Spikens garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Spikens garage

Inlägg av Fisketorp » ons feb 18, 2015 13:48

Spiken skrev:Färja bokad!

Pris på bil som är högre än 2,25 var 2600:- dyrare t/r
Städar av takräcket och lägger grejorna på huven när man kör av/på färjan så ska det nog gå bra.

Joel: undrar vad det kostar med... HUSVAGN
Fixar jag den packningen så kanske jag kan jobba extra hos dig?
Hur hög bil har han då?
Och mäter dem sådant på plats?

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tor feb 19, 2015 0:17

Bilen går precis under 2,10 (Stena färjan) med ett tomt takräcke.

Har fått dit 4 extraljus på taket, och då blev bilen högre än 2,25 som Polen färjan har.
Kollade upp pris skillnaden och tyckte att 2600:- var lite mycket att betala för några lysen, kan man ju få en fin ledramp för.

Dom mäter inte bilen, men går inte bilen in på bildäck så får man snällt backa av igen. Ställa sig i skämskön och vänta på att lastbilsdäcket packas. Blir det plats över så får man åka på, efter att man bokat om biljetten och betalat det högre priset. Krångligt. (har man tur och träffar någon schysst bildäckspersonal så kan man bli omvinkad till lastbilsdäck, förutsatt att det finns plats. Inget man kan ta för givet) Så lysena ska bort igen, inte värt besväret.


Brukar inte vara några marginaler på färjorna heller.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Spikens garage

Inlägg av Fisketorp » tor feb 19, 2015 9:22

Ok.
Tänkte Annars man kunde chansa och om det var mätning släppa ut luften :)
Fast du verkar ju vara van att packa om med alla fruns fynd så går nog fort ;)

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tis mar 10, 2015 22:58

Nu har Patrolen fått rulla lite, allt verkar fungera som det ska.
Hade glömt bort hur trött den var, men man vänjer sig efter en stund.

Våra Polska vänner hade inte tid att följa med hela turen, så i Rumänien blir det solokörning.
Men dom har fixat fram en off-road bok över Transylvanien... på Polska. Kartor och kordinater, samt alla närliggande hotell. Riktigt engagemang från deras sida, kul.

Tagit GPS:n från båten och ska prova lägga in lite waypoints, funkar det får den följa med.
Bil GPS:n som jag har visar inga kordinater.

Fedima däcken får stanna hemma, hoppas på tidig vår och att det inte är mer lera än vad BF M/T däcken klarar av.

Lite spännande med off-road solokörning i Rumänsk urskog, får jag nog erkänna.
(kanske blir en tråd i "off-road akuten", man vet aldrig) :nailbite:

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Spikens garage

Inlägg av Fisketorp » ons mar 11, 2015 13:24

Får kika på wrong turn filmerna med frugan innan avresa :mrgreen:

Låter som en härlig resa, hoppas få tummen ur till liknande någon gång :)

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » ons mar 11, 2015 14:46

Fisketorp skrev:Får kika på wrong turn filmerna med frugan innan avresa :mrgreen:

Låter som en härlig resa, hoppas få tummen ur till liknande någon gång :)
VARNING!

Starkt beroende framkallande, vådligt för ekonomin och du kommer sakna att känna hemlängtan.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Spikens garage

Inlägg av Fisketorp » ons mar 11, 2015 19:50

Spiken skrev:
Fisketorp skrev:Får kika på wrong turn filmerna med frugan innan avresa :mrgreen:

Låter som en härlig resa, hoppas få tummen ur till liknande någon gång :)
VARNING!

Starkt beroende framkallande, vådligt för ekonomin och du kommer sakna att känna hemlängtan.
Sälja huset och bo i bilen. går säkert fru med på :jump:

Hoppas på lika många härliga bilder denna resa! eller fler ;)

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » ons apr 22, 2015 21:55

Jaha, den första April var det dags igen.
Rullar på samma båt som sist, samma hytt och den här gången var det den lille som blev sjösjuk. Jag går ut på däck för att få se lite grov sjö. Bris och i princip ingen sjö alls, måste vara något fel på skorven. Nåväl, båten är tydligen såld nu så det blir en annan i fortsättningen.

Som vanligt vinkar den Polska gränspolisen in oss efter att vi rullat av färjan. Någon Engelska har dom fortfarande inte lärt sig, borde kanske vara önskvärt om man ska jobba som just gränspolis. Dom åker Land Rover iaf.

Vi åker öster ut, till "Varglyan"
Bild

Bild

Intressant plats, ett helt samhälle av bunkrar. Trodde inte att det var så stort.
Bild

Man kunde åka lite roliga fordon också.
Bild

Bild

Efter Varglyan tog vi "kortast väg" på GPS´n till Warsawa. Hamnade på en riktigt knölig och krokig skogsväg. Visade sig att det var en kullerstensväg med mycket jord och lera ovanpå. Funderade om det var en orginalväg till lyan kanske.

Väl i Warsawa stannade vi hos våra Polska vänner ett par dagar. Nu var det mitt i påskfirandet och polackerna är ganska traditionsbundna. Mycket är stängt under helgen, så vi tar en liten tur med Patrolen och ser oss omkring medans Polackerna går till kyrkan.

Överallt hittar man minnen efter kriget.
Bild

Efter påskfirandet så var det dags för bilåka. Off road är riktigt stort i Polen och det är inga problem att hitta roliga vägar. Vanligt är att man laddar ner en roadbook, och kör efter den. Vi väljer en 80km tur i Warsawas utkant.

Bild
Vägen här är en sandväg, och efter att den är så pass uppkörd (används dagligen av offroaders) så blir den lite lägre än marken omkring och fungerar då som bäck på vårkanten.

Bild
Här tog det stopp för "Chris", han heter egentligen något mera polskt men det var för svårt att säga. Ryck stropp är en riktigt bra grej.

Bild
Till slut var det hopplöst för våra bilar att ta sig fram. Chris har lyckats vincha sig ur spåret och nu är det min tur. Träden står inte lika bra här som i Sverige, för mycket sand. Vi gör ett alternativt spår brevid det gamla, och man kan se att flera har gjort likadant innan oss.

Bild
Här ska vi mot järnvägen och följa den till vänster. Båda fruarna lägger in sitt veto om att nu får det vara nog.

Bild
På tillbaka vägen fastnade Chris och vi fick skarva ihop allt vi hade för att få loss hans bil. Blir bra "swung" när man använder tre "kinetic ropes" Min bil grävde ner sig direkt när man kände att linan började spännas. Fullt hjulspinn för att kunna backa ur spåren, försöka hitta orörd mark, ta rejäl sats och släppa av på gasen innan linan sträcks och låta vikten på våran bil dra upp den andra. Riktigt nära att det hade blivit två fastkörda bilar på fältet.

Bild
Efter bilturen åker vi till närmsta mack för att fylla däcken. Då kommer ägaren ut och säger åt mig att parkera på gräset.
-Jaha, för skitig bil för att vara välkommen, tänker jag.
Hinner inte ens parkera så har han släpat fram slang, hink och en tvättsvamp.
-Mmm, merförsäljning.
Jag tvättar bilen och fyller däcken innan jag går in för att betala.
-Vad ska du betala?
-Öh??? tvätten?
Han skakar på huvudet och vägrar ta något för det.
Jag köper onödigt mycke snask istället.
Senast redigerad av Spiken den ons apr 22, 2015 23:24, redigerad totalt 4 gång.

Mpower520
Beroende
Inlägg: 1003
Blev medlem: tor maj 31, 2012 18:29
Ort: Värmland

Re: Spikens garage

Inlägg av Mpower520 » ons apr 22, 2015 22:18

Fan va kul de ser ut mä alla utflykter ni gjort :tumbup:
Inte ett dugg avundsjuk :P
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Spikens garage

Inlägg av Robe » ons apr 22, 2015 23:51

Håller med! Riktigt kul att ni delar med er av äventyren! Mer! :beer:
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

volvorobban86
Veteran
Inlägg: 2039
Blev medlem: tis maj 24, 2011 8:45
Ort: dannike (borås)

Re: Spikens garage

Inlägg av volvorobban86 » tor apr 23, 2015 0:18

:pop:
Nås på 0708-691945.

Team oflyt: Robban och Max
Challangebil: byggs i skuggan... men b20 och mekanisk vinch.... tråd kommer
Niva från 81. Weber fögge och 31-10,5-15 bogger kopior
Nissan patrol lwb -90 med 33 12,5-15 stt
Ford ala hillbilly f150

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: Spikens garage

Inlägg av Runekebab » tor apr 23, 2015 6:47

Trevligt :tumbup:
Toyota Lj70

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: Spikens garage

Inlägg av Engman2 » tor apr 23, 2015 10:29

Det ser så jäkla kul ut att "bara" åka iväg på en riktig offroad resa sådär :pop: :pop: jäkligt kul med såpass mkt bilder som du tar :tumbup:

Jag blir mer och mer sugen själv på att åka iväg nästa sommar :jump:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tor apr 23, 2015 19:48

Kul med all respons, tack så mycket :notworthy:

Nu var det dags att rulla vidare. Transportsträcka genom hela Polen. Vägnätet är riktigt fint och det finns inget att klaga på dom större vägarna. Genom Slovakien lite snabbt, förutom en kortare tur i en fin bokskog.

