axlarna har skivbromsar med Wilwood-ok och CTIS (Central Tire Inflation System), dvs en nippel som sitter i mitten av varje hjul så man kan ändra lufttrycket on-the-fly.

Det vi sen gjort är att vi strippat den på all interiör och all elektronik och kablage. Det enda som kommer sparas är styrningsboxen för växellådan (som är en 45RFE).
För att slippa original-elen kör vi med eftermarknads-ECU i form av ett MaxxECU RACE. Vi hade kunnat köra på deras basic-modell "Street", men för att slippa behöva köpa alla form av mätare så körde vi på den lite lyxigare varianten som då har stöd för blåtand; det gör att man kan ha en läsplatta med all info man är intresserad av för tillfället samt även logga och ställa in larm.
Blev även en elcentral med styrning för blinkers, bromsljus, halv-helljus, varningsblinkers osv.

Jag har inte bilder på allt vi gjort än, får försöka ta det vid nästa mektillfälle, så fyller jag på här med mer bilder/info allt eftersom.



Hittar inte bilderna när bilen var helt orörd, här har vi redan börjat montera loss plastdetaljer. Några plastdetaljer lossnade av sig själv när vi deltog i en tävling som kanske var lite väl optimistiskt för en helt original WJ. :D
Bild

Bild


I början tänkte vi som sagt göra så lite ingrepp som möjligt, dvs bara få dit axlarna och vinschen på enklaste sätt. Här har vi första konceptet, vinschen framför AC-kylaren.
Bild


Detta byggde dock för mycket tyckte vi, det var ungefär här allt började urarta då vi var tvungna att flytta på kylaren. På så vis kunde vi flytta bak vinschen till precis framför motorn.
AC'n fimpas och kylaren kommer hamna på taket baktill (blir en ny skräddarsydd kylare). Tanken är att vi sätter kylaren i höjd med taket och suger in luft från båda bakre sidorutorna. Blir en slimmad kåpa i alu som skärmar av och leder luften upp till kylaren i taket, så vi fortfarande kan använda oss av bagageutrymmet.
Bild


Go big or go home, vi bestämde oss för 40" hjul, så vi gjorde en mockup för att se var vi måste kapa bort en massa skit. :D Den observante ser kanske att det är pinnar fastsatta ovanpå plywoodhjulet, det är för att kunna få till även bredden på hjulet och då även offset.
Här är dock hjulet placerat där främre axel satt original. Vi placerade den främre axeln längre fram (minns inte exakt nu, men det är väl runt 100-150 mm skulle jag tippa på.
Genom att både flytta fram axeln, ha jättehjul och flytta bak vinchen så kommer vi (förhoppningsvis) kunna köra fram till en vägg och klättra rakt upp då hjulen kommer ta i före något annat.
Bild

Bild


Den observante ser här att det är kapat i durkplåten. Under denna "dolda" lucka kommer det sitta tre stycken Optima Yellowtopbatterier. Det behövs mycket mos när man har en fläskig vinch. Det kommer även sitta en lite mer slimmad vinch ovanför tanken som då löper bakåt.
(Det sitter numera en fyrkantsprofil som hela lådan vilar på, så batteriernas tyngd inte river loss aluminiumlådan, jag får uppdatera med bilder på detta sen.)
Bild

Bild


För att axlarna ska sitta rätt behöver infästningarna sitta rätt, här håller vi på med laser och avancerad mätutrustning så som vinkelhake och långt vattenpass just för att mäta in så det inte blir krabbgång eller dylikt.
Bild


Denna mercedesdel fick en smärre modifiering för att passa vårt ändamål. Vi gjorde en U-profil i tjock plåt som smiter åt runt ramen på bilen med slitsar i för att få fler ställen att kunna svetsa fast plåten mot ramen.

