Sida 1 av 4

Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: tis dec 02, 2014 10:55
av Ruffe42
Nu har jag äntligen hittat ett passande åkdon att stuka om i Expedition/Offroad-anda.

En Mitsubishi Pajero 3.0 med automat.

Bild

Besiktades igår med blankt papper.


Det som ska göras:

Däck och fälgar ska bytas ut mot lite grövre grejer.
Höjning 3 - 5"
Snorkel, vindavvisare
Ska göra ett försök att slipa bort rost under och försöka bromsa skiten så mycket som möjligt.
Lampor och annat lull lull.


Mina erfarenheter av detta är obefintliga så tid kommer det ta men mycket kommer jag nog att lära mig, och jag hoppas med denna projekttråd kunna få bra tips från er läsare.

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: tis dec 02, 2014 11:12
av Robe
Spännande! :tumbup:

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: tis dec 02, 2014 11:13
av Ruffe42
Dåså... Första frågorna


Däck och fälg, 33" eller 35" ? jag tänkte välja General Grabber AT2 x12.5 på 15" Blackspoke fälgar.
Vad ska jag ha för ET-värde tro?

Höjning, Patrolfjädrar bak och vad ska jag ha fram som matchar fjädrarna bak?
Bör jag höja karossen också och i så fall hur går jag till väga då?

// R

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: tis dec 02, 2014 12:15
av JohnE
Detta vill jag följa, det här ser jag fram emot! :tumbup:

Jag skulle vilja hävda att 33" är en optimal expeditions-storlek på däcken till en Pajero. 35" är tungdrivet och egentligen ganska onödigt om det inte vore för ballhetsfaktorn :mrgreen:

Speciellt viktigt är det då jag tycker det ser ut som en bensinbil? Ingen bula på huven brukar innebära V6-motor. :-)

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: tis dec 02, 2014 13:22
av BorkJonas
Gör den inte för hög....
Antingen höjer du den 2" i fjädringen ELLER i karossen!
Inte både ock, absolut inte om du skall köra på 33or.
Jag håller fullständigt med JohnE om att det nog är den ultimata/maximala storleken om man skall köra mycket väg! Den kommer nog dra soppa fullt tillräckligt även med 33or (runt 1,5l/mil om man inte fiiiiiskör)

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: tis dec 02, 2014 13:48
av Ruffe42
JohnE skrev:Detta vill jag följa, det här ser jag fram emot! :tumbup:

Jag skulle vilja hävda att 33" är en optimal expeditions-storlek på däcken till en Pajero. 35" är tungdrivet och egentligen ganska onödigt om det inte vore för ballhetsfaktorn :mrgreen:

Speciellt viktigt är det då jag tycker det ser ut som en bensinbil? Ingen bula på huven brukar innebära V6-motor. :-)
Helt rätt 3 liters bensin V6:an :)

Du har en bra poäng där! Jag var helt inne på att ha 35:or men osäker på hur mycket höjning som behövs/samt slitaget på drivlinan så har jag sakta men säkert sneglat mer på 33:or. Med dina och BorkJonas råd så blir det nog så, vad tror ni om däck valet?

General Grabber AT2 känns som en bra kompromiss vid mycket variation på on/off-road.

Hur mycket höjning kommer patrolfjädrar att ge mig?

//R

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: tis dec 02, 2014 14:27
av Joel_Vbg
Har kört på GG AT2 och jag var jävligt nöjd med dom, fina på vägen och lagom i skogen... Tyckte inte om lera. Hade satsat på 285/75-15, är dryga 33" men lite smalare än 12.5" som 33" däck brukar vara... Kör på 285/75-16 på min Dodge pickup och de funkar fint :D

Kolla med KJH här på forumet, han byggde ju om en Pajero med Patrol fjädrar så han borde veta vad som passar bra fram?

Ska bli kul att följa, gillar Expeditions stuket rejält :tumbup:

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: tis dec 02, 2014 15:46
av Ruffe42
Joel_Vbg skrev:Hade satsat på 285/75-15, är dryga 33" men lite smalare än 12.5" som 33" däck brukar vara... Kör på 285/75-16 på min Dodge pickup och de funkar fint :D
Har du någon bild på dina på bilen? Varför ska jag satsa på smalare? Är det i praktiken bättre eller tänker du på bränsleförbrukning/drivlinan?
Vill gärna ha lite stuk på bilen jämfört mot originaldäcken, men det kanske blir det ändå?



För övrigt så måste jag beställa snorkel, inser att det finna en hel del i olika prisklasser som ser precis likadana ut här framför datorn!...
En kostar under 1000 och en annan 4500..

Kikade lite på denna:
http://www.euro4x4parts.com/parts/fse10 ... parts.html" onclick="window.open(this.href);return false;
landar på 1200 med frakt, är det kattskit tro?


//R

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: tis dec 02, 2014 21:06
av Joel_Vbg
Bild

Jag har Maxxis Buckshot M/T däck på den men storleken är 285/75-16, ska vara ca 33x11" om jag minns rätt...
Lite mindre rullmotstånd, lite bättre egenskaper i snö och halka och säkert nåt mer...

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: ons dec 03, 2014 9:01
av pathav
Ruffe42 skrev:Dåså... Första frågorna


Däck och fälg, 33" eller 35" ? jag tänkte välja General Grabber AT2 x12.5 på 15" Blackspoke fälgar.
Vad ska jag ha för ET-värde tro?

Höjning, Patrolfjädrar bak och vad ska jag ha fram som matchar fjädrarna bak?
Bör jag höja karossen också och i så fall hur går jag till väga då?

// R
Hej..

33"x12.50-15 är lagom och patrolfjädrar funkar skapligt,fram skruvar du bara upp torsionsstavarna.
Glöm inte en hjulinställning. :tumbup:
Detta räcker hur bra som helst

mvh Patrik

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: ons dec 03, 2014 9:21
av Danne
Kul med mer Mitsuishi :beer:

Skulle inte heller gå större än 33:or, 35:or gör bilen trött och väldigt törstig.

Skulle tro att et -20 eller nått är passande på däck som är 12,5 breda.

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: ons dec 03, 2014 11:13
av olle67
Joel,snart slut me öl o lördas godis????tänkte på sidosteget på Dodgen... :mrgreen: :mrgreen:

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: ons dec 03, 2014 11:26
av Joel_Vbg
olle67 skrev:Joel,snart slut me öl o lördas godis????tänkte på sidosteget på Dodgen... :mrgreen: :mrgreen:
Varit avröket i 2års tid... Men folk gnäller så förbannat på de så jag har låtit de sitta kvar :mrgreen:

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: ons dec 03, 2014 12:00
av Ruffe42
pathav skrev:
Hej..

33"x12.50-15 är lagom och patrolfjädrar funkar skapligt,fram skruvar du bara upp torsionsstavarna.
Glöm inte en hjulinställning. :tumbup:
Detta räcker hur bra som helst

mvh Patrik
Låter som en plan! :)
Danne skrev:Kul med mer Mitsuishi :beer:

Skulle inte heller gå större än 33:or, 35:or gör bilen trött och väldigt törstig.

Skulle tro att et -20 eller nått är passande på däck som är 12,5 breda
Är helt med på hur du tänker :tumbup:
4x4offroad verkar dock bara ha ET 0 eller -32...

Tänker jag rätt nu:

Med ET PLUS så kommer däcken längre in och med ET MINUS så kommer dom ut?
Med ET 0 kommer 33:orna ta i innerskärmarna? Och med ET -32 kommer däcken så långt ut att bilen inte alls kommer må bra?


//R

Re: Pajero LWB -97 Expedition/Offroad

Postat: ons dec 03, 2014 16:25
av JohnE
Glöm inte att ET är beroende av fälgbredden.
På min bil har jag 10" fälgar med ET-50. (12,5" däck)
Som du ser på bilden sticker mina ut ganska mycket.

Till dig skulle jag rekommendera 7-8" bredd med ungefär ET0. Dock skulle jag rekommendera att du kör 10,5" däck. Bättre på vintern och snålare på sommaren :tumbup:
Då skulle de sitta snyggt utan att du behöver bredda.

Bild