Pajero Sport - Asfalts Indianen - End Of Saga

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Outbacker
Hemmastadd
Inlägg: 123
Blev medlem: ons apr 30, 2008 14:25
Ort: Tingsryd

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen => Körning i Botkyrka

Inlägg av Outbacker » tor jul 30, 2015 19:12

Asfalsts indianen skrev:
Asfalsts indianen skrev:
Outbacker skrev:Har en likadan Pajero sport som jag funderat på att höja. Blev den märkbart hårdare i fjädringen när du skruvade upp torsionen? Har ju min åxå som daily driver och vill inte att den skall bli nämnvärt stötigare än vad den redan är.
Hej Outbacker.

För att vara helt ärlig så är den lite stötig fram. Det blir tyvärr så. Utfjädringen blir också lidande lite. Men det tycker jag fungerar bra i alla fall.

Bak däremot är den mer följsam. Tycker nästan att den är lite för mjuk. När jag lastar in verktyg, reservdäck m.m. så sjunker den ihop lite.
Dessutom tycker jag att den är lite för låg bak, trots längre fjädrar. Har klossar liggandes i garaget men har inte kommit mig för att montera dom ännu.

Men större däck gör att den får mera dämpning i däcksidorna. Jag tycker att den blir sjukt häftig med lite höjd. (Men skippa fotstegen om du har det.)
Så det är bara att sätta igång och höja. :tumbup:
Förresten.
Du som har en standardbil. Kan du mäta höjden fram och bak från marken till högsta punkten på skärmkanten. Det skulle vara intressant att veta hur mycket högre min bil är jämfört med en standard.
Just nu står den på pallbockar eftersom jag åtgärdar ett bränsleläckage från rören som går ut ur tankarmaturen (klassiskt) Om inte detta är åtgärdat på din så lär du nog få göra det inom kort också. Men jag mäter när den är nere på backen igen om en vecka eller så :tumbup:

Förresten, hur tycke du att det gick att sätta dit snorkeln? Har en som ligger men har inte haft tid att påbörja monteringen. Känns inte som den sladdriga pappersmallen är allför övertygande i sin exakthet... :? Plockade du av framskärmen som en del andra för att underlätta?

Har också ett karosshöjnings-kit på 50mm liggande och är i valet och kvalet om jag skall montera det eller skruva upp fjädringen, därav min första fråga om stötigheten :)
Pajero II -91 J-top
Pajero II -95 LWB

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen => Körning i Botkyrka

Inlägg av Asfalsts indianen » tor jul 30, 2015 23:54

Outbacker skrev:Just nu står den på pallbockar eftersom jag åtgärdar ett bränsleläckage från rören som går ut ur tankarmaturen (klassiskt) Om inte detta är åtgärdat på din så lär du nog få göra det inom kort också. Men jag mäter när den är nere på backen igen om en vecka eller så :tumbup:

Förresten, hur tycke du att det gick att sätta dit snorkeln? Har en som ligger men har inte haft tid att påbörja monteringen. Känns inte som den sladdriga pappersmallen är allför övertygande i sin exakthet... :? Plockade du av framskärmen som en del andra för att underlätta?

Har också ett karosshöjnings-kit på 50mm liggande och är i valet och kvalet om jag skall montera det eller skruva upp fjädringen, därav min första fråga om stötigheten :)
Ta-i-trä. Jag har ännu inte haft några problemmed min bil. Den har varit sjukt pålitligt och inte krävt något meckande (ännu).

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig ang snorkeln då den redan satt på när jag köpte bilen.
Men jag antar att man behöver demontera skärmen då det ska göras hål i både den och innerskärmen.
Det innebär i sin tur att du måste ta bort original el-antennen och ersätta den med något annat. På min sitter det en liten fönstermonterad variant framför/ovanför backspegeln.
Ingår rören för att koppla in sig i luftburken? Han som monterade min satte dit rör som används till basportar vid stereobyggen. De är sen tätade med Silicon.
Vill du kan jag ta lite bilder.

Jag har också funderat på karosslyft. Men hittills har jag tagit mitt förnuft till fånga och avstått.
Även om det "bara" är 50mm så ser jag en hel del saker runt omkring som kommer att behöva åtgärdas. Det är mycket jobb, och så länge jag använder bilen till vardags kommer det inte att hända. Den kan inte stå på pallbockar flera veckor.

Men du får gärna dela med dig på var du hittade kaross kittet. Jag tycker att det är väldigt ont om eftermarknads delar till just Sporten.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen => Körning i Botkyrka

Inlägg av Asfalsts indianen » fre jul 31, 2015 1:43

Har knåpat ihop en liten film från förra helgens körningar i Botkyrka. Mestadels lätt körning. Glömde att filma när det var svårt, då hade jag annat att tänka på.
Jag vet att ljudet är kass, speciellt när farten är uppspeedad. Då låter det riktigt kass.

Men håll till godo. Lite kul är det i alla fall.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen => Körning i Botkyrka

Inlägg av Asfalsts indianen » fre jul 31, 2015 12:09

Nu har jag bestämt mig för att vara med på Botkyrkas storträff 1-2 augusti. :aaah:
Men jag kommer bara att vara där på lördagen. Hoppas att vädret håller sig på torra sidan. Det lär vara blött i alla fall.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

fridh89
Användare
Inlägg: 13
Blev medlem: mån maj 04, 2015 21:26

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen => Kör med BMK 1/8

Inlägg av fridh89 » fre jul 31, 2015 17:25

Kul att se bilderna :tumbup:
Jeep Wrangler TJ - 2" Höjning - 31" Snikdäck - Massa prylar för syns skull.

Outbacker
Hemmastadd
Inlägg: 123
Blev medlem: ons apr 30, 2008 14:25
Ort: Tingsryd

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen => Körning i Botkyrka

Inlägg av Outbacker » fre jul 31, 2015 21:37

Asfalsts indianen skrev:
Outbacker skrev:Just nu står den på pallbockar eftersom jag åtgärdar ett bränsleläckage från rören som går ut ur tankarmaturen (klassiskt) Om inte detta är åtgärdat på din så lär du nog få göra det inom kort också. Men jag mäter när den är nere på backen igen om en vecka eller så :tumbup:

Förresten, hur tycke du att det gick att sätta dit snorkeln? Har en som ligger men har inte haft tid att påbörja monteringen. Känns inte som den sladdriga pappersmallen är allför övertygande i sin exakthet... :? Plockade du av framskärmen som en del andra för att underlätta?

Har också ett karosshöjnings-kit på 50mm liggande och är i valet och kvalet om jag skall montera det eller skruva upp fjädringen, därav min första fråga om stötigheten :)
Ta-i-trä. Jag har ännu inte haft några problemmed min bil. Den har varit sjukt pålitligt och inte krävt något meckande (ännu).

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig ang snorkeln då den redan satt på när jag köpte bilen.
Men jag antar att man behöver demontera skärmen då det ska göras hål i både den och innerskärmen.
Det innebär i sin tur att du måste ta bort original el-antennen och ersätta den med något annat. På min sitter det en liten fönstermonterad variant framför/ovanför backspegeln.
Ingår rören för att koppla in sig i luftburken? Han som monterade min satte dit rör som används till basportar vid stereobyggen. De är sen tätade med Silicon.
Vill du kan jag ta lite bilder.

Jag har också funderat på karosslyft. Men hittills har jag tagit mitt förnuft till fånga och avstått.
Även om det "bara" är 50mm så ser jag en hel del saker runt omkring som kommer att behöva åtgärdas. Det är mycket jobb, och så länge jag använder bilen till vardags kommer det inte att hända. Den kan inte stå på pallbockar flera veckor.

Men du får gärna dela med dig på var du hittade kaross kittet. Jag tycker att det är väldigt ont om eftermarknads delar till just Sporten.
Fick med rören som behövs för att koppla in snorkeln och den är tillverkad i Polen tydligen. Höjningen köpte jag från xpajun.com i England men precis som du säger så är det snålt med eftermarknadsgrejer till sporten. Nu när jag fixade med bensintanken och slangarna till den så passade jag på att förlänga dem för att inte få problem vid en eventuell höjning.
Pajero II -91 J-top
Pajero II -95 LWB

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen => Kör med BMK 1/8

Inlägg av Asfalsts indianen » fre jul 31, 2015 23:06

fridh89 skrev:Kul att se bilderna :tumbup:
Såg i Träff-tråden att du kör på söndag i Borkyrka, och inte i morgon som jag gör.
Synd, men så blir det ibland.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen => Körning i Botkyrka

Inlägg av Asfalsts indianen » lör aug 01, 2015 0:45

Outbacker skrev:
Asfalsts indianen skrev:Tyvärr kan jag inte hjälpa dig ang snorkeln då den redan satt på när jag köpte bilen.
Men jag antar att man behöver demontera skärmen då det ska göras hål i både den och innerskärmen.
Det innebär i sin tur att du måste ta bort original el-antennen och ersätta den med något annat. På min sitter det en liten fönstermonterad variant framför/ovanför backspegeln.
Ingår rören för att koppla in sig i luftburken? Han som monterade min satte dit rör som används till basportar vid stereobyggen. De är sen tätade med Silicon.
Vill du kan jag ta lite bilder.

