Pajero Sport - Asfalts Indianen - End Of Saga
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen - rapport från Sandlycke
Har tvättat bilen idag, och det tog sin goda tid ska jag säga.
Det värsta är inte leran som sitter på bilen, utan det som sitter under den. Var till och med tvungen att städa gatan efter mig p.g.a. lerhögarna.
Men nu är den fin igen.
Jämför den nytvättade bilen på bilden nedan, med den från senaste körningen.
Det värsta är inte leran som sitter på bilen, utan det som sitter under den. Var till och med tvungen att städa gatan efter mig p.g.a. lerhögarna.
Men nu är den fin igen.
Jämför den nytvättade bilen på bilden nedan, med den från senaste körningen.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen - rapport från Sandlycke
Bättre än ny
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Soffsurfning så här på kvällen är bara av godo.
Hitta lite sidor som pysslar med delar till Sporten, vilket annars är ovanligt.
Jag lägger in länkarna här för att komma ihåg dom.
Höjningskit och ARB diffspärrar: http://www.rocky-road.com/montero.html
Lite info om en extremt höjd Sport: http://www.4x4extremesports.com/index.p ... arning.php
Verkstadsmanualer: http://www.mitsubishilinks.com/
Hitta lite sidor som pysslar med delar till Sporten, vilket annars är ovanligt.
Jag lägger in länkarna här för att komma ihåg dom.
Höjningskit och ARB diffspärrar: http://www.rocky-road.com/montero.html
Lite info om en extremt höjd Sport: http://www.4x4extremesports.com/index.p ... arning.php
Verkstadsmanualer: http://www.mitsubishilinks.com/
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Länk till Lokka (Aussie Locker) diffspärrar: http://lokka.com/site/
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
I helgen som var jag på mitt första besök på Gröndals motorstadion vid Eskilstuna.
Det var regn och elände på vägen dit, men väl på plats avtog det och när vi hade förarmöte hade det helt slutat. Den omtalade ”tipsrundan” hade jag ingen tanke på att delta i.
I början tog jag följe med två Cherokees. Ganska enkel körning, men med några passager där man var tvungen att sikta rätt. Kul!
Men efter ett tag tappade jag kontakten då de vek av. Följde då i stället med en annan Cherokee och en VW Syncro. Det slutade med ett riktigt surhål, och där passar inte min bil. Men det var kul att kolla på.
Jag fortsatte sen att köra längs med staketet utmed väg 56, riktning söderut mot rondellen. Efter ett tag vek spåret in i skogen och jag hade hört att det var enda vägen ut. Det passade bra då jag och min co-driver Hans började bli hungriga.
Men det var nu det började bli riktigt besvärligt.
Jag har helt klart lite för fin bil för att kunna klämma mig mellan stenar, och det var det gott om på denna biten. Men hjälp av Hans guidning kom vi förbi första hindret, trots att jag ett tag stod på tvären mellan stenarna och slirade i leran.
Men vid nästa knixiga passage tog det bomstopp. Då kom några erfarna räddare från dalarna och hjälpte till. Presessionsguidning med endast mm mellan mina fina repfria trösklar och de grymma stenarna. Att jag har öppna diffar gjorde det ännu besvärligare. Räddningen var att jag hade ett gäng plankor i skuffen som vi kunde lägga under däcken.
Detta var den absolut svettigaste körningen jag har haft hittills. Att bilen kom ut helt är ett under.
Jag hade hört att Gröndal skulle passa alla, men för mig var detta lite för tufft för att vara riktigt roligt.
Men som plåster på såren, och som bonus till mig själv, plockade jag i alla fall en kontroll i tipsrundan.
Det var regn och elände på vägen dit, men väl på plats avtog det och när vi hade förarmöte hade det helt slutat. Den omtalade ”tipsrundan” hade jag ingen tanke på att delta i.
I början tog jag följe med två Cherokees. Ganska enkel körning, men med några passager där man var tvungen att sikta rätt. Kul!
Men efter ett tag tappade jag kontakten då de vek av. Följde då i stället med en annan Cherokee och en VW Syncro. Det slutade med ett riktigt surhål, och där passar inte min bil. Men det var kul att kolla på.
Jag fortsatte sen att köra längs med staketet utmed väg 56, riktning söderut mot rondellen. Efter ett tag vek spåret in i skogen och jag hade hört att det var enda vägen ut. Det passade bra då jag och min co-driver Hans började bli hungriga.
Men det var nu det började bli riktigt besvärligt.
Jag har helt klart lite för fin bil för att kunna klämma mig mellan stenar, och det var det gott om på denna biten. Men hjälp av Hans guidning kom vi förbi första hindret, trots att jag ett tag stod på tvären mellan stenarna och slirade i leran.