Bild

Bild


Här måttas nycklarna in, dessa tror jag är från en GW. Dock sitter dom uppochner på den här bilden.
Bild


Så här blev det fram till slut. Det jobbigaste har vi dock inga bilder på, men vi var tvungna att vända på axeln då just WJ har drop på vänster sida från fördelningslådan, medan äldre grand cherokee-modeller har på höger sida. Hade varit mycket lättare med en högerdrop, det fick vi lära oss den hårda vägen! :) Så det var bara vända på axeln och spegelvända infästningen för diffspärren.
Bild


Här håller vi på att sätta dit fästöronen på axeln bak, ena sidan klar.
Bild


Då vi kommer ha 340 mm slaglängd på dämparna behövs lite extra utrymme för att hålla höjden på bilen någorlunda rimlig, så det fick bli till att snickra ihop nya fjädertorn.
Bild

Bild
(Här ser man även den lite biffigare generatorn monterad, tror den är på runt 250A.)

Även bak behövdes det modifieras en gnutta. Dämparna vi kör med är från King shocks med externa reservoarer (reservoaren syns inte på bilden). Dessa kommer ha dubbla fjädrar med olika fjäderkonstanter, nu sitter bara en fjäder på för att man lätt ska kunna komprimera dämparen.
Bild

Fjädertornet börjar få sin form. På denna bild kan man även se tankskyddet som blivit kortat (så det hamnar högre upp), blästrat och pulverlackat svart:
Bild


Linn justerar toleranserna mellan hjulhuset och nya fjädertornet med stor noggrannhet och precision:
Bild


Halvvägs klara:
Bild

(Får uppdatera här med fler bilder på tornet när det är helt klart och ihopsytt med karossen.)


Dags att slänga ut all inredning och elektronik! Tog ca en heldag att få ut allt. Är inte helt lätt med alla plastpaneler med dolda skruvar och klickgrejer. Men allt går att lösa med lite våld. :)
Här är en bild då vi nästan var klara (glömde ta final-bild tyvärr):
Bild


Bara kabelhärvorna överfyller en skottkärra:
Bild


Motorn ur för att lättare komma åt sista kabelhärvan som går ner mot växellådan och till spridarna/spolarna på motorn. Kabelhärvan kommer rensas så det bara återstår kablar som går mellan TCU-boxen (Transmission Control Unit) och växellådan.
Motorn kommer även få lite kärlek i form av rengöring, nya lite fetare spridare 283 cc istället för 252 cc som är original. De nya spridarna har även 4 hål istället för ett, så det blir lite bättre spridning på bränslet. Det är förmodligen fullkomligt onödigt med lite större spridare, men det gör inget att ha lite extra. :)
Bild


Tomt och fint utan motor/drivlina, vi kommer passa på att göra rent och fint samt göra fina kabelgenomföringar till kupén.
Bild


Vi passade på att införskaffa en ny riktigt fiffig svets. En Esab Rebel! Funkar hur bra som helst, är superlätt att bara ställa in trådtjocklek och materialtjocklek, så fixar den alla inställningar själv och finjusterar när man börjar svetsa. Efter 4 sekunder så har den justerat klart fullständigt. Går även svetsa med rätt långt utstick i jobbiga hörn, den känner av det på nå vis och justerar därefter. Kommer bli mycket lättare och roligare att svetsa framöver! :)
Bild




Finns massa mer att lägga upp, har bara varit lite dåliga på att ta bilder, så vi får lov att återkomma när vi meckar nästa gång. :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Lagom extrem Jeep WJ
InläggPostat: lör jun 10, 2017 5:32 
Offline
Beroende

Blev medlem: ons dec 02, 2009 21:29
Inlägg: 1165
Ort: Frövi
Oj ojoj vilket bygge! :shock:

Gillar verkligen när det bara fullständigt ballar ur så här!! :woot:

Ny favorittråd på forumet! :woot: följer!!