Bild

Bild
Den här skylten satt i andra änden av vägen. Tydligen hade vi hittat en bakväg till ett naturområde. Hoppsan...

Bild
Slovakien påminner lite om Polen, lite fattigare tror jag. Gränserna är bara att åka igenom. Man får betala en vägavgift för att åka i Slovakien. Finns vid gränsen eller någon mack så är det löst. 10 dagar, 1 månad eller 1 år finns att välja på. Euro i Slovakien.

Vi hinner halvägs in i Ungern innan vi tar natt på ett fyrstjärnigt hotell. Sparat mycket pengar när vi bott och ätit hos kompisar, så vi har lite till godo tycker vi. Annars har vi budgeterat 1000:- om dagen för mat och boende, någon camping blir det inte. Blev bäst så med tanke på den lilla, så är det bekvämt också.

Ungern har också vägavgift precis som Slovakien, men dom har 1 vecka, 1 månad eller 1 år att välja på. Självklart rörde vi till det, och blandade ihop Ungern och Slovakien. Blev onödigt dyrt på hemresan. Ungern har egen valuta. Får tillägga att Ungern tyckte vi var lite tråkigt, mest platt och odlad.

Vi fortsätter till Rumänien.
Bild

Vägavgift och egen valuta. Vägavgifterna är ganska små så det är inga obehagliga överaskningar, gäller Ungern och Slovakien också. Vägnätet var det lite sämre med i Rumänien, liten annan form av trafikvett kan man nog också påstå. Man får vara beredd på det mesta. Vi åker mot Sapanta som gränsar till Ukraina. Sapanta är ett ganska litet samhälle, men det ska finnas en kyrkogård som ska vara värt ett besök. Nu är kyrkogården bara en ursäkt, för jag vet att det ska finnas en genväg därifrån som går rakt söderut mot Baja Mare.

Bild
Kyrkogården

Påsk firar man i Rumänien 1 vecka efter Polen, så nu var det helgstängt här. Fick leta en stund innan vi hitta ett hotel som var öppet. Vi har firat påsk i 2 veckor nu. Dagen efter var det iaf dags för min genväg. På kartan som är i skala 1:800 000 så är det en strecka på ca 5 cm, fågelvägen. Ingen aning om vad det kan bli i kilometer.

Bild
Hittar "min" väg som snabbt blir mindre och sämre. Mitt i en kurva står en hästkärra, hästen står och betar en bit ifrån. Saktar in och försöker ta mig förbi. Det börjar röra sig under en filt i hästvagnen och en gubbe tittar upp, vinkar och somnar om. När vägen kommer ut ur skogen och det blir mer gräskullar, så är det bara några hjulspår att följa.

Bild
Spåren går åt alla möjliga håll och det är svårt att se vad som egentligen är den tänkta vägen. Det är riktigt blött i backen och det räknas nog som ren offroad körning nu, vi är inte ens säkra på att vi är på vägen. Går mer på kompassriktning nu. Det spinner ofta och Patrolen kämpar på lågväxlarna. Finns ingen form av bebyggelse här, inget att vincha i och ensam bil. Lite spännande får jag nog erkänna. Kör uppströms i en mindre bäck, bättre grepp där en på gräset. När vi svänger av för att åka upp för en liten kulle, börjar bilen spinna och det går baklänges i stället.


Bild
En stor sten lägger sig med perfekt passform mellan bakaxel och dragkrok, samtidigt som den trycker lite mot tanken. Gumman går och samlar sten som jag försöker bygga något vettigt av. Lägger några stenar framför bakhjulen och försöker få upp Patrolen på dom, stannar där och lägger nya stenar bakom bakhjulen som jag backar upp på. Bilen rör sig max 5 cm fram och tillbaka pga stenen under tanken. Till slut är dragkroken fri, och det går att dra undan stenen med hjälp av stroppar och halvruttna grenar. Framåt går fortfarande inte att köra, efter som det är uppförsbacke och bara lera.

Bild
Senast redigerad av Spiken den tis apr 28, 2015 12:52, redigerad totalt 1 gånger.

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Spikens garage

Inlägg av Joel_Vbg » fre apr 24, 2015 17:58

Jätte härliga bilder! :tumbup:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Skriv svar