Engmans Patrol
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Engmans Patrol
macke skrev:Så ballt
Du gör nog rätt i att flytta ut axlarna, risk för höghus annars
Precis missförstå mig rätt, jag vill ha så låg bil som möjligt
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Engmans Patrol
Då är kofångarna nästan helt klar, ska bara målas
Det vart lite mer förstärkning på den, Dessutom så blir det inte lika lätt att det fastnar en massa lera och skit nu!
Dom gula Krokarna man ser i bakgrunden är oxå fast svetsade nu, jag tänkte måla den idag så bilder kommer senare
Det vart lite mer förstärkning på den, Dessutom så blir det inte lika lätt att det fastnar en massa lera och skit nu!
Dom gula Krokarna man ser i bakgrunden är oxå fast svetsade nu, jag tänkte måla den idag så bilder kommer senare
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Engmans Patrol
Vore intressant o veta vad trädvältaren väger... Med o utan vinsch
#patrol-garaget
Re: Engmans Patrol
Hmm jadu, den väger mycket utan vinsch och ännu mer med
Så här vart det med lite färg på
Sen ska det väll målas på några fler lager oxå
Så här vart det med lite färg på
Sen ska det väll målas på några fler lager oxå
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Engmans Patrol
Efter träffen i Hofors så dog glöd relät, gillade tydligen inte lerbad
Så då koppla jag direkt ström, funkade typ 3ggr sen va glödstiften döda.... Jag hade förträngt att det var Nissans jäkla 7,5v stift som sitter i dessa
Så nu har jag satt i 12v stift från biltema och kopplat på knapp inne i bilen
Stiften är nog till King Cab egentligen?
Ett dubbel relä på 40x2A inhandlades oxå på biltema, och till det används en helt vanlig återfjädrande tryckströmbrytare så att man själv kan välja hur länge man vill ha glödstiften igång
Så då koppla jag direkt ström, funkade typ 3ggr sen va glödstiften döda.... Jag hade förträngt att det var Nissans jäkla 7,5v stift som sitter i dessa
Så nu har jag satt i 12v stift från biltema och kopplat på knapp inne i bilen
Stiften är nog till King Cab egentligen?
Ett dubbel relä på 40x2A inhandlades oxå på biltema, och till det används en helt vanlig återfjädrande tryckströmbrytare så att man själv kan välja hur länge man vill ha glödstiften igång
Senast redigerad av Engman2 den tor okt 01, 2015 3:46, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Engmans Patrol
I helgen så vart det en skaplig roadtripp!
Först hämta upp denna Wrangler det saknas ju bara lite delar, nästan komplett
Åkte hem till en mkt trevlig kille vid namn Frank som hade lite Coola byggen i garaget och lämnade av karossen
Fortaste ner till Helsingborg och hämtade lite.............. pallar
Sen vidare till Vetlanda och hämtade mina nya 5,42 utväxlingar och fortsatte sedan till Robe för att hämta en uppsättning Beadlocks
Allt som allt vart det ca 165 mil denna helg, lagom kul
Så nu är prio ett att svetsa ihop beadlocks fälgarna så jag kan prova montera nya hjulen på Patrolen och kolla hur mkt som behöver byggas om
Först hämta upp denna Wrangler det saknas ju bara lite delar, nästan komplett
Åkte hem till en mkt trevlig kille vid namn Frank som hade lite Coola byggen i garaget och lämnade av karossen
Fortaste ner till Helsingborg och hämtade lite.............. pallar
Sen vidare till Vetlanda och hämtade mina nya 5,42 utväxlingar och fortsatte sedan till Robe för att hämta en uppsättning Beadlocks
Allt som allt vart det ca 165 mil denna helg, lagom kul
Så nu är prio ett att svetsa ihop beadlocks fälgarna så jag kan prova montera nya hjulen på Patrolen och kolla hur mkt som behöver byggas om
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Engmans Patrol
Starkt jobbat! Om den inte var det innan så börjar den här tråden bli riktigt intresssant nu
Mvh//Klirre
Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!
Re: Engmans Patrol
Dags för en liten uppdatering här då
Ja det har ju hänt en del med patrolen sen jag köpte den, så här såg den ut när jag köpte den... Höjd 2" och uppkapade hjulhus och ett par småhjul på
Tanken var ju att snabb fixa den för besiktning och köpa ett par halvslitna 35 or och ha en skapligt billig och rejäl skogs bil, men det kanske spårade ur lite grann....
Istället för att snabbfixa dom 13:or jag fick på besiktningen så vart det att tillbringa åtskilliga timmar i garaget med svetsen och fixa all rost riktigt seriöst! Trösklarna som var helt bortrostade vart byggda i kraftig fyrkantsprofil och den mesta plåten som vart utbytt blev 1,2 mm!
Lagren och tätningarna i framaxeln byttes, lika så allt som har med bromsarna å göra!
Och några halvslitna 35" blev det ju inte heller... Utan nya 37" Mudzilla med beadlocks fälgar, och för att dom skulle flexa fritt så blev bilen höjd lite till a 4,5" totalt
En bättre begagnad vinsch med syntetlina inhandlades och en vinsch kofångare byggdes ihop lite fort och "fel" Den fungerade bra men var lite osmidig!
Så detta kan man nog kalla version 2, diverse förbättringar och ombyggnationer gjorda Och Lite smått och gott vart monterat, extraljus, ledlampor (vart visserligen stulna) Volvo generator, el vakuumpump till diff och bromsar,snorkel, vinsch, 37" däck och beadlocks
Många hade säkert nöjt sig såhär, men halvgalen som man är så gjorde inte jag det! Mycket vill ha mer eller vad brukar man säga
37" såldes och ett par 42,5 13,5 16" Boggers vart inhandlade
Så det som står på att göra listan nu är följande....
Bygga ny kofångare fram (klart)
Montera ny vinsch fram (Goodwinch med Bow2:a)
Montera dubbla AGM batterier bak
Dra en grov matning från batterierna till vinschen
Svetsa nya Beadlocksfälgar
Bygga nytt förhöjt parallell stag till styrningen
Bygga infjädrings stopp
Montera nya utväxlingar i axlarna för att kompensera 42" däcken! Om jag räknat hyfsat rätt så borde det bli att växla ner typ lika mkt som det skiljer på 37"-42" däcken! Gamla utväxlingen är 4,265 och nya är 5,42 Så om det är nån som är lite klurigare än mig på att räkna kan ju få göra det Jag är lite bättre på spett, slägga, svets och vinkelslip än matte
Flytta axlarna för att däcken inte ska ta i, och det blir ju en lagom operation med att förlänga kardaner och bärarmar och diverse andra prylar...
Förmodligen så kommer även tanken att behöva flyttas då axeln kommer längre bak...
Hjulhusen kommer oxå att kapas upp lite mer, jag vill helst inte höja bilen något mer! Då kommer tyngdpunkten att hamna högt upp och det vill jag inte riktigt! Så om det inte räcker med att flytta axlar och kapa hjulhus så att jag tvingas höja bilen så kommer det bli en kaross höjning för att hålla tyngdpunkten så låg som möjligt!
Så nu väntar jag bara på att få nya beadlocks ringar av Robe, då det vart lite strul med dom jag fick, men det löste han bra ändå! Riktigt bra produkter och nu upptäckte jag att även servicen är riktigt bra hos han
Och när allt som står här ovanför är klart så är planerna att köpa ett stenkrypar-kitt med nya drev till fördelningslådan, för jag saknar ibland en riktig krypväxel! Men detta får bli nån gång nästa år, allt jag köpt på senaste har tagit skapligt på ekonomin om man säger så... Om nu inte nån känner för att donera en stenkrypare till mig då
Ja det har ju hänt en del med patrolen sen jag köpte den, så här såg den ut när jag köpte den... Höjd 2" och uppkapade hjulhus och ett par småhjul på
Tanken var ju att snabb fixa den för besiktning och köpa ett par halvslitna 35 or och ha en skapligt billig och rejäl skogs bil, men det kanske spårade ur lite grann....
Istället för att snabbfixa dom 13:or jag fick på besiktningen så vart det att tillbringa åtskilliga timmar i garaget med svetsen och fixa all rost riktigt seriöst! Trösklarna som var helt bortrostade vart byggda i kraftig fyrkantsprofil och den mesta plåten som vart utbytt blev 1,2 mm!
Lagren och tätningarna i framaxeln byttes, lika så allt som har med bromsarna å göra!
Och några halvslitna 35" blev det ju inte heller... Utan nya 37" Mudzilla med beadlocks fälgar, och för att dom skulle flexa fritt så blev bilen höjd lite till a 4,5" totalt
En bättre begagnad vinsch med syntetlina inhandlades och en vinsch kofångare byggdes ihop lite fort och "fel" Den fungerade bra men var lite osmidig!
