Spikens garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Spikens garage

Inlägg av Portland » ons nov 22, 2017 21:45

Hmm... inte utan att man längtar söderut.

När man snurrar i de slovenska skogarna kan man ibland stöta på nån skylt med ordet "jama".
Det betyder grotta och sådana finns i tusentals i detta lilla land och med ficklampa kan man ha en egen liten expedition.
Även isgrottor finns, men här nere är de inte så vanliga (och inte med så värst mycket is) som mer norrut.
Bildgoogla gärna tex "Snežna jama" som väl är den mest kända isgrottan med en ingång på typ 1500 möh.
De sista milen till denna är det grusväg som avslutas i en parkering... denna ansåg jag vara till för personbilar så jag körde självklart ända upp till entrén... och det var ingen som verkade ha något emot det, istället undrade de vilket konstigt land jag kom från, med S på regplåten.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Spikens garage

Inlägg av Grottulf » tor nov 23, 2017 7:40

Grottor!
Nu längtar jag om möjligt mer söderut också [emoji2]
Gillar för övrigt Spikens vägval skarpt [emoji106]
Det är ofta man passerar småvägar som man skulle vilja utforska, men inte har tid till :(

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tor nov 23, 2017 10:38

Hela medelhavskusten och Karpaterna är fulla med grottor.

Bild

Överallt ser det ut så här, helt annan bergart som gör att det är gott om grottor.
Du får åka ner någon gång

Jag och Dynamitharry ska ta vägen vi fick vända på 3 gånger. Maj 2018.
Om du ska med så har du packlista här.
-tandborste
-motorsåg
-jodtabletter
:beer:

Vi skulle nog behöva en extrabil då. Grottis, din K20 :poke:
Någon som lyckats se Youtube filmen som jag försökte få in? (sid 18)

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Spikens garage

Inlägg av Portland » tor nov 23, 2017 22:28

Ja där nere är det ofta kalksten och denna vittrar sönder lättare än vår granit tex... när den är vittrad och full med hål (grottor!) kallas det karst och det är just ett område i Slovenien som namngivit detta.

I Sverige har vi ju Lummelundagrottan strax norr om Visby och den är ju fräck på sitt sätt... men tro mig, jämför man med det de har i Slovenien är den en gäspning.

(filmen funkar för övrigt fint, förvisso ej med klickbar länk)

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Spikens garage

Inlägg av Grottulf » lör nov 25, 2017 9:14

Spiken skrev:Hela medelhavskusten och Karpaterna är fulla med grottor.

Bild

Överallt ser det ut så här, helt annan bergart som gör att det är gott om grottor.
Du får åka ner någon gång

Jag och Dynamitharry ska ta vägen vi fick vända på 3 gånger. Maj 2018.
Om du ska med så har du packlista här.
-tandborste
-motorsåg
-jodtabletter
[emoji481]

Vi skulle nog behöva en extrabil då. Grottis, din K20 :poke:
Någon som lyckats se Youtube filmen som jag försökte få in? (sid 18)
Jag skulle nog bli sjösjuk efter några mil i K30:n, fast det vore väldigt roligt :D

Är det den tyska filmen i inlägg 269 du menar?
Jag har tapatalk så jag ser inte sidnummer :(

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Spikens garage

Inlägg av Lars 9k » lör nov 25, 2017 10:47

Filmen funkade om man klippte ut länken.
Faschinerande område och så fick man ju se hur det kan gå när det är liiite för djupt för en Landrover! Jag är tyvärr kass på tyska så jag förstod inte så mycket av vad de sa.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » sön nov 26, 2017 15:00

@Grottulf: Visst tusan :rodnar: K30 är det ju, var inte meningen att förolämpa dig.
Jag ser inte några inläggsnummer, bara sidnummer :lol: men det var nog den :tumbup:

@Lars9k: Jag förstod "motor aus" i alla fall :D

Bara hemväg kvar. Österiket, Tjeckien och Polen. Lite tråkigt med bara transportsträcka. Köra tills det blir kväll och ta natt på billiga lastbils motell.

Bild
Liten avstickare i Polen. Hamnade på ett militärfält. Polackerna använder sina fält och jag fick tydliga instruktioner om hur jag skulle ta mig därifrån och hur mycket tid jag hade på mig. Trots att dom bara pratade polska gick det inte att ta fel, och högt pratade dom också. Tror dom att utlänningar har nedsatt hörsel? Fick se några riktigt stora lastbilar i alla fall, såg ut som missildragare.

JZ
Hemmastadd
Inlägg: 208
Blev medlem: lör nov 26, 2011 18:04
Ort: Tumleberg

Re: Spikens garage

Inlägg av JZ » sön nov 26, 2017 21:24

Spiken skrev: och högt pratade dom också. Tror dom att utlänningar har nedsatt hörsel?
He he he.. Jag har råkat ut för detta fenomen som tradarchaufför också. Särskilt i Tyskland.
Ser man lätt förvirrad ut när man fått vägbeskrivning.. men inte förstått.. så upprepar dom beskrivningen, lika fort, fast 25 Db högre :shock:

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Spikens garage

Inlägg av MattisH » tis nov 28, 2017 23:11

Tack för trevlig läsning. Massor av planering och drömmande startar :)
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » ons nov 29, 2017 17:12

@MattisH: Härligt, vart är du sugen att åka då?