Jäklar vilken svets förresten, aldrig sett nå liknande!! Måste va värd varenda krona vid ett sånt här bygge :tumbup: helt rätt

_________________
#patrol-garaget

viewtopic.php?f=15&t=38803

Y61 på 44"
Y61 på 40"
Y61 utan axlar


Senast redigerad av K J H lör jun 10, 2017 23:06, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Lagom extrem Jeep WJ
InläggPostat: lör jun 10, 2017 11:34 
Offline
Beroende

Blev medlem: fre feb 08, 2008 13:28
Inlägg: 1032
Ort: Åland
Fläskigt bygge! :tumbup:

_________________
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Lagom extrem Jeep WJ
InläggPostat: lör jun 10, 2017 16:31 
Offline
Forumräv

Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Inlägg: 833
Ort: Hedemora
Helvete! Fränt! :beer:

_________________
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Lagom extrem Jeep WJ
InläggPostat: lör jun 10, 2017 17:24 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 10, 2010 12:48
Inlägg: 703
Herre-jävlar va coolt! :tumbup:

(Där försvann samtidigt all min självbelåtenhet för 2" BB-puckarna jag slängde på min WJ förra helgen :P )

_________________
,_____oooo
/ _ _ _\_____\
⌠¯¯¯¯¯' [[ ]==[ ]]------------------------------------------------~
`()_);-;()_)-o-)_) Cherokee XJ 2,5tdi, 3"IRO, 305-70-16 Mudstar, Warn 8000


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Lagom extrem Jeep WJ
InläggPostat: lör jun 10, 2017 17:53 
Offline
Rutinerad
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön sep 12, 2010 22:23
Inlägg: 256
Ort: Hedemora
Fränt bygge, lycka till! :)

_________________
Magnus E
Nissan Patrol Y60 TD42, Suzuki SJ413, Audi A4 offroad
DalaOffroad.se


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Lagom extrem Jeep WJ
InläggPostat: lör jun 10, 2017 21:37 
Offline
Hemmastadd
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 29, 2013 21:06
Inlägg: 234
Ort: Stenungsund
Ni lär bli ostoppbara i bushen :tumbup: kör på bara!

_________________
Jeep XJ -94, Tredje Jeepen gillt

Gunilla, Suzuki SJ 413 med jättetrasig motor...

....och en Berlingo

JAG KOMPENSERAR FÖR DIN MILJÖBIL


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Lagom extrem Jeep WJ
InläggPostat: sön jun 11, 2017 12:25 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Inlägg: 4851
Ort: Segeltorp, Stockholm
Grymt!!! :tumbup:

_________________
410/38,5 TSL/8274/hs9500i


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Lagom extrem Jeep WJ
InläggPostat: tis jun 13, 2017 21:37 
Offline
Hemmastadd
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 20, 2013 23:51
Inlägg: 223
Ort: Gällivare
Sveriges fetaste WJ!!! :jump: :jump: :jump: :jump: :jump: :jump:

Kommer bli hur grymt som helst!

När ni har ur motorn skulle jag överväga att byta kolvar till eftermarknads för bättre förbränningsrums kylning och byta alla kedjor och spännare. Ang kolvarna så verkar det vara så att just powertech v8an drabbas av för hög förbrännings temp och kolvarna är en bidragande faktor vad jag har lyckats förstå, dålig drännering från skrapringen. Och använda bra oljor. Oljan längst ner i mitt tråg var som kära :poke:

Själv föröker jag få tid att repa motorn på min... :poke: :aargh:

_________________
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Lagom extrem Jeep WJ
InläggPostat: tis jun 13, 2017 22:11 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43
Inlägg: 119
Schysst avrapportering! Inte alls avis på den där svetsen .. :)

_________________
Jeep J20 -81


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Lagom extrem Jeep WJ
InläggPostat: sön jul 23, 2017 19:12 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jan 10, 2010 12:48
Inlägg: 703
Hur går det med bygget? Vi är nyfikna på uppdateringar :jump:

_________________
,_____oooo
/ _ _ _\_____\
⌠¯¯¯¯¯' [[ ]==[ ]]------------------------------------------------~
`()_);-;()_)-o-)_) Cherokee XJ 2,5tdi, 3"IRO, 305-70-16 Mudstar, Warn 8000


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Lagom extrem Jeep WJ
InläggPostat: tor jul 27, 2017 23:13 
Offline
Användare

