Fränt Har de barn som snart kör i geggan med? Brukar ju kunna bli så för folkracefamiljerna.MattisH skrev:En bekant till mig kör TJ, frun YJ och tillsammans kör de en JK.....
Vitaran med Antimateriagolvet
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Vitaran med Antimateriagolvet
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Re: Vitaran med Antimateriagolvet
Det där ser väldigt klent ut för en länkarmsinfästning, så det bör du nog göra om.
Men i övrigt är det bra jobbat
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Men i övrigt är det bra jobbat
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Vitaran med Antimateriagolvet
För inte så värst länge sedan hade vi "Frontera" som älskade hundar men även körde Opel i spenaten och, sist men inte minst, skrev inlägg på detta forumet.thol skrev:Motorhobbyn är lite tunn på kvinnor/tjejer som och vågar ta platts
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Vitaran med Antimateriagolvet
Säger du det? Mjaa, det är faktiskt lite starkare än original..Grottulf skrev:Det där ser väldigt klent ut för en länkarmsinfästning, så det bör du nog göra om.
Men i övrigt är det bra jobbat
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Röret är 50mm mot Suzuki 49mm & öronen är i 3mm, mot Suzuki 2,5mm.
Kanske inte syns så bra men det är även svetsat ihop med karossfästet på ovansidan (samma som original) så det håller garanterat på en standardbil som detta är.
Men tack för att du ser & kommenterar, jag uppskattar alltid andras synsätt & erfarenheter
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Re: Vitaran med Antimateriagolvet
Då håller det nog, jag såg inte karossfästet.RedNek skrev:Säger du det? Mjaa, det är faktiskt lite starkare än original..Grottulf skrev:Det där ser väldigt klent ut för en länkarmsinfästning, så det bör du nog göra om.
Men i övrigt är det bra jobbat
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Röret är 50mm mot Suzuki 49mm & öronen är i 3mm, mot Suzuki 2,5mm.
Kanske inte syns så bra men det är även svetsat ihop med karossfästet på ovansidan (samma som original) så det håller garanterat på en standardbil som detta är.
Men tack för att du ser & kommenterar, jag uppskattar alltid andras synsätt & erfarenheter
Det kanske bara är jag som är skadad av att skruva fullsize jänkare.
Men jag hade nog triangulerat lite till genom att svetsa en sträva bak mot ramen ändå [emoji4]
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: Vitaran med Antimateriagolvet
Goddag go vänner.
Nu har det mest som stått still med jobbet på bilen, har samlat på mig lite nya delar som: bränslerör, slangar, kopplingar bakersta avgasröret & slangklammer å bränslefilter (som jag ska lyxa till de & byta).
Denna bilen har nog aldrig bytt bränslefilter om man ska se hur det & banjokopplingarna ser ut
Jag har passat ihop avgassystemet & satt dit lite nya infästningar för det.
I övrigt, latat mig (less) det har även varit kallt. på kvällarna några minusgrader & på nätterna ner till -7 Huga!
Nu ska jag sätta fart igen - ska bara dricka upp morgonkaffet, sen; nu jämrans ska jag meka på!
Nu har det mest som stått still med jobbet på bilen, har samlat på mig lite nya delar som: bränslerör, slangar, kopplingar bakersta avgasröret & slangklammer å bränslefilter (som jag ska lyxa till de & byta).
Denna bilen har nog aldrig bytt bränslefilter om man ska se hur det & banjokopplingarna ser ut
Jag har passat ihop avgassystemet & satt dit lite nya infästningar för det.
I övrigt, latat mig (less) det har även varit kallt. på kvällarna några minusgrader & på nätterna ner till -7 Huga!
Nu ska jag sätta fart igen - ska bara dricka upp morgonkaffet, sen; nu jämrans ska jag meka på!
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Re: Vitaran med Antimateriagolvet
RedNek skrev:Goddag go vänner.
Nu har det mest som stått still med jobbet på bilen, har samlat på mig lite nya delar som: bränslerör, slangar, kopplingar bakersta avgasröret & slangklammer å bränslefilter (som jag ska lyxa till de & byta).
Denna bilen har nog aldrig bytt bränslefilter om man ska se hur det & banjokopplingarna ser ut
Jag har passat ihop avgassystemet & satt dit lite nya infästningar för det.
I övrigt, latat mig (less) det har även varit kallt. på kvällarna några minusgrader & på nätterna ner till -7 Huga!
Nu ska jag sätta fart igen - ska bara dricka upp morgonkaffet, sen; nu jämrans ska jag meka på!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: Vitaran med Antimateriagolvet
Japp! En arbetshelg till att lägga till handlingarna, men det rullar på nu igen
Har ersatt de rostiga bränslelediningarna med nya kopparrör
Har även provmonterat tanken med nya fästen & balken till släpvagnskulan, allt passar som det verkar
Allt nytt är målat & sedan underredsmassa-kletat. Jädra kladdjobb, men snart är det bara att montera ihop bilen
En bild blir det, med bensintanken provmonterad.
Har ersatt de rostiga bränslelediningarna med nya kopparrör
Har även provmonterat tanken med nya fästen & balken till släpvagnskulan, allt passar som det verkar
Allt nytt är målat & sedan underredsmassa-kletat. Jädra kladdjobb, men snart är det bara att montera ihop bilen
En bild blir det, med bensintanken provmonterad.
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Re: Vitaran med Antimateriagolvet
Nu har det gått en tid utan att jag skrivit något, beror på att jag inte kört på så mycket som jag borde, men orken tryter lite. så har det varit kallt ute..
Att det ska vara så mycket att återmontera efter man rostlagat..
Har:
Byggt nya tankfästen & monterat tanken & nytt bränslefilter.