Så detta kan man nog kalla version 2, diverse förbättringar och ombyggnationer gjorda Och Lite smått och gott vart monterat, extraljus, ledlampor (vart visserligen stulna) Volvo generator, el vakuumpump till diff och bromsar,snorkel, vinsch, 37" däck och beadlocks
Många hade säkert nöjt sig såhär, men halvgalen som man är så gjorde inte jag det! Mycket vill ha mer eller vad brukar man säga
37" såldes och ett par 42,5 13,5 16" Boggers vart inhandlade
Så det som står på att göra listan nu är följande....
Bygga ny kofångare fram (klart)
Montera ny vinsch fram (Goodwinch med Bow2:a)
Montera dubbla AGM batterier bak
Dra en grov matning från batterierna till vinschen
Svetsa nya Beadlocksfälgar
Bygga nytt förhöjt parallell stag till styrningen
Bygga infjädrings stopp
Montera nya utväxlingar i axlarna för att kompensera 42" däcken! Om jag räknat hyfsat rätt så borde det bli att växla ner typ lika mkt som det skiljer på 37"-42" däcken! Gamla utväxlingen är 4,265 och nya är 5,42 Så om det är nån som är lite klurigare än mig på att räkna kan ju få göra det Jag är lite bättre på spett, slägga, svets och vinkelslip än matte
Flytta axlarna för att däcken inte ska ta i, och det blir ju en lagom operation med att förlänga kardaner och bärarmar och diverse andra prylar...
Förmodligen så kommer även tanken att behöva flyttas då axeln kommer längre bak...
Hjulhusen kommer oxå att kapas upp lite mer, jag vill helst inte höja bilen något mer! Då kommer tyngdpunkten att hamna högt upp och det vill jag inte riktigt! Så om det inte räcker med att flytta axlar och kapa hjulhus så att jag tvingas höja bilen så kommer det bli en kaross höjning för att hålla tyngdpunkten så låg som möjligt!
Så nu väntar jag bara på att få nya beadlocks ringar av Robe, då det vart lite strul med dom jag fick, men det löste han bra ändå! Riktigt bra produkter och nu upptäckte jag att även servicen är riktigt bra hos han
Och när allt som står här ovanför är klart så är planerna att köpa ett stenkrypar-kitt med nya drev till fördelningslådan, för jag saknar ibland en riktig krypväxel! Men detta får bli nån gång nästa år, allt jag köpt på senaste har tagit skapligt på ekonomin om man säger så... Om nu inte nån känner för att donera en stenkrypare till mig då
Senast redigerad av Engman2 den tor okt 01, 2015 3:44, redigerad totalt 4 gång.
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
-
- Forumräv
- Inlägg: 579
- Blev medlem: tis dec 02, 2014 22:47
- Ort: Värmland
Re: Engmans Patrol
Engman2 skrev:
Många hade säkert nöjt sig såhär, men knäpp som man är så gjorde inte jag det! Mycket vill ha mer eller vad brukar man säga
Kjenner til det. .. jeg fikk løftet min og handlet dekk. . Kjørt litt. . Så ble det plutselig nye og dyrere planer
Men det er gøy da
Fortsetter med galskapen
92 Ford Explorer på 35" STT's
Re: Engmans Patrol
Engman2 skrev:Dags för en liten uppdatering här då
Ja det har ju hänt en del med patrolen sen jag köpte den, så här såg den ut när jag köpte den... Höjd 2" och uppkapade hjulhus och ett par småhjul på
Tanken var ju att snabb fixa den för besiktning och köpa ett par halvslitna 35 or och ha en skapligt billig och rejäl skogs bil, men det kanske spårade ur lite grann....
Istället för att snabbfixa dom 13:or jag fick på besiktningen så vart det att tillbringa åtskilliga timmar i garaget med svetsen och fixa all rost riktigt seriöst! Trösklarna som var helt bortrostade vart byggda i kraftig fyrkantsprofil och den mesta plåten som vart utbytt blev 1,2 mm!
Lagren och tätningarna i framaxeln byttes, lika så allt som har med bromsarna å göra!
Och några halvslitna 35" blev det ju inte heller... Utan nya 37" Mudzilla med beadlocks fälgar, och för att dom skulle flexa fritt så blev bilen höjd lite till a 4,5" totalt
En bättre begagnad vinsch med syntetlina inhandlades och en vinsch kofångare byggdes ihop lite fort och "fel" Den fungerade bra men var lite osmidig!
Så detta kan man nog kalla version 2, diverse förbättringar och ombyggnationer gjorda Och Lite smått och gott vart monterat, extraljus, ledlampor (vart visserligen stulna) Volvo generator, el vakuumpump till diff och bromsar,snorkel, vinsch, 37" däck och beadlocks
Många hade säkert nöjt sig såhär, men halvgalen som man är så gjorde inte jag det! Mycket vill ha mer eller vad brukar man säga
37" såldes och ett par 42,5 13,5 16" Boggers vart inhandlade
Så det som står på att göra listan nu är följande....
Bygga ny kofångare fram (klart)
Montera ny vinsch fram (Goodwinch med Bow2:a)
Montera dubbla AGM batterier bak
Dra en grov matning från batterierna till vinschen
Svetsa nya Beadlocksfälgar
Bygga nytt förhöjt parallell stag till styrningen
Bygga infjädrings stopp
Montera nya utväxlingar i axlarna för att kompensera 42" däcken! Om jag räknat hyfsat rätt så borde det bli att växla ner typ lika mkt som det skiljer på 37"-42" däcken! Gamla utväxlingen är 4,265 och nya är 5,42 Så om det är nån som är lite klurigare än mig på att räkna kan ju få göra det Jag är lite bättre på spett, slägga, svets och vinkelslip än matte
Flytta axlarna för att däcken inte ska ta i, och det blir ju en lagom operation med att förlänga kardaner och bärarmar och diverse andra prylar...
Förmodligen så kommer även tanken att behöva flyttas då axeln kommer längre bak...
Hjulhusen kommer oxå att kapas upp lite mer, jag vill helst inte höja bilen något mer! Då kommer tyngdpunkten att hamna högt upp och det vill jag inte riktigt! Så om det inte räcker med att flytta axlar och kapa hjulhus så att jag tvingas höja bilen så kommer det bli en kaross höjning för att hålla tyngdpunkten så låg som möjligt!
Så nu väntar jag bara på att få nya beadlocks ringar av Robe, då det vart lite strul med dom jag fick, men det löste han bra ändå! Riktigt bra produkter och nu upptäckte jag att även servicen är riktigt bra hos han
Och när allt som står här ovanför är klart så är planerna att köpa ett stenkrypar-kitt med nya drev till fördelningslådan, för jag saknar ibland en riktig krypväxel! Men detta får bli nån gång nästa år, allt jag köpt på senaste har tagit skapligt på ekonomin om man säger så... Om nu inte nån känner för att donera en stenkrypare till mig då
Haha härligt när det spårar ur!;)
Angående utväxlingen så stämmer det hyfsat bra!
Med 37 tum och 4.265 vid 2500 varv på motorn ( 1:1) i växellåda så ska bilen gå i 29 km/h.
Med 42 tum och 5.42 vid 2500 varv på motorn ( 1:1) i växellåda så ska bilen gå i 26 km/h.
Jobba på det kommer bli skitfränt!
Mvh Magnus
Re: Engmans Patrol
Om en bil har 3.73 utv o 38 tummare,va har den för motorvarv i 70-80km,t
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.
Re: Engmans Patrol
Det hänger ju på vilken utväxling i lådan så att säga, men om man räknar 1:1 så blir det runt 1500-1600 varv. På ett ungefärolle67 skrev:Om en bil har 3.73 utv o 38 tummare,va har den för motorvarv i 70-80km,t
Mvh Magnus
Re: Engmans Patrol
Hmm det där lät inte å stämma för fem öreJune skrev:
Haha härligt när det spårar ur!;)
Angående utväxlingen så stämmer det hyfsat bra!
Med 37 tum och 4.265 vid 2500 varv på motorn ( 1:1) i växellåda så ska bilen gå i 29 km/h.
Med 42 tum och 5.42 vid 2500 varv på motorn ( 1:1) i växellåda så ska bilen gå i 26 km/h.
Jobba på det kommer bli skitfränt!
2500 varv på 4:an (som är 1/1) så går den betydligt fortare än 29 km/h
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Re: Engmans Patrol
Ah sorry det ska vara:
Med 37 tum och 4.265 vid 2500 varv på motorn ( 1:1) i växellåda så ska bilen gå i 104 km/h.
Med 42 tum och 5.42 vid 2500 varv på motorn ( 1:1) i växellåda så ska bilen gå i 93 km/h.
Blev ett litet hjärnsläp där;)
Med 37 tum och 4.265 vid 2500 varv på motorn ( 1:1) i växellåda så ska bilen gå i 104 km/h.
Med 42 tum och 5.42 vid 2500 varv på motorn ( 1:1) i växellåda så ska bilen gå i 93 km/h.
Blev ett litet hjärnsläp där;)
Mvh Magnus