Engmans Patrol

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: Engmans Patrol

Inlägg av macke » tis sep 08, 2015 15:42

Så ballt :)

Du gör nog rätt i att flytta ut axlarna, risk för höghus annars :)
TGB 13

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Engmans Patrol

Inlägg av Engman2 » tis sep 08, 2015 18:01

macke skrev:Så ballt :)

Du gör nog rätt i att flytta ut axlarna, risk för höghus annars :)

Precis missförstå mig rätt, jag vill ha så låg bil som möjligt :wink:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Engmans Patrol

Inlägg av Engman2 » ons sep 09, 2015 15:13

Då är kofångarna nästan helt klar, ska bara målas :tumbup:

Det vart lite mer förstärkning på den, Dessutom så blir det inte lika lätt att det fastnar en massa lera och skit nu!

Bild

Dom gula Krokarna man ser i bakgrunden är oxå fast svetsade nu, jag tänkte måla den idag så bilder kommer senare :beer:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Engmans Patrol

Inlägg av K J H » ons sep 09, 2015 15:20

Vore intressant o veta vad trädvältaren väger... Med o utan vinsch :poke:
#patrol-garaget

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Engmans Patrol

Inlägg av Engman2 » tor sep 10, 2015 16:20

Hmm jadu, den väger mycket utan vinsch och ännu mer med :haha:

Så här vart det med lite färg på :tumbup:
Bild

Sen ska det väll målas på några fler lager oxå 8)
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Engmans Patrol

Inlägg av Engman2 » mån sep 14, 2015 22:07

Efter träffen i Hofors så dog glöd relät, gillade tydligen inte lerbad :oops:

Så då koppla jag direkt ström, funkade typ 3ggr sen va glödstiften döda.... Jag hade förträngt att det var Nissans jäkla 7,5v stift som sitter i dessa :aargh:

Så nu har jag satt i 12v stift från biltema och kopplat på knapp inne i bilen :tumbup:

Stiften är nog till King Cab egentligen?
Bild

Ett dubbel relä på 40x2A inhandlades oxå på biltema, och till det används en helt vanlig återfjädrande tryckströmbrytare så att man själv kan välja hur länge man vill ha glödstiften igång 8)
Bild
Senast redigerad av Engman2 den tor okt 01, 2015 3:46, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Engmans Patrol

Inlägg av Engman2 » mån sep 28, 2015 1:22

I helgen så vart det en skaplig roadtripp!

Först hämta upp denna Wrangler det saknas ju bara lite delar, nästan komplett :roll:

Bild

Åkte hem till en mkt trevlig kille vid namn Frank som hade lite Coola byggen i garaget och lämnade av karossen :tumbup:

Fortaste ner till Helsingborg och hämtade lite.............. pallar :mrgreen:
Bild

Sen vidare till Vetlanda och hämtade mina nya 5,42 utväxlingar och fortsatte sedan till Robe för att hämta en uppsättning Beadlocks :lol:

Allt som allt vart det ca 165 mil denna helg, lagom kul :zzz:




Så nu är prio ett att svetsa ihop beadlocks fälgarna så jag kan prova montera nya hjulen på Patrolen och kolla hur mkt som behöver byggas om :nailbite:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Engmans Patrol

Inlägg av klirre » mån sep 28, 2015 5:46

Starkt jobbat! Om den inte var det innan så börjar den här tråden bli riktigt intresssant nu :tumbup: :pop: :pop:

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Engmans Patrol

Inlägg av Engman2 » tor okt 01, 2015 0:26

Dags för en liten uppdatering här då 8)

Ja det har ju hänt en del med patrolen sen jag köpte den, så här såg den ut när jag köpte den... Höjd 2" och uppkapade hjulhus och ett par småhjul på :wink:

Bild

Tanken var ju att snabb fixa den för besiktning och köpa ett par halvslitna 35 or och ha en skapligt billig och rejäl skogs bil, men det kanske spårade ur lite grann....


Istället för att snabbfixa dom 13:or jag fick på besiktningen så vart det att tillbringa åtskilliga timmar i garaget med svetsen och fixa all rost riktigt seriöst! Trösklarna som var helt bortrostade vart byggda i kraftig fyrkantsprofil och den mesta plåten som vart utbytt blev 1,2 mm!

Lagren och tätningarna i framaxeln byttes, lika så allt som har med bromsarna å göra!

Och några halvslitna 35" blev det ju inte heller... Utan nya 37" Mudzilla med beadlocks fälgar, och för att dom skulle flexa fritt så blev bilen höjd lite till a 4,5" totalt

En bättre begagnad vinsch med syntetlina inhandlades och en vinsch kofångare byggdes ihop lite fort och "fel" Den fungerade bra men var lite osmidig!

Så detta kan man nog kalla version 2, diverse förbättringar och ombyggnationer gjorda :tumbup: Och Lite smått och gott vart monterat, extraljus, ledlampor (vart visserligen stulna) Volvo generator, el vakuumpump till diff och bromsar,snorkel, vinsch, 37" däck och beadlocks
Bild

Många hade säkert nöjt sig såhär, men halvgalen som man är så gjorde inte jag det! Mycket vill ha mer eller vad brukar man säga :weird:

37" såldes och ett par 42,5 13,5 16" Boggers vart inhandlade :rock:

Så det som står på att göra listan nu är följande....

Bygga ny kofångare fram (klart)
Montera ny vinsch fram (Goodwinch med Bow2:a)
Montera dubbla AGM batterier bak
Dra en grov matning från batterierna till vinschen
Svetsa nya Beadlocksfälgar
Bygga nytt förhöjt parallell stag till styrningen
Bygga infjädrings stopp

Montera nya utväxlingar i axlarna för att kompensera 42" däcken! Om jag räknat hyfsat rätt så borde det bli att växla ner typ lika mkt som det skiljer på 37"-42" däcken! Gamla utväxlingen är 4,265 och nya är 5,42 Så om det är nån som är lite klurigare än mig på att räkna kan ju få göra det :wink: Jag är lite bättre på spett, slägga, svets och vinkelslip än matte :aaah:

Flytta axlarna för att däcken inte ska ta i, och det blir ju en lagom operation med att förlänga kardaner och bärarmar och diverse andra prylar...
Förmodligen så kommer även tanken att behöva flyttas då axeln kommer längre bak...
Hjulhusen kommer oxå att kapas upp lite mer, jag vill helst inte höja bilen något mer! Då kommer tyngdpunkten att hamna högt upp och det vill jag inte riktigt! Så om det inte räcker med att flytta axlar och kapa hjulhus så att jag tvingas höja bilen så kommer det bli en kaross höjning för att hålla tyngdpunkten så låg som möjligt!

Så nu väntar jag bara på att få nya beadlocks ringar av Robe, då det vart lite strul med dom jag fick, men det löste han bra ändå! Riktigt bra produkter och nu upptäckte jag att även servicen är riktigt bra hos han :tumbup:


Och när allt som står här ovanför är klart så är planerna att köpa ett stenkrypar-kitt med nya drev till fördelningslådan, för jag saknar ibland en riktig krypväxel! Men detta får bli nån gång nästa år, allt jag köpt på senaste har tagit skapligt på ekonomin om man säger så... Om nu inte nån känner för att donera en stenkrypare till mig då :haha:
Senast redigerad av Engman2 den tor okt 01, 2015 3:44, redigerad totalt 4 gång.
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

stormogdis
Forumräv
Inlägg: 579
Blev medlem: tis dec 02, 2014 22:47
Ort: Värmland

Re: Engmans Patrol

Inlägg av stormogdis » tor okt 01, 2015 1:10

Engman2 skrev:
Många hade säkert nöjt sig såhär, men knäpp som man är så gjorde inte jag det! Mycket vill ha mer eller vad brukar man säga :weird:

Kjenner til det. .. jeg fikk løftet min og handlet dekk. . Kjørt litt. . Så ble det plutselig nye og dyrere planer :woot:

Men det er gøy da :tumbup:

Fortsetter med galskapen :mrgreen:
92 Ford Explorer på 35" STT's

June
Hemmastadd
Inlägg: 198
Blev medlem: lör aug 31, 2013 10:08
Ort: Anderstorp

Re: Engmans Patrol

Inlägg av June » tor okt 01, 2015 11:04

Engman2 skrev:Dags för en liten uppdatering här då 8)

Ja det har ju hänt en del med patrolen sen jag köpte den, så här såg den ut när jag köpte den... Höjd 2" och uppkapade hjulhus och ett par småhjul på :wink:

Bild

Tanken var ju att snabb fixa den för besiktning och köpa ett par halvslitna 35 or och ha en skapligt billig och rejäl skogs bil, men det kanske spårade ur lite grann....


Istället för att snabbfixa dom 13:or jag fick på besiktningen så vart det att tillbringa åtskilliga timmar i garaget med svetsen och fixa all rost riktigt seriöst! Trösklarna som var helt bortrostade vart byggda i kraftig fyrkantsprofil och den mesta plåten som vart utbytt blev 1,2 mm!


Lagren och tätningarna i framaxeln byttes, lika så allt som har med bromsarna å göra!

Och några halvslitna 35" blev det ju inte heller... Utan nya 37" Mudzilla med beadlocks fälgar, och för att dom skulle flexa fritt så blev bilen höjd lite till a 4,5" totalt

En bättre begagnad vinsch med syntetlina inhandlades och en vinsch kofångare byggdes ihop lite fort och "fel" Den fungerade bra men var lite osmidig!