Monterat balken till draget & el till kontakten.
Lagat ett hål i tankröret vid skärmen & monterat fast det (hängde i slangen).
Monterat på diverse småplock & flyttat upp jordanslutningar från rostplåten i vänsterskärmen till frisk plåt.
Men så har jag riktigt ful-lagat rosthål i innerskärmarna Jag har popnitat fast nya plåtar, ca: 4dm² för att sedan måla över alltihopa med underrredsmassa, hahahahaaaa.. Det är värsta skitlösningen, men jag ska byta allt rostigt i bagage/innerskärmar nästa höst - så jag vill bara dölja fusket för besiktningen, det är inte bärande på något sätt. Allt annat viktigt är seriöst lagat. Kommer alltså kapa bort detta snabbfix & göra det bra på riktigt hösten 2017, om bilen går då.
Har nämligen en jobbarkompis med en något år äldre Vitara som bränt styrenheten & det verkar inte finnas nån kvar att köpa längre. Vad gör man då?? Har tänkt lite på detta & har en variant på lösning. Kanske blir det en annan tråd om det.. Har en ful-lösning på detta som borde gå, men om besiktningen ser det blir det stopp
Att det ska vara så mycket att återmontera efter man rostlagat..
Har:
Byggt nya tankfästen & monterat tanken & nytt bränslefilter.
Monterat balken till draget & el till kontakten.
Lagat ett hål i tankröret vid skärmen & monterat fast det (hängde i slangen).
Monterat på diverse småplock & flyttat upp jordanslutningar från rostplåten i vänsterskärmen till frisk plåt.
Men så har jag riktigt ful-lagat rosthål i innerskärmarna Jag har popnitat fast nya plåtar, ca: 4dm² för att sedan måla över alltihopa med underrredsmassa, hahahahaaaa.. Det är värsta skitlösningen, men jag ska byta allt rostigt i bagage/innerskärmar nästa höst - så jag vill bara dölja fusket för besiktningen, det är inte bärande på något sätt. Allt annat viktigt är seriöst lagat. Kommer alltså kapa bort detta snabbfix & göra det bra på riktigt hösten 2017, om bilen går då.
Har nämligen en jobbarkompis med en något år äldre Vitara som bränt styrenheten & det verkar inte finnas nån kvar att köpa längre. Vad gör man då?? Har tänkt lite på detta & har en variant på lösning. Kanske blir det en annan tråd om det.. Har en ful-lösning på detta som borde gå, men om besiktningen ser det blir det stopp
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Re: Vitaran med Antimateriagolvet
Hahahaha..thol skrev:Den där bilen tyckte bara att den var för tung och har försökt banta
Ja så är det Ska jag väga all antimateria jag vaskat fram & redovisa vikten?
- Jag tror jag tar och gör det i helgen
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Re: Vitaran med Antimateriagolvet
Jaaa... Mina vänner, nu har jag vägt Antimaterian jag opererat bort från bilen...
Är det någon som vågar sig på en gissning på vikten Det väger mer än en hamburgare, men mindre än en vedspis
Här kommer bilder på materialet, först några närbilder så man riktigt kan njuta av detaljerna & nästan känna lukten av rosten, känna smaken i munnen... Mmmmh (jag är en sjuk människa)
Om nå´n känner för att lägga någon av dessa fina bilder som skrivbordsbakgrund så går det bra..
- Skojar bara, om du känner så; Sök hjälp
Lådan med allt smått & det jag samlat ihop på mattan jag legat på /faen va skönt att slippa det nu.
Lite rör & plåtremsor, avgasröret hade nästan gått att återanvända...
Påkörningsskyddet för bensintanken: DET HAR INTE SKYDDAT ALLS!
Bakersta ramdelarna med karossfästena, här "satt" dragkroken bultad... Damn it, hade kunnat tappa vagnen!
Så en samlingsbild på alltihopa, även på mitt verkstadsbord, helt uppmurknat numera.
Så: Vad tror du att detta väger nu då?
Är det någon som vågar sig på en gissning på vikten Det väger mer än en hamburgare, men mindre än en vedspis
Här kommer bilder på materialet, först några närbilder så man riktigt kan njuta av detaljerna & nästan känna lukten av rosten, känna smaken i munnen... Mmmmh (jag är en sjuk människa)
Om nå´n känner för att lägga någon av dessa fina bilder som skrivbordsbakgrund så går det bra..
- Skojar bara, om du känner så; Sök hjälp
Lådan med allt smått & det jag samlat ihop på mattan jag legat på /faen va skönt att slippa det nu.
Lite rör & plåtremsor, avgasröret hade nästan gått att återanvända...
Påkörningsskyddet för bensintanken: DET HAR INTE SKYDDAT ALLS!
Bakersta ramdelarna med karossfästena, här "satt" dragkroken bultad... Damn it, hade kunnat tappa vagnen!
Så en samlingsbild på alltihopa, även på mitt verkstadsbord, helt uppmurknat numera.
Så: Vad tror du att detta väger nu då?
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Re: Vitaran med Antimateriagolvet
12 kg är min gissning.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 237
- Blev medlem: tor apr 30, 2015 23:03
- Ort: Lammhult, Småland
Re: Vitaran med Antimateriagolvet
Jag gissar på 16,5kg, Vad vinner man för pris?
Cheva Blazer k5 6.2D höjd 10tum, Superlift, Mudzilla 35'13,5'15'
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
Cheva Tahoe 4x4 karosshöjd 3tum fjädringshöjd 2tum
Grålle diesel 1954
Tidigare: LR Disco 1, Terrano1, kingcabD21, Silverado 4x4
Cheva S10, Jeep ZJ mm.
Re: Vitaran med Antimateriagolvet
14kg får bli min gisssning.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/