Sida 3 av 28

Re: Spikens garage

Postat: lör maj 10, 2014 10:55
av Spiken
Visst är det den som Joel sucktar efter.

Bild
Hittade en bild på den också, inte så bra men ändå.
Blev lätt att byta stift på bilen efter 8" höjningen och innerskärmar från lastbil.
Bilen har ganska usla offroad egenskaper, flexar ingenting och krafsar endast med två hjul.
Nu är framkardan trasig pga tokiga vinklar. Fälgarna blev alldeles för breda.
Orginalfälgar som är breddade 7" utåt. Motorn sitter fast efter att bilen har stått still i många år.

Re: Spikens garage

Postat: sön maj 11, 2014 13:57
av Rössvik
har han bigblock i den?? nu blev de ju helt plötsligt ännu intressantare :mrgreen: men de låter ju som den kan bli ganska billlig om de e så mycket "fel" på den?? :mrgreen:

Re: Spikens garage

Postat: mån maj 12, 2014 23:57
av Spiken
Tänkte ta Patrolen först, men det är mest rosthål som fixas nu.
Ingen vill väl se rosthål, så jag fortsätter med K20 istället.


Har satt dit en batterifrånskiljare. Kopplat så att bilen blir helt strömlös när man vrider av den på nyckeln. För att få igång det igen, så är det en knapp i bilen som får den att slå till. Bra grej, hitta på en traktorfirma. Reläna är till extra uttag som sitter lite här och var.
Bild


Liten panel med knapp till frånskiljaren, några vippor till diverse extra uttag, chokvire och handgas. Handgas är bra när det är väldigt skumpigt och svårt att ha foten kvar på gasen.
Bild


Skydd för kylaren.
Bild


Elfläktar från någon skrotbil. Valde fläktar med plåt tunnel, så jag kunde svetsa igen mellanrummen. Funkar bra, och bra skydd för grenar. Lite bökigare att hålla kylaren ren men det kommer inte in så mycket lera ändå.
Bild


Ombyggd till manuell. Den lådan är lite kortare än automaten, så fördelningslådan kommer lite längre fram. Tokigare vinkel på framkardan och nytt hål till spaken. Spaken till f-lådan är hemmasmidd av delar från en hövändare. Värmd och bankad till den formen jag ville ha, knopp från en gammal svensk Köpingsvarv.
Bild


Reläna till Milemarker vinchen sitter på innerskärmen med tillhörande fågelbo. Till vinchen sitter det även två tryck knappar från en bakgavel lift, så att vinch slynan själv får styra över den sista inmatningen. Uppskattat av både mig och slynan, känns säkrare för båda.
Bild


Utsikten från kontoret. Halkskydd på huven och fungerande lyftöglor.
Bild

Re: Spikens garage

Postat: tis maj 13, 2014 15:20
av Joel_Vbg
Köp den Rössvik så jag kan sluta tänka på den... :mrgreen:

Re: Spikens garage

Postat: tis maj 13, 2014 19:02
av Rössvik
jo den vore nått o ha som gårdspickis.... men den är väl inte dierekt gratis är ja rädd.... :?

Re: Spikens garage

Postat: tis maj 13, 2014 23:30
av Spiken
Här ska inget säljas :cussing:
Slipper ni bli osams om det :poke:

Tala om hur mycket komp man kan ha istället, och fortfarande köra på 95 oktan.
Ska lämna in ett 4 bultat block för koll, se om det är något att ha.
Topparna är för små iaf, så det blir nya. Motorn kommer från början från en gigantisk husbil.
Efter det hade en kompis den i sin Suburban, som han gorde ett litet hopp med. Bilen landade i en vattenpöl som var för djup och motorn sög i sig vatten på full gas. Väldigt mycket glapp i alla kolvbultar, annars har jag inte hittat några direkta skador. Motorn stannade tvärt. Veven nyslipad, ska lämnas in för riktning.

Re: Spikens garage

Postat: ons maj 14, 2014 8:01
av Joel_Vbg
Spiken skrev:Här ska inget säljas :cussing:
Slipper ni bli osams om det :poke:
Är de sääääääääkert....? :wink:
Spiken skrev:Tala om hur mycket komp man kan ha istället, och fortfarande köra på 95 oktan.
Ska lämna in ett 4 bultat block för koll, se om det är något att ha.
Topparna är för små iaf, så det blir nya. Motorn kommer från början från en gigantisk husbil.
Efter det hade en kompis den i sin Suburban, som han gorde ett litet hopp med. Bilen landade i en vattenpöl som var för djup och motorn sög i sig vatten på full gas. Väldigt mycket glapp i alla kolvbultar, annars har jag inte hittat några direkta skador. Motorn stannade tvärt. Veven nyslipad, ska lämnas in för riktning.
Inte en aning om kompet men din polare verkar störtskön :mrgreen: :tumbup:

Re: Spikens garage

Postat: ons maj 14, 2014 9:51
av huricane4
Spiken skrev:Komradio köptes i Lesko, Polen.

Krängningshämnaren demonterades.
Man skulle kunna göra det hemma, men jag valde att göra det i Ukrainska urskogen istället.
När var du i Ukraina och i vilket område?

Re: Spikens garage

Postat: ons maj 14, 2014 10:09
av Grottulf
K20:n blir bara hårdare för varje bild jag ser på den! 8) :tumbup:

Re: Spikens garage

Postat: ons maj 14, 2014 15:40
av Rössvik
Grottulf skrev:K20:n blir bara hårdare för varje bild jag ser på den! 8) :tumbup:
frågan e ju om du ligger före lr efter i den ligan grottulf??? :mrgreen:

Re: Spikens garage

Postat: ons maj 14, 2014 21:10
av Grottulf
Rössvik skrev:
Grottulf skrev:K20:n blir bara hårdare för varje bild jag ser på den! 8) :tumbup:
frågan e ju om du ligger före lr efter i den ligan grottulf??? :mrgreen:
Utseendemässigt vinner spikens helt klart i hårdhetsfaktor tycker jag :tumbup:
att den är manuell med bigblock gör ju inte saken sämre heller.
Men han skulle ha en riktig framaxel till den bara :poke: :twisted:

Re: Spikens garage

Postat: tor maj 15, 2014 12:01
av Rössvik
Vill minnas de va nån som myntade utrycket funktion före finish?? :mrgreen: ja de e ju axeln där fram som skulle behöva rättas till bara....

Re: Spikens garage

Postat: tor maj 15, 2014 13:17
av Spiken
Huricane4: April 2013 var vi där.
Bergskedjan Karpaterna på gränsen till Polen och Slovakien. (västra Ukraina)
Här är en film från arrangören, liknande tur fast inte just den vi var med på.
https://www.youtube.com/watch?v=86BXgiEKFRE
Riktigt bra offroad körning, arrangören kör 5-6 gånger om året, plus en gång till Tjernobyl.
Gör det fortfarande trots oroligheterna där.


Axeln på K20 skulle väl vara lite stöddigare.
Kompisarna startade en vadslagning om vad som först skulle haverera.
Det var framaxeln förståss. Dom som hade spelat fick pengarna tillbaka. Oddset låg på 1:1
Får nog byta axeln. Men först ska jag bygga motor!

Re: Spikens garage

Postat: fre maj 16, 2014 8:25
av huricane4
Spiken skrev:Huricane4: April 2013 var vi där.
Bergskedjan Karpaterna på gränsen till Polen och Slovakien. (västra Ukraina)
Här är en film från arrangören, liknande tur fast inte just den vi var med på.
https://www.youtube.com/watch?v=86BXgiEKFRE
Riktigt bra offroad körning, arrangören kör 5-6 gånger om året, plus en gång till Tjernobyl.
Gör det fortfarande trots oroligheterna där.
Okok ser riktigt kul ut, du har inge fler bilder eller info om din tripp? vore kul å se. Hoppas det stabiliserar sig i landet efter valet.

Re: Spikens garage

Postat: fre maj 16, 2014 9:40
av Spiken
Vet inte hur man länkar. (någon får gärna förklara)

Men jag har min "expeditionstråden" i offroadsnack här på forumet. Där finns en facebook länk till bilder från våran resa. Man ser bilderna utan facebook.
Bilderna i tråden har försvunnit av någon anledning, jag ska försöka fixa in lite nya bilder där.

Frugan skrev ett reportage i 4wheel Drive som trycktes i Oktober nummret #7 2013.

Offroad är stort i Polen och det finns många arrangörer som gör resor där man åker med egen bil.
Jag använde Google translate och skrev "resa, äventyr, 4x4 och liknande. Översatte till Polska och googlade sedan på det.

Arrangören vi använde heter Podroze4x4.pl
Av dom kan man även hyra bil.