Så detta kan man nog kalla version 2, diverse förbättringar och ombyggnationer gjorda :tumbup: Och Lite smått och gott vart monterat, extraljus, ledlampor (vart visserligen stulna) Volvo generator, el vakuumpump till diff och bromsar,snorkel, vinsch, 37" däck och beadlocks
Bild

Många hade säkert nöjt sig såhär, men halvgalen som man är så gjorde inte jag det! Mycket vill ha mer eller vad brukar man säga :weird:

37" såldes och ett par 42,5 13,5 16" Boggers vart inhandlade :rock:

Så det som står på att göra listan nu är följande....

Bygga ny kofångare fram (klart)
Montera ny vinsch fram (Goodwinch med Bow2:a)
Montera dubbla AGM batterier bak
Dra en grov matning från batterierna till vinschen
Svetsa nya Beadlocksfälgar
Bygga nytt förhöjt parallell stag till styrningen
Bygga infjädrings stopp

Montera nya utväxlingar i axlarna för att kompensera 42" däcken! Om jag räknat hyfsat rätt så borde det bli att växla ner typ lika mkt som det skiljer på 37"-42" däcken! Gamla utväxlingen är 4,265 och nya är 5,42 Så om det är nån som är lite klurigare än mig på att räkna kan ju få göra det :wink: Jag är lite bättre på spett, slägga, svets och vinkelslip än matte :aaah:

Flytta axlarna för att däcken inte ska ta i, och det blir ju en lagom operation med att förlänga kardaner och bärarmar och diverse andra prylar...
Förmodligen så kommer även tanken att behöva flyttas då axeln kommer längre bak...
Hjulhusen kommer oxå att kapas upp lite mer, jag vill helst inte höja bilen något mer! Då kommer tyngdpunkten att hamna högt upp och det vill jag inte riktigt! Så om det inte räcker med att flytta axlar och kapa hjulhus så att jag tvingas höja bilen så kommer det bli en kaross höjning för att hålla tyngdpunkten så låg som möjligt!

Så nu väntar jag bara på att få nya beadlocks ringar av Robe, då det vart lite strul med dom jag fick, men det löste han bra ändå! Riktigt bra produkter och nu upptäckte jag att även servicen är riktigt bra hos han :tumbup:


Och när allt som står här ovanför är klart så är planerna att köpa ett stenkrypar-kitt med nya drev till fördelningslådan, för jag saknar ibland en riktig krypväxel! Men detta får bli nån gång nästa år, allt jag köpt på senaste har tagit skapligt på ekonomin om man säger så... Om nu inte nån känner för att donera en stenkrypare till mig då :haha:

Haha härligt när det spårar ur!;)

Angående utväxlingen så stämmer det hyfsat bra!
Med 37 tum och 4.265 vid 2500 varv på motorn ( 1:1) i växellåda så ska bilen gå i 29 km/h.
Med 42 tum och 5.42 vid 2500 varv på motorn ( 1:1) i växellåda så ska bilen gå i 26 km/h.

Jobba på det kommer bli skitfränt!
Mvh Magnus

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Engmans Patrol

Inlägg av olle67 » tor okt 01, 2015 12:14

Om en bil har 3.73 utv o 38 tummare,va har den för motorvarv i 70-80km,t :D
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

June
Hemmastadd
Inlägg: 198
Blev medlem: lör aug 31, 2013 10:08
Ort: Anderstorp

Re: Engmans Patrol

Inlägg av June » tor okt 01, 2015 14:10

olle67 skrev:Om en bil har 3.73 utv o 38 tummare,va har den för motorvarv i 70-80km,t :D
Det hänger ju på vilken utväxling i lådan så att säga, men om man räknar 1:1 så blir det runt 1500-1600 varv. På ett ungefär ;)
Mvh Magnus

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Engmans Patrol

Inlägg av Engman2 » tor okt 01, 2015 14:51

June skrev:
Haha härligt när det spårar ur!;)

Angående utväxlingen så stämmer det hyfsat bra!
Med 37 tum och 4.265 vid 2500 varv på motorn ( 1:1) i växellåda så ska bilen gå i 29 km/h.
Med 42 tum och 5.42 vid 2500 varv på motorn ( 1:1) i växellåda så ska bilen gå i 26 km/h.

Jobba på det kommer bli skitfränt!
Hmm det där lät inte å stämma för fem öre :roll:

2500 varv på 4:an (som är 1/1) så går den betydligt fortare än 29 km/h :poke:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

June
Hemmastadd
Inlägg: 198
Blev medlem: lör aug 31, 2013 10:08
Ort: Anderstorp

Re: Engmans Patrol

Inlägg av June » tor okt 01, 2015 15:15

Ah sorry det ska vara:

Med 37 tum och 4.265 vid 2500 varv på motorn ( 1:1) i växellåda så ska bilen gå i 104 km/h.
Med 42 tum och 5.42 vid 2500 varv på motorn ( 1:1) i växellåda så ska bilen gå i 93 km/h.

Blev ett litet hjärnsläp där;)
Mvh Magnus

Skriv svar