Samurai 1.9td

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

eriko
Hemmastadd
Inlägg: 140
Blev medlem: sön aug 25, 2013 19:53
Ort: Torsåker

sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 axlar)

Inlägg av eriko » lör dec 27, 2014 23:15

har fått hem HJ60 axlarna till nya bygget :) riktigt feta jämfört med suzuki axlar :)
Bild

suzuki klump jämfört med toyota
Bild
Erik Öberg från Torsåker

Suzuki pickup td -00
Jimny -99

Kjellsson17
Hemmastadd
Inlägg: 205
Blev medlem: ons dec 21, 2011 8:13

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Inlägg av Kjellsson17 » sön dec 28, 2014 12:04

Mycket intressant tråd att läsa då jag själv har köpt mig en 413 lång :beer:
Men varifrån beställde du ditt high-steeringkit? :?:
äkta epa volvo duett -57, såld
volvo 945 -97, krockad och skrotad:(
volvo 745 -91, såld
Suzuki vitara 1,6 8v såld
Volvo 945 -98, såld
Suzuki 413 lång, med vitaramotor. Såld
Suzuki 416, diesel, ARB fram och bak, bur, 8274

eriko
Hemmastadd
Inlägg: 140
Blev medlem: sön aug 25, 2013 19:53
Ort: Torsåker

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Inlägg av eriko » sön dec 28, 2014 21:12

kul att det intresserar någon iallafall :D ska du SPOA din o så eller är den klar ? :) highsteer kitet jag har kommer från lowrangeoffroad.com men eftersom det är till samurai så var det typ 6-7cm för långt parallellstag och ca 3cm för långt styrstag. kapade parallellstaget mitt på och använde en bit stång av ett orginal styrstag som hade presspassning i det nya lowrange staget dunkade i det 4cm i varje och lämnade 5mm som svetsfog. det nya styrstaget kapade jag bara en bit på varje sida, det var gängat så djupt att det räckte endå.

Bild
Bild
Erik Öberg från Torsåker

Suzuki pickup td -00
Jimny -99

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Inlägg av klirre » sön dec 28, 2014 21:46

Ska bli kul att följa!som sagt så har vi ganska lika byggtankar, jag har oxå ett sett toy-axlar som ligger och väntar på transplantation. Dock så är det BJ-75 axlar. Hur har du tänkt Med hjulupphängningar? blir det att köra vidare på blad eller slår du dit skruvar när du ändå är i farten?

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

eriko
Hemmastadd
Inlägg: 140
Blev medlem: sön aug 25, 2013 19:53
Ort: Torsåker

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Inlägg av eriko » sön dec 28, 2014 22:11

klirre skrev:Ska bli kul att följa!som sagt så har vi ganska lika byggtankar, jag har oxå ett sett toy-axlar som ligger och väntar på transplantation. Dock så är det BJ-75 axlar. Hur har du tänkt Med hjulupphängningar? blir det att köra vidare på blad eller slår du dit skruvar när du ändå är i farten?

Mvh//Klirre

kul! :) när ska du börja med axelbyte? skulle va kul o se nån annan gör samma sak. Man har ju en del frågetecken som ska redas ut.. Blir för mycket jobb för mig med skruvfjädring så ska köra med blad! ska använda toyota bakblad runt om, de är ca 200mm längre än suzuki bakblad. Tror att 2 blad bak och 3 fram blir lagom, ska köra med missing link dubbel schackel fram för flexets skull.
Erik Öberg från Torsåker

Suzuki pickup td -00
Jimny -99

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Inlägg av klirre » sön dec 28, 2014 23:53

Först ska jag få årdning så det lirar med Suzki-prylarna, och sedan ska jag ge mig på Toyota-axlarna. Kommer själv köra med skruvar och RR-nycklar fram och blad bak till att börja med iallafall. Missing link har jag oxå grunnat på, men den uppfattning jag har fått om det är att den begöver kompletteras med en skruv mellan axel och blad i och med att det är i prinsip noll marktryck när den sträcker ut sista länken. Med en skruv i mellan trycker den ut den i stället vilket gör att gången i skogen blir mycke trevligare.

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

eriko
Hemmastadd
Inlägg: 140
Blev medlem: sön aug 25, 2013 19:53
Ort: Torsåker

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Inlägg av eriko » tor jan 01, 2015 20:58

klirre skrev:Först ska jag få årdning så det lirar med Suzki-prylarna, och sedan ska jag ge mig på Toyota-axlarna. Kommer själv köra med skruvar och RR-nycklar fram och blad bak till att börja med iallafall. Missing link har jag oxå grunnat på, men den uppfattning jag har fått om det är att den begöver kompletteras med en skruv mellan axel och blad i och med att det är i prinsip noll marktryck när den sträcker ut sista länken. Med en skruv i mellan trycker den ut den i stället vilket gör att gången i skogen blir mycke trevligare.

Mvh//Klirre
okej :D ja de kanske blir så med missing link, får sätta mig in i de när de blir aktuellt :)

har iallafall kört hem ramen nu, har fått köpa allting utav min kusin som har tröttnat på sitt projekt till ett bra pris :jump: ska börja med att få dit bakaxeln. planen är att bakaxeln ska ha samma position som orginal och flytta fram framaxeln en bit för bättre frigång, borde jag sätta bladen som på 413 eller lite utanför ramen som på samuraien?

vinchen och kofångaren som satt på nya bilen hände jag på gammelbilen så länge med samma infästningar så de går lätt att flytta den mellan bilarna sen :)
Bild

Bild
Bild
Bild
Erik Öberg från Torsåker

Suzuki pickup td -00
Jimny -99

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Inlägg av klirre » tor jan 01, 2015 22:42

Blev bra med vinchen :tumbup:

Angående bladen: Enligt min logigk och teori så blir bilen stadigare men sämre flex ju glesare dom sitter och ostadigare men bättre flex om dom sitter tätare. Så i bak hade JAG satt dom som på en 413 för bättre flex och fram som en Sammy för bättre stadga om man väljer att köra blad runt om.

Men när man gör ett så pass stort ingrepp somm att byta axlar så tycker jag att extraarbetet med att montera skruvar är försumbart om man kollar till vad man får... I alla fall om man bygger med skiftnycklar. Nu är det inte på något sätt optimal om man ska ha skruvar men det är simpelt och svårt att misslyckas med. Gången i skogen blir MYCKET mjukare, och risken med knäckta blad uteblir. Men du ska självklart gå den väg du själv känner. (Även om jag kommer tjata :mrgreen: ) Jag uttrycker bara mina tankar.
Kämpa på så ska vi se om jag hinner i fatt :roll:

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

robban84
Användare
Inlägg: 52
Blev medlem: ons okt 08, 2014 17:34
Ort: Burseryd

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Inlägg av robban84 » fre jan 02, 2015 10:48

Om ni har funderingar över hur ni ska göra toy8 axlarna tycker jag att ni ska kolla med christian.p här på forumet. Han har hj60 axlar på sin sammy, har själv en 410 med hj60 axlar liggandes bredvid.(lathet) :zzz:
MVH: Robban


Suzuki sj416-16v.

Kjellsson17
Hemmastadd
Inlägg: 205
Blev medlem: ons dec 21, 2011 8:13

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Inlägg av Kjellsson17 » fre jan 02, 2015 14:36

[quote="eriko"]kul att det intresserar någon iallafall :D ska du SPOA din o så eller är den klar ? :) highsteer kitet jag har kommer från lowrangeoffroad.com men eftersom det är till samurai så var det typ 6-7cm för långt parallellstag och ca 3cm för långt styrstag. kapade parallellstaget mitt på och använde en bit stång av ett orginal styrstag som hade presspassning i det nya lowrange staget dunkade i det 4cm i varje och lämnade 5mm som svetsfog. det nya styrstaget kapade jag bara en bit på varje sida, det var gängat så djupt att det räckte endå.


Okej, tack för infon :beer: ! Min är redan spoad..
äkta epa volvo duett -57, såld
volvo 945 -97, krockad och skrotad:(
volvo 745 -91, såld
Suzuki vitara 1,6 8v såld
Volvo 945 -98, såld
Suzuki 413 lång, med vitaramotor. Såld
Suzuki 416, diesel, ARB fram och bak, bur, 8274

eriko
Hemmastadd
Inlägg: 140
Blev medlem: sön aug 25, 2013 19:53
Ort: Torsåker

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Inlägg av eriko » lör jan 03, 2015 19:28

klirre skrev:Blev bra med vinchen :tumbup:

Angående bladen: Enligt min logigk och teori så blir bilen stadigare men sämre flex ju glesare dom sitter och ostadigare men bättre flex om dom sitter tätare. Så i bak hade JAG satt dom som på en 413 för bättre flex och fram som en Sammy för bättre stadga om man väljer att köra blad runt om.

Men när man gör ett så pass stort ingrepp somm att byta axlar så tycker jag att extraarbetet med att montera skruvar är försumbart om man kollar till vad man får... I alla fall om man bygger med skiftnycklar. Nu är det inte på något sätt optimal om man ska ha skruvar men det är simpelt och svårt att misslyckas med. Gången i skogen blir MYCKET mjukare, och risken med knäckta blad uteblir. Men du ska självklart gå den väg du själv känner. (Även om jag kommer tjata :mrgreen: ) Jag uttrycker bara mina tankar.
Kämpa på så ska vi se om jag hinner i fatt :roll:

Mvh//Klirre
visst lockar det att bygga skruvfjädring :woot: men har inte å mycket pengar kvar att röra mig med och jag har allt som behövs för att få på axlar och blad. hade jag inte haft det kanske man tänkt annorlunda. vill ju bygga klart bilen så snabbt de går så det får bli blad. Men sätter bladen som du säger under ramen bak och som sammy fram det blir nog bra :jump:
Bild
Erik Öberg från Torsåker

Suzuki pickup td -00
Jimny -99

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Inlägg av klirre » lör jan 03, 2015 22:22

:tumbup:
Riktigt kul att ha ny bitar att jobba med. Det kommer bli grymt. Kör i vind!

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

eriko
Hemmastadd
Inlägg: 140
Blev medlem: sön aug 25, 2013 19:53
Ort: Torsåker

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Inlägg av eriko » sön jan 04, 2015 19:06

.
Senast redigerad av eriko den mån feb 13, 2017 14:58, redigerad totalt 1 gånger.
Erik Öberg från Torsåker

Suzuki pickup td -00
Jimny -99

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Inlägg av klirre » sön jan 04, 2015 20:49

Det där kommer bli grymt :tumbup: Lyckas du lika bra med din budget som jag?


Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Re: sj 413w budget offroad (NYTT projekt samurai med hj60 ax

Inlägg av skogsvild » sön jan 04, 2015 21:12

Lever de där däcken än :D

de hade jag på min jeep för bra länge sen, jag skar upp de nya spåren men så blev det separation i ett däck och då sålde jag dom för 1000:- :D
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Skriv svar