G-wagen -86 renovering.

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Naeri
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Naeri » lör jan 17, 2015 21:39

lam84 skrev:vad konstigt såg inte den alls första gången

Om nån har tips på en bättre sida att ladda upp till, t ex där man kan rotera bilderna så man slipper vrida hela datorn så vore nog alla glada!
-86 300 GD med STT-Turbo

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av lam84 » lör jan 17, 2015 22:26

du kan vrida bilderna själv på din data enkelt klicka på förhandsgranska bilden sen snurrar du bilden bara den sparas själv när du har snurrat den
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

Naeri
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Naeri » lör jan 17, 2015 23:18

lam84 skrev:du kan vrida bilderna själv på din data enkelt klicka på förhandsgranska bilden sen snurrar du bilden bara den sparas själv när du har snurrat den
Hmm, laddar upp från telefonen och då ser ju bilden rätt ut eftersom jag har autorotera på.
-86 300 GD med STT-Turbo

Naeri
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Naeri » lör jan 24, 2015 16:21

Många saker att fundera på och komma ihåg att få gjort när kaosserna ska byta plats.
Just nu funderar jag på avgassystemet.
Är dels lite sugen på att dra upp det över ramen och sen låta det komma ut framför bakhjulet, men fälgen blir ju så jäkla sotig. Får fundera ett tag på det.

Däremot lurar jag på ljuddämpningen. Just nu har jag original hela vägen, men med ordetligt pys på den bakre dämparen. Ska man ta bort den helt eller låter det som en traktor då? Ska man ersätta den med original eller nån annan dämpare? Hur har ni som hållit på med G's ett tag gjort?

Nu tar jag lördag. :beer:
-86 300 GD med STT-Turbo

jojo
Användare
Inlägg: 72
Blev medlem: tis nov 02, 2010 17:07
Ort: kävlinge

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av jojo » lör jan 24, 2015 21:53

om du drar om avgaset o ut framför hjulet så vill "vi" se bilder på det! För jag funderar på samma sak men har en del annat att göra innan jag kommer dit.

Men bara fortsätt att uppdatera. Jag tror vi e ganska många som drömmer om kaross byte pga ROST :x och därmed följer denna tråd med avundsjuka blickar :wink:

noodlesswe
Beroende
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
Ort: Göteborg

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av noodlesswe » lör jan 24, 2015 23:33

innan du drar ut den på sidan borde du snacka med en besiktnings tekniker
vet att dom e jäkligt kinkiga på de, jag pratade med dom om det och dom var inte glada över tanken och ville ha ut den bakom kupe utrymmet tills om fattade att jag har en softtop och efter lite snack så var de ok i och med att då kunde dom likställa de med dom tidiga valparna.
men i ditt fall e de ju hela bilen som e klassad som kupe utrymme

och ja om du inte ha rätt mängd dämpare så låter dom som sattan,fick mega pys på min och då satte jag på en som var mer "rent flöde igenom" och fan vad de lät
nu mera kör jag de avgassystem som STT har byggt till sina turbo kit och den låter nice som fan

BTW såg att du hadde STT turbo.... dom kränger hela system som nytilverkas för din bil också ring dom de var inte farligt dyrt 3300+moms för komplett system som då avslutas rakt bak och inte ut på sidan
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

Hynboholm
Forumräv
Inlägg: 526
Blev medlem: mån aug 20, 2012 22:32
Ort: Wermland.

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Hynboholm » sön jan 25, 2015 8:43

Jag har STT på min personbil, och där ska man enligt instruktionerna bara ha sista ljuddämparen kvar.
Hur det låter med bara en dämpare på mitten, vet jag inte.
Se bara till att ha ordentligt avvibrerande fästen och gott om plats runtomkring avgasröret.
Om jag monterar turbo på min G, så ska jag absolut försöka dra ut röret före ena bakhjulet.

Naeri
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Naeri » sön jan 25, 2015 9:18

Min bil är ju reggad som LB, då borde det väl inte vara nåt problem med besiktning?
Nu har jag visserligen fått tag i ett fint baksäte som säkert kommer att hamna i , vet dock inte om jag ska försöka regga om den så det blir personbil igen lagom skatten försvinner på den eller om det blir "svartbaksäte".

Ska prata med STT angående turbon oavsett, så det var ett bra tips med avgassystem! Är osäker på om turbon laddar som den ska, den hörs ingenting, det är sotigt som fan under huven (läckage?) och det är inte direkt nåt ös i bilen. Så det blir nog en liten rivning av den och se hur det står till.
-86 300 GD med STT-Turbo

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Mathias T » sön jan 25, 2015 9:42

Brist på ork och laddtryck beror nog på att pumpen inte är påställd pga bristen av rökbegränsare gör att den kolar fint innan laddtrycket kommer.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

noodlesswe
Beroende
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
Ort: Göteborg

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av noodlesswe » sön jan 25, 2015 12:22

min stt turbo e som om den var en kompressor
man hör den så fort man får lite motorvarv och har igentligen ingen markant kick som turbos från 80talet hadd

men om de sotar i motor rummet så har du la läckage i någon av dom 3 packningarn
block-grenrör / grenrö-turbo / turbo-avgasrör brölar den något från motor rummet skulle kunna vara spricka i grenröret också

när de gäller orken jag skulle börja med att ta av in luften från turbon och se att turbin bladen kan röra sig som dom skall och inte har för stort glapp

när jag pratade med STT för 3 årsedan så hadde dom inga turbos kvar utöver den jag köpte men allt annat i deras turbokitt för geleändewagen har dom kvar och ny producerar som avgasrör / grenrör och allt smått och gott

och de kittet som jag fick för avgasröret var avsed för en long 300 så jag fick kapa lite på rören innan dämparen, och dämparen e gigantisk de e ca 15 cm längre en orginalet på min SWB och så klart mycke grövre rör hela vägen

bilder på min instalation finns här:
viewtopic.php?f=15&t=27477&start=75
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

Naeri
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Naeri » mån jan 26, 2015 20:22

noodlesswe skrev:min stt turbo e som om den var en kompressor
man hör den så fort man får lite motorvarv och har igentligen ingen markant kick som turbos från 80talet hadd

men om de sotar i motor rummet så har du la läckage i någon av dom 3 packningarn
block-grenrör / grenrö-turbo / turbo-avgasrör brölar den något från motor rummet skulle kunna vara spricka i grenröret också

när de gäller orken jag skulle börja med att ta av in luften från turbon och se att turbin bladen kan röra sig som dom skall och inte har för stort glapp

när jag pratade med STT för 3 årsedan så hadde dom inga turbos kvar utöver den jag köpte men allt annat i deras turbokitt för geleändewagen har dom kvar och ny producerar som avgasrör / grenrör och allt smått och gott

och de kittet som jag fick för avgasröret var avsed för en long 300 så jag fick kapa lite på rören innan dämparen, och dämparen e gigantisk de e ca 15 cm längre en orginalet på min SWB och så klart mycke grövre rör hela vägen

bilder på min instalation finns här:
viewtopic.php?f=15&t=27477&start=75

:tumbup:
-86 300 GD med STT-Turbo

noodlesswe
Beroende
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
Ort: Göteborg

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av noodlesswe » tis jan 27, 2015 9:01

tänkte på en sak
när jag demonterade gamla grenröret för att byta till de som kom med STT paketet
så såg jag att de fanns ett litet läckage runt inre cylinderns avgasport.

och jag hade nooterat en svag avgas lukt i bilen i vissa lägen men jag hade tagit de som att de berodde på avsaknaden av vissa gummiproppar i golvet. och att de läckte från mint dåliga avgasrör.

men de var inre muttern på grenröret som inte var dragen. så de ksulle ju kunna vara något så enkelt i ditt fall och om du nu faktiskt ser sot i motor rummet så kanske de läcker en del tryck där och där av så går inte turbon upp i varv.
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

Naeri
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Naeri » tor jan 29, 2015 16:44

noodlesswe skrev:tänkte på en sak
när jag demonterade gamla grenröret för att byta till de som kom med STT paketet
så såg jag att de fanns ett litet läckage runt inre cylinderns avgasport.

och jag hade nooterat en svag avgas lukt i bilen i vissa lägen men jag hade tagit de som att de berodde på avsaknaden av vissa gummiproppar i golvet. och att de läckte från mint dåliga avgasrör.

men de var inre muttern på grenröret som inte var dragen. så de ksulle ju kunna vara något så enkelt i ditt fall och om du nu faktiskt ser sot i motor rummet så kanske de läcker en del tryck där och där av så går inte turbon upp i varv.
Man kan ju i alla fall hålla tummarna för att mitt fel är lika enkelt avhjälpt!
-86 300 GD med STT-Turbo

Naeri
Hemmastadd
Inlägg: 164
Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av Naeri » ons feb 25, 2015 10:04

Hämtade nylackade dörrar idag, ser fantastiskt bra ut tycker jag.
Bild
-86 300 GD med STT-Turbo

noodlesswe
Beroende
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
Ort: Göteborg

Re: G-wagen -86 renovering.

Inlägg av noodlesswe » ons feb 25, 2015 10:16

trevligt
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

Skriv svar