G-wagen -86 renovering.

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av mrgonggong » fre maj 15, 2015 20:08

[quote="Naeri"]

Läste i nån tråd att G-wagens med metalliclack och tonade rutor ser ut som att de tillhör ryska torpeder, om det stämmer får jag nog byta både nationaltitet och karriär :poke:

de va nog jag som larvade mig och tryckte mitt tycke till alla som inte frågat... typiskt mig :9
din wagen kommer bli sjukt snygg! gillar och följer detta projekt starkt!!! bra jobbat!
mvh filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av mrgonggong » fre maj 15, 2015 20:12

kolla fö i min tråd där jag lackade mina fälgar i matt svart. blev riktigt bra faktiskt.
/filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

Naeri
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Naeri » fre maj 15, 2015 20:30

mrgonggong skrev:kolla fö i min tråd där jag lackade mina fälgar i matt svart. blev riktigt bra faktiskt.
/filip

Blev ju skitsnyggt! Använde du sprayburk eller spruta?
Jag förstod att det kanske inte var menat på fullt allvar, rätt kul, men nåt ligger det i det också :mrgreen:
-86 300 GD med STT-Turbo

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av mrgonggong » fre maj 15, 2015 21:29

Naeri skrev:
mrgonggong skrev:kolla fö i min tråd där jag lackade mina fälgar i matt svart. blev riktigt bra faktiskt.
/filip

Blev ju skitsnyggt! Använde du sprayburk eller spruta?
Jag förstod att det kanske inte var menat på fullt allvar, rätt kul, men nåt ligger det i det också :mrgreen:

sprayburk från hagmans. det har dessutom hållt hela äckliga vintern. tror att primer innan är tricket(?)
mvh filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

Naeri
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Naeri » fre maj 15, 2015 23:14

quote


sprayburk från hagmans. det har dessutom hållt hela äckliga vintern. tror att primer innan är tricket(?)
mvh filip[/quote]

Ska testa med primer, använder du klarlack sen också, har använt hagmans matta förut med gott resultat.
-86 300 GD med STT-Turbo

Naeri
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Naeri » lör maj 16, 2015 17:23

Idag tog nyfikenheten överhand. Med alla tåtar på plats tyckte jag det var dags för provstart.
Den startade och gick som en klocka direkt Skönt!
Nu till det som sätter griller i huvet på mi.
Utan intercooler och luftburken där hör jag turbon vina ordentligt när det blir lite varv. När jag sätter dit intercoolern blir det helt tyst, det gör mig orolig. Felsökte inte nåt mer men funderar på om jag kan dra slang direkt från turbon och till imsuget och vad för slang jag behöver i så fall. Eller är det helt enkelt intercoolern som gör det så tyst? Vad tjänar/förlorar jag med/utan?
Är som sagt helt oerfaren med turboprylar. :rodnar:
-86 300 GD med STT-Turbo

Hynboholm
Forumräv
Inlägg: 526
Blev medlem: mån aug 20, 2012 22:32
Ort: Wermland.

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Hynboholm » lör maj 16, 2015 17:34

I min 300D W123 har jag OM617 med STT-turbo och intercooler, och turbon hörs och viner tydligt.
IC kyler ner luften in i motorn, och det är att föredra om man vill ställa på pumpen/höja turbotrycket.
Vet du vilket turbotryck du har nu vid full belastning?

Naeri
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Naeri » lör maj 16, 2015 17:45

Hmm. Undrar om jag då ska ta av allt på insugssidan och se om turbon snurrar när IC är där. Allt verkar ju funka när den inte är ddär.
Kan det vara läck eller stopp i den kanske.
Ingen aning om trycket nu, hur man eventuellt höjer eller sänker det eller ens var jag monterar en laddtrycksmätare?

Farsan hade lite gammal matta till övers som lades ut nu när det ska börja lyftas på dörrar och andra lösa, nylackade delar som inte gärna dunkar i betonggolvet.

Bild

När det ser ut såhär hör jag inte turbon alls längre.

Bild
-86 300 GD med STT-Turbo

Hynboholm
Forumräv
Inlägg: 526
Blev medlem: mån aug 20, 2012 22:32
Ort: Wermland.

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Hynboholm » lör maj 16, 2015 19:24

Vart kommer luften in till turbon? Vart sitter luftfiltret?

Naeri
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Naeri » lör maj 16, 2015 19:27

Hynboholm skrev:Vart kommer luften in till turbon? Vart sitter luftfiltret?
Luften kommer in i u-böjen som sitter mitt mellan rören till IC. Luftfiltret är inte där, men sitter i burken uppe på innerskärmen. Fast inte på bilden då.
-86 300 GD med STT-Turbo

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av mrgonggong » lör maj 16, 2015 19:29

bra med matta! de e de värsta med nylackade fina delar som dessutom kan vara trixiga att få tillbaka... utan att repa något!!! jobba på. följer denna tråd :)
mvh filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

Hynboholm
Forumräv
Inlägg: 526
Blev medlem: mån aug 20, 2012 22:32
Ort: Wermland.

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Hynboholm » lör maj 16, 2015 19:35

Naeri skrev:
Hynboholm skrev:Vart kommer luften in till turbon? Vart sitter luftfiltret?
Luften kommer in i u-böjen som sitter mitt mellan rören till IC. Luftfiltret är inte där, men sitter i burken uppe på innerskärmen. Fast inte på bilden då.
Så här ser det ut på min bil. Ägaren innan mig som är konstruktör.

Bild

Naeri
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Naeri » lör maj 16, 2015 19:45

Hynboholm skrev:
Naeri skrev:
Hynboholm skrev:Vart kommer luften in till turbon? Vart sitter luftfiltret?
Luften kommer in i u-böjen som sitter mitt mellan rören till IC. Luftfiltret är inte där, men sitter i burken uppe på innerskärmen. Fast inte på bilden då.
Så här ser det ut på min bil. Ägaren innan mig som är konstruktör.

Bild
SnyggT! Alla rör och anslutningar går ju samma vägar som på min. Kanske att min dumpventil inte håller tryck?
-86 300 GD med STT-Turbo

Naeri
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Naeri » lör maj 16, 2015 20:10

Kunde inte hålla mig. Gick ut och tog av u-böjen och tittade och lyssnade. Fint turbovin, satte tillbaks böjen och då hörs det inte förrän på ganska högt varv. Måste vara så att ljudet isoleras såpass bra att jag inte hör det förrän varvet kommer upp ordentligt.
Känns som att en tryckmätare skulle va intressant.
-86 300 GD med STT-Turbo

Naeri
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Naeri » tor maj 21, 2015 23:55

Som av en slump, när jag hade sprutat lite färg på intercoolern och tyckte att den borde va torr, upptäcktes ett hål i ICn. först trodde jag det var färg, som samlats, men det visade sig vara olja. Så nu är den tätad av en duktig smed och nu susar det fint i motorrummet.

För övrigt har innersärmar monterats, huven är på, så då var jag ju tvungen att hänga dit skärmarna och grillen lite löst...

Bild

Den nya grillen har för övrigt inte några hål för strålkastarspolning, tycker det verkar lite konstigt? Nåja, det är alltid kul att borra i nylackade grejer :|
-86 300 GD med STT-Turbo

Skriv svar