Jag brukar börja fundera på nästa resa redan på hemvägen, till och med frugan har börjat med det :tumbup:
Vår-resan blir Rumänien igen, men den här gången åker vi genom Ukraina också. Blir med jobbarkompisen igen, vi vill ha revansch på vägen vi tog i våras. Funderar på Tjernobyl också, men det blir lite långt att åka och vi har bara två veckor. Kommer åka en eller två veckor senare än sist, förhoppningsvis är det lite mindre snö uppe i bergen då... och björnarna mätta.

Nu ska jag försöka få liv i min Y61a, så jag har något att åka i medans Babushkan servas.

Bild
Bilder är ju alltid roligt. Taget i Rumänien i våras.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » sön dec 10, 2017 10:36

Letar fortfarande efter någon som vill följa med på lite körning i Ukraina. Ingen här som är sugen?
Vi behöver någon som kan rycka upp oss när vi fastnar, förmodligen finns det inget att vincha i.

Några har sagt kanske, men ingen har sagt ja än så länge.
Kom igen nu, vad kan gå fel...

Om någon är intresserad eller undrar över något så PM:a mig.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Spikens garage

Inlägg av Fisketorp » sön dec 10, 2017 11:06

Spiken skrev:Letar fortfarande efter någon som vill följa med på lite körning i Ukraina. Ingen här som är sugen?
Vi behöver någon som kan rycka upp oss när vi fastnar, förmodligen finns det inget att vincha i.

Några har sagt kanske, men ingen har sagt ja än så länge.
Kom igen nu, vad kan gå fel...

Om någon är intresserad eller undrar över något så PM:a mig.
Vad i ungefärlig kostnad kan man räkna med?
Med utgång på vad det brukar kosta för er då, blir ju olika med förbrukning etc.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » sön dec 10, 2017 11:54

Jag brukar räkna på 1000:- per dag för mat, bränsle och boende.
Då finns det utrymme för hotell och restaurang om vädret är dåligt. Hittills så har det alltid blivit billigare, men jag tycker att det är skönt att ha med mig så det räcker. Transportsträckan är väl den som är dyrast, mycke bränsle och restaurangbesök. När det är off-road så går det inte åt så mycket bränsle plus att man äter i bushen.

Så avrundat uppåt 15 000:-
Jag tar nog 5000:- i cash och 10 000:- på kortet. (undvik kortköp i Ukraina, cash är bättre)

Sedan har du transporten till Polen som tillkommer. Jag tar färjan Karlskrona-G´dynia ca: 5000:- tur och retur, beror lite på hytt och storlek på bil, kan skilja på avgångar också. Den färjan är i Polen tidigare än den från Nynäshamn.

-Internationellt körkort (motormännen)
-Grönkort (ditt försäkringsbolag)
-Regbevis (blåa delen, ska vara i fint skick och ska sitta ihop i perforeringen, ska helst inte vara helt nytt datum heller, så beställ nu om beviset är i dåligt skick)
-Pass
-Vaccin (jag har slarvat men rekommenderas, stelkramp osv kanske behövs fyllas på)
-Synligt ramnummer (2013 var dom stenhårda, men i våras brydde dom sig inte)

Bilen
-4wd, räcker så. Vinch, snorkel och diffar är bra men inte nödvändigt.
-33:or eller större, så grova som möjligt (men fortfarande motorvägsdugliga)

Övrigt
-Kompressor
-Verktyg (gör storservice på din bil så ser du vilka verktyg du behöver ex: oljepluggsnycklar och sådant, specialverktyg till framhjulsnaven om det behövs. Blir det mycket vattenkörning bör man kolla fett i lager och alla oljor innan hemfärd)
-Domkraft och ett reservhjul i samma dim.
-Camping/matlagnings gear
-Kinetic rope.
-Spade, ev snöskyffel.

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Spikens garage

Inlägg av Portland » sön dec 10, 2017 18:22

Hade gärna hängt på, känner dock att en lite BMW inte ens funkar som jordankare.

Om man vill spara pengar kan man ta dagresa till Polen, kostar kanske en tredjedel mot natten... men man tappar ju en dag då.
Man kan även åka Karlshamn-Klaipeda, då blir det nattbåt och billig transport genom Litauen.
Visum krävs för Vitryssland, men lite beroende på vart i Ukraina man skall så kan detta vara ett alternativ.
Annars rundas ryssenklaven och sen går man genom Polen...

Gällande kontanter så kanske man inte skall ha för mycket på sig.
Har glömt vad valutan heter i Ukraina (kommer dock ihåg att deras 200 motsvarar 70 spänn) men det finns bankomater här och var och där funkar Mastercard, Visa osv.
Då slipper man växla hemma... deras valuta finns inte varsom.
På hemväg kan man växla i små kontor vid gränsövergångarna, dumt att ha för stora belopp i deras valuta med sig hem ju.

MattisH
Guru
Inlägg: 2821
Blev medlem: ons sep 01, 2010 21:43
Ort: Vinslöv

Re: Spikens garage

Inlägg av MattisH » tor dec 14, 2017 22:55

Spiken skrev:@MattisH: Härligt, vart är du sugen att åka då?
Där man kan köra.. Men det finns ingen bil i garaget, ungarna är något för unga och ingen som vill följa med som resesällskap. Frun är totalt jätteointresserad av hobbyn.
Mathias Håkansson,
Subaru Forester, Volvo V60
HLMK Offroad: https://www.facebook.com/hlmk.offroad?fref=ts" onclick="window.open(this.href);return false;
Hästveda offroad: http://sagbacken.egetforum.se/portal.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar