Spikens garage
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Spikens garage
Tack Strömmen, det vore ju livet!
Jodå, dynamitarden kom tillbaka.
Tur det, har bara en rulle.
Utan Dynamit Harry så hade inte resan blivit så här bra. Han har verkligen jobbat till 100%
Röjt, släpat och knuffat utan minsta antydan till att vilja ge upp. Hur motigt den än har varit, så har han varit positiv. Tror det är riktigt viktigt med tanke på vart vi är.
Ny dag, nya utmaningar.
Vi tog en slät och fin grusväg och tänkte att vi skulle ta det lite lugnt. Det blev inte riktigt så.
1500 meter är vi på. Alla vi träffat har sagt, där uppe finns det björn och dom är inte snälla.
Det börjar sjunka in i våra tjocka skallar, att det kanske verkligen är så. Dynamit Harry går i förväg för att kolla vägen. Jag har en CB i bilen, och han har en handhållen med sig. Kan vi i alla fall varna varandra. Vi tänker mer och mer på säkerhet.
Det blir ingen camping i natt.
Var ingen fara att köra här. Men för oss så var det ganska spännande ändå.
Dynamit Harry jobbar med skog och mark. Säger han att trädet blir kvar, då är det så.
Blir mer och mer lera.
Kommit ut på lite torrare väg. Så nöjd med bilen, hon har presterat långt över mina förväntningar.
Helt plötsligt kom det dimma, så vi tar lunch.
När dimman lagt sig lite så fortsätter vi.
Vi har kommit över kullen och är på väg nerför. Granskogen har blivit bokskog, gott tecken. Då borde vi snart vara nere. Med lite tur så hinner vi hitta någonstans att bo innan det mörknar.
Vi har bara någon kilometer kvar när bokskogen plötsligt förvandlas till "rainforest challenge"
Tiden springer iväg och det blir mörkt.
Det tar en stund att hugga och röja. Till slut ser vi flera bil lysen och förstår att det är vägen vi ska till. När vi är 100 meter ifrån vägen ser vi en fors framför oss. Korsa en fors nattetid var spännande.
Inga problem att somna den här kvällen heller.
Imorgon tar vi det lugnt, bestämmer vi igen.
Jodå, dynamitarden kom tillbaka.
Tur det, har bara en rulle.
Utan Dynamit Harry så hade inte resan blivit så här bra. Han har verkligen jobbat till 100%
Röjt, släpat och knuffat utan minsta antydan till att vilja ge upp. Hur motigt den än har varit, så har han varit positiv. Tror det är riktigt viktigt med tanke på vart vi är.
Ny dag, nya utmaningar.
Vi tog en slät och fin grusväg och tänkte att vi skulle ta det lite lugnt. Det blev inte riktigt så.
1500 meter är vi på. Alla vi träffat har sagt, där uppe finns det björn och dom är inte snälla.
Det börjar sjunka in i våra tjocka skallar, att det kanske verkligen är så. Dynamit Harry går i förväg för att kolla vägen. Jag har en CB i bilen, och han har en handhållen med sig. Kan vi i alla fall varna varandra. Vi tänker mer och mer på säkerhet.
Det blir ingen camping i natt.
Var ingen fara att köra här. Men för oss så var det ganska spännande ändå.
Dynamit Harry jobbar med skog och mark. Säger han att trädet blir kvar, då är det så.
Blir mer och mer lera.
Kommit ut på lite torrare väg. Så nöjd med bilen, hon har presterat långt över mina förväntningar.
Helt plötsligt kom det dimma, så vi tar lunch.
När dimman lagt sig lite så fortsätter vi.
Vi har kommit över kullen och är på väg nerför. Granskogen har blivit bokskog, gott tecken. Då borde vi snart vara nere. Med lite tur så hinner vi hitta någonstans att bo innan det mörknar.
Vi har bara någon kilometer kvar när bokskogen plötsligt förvandlas till "rainforest challenge"
Tiden springer iväg och det blir mörkt.
Det tar en stund att hugga och röja. Till slut ser vi flera bil lysen och förstår att det är vägen vi ska till. När vi är 100 meter ifrån vägen ser vi en fors framför oss. Korsa en fors nattetid var spännande.
Inga problem att somna den här kvällen heller.
Imorgon tar vi det lugnt, bestämmer vi igen.
Re: Spikens garage
Jag kan bara hålla med [emoji106]Strömmen skrev: Du borde livnära dig på att skriva reseskildringar,bra skrivet och trevliga bilder.
/anders
Om man inte orkar tälta och/eller inte vill bli uppäten av björnar, hur är det med hotell och stugbyar där nere?
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: Spikens garage
Pensionat och hotell är det gott om, även i mindre byar.
Ca: 250:-/natt.
åksugen?
Ca: 250:-/natt.
åksugen?
Re: Spikens garage
Ja väldigt! Frugan är oxå sugen, så det får nog bli en tripp nedåt så småningom [emoji3]Spiken skrev:Pensionat och hotell är det gott om, även i mindre byar.
Ca: 250:-/natt.
åksugen?
Men det vete tusan om om det hinns med i år [emoji17]
Ångrar lite att jag har sålt tahoen, den hade varit fin till en sån resa.
Fast det hade iofs inte varit fel med en lite mer kapabel bil, så man törs ta de där vägarna som du tar...
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: Spikens garage
Skaffa en gammal japs pickis/suv. Tahoe är nästan stort. Byt till Silverstonedäck i orginaldim i Polen. Klart
Åk på sensommaren, bästa tiden. Inge snö eller tokiga björnar. Då kan man handla mat efter vägen också.
Jag har en dag till och skriva om, hoppas jag hinner imorgon.
Åk på sensommaren, bästa tiden. Inge snö eller tokiga björnar. Då kan man handla mat efter vägen också.
Jag har en dag till och skriva om, hoppas jag hinner imorgon.
Re: Spikens garage
Väntar med spänning på fortsättningen..
Cherokee -97 2"höjd med 31" däck (såld)
Toyota Hi-lux -99 31" däck (såld)
Svart Pajero -95 2.8td lwb nu med 33" (såld)
Volvo 945ltt(såld)
Corvette c4(såld)
Pajero -07 orginal(skrotad)
Jaguar xj40 -92
Mercedes Viano -13
Toyota Hi-lux -99 31" däck (såld)
Svart Pajero -95 2.8td lwb nu med 33" (såld)
Volvo 945ltt(såld)
Corvette c4(såld)
Pajero -07 orginal(skrotad)
Jaguar xj40 -92
Mercedes Viano -13
Re: Spikens garage
Ny dag.
Vi tänkte ta det lugnt och bara finåka lite. Vi åkte norrut, mot Borsa. Jag har ju varit här förut, och visste en grusväg som går åt rätt håll, en genväg...
Fin väg och milen rullar på, men det brukar ju börja så här.
Har monterat extraljus på taket på bilen, alla expeditionsbilar har ju det. Blev inte alls bra, sitter för långt fram och lyser upp framrutan. Men innan den här dagen tar slut, så vet jag varför man har det så.
Kan ni fundera på.
Vägen börjar likna dom vi har tagit tidigare. Var väl hundra meter mellan dom här ställena. För långt att gå, och ett jäkla hoppande in och ut i bilen. Dynamit Harry är oumbärlig.
Här var det lite läskigt. Bilen får plats, men jag fick hålla ut lite för berget på vänstersidan. När man går på vägen så känns det som att gå på en skumgummimadrass ungefär.
Bilden som dynamitarden tog på bilden innan.
Så här ser vägarna ut som stammlunnarna använder. Finns inga kalhyggen, utan man tar ett träd här och där. Man drar träden efter sig, så därav v-formen på vägen. V-formen förstärks av smältvattnet.
Högre upp så blir oftast vägarna sämre. Vi ska upp till 2000 innan det går nedför igen.
Det ser inte så brant ut, men vattenmättat gräs är det dåligt grepp i. Babushkan hitta en och annan sten att greppa, men oftast rullade stenarna iväg.
Vi var så jäkla nöjda att vi kom upp, så vi var tvungna att föreviga stunden. Efter backen fick vi flytta lite stubbar som lagts på vägen.
Nu har vi bara gräskullen kvar. Här var det halt!
Risken att glida nedför var allt för stor, så vi vände. Behövde inte åka hela vägen tillbaka. Dynamit Harry hade redan räknat ut hur logistiken för den Rumänska skogsindustrin fungerar. Man drar träden nedför, till en omlastningsplats där det är lättare för lastbilar och hämta timmret.
-Aha, förståss. För mig var det bara ett virr-varv av roliga vägar.
Det blev en liten omväg, blev till och med en snutt asfalt innan vi vek av igen. Här har vi hittat vägen igen, fast på andra sidan den leriga kullen. Åkte här i Oktober 2016 så nu ska det bara vara att köra.
Hade glömt att det finns snö på dom här höjderna. Metertjocka drivor med tung blötsnö. Vi skottar en ramp så vi kommer upp på snön, använder "Mattraxen" också. Luftat ur ordentligt ur däcken och snön bär faktiskt. Trodde jag hade för smala däck för den här typen av körning. Väldigt knölig körning i drivorna, lutar det åt sidan, så vill hon gärna glida nedför.
Vi fick vända... igen!
Men fint ställe att äta på.
Det blev någon mil asfalt igen. Letade upp vägen där den var lägre, och förhoppningsvis snöfri.
Vi har vänt två gånger idag, och nu har vi bestämt oss. Det finns bara en riktning, framåt!
Stammlunnarväg. Kommer bli bättre längre fram säger Harry.
När dom drar sitt timmer, så tappar dom gärna hälften på vägen... eller i forsen.
Det dom tappar i forsen, fastnar lite här och var och bildar fördämningar. Det är bra fart i forsen, och rätt vad det är så lossnar "dammarna" och stockarna flyter iväg, tillsammans med väldigt mycket vatten. Det börjar på att bli spännande nu, körde förbi några björnskyltar också.
Jag tappade räkningen på hur många gånger vi korsade floden. Vi åker nedströms och det är inte allt för djupt. Det går inte att reka varje överfart, och det går inte att se stenbumlingar eller hålor. Vissa partier är sand som bilen gärna sjunker i. Skulle gärna ha någon form av diff här, helst två. Glad att jag har snorkel nu.
Omlastningsplatsen är till tåg, inte lastbil...
Vi tänkte ta det lugnt och bara finåka lite. Vi åkte norrut, mot Borsa. Jag har ju varit här förut, och visste en grusväg som går åt rätt håll, en genväg...
Fin väg och milen rullar på, men det brukar ju börja så här.
Har monterat extraljus på taket på bilen, alla expeditionsbilar har ju det. Blev inte alls bra, sitter för långt fram och lyser upp framrutan. Men innan den här dagen tar slut, så vet jag varför man har det så.
Kan ni fundera på.
Vägen börjar likna dom vi har tagit tidigare. Var väl hundra meter mellan dom här ställena. För långt att gå, och ett jäkla hoppande in och ut i bilen. Dynamit Harry är oumbärlig.
Här var det lite läskigt. Bilen får plats, men jag fick hålla ut lite för berget på vänstersidan. När man går på vägen så känns det som att gå på en skumgummimadrass ungefär.
Bilden som dynamitarden tog på bilden innan.
Så här ser vägarna ut som stammlunnarna använder. Finns inga kalhyggen, utan man tar ett träd här och där. Man drar träden efter sig, så därav v-formen på vägen. V-formen förstärks av smältvattnet.
