Landcruiser J4 P-U

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Landcruiser J4 P-U 1981

Inlägg av carfrigge » mån dec 22, 2014 8:37

kalle skrev:Vad FET den blev med Mudzilla 37"era :tumbup:

Bromsar är ju inte fel häller :lol:



Kommer o kollar direkt när jag semestrat klart!

:tumbup:
Du är alltid välkommen men först ska du visa oss runt i Rayong :)


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Gaup
Forumräv
Inlägg: 615
Blev medlem: sön dec 31, 2006 3:31
Ort: Dorotea

Re: Landcruiser J4 P-U 1981

Inlägg av Gaup » mån dec 22, 2014 12:23

Vilket trevligt projekt.. :D

Gillar stuket.. :tumbup:
.

olle67
Veteran
Inlägg: 2233
Blev medlem: lör mar 31, 2012 11:37
Ort: Outside Jötebårg

Re: Landcruiser J4 P-U 1981

Inlägg av olle67 » mån dec 22, 2014 14:27

carfrigge skrev:
olle67 skrev:De där med ir termometer o bromsarna får du gärna förklara mer om.... :D
Enklare än det låter, vid friktion uppstår värme. Hög friktion = högre temperatur således mer bromsverkan på det hjulet som har högst temperatur efter ett bromsprov.
Sedan justerar man bromsarna på dom tre med lägre temp så det blir samma värde.

Vips så har man perfekta & jämna bromsar :-)

Detta är finjusteringar alltså, grovjusteringen gör du på lyften innan du testkör :tumbup:


//F
Smart såå smart.... :tumbup:
Tack till vägverket för alla dåliga vägar.

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Landcruiser J4 P-U 1981

Inlägg av carfrigge » mån dec 22, 2014 18:57

olle67 skrev:
carfrigge skrev:
olle67 skrev:De där med ir termometer o bromsarna får du gärna förklara mer om.... :D
Enklare än det låter, vid friktion uppstår värme. Hög friktion = högre temperatur således mer bromsverkan på det hjulet som har högst temperatur efter ett bromsprov.
Sedan justerar man bromsarna på dom tre med lägre temp så det blir samma värde.

Vips så har man perfekta & jämna bromsar :-)

Detta är finjusteringar alltså, grovjusteringen gör du på lyften innan du testkör :tumbup:


//F
Smart såå smart.... :tumbup:

Brukar också använda den vid felsökning på motorer som ej går som dom skall, mäter man tempen vid avgasporten på topplocket är det alltid något lägre temp vid den cylinder som ej har fullständig förbränning !
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Landcruiser J4 P-U 1981

Inlägg av carfrigge » lör jan 03, 2015 21:47

Idag blev det en liten stund med bilen !
Fokus blev på att få den klar till besiktning..

Montering dragkrok samt reg.skylt med tillhörande belysning:

Bild

Sedan en bromsreducering som kompensation för den saknade lastkännande ventilen:

Bild
Blev om möjligt ännu bättre bromsar nu :tumbup:


Reparation av två tråkiga avgasläckage blev det också samt nya upphängningar till avgassystemet.
just det, handbromsen skulle ju återmonteras också men tji fick jag då det inte ens fanns några infästningar till bromsskölden :(
Någon har antagligen bytt fördelningslåda till en för bilar med handbromsen ute vid hjulen.


Imorgon blir det renovering generator samt montering främre blinkers/positionsljus:
Bild


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Landcruiser J4 P-U 1981

Inlägg av carfrigge » tis jan 06, 2015 21:15

Så, nu har den fått tillbaka sitt trevliga nylle :mrgreen:


Bild
Dock ska jag inte köpa Taiwankopior någon mer gång, usel passform & spröd plast :!: (blinkers/positionsljus)


Blev även lite annat småfix som bla:
instrumentbelysning
nya pinnskruvar till hjulbultarna
byte blinkersrelä
diverse rengöring invändigt
testkört (såklart) :)

Har nog en lösning på handbromsproblemet också och i samband med det blir det en extra framåtväxel :wink:


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Felix
Forumräv
Inlägg: 718
Blev medlem: mån maj 10, 2010 9:39
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Landcruiser J4 P-U 1981

Inlägg av Felix » tis jan 06, 2015 21:39

carfrigge skrev:
Felix skrev:Riktigt nice! var det ett klipp? 8)
Trevligt att motorn redan var turbokonverterad!

vore kul att se lite med helhetsbilder på hela bilen! '
Ser väldigt skonad ut från rost, även så i verkligheten?

Klipp vet jag inte men i förhållande till utbudet på såna här reliker var det inom ramarna tycker jag :-)
& personligen tycker jag inte priset det viktigaste på en entusiastbil.

Rost finns men begränsat som tur är :tumbup:

Nu skall sonen & jag till jobbet för att fortsätta renoveringen !

//F
Näe dom växer ju inte på träd dessa godbitar!
Priset är absolut inte det viktigaste när det kommer till att få något man verkligen vill ha här i livet:)

Kul som bara den att se att sonen din vill vara med!! Att leka med pappa är fortfarande det bästa jag vet och då är jag 22 idag och det började väl i 5års åldern.

Så jävla ball med 37"orna, ser verkligen ut som en leksaksbil! Riktigt söt.
http://www.YPMB.se
Skärgårdsnära event och tjänster

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Landcruiser J4 P-U 1981

Inlägg av carfrigge » lör jan 17, 2015 22:26

Testade lite flex idag :D



Bild


Ganska okej för att vara bladfjädrat tycker jag :tumbup:
Annars har det inte hänt så mycket med själva bilen men imorgon skall grabben & jag till södra Sverige för inhandling av lite vitala delar så det blir besiktning någon gång !