Men vid nästa knixiga passage tog det bomstopp. Då kom några erfarna räddare från dalarna och hjälpte till. Presessionsguidning med endast mm mellan mina fina repfria trösklar och de grymma stenarna. Att jag har öppna diffar gjorde det ännu besvärligare. Räddningen var att jag hade ett gäng plankor i skuffen som vi kunde lägga under däcken.
Detta var den absolut svettigaste körningen jag har haft hittills. Att bilen kom ut helt är ett under.
Jag hade hört att Gröndal skulle passa alla, men för mig var detta lite för tufft för att vara riktigt roligt.
Men som plåster på såren, och som bonus till mig själv, plockade jag i alla fall en kontroll i tipsrundan.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Borde du inte ta och slöjda till ett par råckslajders? Jag tror din bil skulle må bra av det och du skulle inte behöva vara så rädd för att alla stora stenar ska köra på dina trösklar.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Detta är ett kull bygge, och förbannat kul att du använder bilen där den hör hemma Dax att skaffa en trailer-Queen? Kul att kunna chansa lite mer
Mvh//Klirre
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Visst skulle ett par sliders sitta bra. Även om jag gillar den rena looken så tror jag att det skulle gå att få till ett par som passar in fint. Jag har lite idéer i huvudet.Ninetoes skrev:Borde du inte ta och slöjda till ett par råckslajders? Jag tror din bil skulle må bra av det och du skulle inte behöva vara så rädd för att alla stora stenar ska köra på dina trösklar.
Men!!! Just nu är fritiden högst begränsad. Att ha tid att gå ut i garaget är rena lyxen. Med tre barn (8mån till 7år), pågående försäljning av huset (med allt fixande, rensningar, besiktningar m.m.) och nybygge på gång, så får jag prioritera.
För mig är det bonus att kunna ta en dag ledigt och köra lite i skogen.
Men jag har sett nyttan av dom, och i framtiden kan det säkert bli ett par.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Tack!!!klirre skrev:Detta är ett kull bygge, och förbannat kul att du använder bilen där den hör hemma Dax att skaffa en trailer-Queen? Kul att kunna chansa lite mer
Mvh//Klirre
Jag håller med om att man ska använda bilarna till det de är gjorda till. Något som sällan sker.
Därav mitt namn Asfalts Indianen, för er som känner igen det uttrycket.
Sen är det kul att provocera andra bilister när man glider upp bredvid dom vid ett trafiklyse, med en bil som nyligen har varit i ett lerhål.
Men jag är en bra bit från trailer Queen. Har aldrig varit förtjust i det. Inte ens när jag körde racerbil på Sveriges banor trailade jag bilarna.
I mitt tänk, är det först när man kan ta sig till och från för egen maskin, som man har en pålitlig bil.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Kul att du fått köra på Gröndal lite!
Jag är av samma tänk, jag vill också kunna köra fram och tillbaka från träffarna, och där tycker jag att Pajeron sköter sig utmärkt
Det finns lättare slingor på Gröndal också, men det är lätt att åka fel när man inte varit där förut. Hoppas vi stöter på varandra där nångång, så kan vi ta följe
Jag är av samma tänk, jag vill också kunna köra fram och tillbaka från träffarna, och där tycker jag att Pajeron sköter sig utmärkt
Det finns lättare slingor på Gröndal också, men det är lätt att åka fel när man inte varit där förut. Hoppas vi stöter på varandra där nångång, så kan vi ta följe
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
JohnE, skicka en blänkare nästa gång du ska dit så kanske det går att samordna.
Japp, det är lätt att åka fel när man inte varid där förut. Men det jag kallar svårt spår, kallar de häftiga grabbarna lätt.
Japp, det är lätt att åka fel när man inte varid där förut. Men det jag kallar svårt spår, kallar de häftiga grabbarna lätt.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Det är lätt att köra fel även för den som var där för första gången 2001.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Vad händer om bilen går sönder? Då blir ni ståendes på plan och inte kan ta er hem
TGB 13
-
- Rutinerad
- Inlägg: 338
- Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
- Ort: Stockholm Huddinge
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Japp, det blir jag.macke skrev:Vad händer om bilen går sönder? Då blir ni ståendes på plan och inte kan ta er hem
Man jag har väl tur om den går sönder ståendes på en plan. Långt in i skogen måste vara värre.
Skämt å sido. Det är då man testar hur hjälpsamma offroad vännerna är. Säkert någon som ska åt samma håll som man kan få skjuts av. Bilen får man i sånt fall hämta senare.
Jag tycker det är jobbigare om bilen stannar på Essingeleden, än på en parkering ute i skogen.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721
Re: Pajero Sport - Asfalts Indianen
Japp, helt korrekt!macke skrev:Vad händer om bilen går sönder? Då blir ni ståendes på plan och inte kan ta er hem