Blev medlem: lör sep 07, 2013 13:06
Inlägg: 14
Ledsen för bristen på uppdateringar, det beror på att det helt enkelt inte skett så mycket förrän den senaste veckan! :)

Vi inledde arbetet med att jag tog fram stora vinkelkapen och tog bort en massa onödigt skräp som jag stört mig på väldigt länge. Allt framför infästningen av vinchen (där styrsnäckan sitter original) är bara dövikt. Det var förvisso ett stag upp mot fjädertornsinfästningen som rök, men det kommer gå ett tvärstag mellan fjädertornen över motorn sen som kommer styva upp det hela mycket mer ändå.

Bild

Bild

Bild


Så var det dags för provmontering av vinschlådan, vi har flyttat den mot motorn ännu mer än när vi tillverkade den först, därav lite konstig hålbild (kommer åtgärdas med lite svets och fix sen). Den är gjord rätt så krallig så den kommer hålla ihop framänden riktigt bra. Vi kommer rycka sönder ramen innan den ger vika iaf. :)

Bild

Bild


Provade lägga på huven för att se hur det ser ut, här ser man snabbt att fronten kommer vara mycket kortare än original, trots den massiva vinschen i fram. Vi får se om vi kommer korta huven eller inte, är inte bara en fråga om smak/design utan det är rätt så opraktiskt om huven är det som sticker fram längst av allt. Som tur är så är det inte så jätteknepigt att svetsa i tunn plåt nu med nya svetsen, men det är ändå ett väldigt tidsödande arbete med slipning/lackning.

Bild

Bild

Bild



Passade även på att försöka få en bild av hur vi ska ha lyktorna. Vi har dessa lyktor: https://furoreproducts.co.uk/photon-twi ... -headlamps
Perfekt för hemmabyggen då dom är e-märkta, vattentäta och kompakta. Kommer dock lackas då krom inte riktigt passar in i det här bygget. :)

Bild



Vi införskaffade Esabs nya svetshjälm, ESAB Sentinel. Fördelarna är att man ser otroligt bra i den både när den mörkar och när den är i vanligt observationsläge, så pass bra att den har en knapp på utsidan som man trycker på när man ska slipa, så fungerar den som skydd för nyllet/ögonen. (Den släcker inte ner när man slipar då dvs.) Är lite high-tech med touchskärm med minnesinställningar och grejer också, men det är bara bonus. :)

Bild



Vi slipar bort lite färg inför förstärkning av infästningen för vinschen. Är rätt så drygt men det måste vara rent och fint för att det ska finnas en sportslig chans att få bra svetsar.

Bild

Bild

Som vanligt gick det lite väl fort i arbetet så jag tog aldrig någon slut-bild men här är en bild när det nästan är klart, bara lite färg kvar samt kapa till den främre delen så snittet blir rakt och fint.

Bild


Vi vill vara säkra på att infästningen inte rycks loss så fort vi börjar använda vinschen så vi förstärker som sagt runt infästningen/hylsorna med några 4 mm plåtar. Vi börjar med att göra plåten som ska sitta runt hylsorna genom att borra hål, ett rätt drygt jobb om man inte har nära till en pelarborr.

Bild


Här har vi kommit en bit på vägen, första plåten på plats och så är det slipat så det är plant och fint för att få bra anläggningsyta.
Ännu en bit av hjulhuset rök medan vi höll på att kapa förut, glömde säga det. :) Linn passade även på att slipa bort lite rost och smeta på nån sån där grundfärg från Biltema som förenas med rosten (eller nåt sånt). Så när vi är nöjda med motorrummet blir det ett lager epoxigrund (också från Biltema), lite karosserikitt i springor och sånt och sen lite tvåkomponentsfärg på sprayburk som avslut för att få det att hålla mot olja och annan skit.
På bilden syns även vår fina mockup för dämparen, riktigt avancerad konstruktion. :lol:

Bild



Här är det nästan klart. Vi hann iaf inte så mycket längre denna gång. Det som ska till är plåten på undersidan av boxen, den kommer vara extra krallig då vi kommer sätta bogseröglor där på vardera sida om vinschlådan. Plåten kommer alltså sticka ut lika mycket som vinschlådan framåt samt att den kommer sticka ut lite under vinschlådan så vi kan skruva ihop den med vinschlådan. Det blir otroligt starkt samt att man inte behöver oroa sig att vinschlådan drar i backen när man lossar på alla skruvar (om man måste komma åt motorn av nån anledning t.ex).

Bild

Som ni kan se på bilderna är en dämpare monterad, den observante ser även den så kallade piggybacken, dvs den externa reservoaren med olja/gas. Vi kommer behöva byta kopplingen mot dämparen mot en 45 gradersvariant samt korta slangen till reservoaren, är lätt fixat på Hydroscand. Det som är lite meckigare är dock att dämparen måste luftas när allt är klart. Vi får försöka hitta något ställe som kan sånt. (Tips mottages gärna.)

Bild


Vi blev nästan klara med infästning för panhardstaget baktill också. Vi lyckades använda några originalinfästningar och så gjorde vi ett litet öra mot batterilådehållarbalken som ser till att staget inte rör sig i höjdled. Det som är kvar att göras är två hylsor som man spänner ihop mot kulleden på staget sen, samt lite förstärkning på plåten som håller i hylsorna eventuellt. Är ju inga megakrafter att tala om, men man vill ju att det ska hålla också! :)
På den här bilden ser man även rätt tydligt hur vi modifierat original tankhållare så den kommer upp en bit. Allt för att slippa bonka i den så mycket som möjligt. Är dock plats kvar för bakre vinsch, men det är en bit kvar tills dess! :)

Bild

Bild


Lite godsaker som kommit på posten:

MaxxECU RACE
Bild


Och DIMPLE DIES! :) Vetefan vad det heter på Svenska, kragmosarmojänger?
Man gör ett hål i en plåt, sen tar man lämplig size på mojängen och sätter på vardera sida om hålet sen mosar man ihop det i en hydraulpress så blir det jättefina kragar på hålen som förstyvar plåten riktigt mycket.
Vi köpte detta kit: http://www.ebay.com/itm/7-Dimple-Die-Se ... 1981770871

Bild

Ett bra användningsområde är plåtar mellan bur och kaross, syns ofta på racebilar, dock kommer vi ha vår bur på utsidan men det är samma princip. :)

Bild


Sådär! Ni får hålla er tills nästa uppdatering, det är lite annat planerat här framöver så det kommer nog dröja minst en månad tyvärr.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Lagom extrem Jeep WJ
InläggPostat: fre jul 28, 2017 8:56 
Offline
Hemmastadd
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 20, 2013 23:51
Inlägg: 223
Ort: Gällivare
Ser riktigt nice ut!
Ang Krallig.. vi hade en diskussion på kontoret, tydligen finns det två betydelser på detta ord. Kraftig eller klen. Jag har alltid tyckt krallig är kraftig men i Luleå där kollegorna sitter så är det Klent. En liten lustig curiosa.

_________________
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Lagom extrem Jeep WJ
InläggPostat: fre jul 28, 2017 12:04 
Offline
Forumräv

Blev medlem: lör jul 03, 2010 11:17
Inlägg: 833
Ort: Hedemora
Mattilacken skrev:
Ser riktigt nice ut!
Ang Krallig.. vi hade en diskussion på kontoret, tydligen finns det två betydelser på detta ord. Kraftig eller klen. Jag har alltid tyckt krallig är kraftig men i Luleå där kollegorna sitter så är det Klent. En liten lustig curiosa.


Krallig=Krasslig=Dålig

Så är det ju :D

_________________
"Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"

Toyotan


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Lagom extrem Jeep WJ
InläggPostat: fre jul 28, 2017 12:47 
Offline
Beroende

Blev medlem: fre feb 08, 2008 13:28
Inlägg: 1032
Ort: Åland
Vad/vilka tävlingar är det bilen byggs för?

_________________
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Exabot [Bot], Hill-Willy och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011