//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

Captain Swed
Rutinerad
Inlägg: 267
Blev medlem: tor jun 12, 2014 10:36
Ort: Stockholm Söder

Re: Landcruiser J4 P-U 1981

Inlägg av Captain Swed » sön jan 18, 2015 7:40

Men va fan...
Varför har man aldrig tänkt på det???
Är lösningen för enkel så man förbi sett det?

Tack för tipset
carfrigge skrev:
olle67 skrev:De där med ir termometer o bromsarna får du gärna förklara mer om.... :D
Enklare än det låter, vid friktion uppstår värme. Hög friktion = högre temperatur således mer bromsverkan på det hjulet som har högst temperatur efter ett bromsprov.
Sedan justerar man bromsarna på dom tre med lägre temp så det blir samma värde.

Vips så har man perfekta & jämna bromsar :-)

Detta är finjusteringar alltså, grovjusteringen gör du på lyften innan du testkör :tumbup:


//F
Mazda B2500 2,5TDI -04
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06

Captain Swed
Rutinerad
Inlägg: 267
Blev medlem: tor jun 12, 2014 10:36
Ort: Stockholm Söder

Re: Landcruiser J4 P-U 1981

Inlägg av Captain Swed » sön jan 18, 2015 7:50

carfrigge skrev:Så, nu har den fått tillbaka sitt trevliga nylle :mrgreen:

Bild

Avundsjuk!!!!
Vart sjuk cool med 37"..

Roligt att grabben vill va med, försöker få min grabb (4år) att va med å skruva lite.
Men han tröttnar ganska fort. :(
Dock så gillar han att va med å åka i skogen.

Jag kollade på många sånna här.
Dock så föll valet på en Mazda pickis istället..
Gick inte att undvika köpet för de priset!

Men den dan jag får mer plats så kommer den platsen tas upp av Toyota.

//F
Mazda B2500 2,5TDI -04
Audi A6 Quattro
Mc: 2x TWN BOSS 350 -54/-55, Yamaha XT350 -86, KTM Adventure -98, KTM Prestige -05
Polaris Fusion 700 -06

ewoldern
Rutinerad
Inlägg: 365
Blev medlem: tor dec 06, 2007 22:02
Ort: visby
Kontakt:

Re: Landcruiser J4 P-U 1981

Inlägg av ewoldern » ons jan 28, 2015 16:10

Jäkligt cool bil, nu förstår jag varför din snygga gröna var till salu :)

Har du lust och lägga upp någon bild på hur det ser ut med turbo konverteringen?
Har funderingar på att göra det framöver på min Bj nämligen..
Land Cruiser BJ42 -83
Land Cruiser HJ60
Land Cruiser Bj75 buschtaxi
Nissan Patrol 2.8TD 1999
Bmw 2002 Turbo
Bmw E30 Turbo
Dinli 700

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Landcruiser J4 P-U 1981

Inlägg av carfrigge » lör feb 14, 2015 19:05

ewoldern skrev:Jäkligt cool bil, nu förstår jag varför din snygga gröna var till salu :)

Har du lust och lägga upp någon bild på hur det ser ut med turbo konverteringen?
Har funderingar på att göra det framöver på min Bj nämligen..

Hej, såg detta nu :rodnar:

kan fixa lite bilder när jag kommer ihåg :wink: det är hemsmide med originalgrenröret kvar.
Turbon kommer från 2-LT (2,4:an)



//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

carfrigge
Veteran
Inlägg: 2410
Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Ort: Linköping

Re: Landcruiser J4 P-U 1981

Inlägg av carfrigge » lör feb 14, 2015 19:21

Väldigt länge sedan det hände något med bilen men som ni ser har den blivit svart 8) & även besiktningsvänliga skärmbreddare har blivit monterade :tumbup:

Färgen är framtagen till att lacka på flak sk. spray-on bedliner, köpte ett kit av AndersW här på forat och tänkte eg. bara lacka insidan på flaket men körde hela bilen när det ändå var färg i sprutan som proffsen säger :D (nej, jag har inte lackat själv )

Blev coolt med strukturen & säkert tåligt mot grenar osv. men skall nog försöka bryta av det svarta på något sätt, kanske vita fälgar..


Bild

Bild

Bild

Skall montera handbromsgrejerna bara sen besiktning !


//F
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/" onclick="window.open(this.href);return false;



Kör:
300GD
X5 35D

valdas 76
Forumräv
Inlägg: 615
Blev medlem: sön feb 15, 2009 22:16
Ort: Kristianstad, Skåne

Re: Landcruiser J4 P-U 1981

Inlägg av valdas 76 » lör feb 14, 2015 19:47

Snyggt :tumbup:
TLC BJ75-finbil
TLC HJ61-donatorbil
TLC HJ60 och BJ45-under långtidsrenoveringen
också Steyr Puch Pinzgauer och Volvo P1800-61

kalle
Guru
Inlägg: 2518
Blev medlem: lör apr 07, 2007 14:08
Ort: Söderköping

Re: Landcruiser J4 P-U 1981

Inlägg av kalle » lör feb 14, 2015 19:52

Cool matt struktur :tumbup:

Lite hotrod/ratrod stuk nästan....Vita fälgar skulle nog göra sej bra,och eller nån röd detalj...

Hur breda fälgar behövs? Dom jag har på 61an är ju rätt fina men bara 8"

Skriv svar