Jag har också funderat på karosslyft. Men hittills har jag tagit mitt förnuft till fånga och avstått.
Även om det "bara" är 50mm så ser jag en hel del saker runt omkring som kommer att behöva åtgärdas. Det är mycket jobb, och så länge jag använder bilen till vardags kommer det inte att hända. Den kan inte stå på pallbockar flera veckor.

Men du får gärna dela med dig på var du hittade kaross kittet. Jag tycker att det är väldigt ont om eftermarknads delar till just Sporten.
Fick med rören som behövs för att koppla in snorkeln och den är tillverkad i Polen tydligen. Höjningen köpte jag från xpajun.com i England men precis som du säger så är det snålt med eftermarknadsgrejer till sporten. Nu när jag fixade med bensintanken och slangarna till den så passade jag på att förlänga dem för att inte få problem vid en eventuell höjning.
Är det en Safari snorkel som är tillverkad i Polen?
Bra i alla fall att du fått med alla detaljer.

Tack för länken till xpajun.com. Jag får surfa runt där någon kväll då jag får lite tid över.
Söker man på Montero Sport, som den heter i Australien, får man upp lite fler träffar. Men det är fortfarande väldigt ont om bra eftermarknads saker.

Smart att förbereda soppaslangarna när du ändå höll på med de.
Jag tolkar det som att du mentalt ställt dig in på att karosshöja Sporten. :tumbup:
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen => Kör med BMK 1/8

Inlägg av mrgonggong » lör aug 01, 2015 19:57

kan du våga köra i terrängen/spenaten med din fina pajje, så borde jag :9 ska bara få en ledig helg... så kommer jag också :)

liten rättelse i all välmening; pajero kallas våra bilar i ej spansktalande länder, typ australien. där heter sporten, pajero challenger och i länder där "pachero" betyder "wanker" heter dom montero.

kolla in: http://www.pajeroclub.com.au" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen => Kör med BMK 1/8

Inlägg av Asfalsts indianen » sön aug 02, 2015 0:51

mrgonggong skrev:kan du våga köra i terrängen/spenaten med din fina pajje, så borde jag :9 ska bara få en ledig helg... så kommer jag också :)

liten rättelse i all välmening; pajero kallas våra bilar i ej spansktalande länder, typ australien. där heter sporten, pajero challenger och i länder där "pachero" betyder "wanker" heter dom montero.

kolla in: http://www.pajeroclub.com.au" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh filip
Kul att du börjar känna för lite skogsåka Filip.
När man väl har tagit första steget är det jättekul.

Hojta till när det passar så ska jag kolla med familjekalendern om det finkar för mig också.
Med lite planering borde det inte vara några problem.

Jag får kika in på pajeroclub.com.au när jag är lite piggare. Nu är jag ganska trött.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen => Kör med BMK 1/8

Inlägg av Asfalsts indianen » sön aug 02, 2015 1:10

Idag var jag och körde på Botkyrka motorklubbs bana igen. Det var andra gången på en vecka som jag lufsade runt i deras skogar och berg. Nu börjar man känna sig lite hemma. Men trots det körde jag fel på ett ställe och fick backa en bit.

Här kommer några bilder från dagens strapatser.
Bild

Bild

Bild

Ett stort tack till BMK som anordnat denna träff. :tumbup:
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen => Kör med BMK 1/8

Inlägg av Asfalsts indianen » mån aug 03, 2015 0:52

Nu har jag fått till en liten film från lördagens träff i Botkyrka också.

Den är på när jag kör uppför och nerför några av bergen. Tänk att det kan vara så roligt.
Att den är skakig skyller jag på min duktiga filmare och bergsguide. :wink: Tack Hasse!

Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen => Kört med BMK 1/8 <= F

Inlägg av Lars 9k » mån aug 03, 2015 8:05

Trevligt med lite film!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen => Kört med BMK 1/8 <= F

Inlägg av Robe » mån aug 03, 2015 9:21

Ser bra ut! Du verkar ha lärt känna bilen och dess egenskaper väl :tumbup:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen => Kört med BMK 1/8 <= F

Inlägg av Asfalsts indianen » mån aug 03, 2015 15:53

Robe skrev:Ser bra ut! Du verkar ha lärt känna bilen och dess egenskaper väl :tumbup:
Tjena! :hello:

Kul att få sånt omdöme av någon som verkligen kan köra i skogen.
Efter två raka träffar i Botkyrka börjar man veta var man kan och var man inte kan köra. Och det är riktigt skoj faktiskt.

Jag har följt din tråd och sett hur ditt bygge går framåt.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Skriv svar