Högre upp så blir oftast vägarna sämre. Vi ska upp till 2000 innan det går nedför igen.
Det ser inte så brant ut, men vattenmättat gräs är det dåligt grepp i. Babushkan hitta en och annan sten att greppa, men oftast rullade stenarna iväg.
Vi var så jäkla nöjda att vi kom upp, så vi var tvungna att föreviga stunden. Efter backen fick vi flytta lite stubbar som lagts på vägen.
Nu har vi bara gräskullen kvar. Här var det halt!
Risken att glida nedför var allt för stor, så vi vände. Behövde inte åka hela vägen tillbaka. Dynamit Harry hade redan räknat ut hur logistiken för den Rumänska skogsindustrin fungerar. Man drar träden nedför, till en omlastningsplats där det är lättare för lastbilar och hämta timmret.
-Aha, förståss. För mig var det bara ett virr-varv av roliga vägar.
Det blev en liten omväg, blev till och med en snutt asfalt innan vi vek av igen. Här har vi hittat vägen igen, fast på andra sidan den leriga kullen. Åkte här i Oktober 2016 så nu ska det bara vara att köra.
Hade glömt att det finns snö på dom här höjderna. Metertjocka drivor med tung blötsnö. Vi skottar en ramp så vi kommer upp på snön, använder "Mattraxen" också. Luftat ur ordentligt ur däcken och snön bär faktiskt. Trodde jag hade för smala däck för den här typen av körning. Väldigt knölig körning i drivorna, lutar det åt sidan, så vill hon gärna glida nedför.
Vi fick vända... igen!
Men fint ställe att äta på.
Det blev någon mil asfalt igen. Letade upp vägen där den var lägre, och förhoppningsvis snöfri.
Vi har vänt två gånger idag, och nu har vi bestämt oss. Det finns bara en riktning, framåt!
Stammlunnarväg. Kommer bli bättre längre fram säger Harry.
När dom drar sitt timmer, så tappar dom gärna hälften på vägen... eller i forsen.
Det dom tappar i forsen, fastnar lite här och var och bildar fördämningar. Det är bra fart i forsen, och rätt vad det är så lossnar "dammarna" och stockarna flyter iväg, tillsammans med väldigt mycket vatten. Det börjar på att bli spännande nu, körde förbi några björnskyltar också.
Jag tappade räkningen på hur många gånger vi korsade floden. Vi åker nedströms och det är inte allt för djupt. Det går inte att reka varje överfart, och det går inte att se stenbumlingar eller hålor. Vissa partier är sand som bilen gärna sjunker i. Skulle gärna ha någon form av diff här, helst två. Glad att jag har snorkel nu.
Omlastningsplatsen är till tåg, inte lastbil...
Senast redigerad av Spiken den tis maj 16, 2017 21:53, redigerad totalt 4 gång.
Re: Spikens garage
Det känns som att vägarna fortfarande är anpassade för häst, och möjligtvis häst med vagn [emoji106] [emoji41]
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Re: Spikens garage
Är däcken billiga där?Spiken skrev:Byt till Silverstonedäck i orginaldim i Polen. Klart .
Re: Spikens garage
Häst och vagn är mycket vanligt.Grottulf skrev:Det känns som att vägarna fortfarande är anpassade för häst, och möjligtvis häst med vagn [emoji106] [emoji41]
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Mja, utbudet är bättre.Fisketorp skrev:Är däcken billiga där?Spiken skrev:Byt till Silverstonedäck i orginaldim i Polen. Klart .
Äsch, nu pajade forumbilder
Re: Spikens garage
Ända stället vi tar oss fram på. Vi letar förtvivlat efter något att åka på... tiden börjar rinna iväg också.
Är man desperat så är man. Tidtabell... någon???
Re: Spikens garage
Ett hus!
I bästa fall så finns det en väg också.
Re: Spikens garage
Det fanns en väg, men den går inte åt det hållet vi vill. Vägen är full av vassa stenar. Medans jag plockar sten får Harry hålla koll på slänten, det kommer nya sten hela tiden. Dynamit Harry konstaterar att det går inte åt så mycket sprängkraft för att få ner hela sidan, en tändhatt tror han.
Övergivna byggnader ledde vägen till.
Gruvgång? Lite smal, Patrolen fick inte plats.
Det gick uppför hela tiden och snart blev det snö, igen.
Vi har fått upp bilen på snön, men det lutar lite för mycket. Ser inte så farligt ut på bilden, men till vänster om mig är det en brant slänt nedför. Hon vill gärna halka ned åt det hållet, så fort man försöker ta sig framåt. Vill inte välta här.
Vi säkrade med vinchen. Kroken långt bort, block och stropp närmast bilen. Går det åt helskotta så är vår förhoppning att bakändan glider ner istället... och att bilen inte välter. Vi tog oss igenom det här också innan vi tog en pause och försökte se lite klarare på vår situation.
Framåt kommer att bli mer snö.
Det finns ingen annan väg än den vi kommit hit på.
Det tog 7 timmar att komma hit från det senaste vägvalet.
Det är svart om en halvtimme.
Vi kan inte campa här.
Re: Spikens garage
Vi vänder... igen. Tredje gången idag!!!
Nedför går det lite fortare. När vi kommit förbi snön så är det verkligen svart i den täta granskogen. Ögon i skogen reflekteras av bilens lysen. Ut och plocka nya stenar på vägen, vi är inte lika noggranna längre. Så kommer vi ner till forsen. Vi vadade 12-15 gånger på vägen hit ungefär. På natten såg allt annorlunda ut. Helt annan stämning i bilen nu, koncentrationen är på topp. I och med att vi åker mot forsen så monterades slirskydden framför grillen för att skydda kylaren. Båda två har näsan tryckt mot framrutan för att hitta en uppfart. Fick stanna flera gånger för att leta efter våra egna hjulspår. Ett antal gånger får vi huven under vattenytan, lyktorna fylls med vatten och glödlamporna gick sönder. Under vattnet lyser dom inget vidare. Nu var mina extraljus ovärdeliga, trots att dom lyser i framrutan. Kör på låg etta och med handgasen. Vill inte riskera att tappa gasen vid ett eventuellt skutt och få motorstopp, startmotorn kanske inte funkar om den är vattenfylld.
5 timmar senare var vi på en normal väg och började leta hotell.
Nedför går det lite fortare. När vi kommit förbi snön så är det verkligen svart i den täta granskogen. Ögon i skogen reflekteras av bilens lysen. Ut och plocka nya stenar på vägen, vi är inte lika noggranna längre. Så kommer vi ner till forsen. Vi vadade 12-15 gånger på vägen hit ungefär. På natten såg allt annorlunda ut. Helt annan stämning i bilen nu, koncentrationen är på topp. I och med att vi åker mot forsen så monterades slirskydden framför grillen för att skydda kylaren. Båda två har näsan tryckt mot framrutan för att hitta en uppfart. Fick stanna flera gånger för att leta efter våra egna hjulspår. Ett antal gånger får vi huven under vattenytan, lyktorna fylls med vatten och glödlamporna gick sönder. Under vattnet lyser dom inget vidare. Nu var mina extraljus ovärdeliga, trots att dom lyser i framrutan. Kör på låg etta och med handgasen. Vill inte riskera att tappa gasen vid ett eventuellt skutt och få motorstopp, startmotorn kanske inte funkar om den är vattenfylld.
5 timmar senare var vi på en normal väg och började leta hotell.
Re: Spikens garage
Det här är ju så spännande läsning så jag nästan kissar på mig [emoji3] [emoji106]
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk