Spikens garage
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Spikens garage
En cliffhanger, står ni kvar fortfarande eller vad händer.............?!
Väldigt spännande och intresant att få följa er resa!!!
Väldigt spännande och intresant att få följa er resa!!!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: Spikens garage
Tack, har massor med bilder.Joel_Vbg skrev:Jätte härliga bilder!
Hade tänkt lägga in fler men det bara strular.
Trodde att det var forumbilder som spökade, men det är nog min dator som är trög.
Hoppar ur hela tiden.
Nej nej, det var datorn som inte orkade längre.Lars 9k skrev:En cliffhanger, står ni kvar fortfarande eller vad händer.............?!
Väldigt spännande och intresant att få följa er resa!!!
Fortsättning följer när jag fixat den.
Re: Spikens garage
(Har lagt in lite fler bilder på föregående sida)
Efter att vi har fått bort stenen så backar vi ner i bäcken igen, lättare att vända där. Väljer en annan väg som vi följer några kilometer. Lerspåren blir djupare och djupare. Axlarna släpar i leran och det är kämpigt för BF M/T däcken att få fäste, saknar Fedima däcken här. Funderar på att vända, men det finns ingen lämplig plats för det. Släpper jag gasen så är jag inte säker på att vi kommer igång igen (därför finns det ingen bild) Till slut blir det uppförsbacke och jag laddar så mycket det går med den stackars Patrolen. Kommer halvvägs i backen, sen är det stopp. I med hög back växel, för nu ska bilen vändas. Full gas nerför, lägger om fullt så jag får fronten mot kullens ända träd ifall vinchen skulle behövas. Lyckas komma ur spåren helt och vi vänder tillbaka, utan att behöva vincha.
På vägen tillbaka tar vi rast när vi hittat lite fastare mark, äter och tankar.
Vanlig syn här.
Vi fortsätter österut, försöker hålla oss uppe på den Karpatiska bergskedjan. Fick meddelande på min telefon att "välkommen till Ukraina" ska nog lite mer söderut nu. Tog med barnstolen till den lille, visade sig att det var bra, väldigt sällsynt på restauranger. Takräcket är jag väldigt nöjd med, finmaskigt nät som "golv" och man kan stuva grejorna som man vill, gå omkring utan att snava och man skulle kunna ta sig en "powernap" om man behövde.
Efter att vi har fått bort stenen så backar vi ner i bäcken igen, lättare att vända där. Väljer en annan väg som vi följer några kilometer. Lerspåren blir djupare och djupare. Axlarna släpar i leran och det är kämpigt för BF M/T däcken att få fäste, saknar Fedima däcken här. Funderar på att vända, men det finns ingen lämplig plats för det. Släpper jag gasen så är jag inte säker på att vi kommer igång igen (därför finns det ingen bild) Till slut blir det uppförsbacke och jag laddar så mycket det går med den stackars Patrolen. Kommer halvvägs i backen, sen är det stopp. I med hög back växel, för nu ska bilen vändas. Full gas nerför, lägger om fullt så jag får fronten mot kullens ända träd ifall vinchen skulle behövas. Lyckas komma ur spåren helt och vi vänder tillbaka, utan att behöva vincha.
På vägen tillbaka tar vi rast när vi hittat lite fastare mark, äter och tankar.
Vanlig syn här.
Vi fortsätter österut, försöker hålla oss uppe på den Karpatiska bergskedjan. Fick meddelande på min telefon att "välkommen till Ukraina" ska nog lite mer söderut nu. Tog med barnstolen till den lille, visade sig att det var bra, väldigt sällsynt på restauranger. Takräcket är jag väldigt nöjd med, finmaskigt nät som "golv" och man kan stuva grejorna som man vill, gå omkring utan att snava och man skulle kunna ta sig en "powernap" om man behövde.
Re: Spikens garage
På väg 18 mellan Sighetu Marmatiei och Vatra Dornei så står det stora skyltar "DRUM IN LUCRO"
Jag tror att det betyder "vägen från helvetet". 20 mil av potthål, djupa spår och tjälskott som gör att hela bilen lättar. 30 km/t är väl max som går att hålla, men 20 mil? Försöker hålla 60-70 km/t så gott det går. Ända gången Patrolen fick ligga i ytterfil och göra några omkörningar. Vi har försökt att vaddera den lilla så gott vi kan, men jag tänker osökt på föräldragruppens uppmaning "skaka inte barnet".
Stannade för att lufta ur däcken, men dom var ganska varma så jag valde att inte göra det.
Vid varje stopp kollar jag alltid tempen på däck, axlar och nav.
Tiggeri är vanligt, men vi har gott om kex.
Rumänsk landsbygd.
Stadstrafik.
Jag tror att det betyder "vägen från helvetet". 20 mil av potthål, djupa spår och tjälskott som gör att hela bilen lättar. 30 km/t är väl max som går att hålla, men 20 mil? Försöker hålla 60-70 km/t så gott det går. Ända gången Patrolen fick ligga i ytterfil och göra några omkörningar. Vi har försökt att vaddera den lilla så gott vi kan, men jag tänker osökt på föräldragruppens uppmaning "skaka inte barnet".
Stannade för att lufta ur däcken, men dom var ganska varma så jag valde att inte göra det.
Vid varje stopp kollar jag alltid tempen på däck, axlar och nav.
Tiggeri är vanligt, men vi har gott om kex.
Rumänsk landsbygd.
Stadstrafik.
Re: Spikens garage
Vi fortsätter mot Transsylvanska alperna.
Åker på småvägar mot Transfagarasan.
Som är stängd!!!
Planerar en ny rutt, som går längs med bergskedjan. Ska försöka ta oss till den stora vägen, som går genom passet.
Våran vägnavigator har inga uppgifter om det här området, så vi använder en "padda" med Rumänskt kontantkort i.
Blev lite trixande för att hitta.
Stora vägen som tar oss söder om bergen.
Åker på småvägar mot Transfagarasan.
Som är stängd!!!
Planerar en ny rutt, som går längs med bergskedjan. Ska försöka ta oss till den stora vägen, som går genom passet.
Våran vägnavigator har inga uppgifter om det här området, så vi använder en "padda" med Rumänskt kontantkort i.
Blev lite trixande för att hitta.
Stora vägen som tar oss söder om bergen.
Re: Spikens garage
När vi kommit söder om bergskedjan så svänger vi av åt väster. Ska försöka gena mot Transalpina. Vi misstänker att även den är stängd.
I backspegeln ser man en fin bro. Frun tyckte att det börjar bli många onödiga risker.
-Ja, det är därför vi håller oss borta från trafikerade vägar. Gumman tyckte något annat.
Gick bra, men gumman har väl rätt. Man vet inte om det går bra eller inte.
(det är ju det som är hela grejen)
Rumänerna brukar inte skylta i onödan.
Gällde även denna väg.
Till slut kom vi till route 66.
Perfekt väg, i nyskick. Mycket bättre än den Amerikanska, skicket alltså.
I backspegeln ser man en fin bro. Frun tyckte att det börjar bli många onödiga risker.
-Ja, det är därför vi håller oss borta från trafikerade vägar. Gumman tyckte något annat.
Gick bra, men gumman har väl rätt. Man vet inte om det går bra eller inte.
(det är ju det som är hela grejen)
Rumänerna brukar inte skylta i onödan.
Gällde även denna väg.
Till slut kom vi till route 66.
Perfekt väg, i nyskick. Mycket bättre än den Amerikanska, skicket alltså.
Re: Spikens garage
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15
Re: Spikens garage
Vi svänger av 66an för att titta på en ruin.
Rumänien har som vi, bruna vägskyltar till sevärdheter. Ruiner är bra att åka till. Ligger ofta lite otillgängligt, dåliga vägar och chans att hitta ännu sämre vägar.
Ganska ointressant ruin, men det var skönt att sträcka på benen lite.
Vägen därifrån var fin. Lite mjukt och blött, men vi hade ju varit med om värre.
När gräset övergår till vassruggar, brukar jag vilja gå ut och titta lite. Vinch är helt onödigt här, om man inte har jordankare. Varken sten eller stubbar finns det. Riktigt rolig körning.
Uppe på kullen var det torrare. Vi tog en rast, åt lite och organiserade om i bilen. Skönt att stanna på ett ställe där man slipper ha järnkoll på den lille.
Rumänien har som vi, bruna vägskyltar till sevärdheter. Ruiner är bra att åka till. Ligger ofta lite otillgängligt, dåliga vägar och chans att hitta ännu sämre vägar.
Ganska ointressant ruin, men det var skönt att sträcka på benen lite.
Vägen därifrån var fin. Lite mjukt och blött, men vi hade ju varit med om värre.
När gräset övergår till vassruggar, brukar jag vilja gå ut och titta lite. Vinch är helt onödigt här, om man inte har jordankare. Varken sten eller stubbar finns det. Riktigt rolig körning.
Uppe på kullen var det torrare. Vi tog en rast, åt lite och organiserade om i bilen. Skönt att stanna på ett ställe där man slipper ha järnkoll på den lille.
Re: Spikens garage
Var ett tag sedan, nästan glömt hur man lägger in bilder.
Nåväl, här har vi tagit in på ett pensionat mitt i påskfirandet.
Hela byn festade HÅRT till klockan fyra på morgonen. Vi träffade en snubbe som åkte Land Rover Freelander och han lovade att guida oss i bergen dagen efter. Vi får väl se, tänkte vi.
Dagen efter så träffade vi LR snubben som var duktigt mosig efter gårdagen. Han harklade sig och försökte få ordning på rösten innan han förklarade att vägen är svår och han måste hämta sin ombyggda Suzuki för att åka där. Vi såg att han inte hade lust att åka en meter idag, men vi väntade snällt. Under tiden så kollade jag lite extra på Patrolen.
Upptäckte att det saknades en bult till en av "skiftnycklarna"
Re: Spikens garage
Mackägaren kommer ut och frågar
-Problem?
Jag pekar på mitt tomma bulthål
-Moment, säger han innan han gapar och gastar på övriga mackbesökare.
Sedan springer han iväg med sin mobil i örat, två minuter senare dyker det upp en bil som sladdar in på macken. Ut kommer en kvinna som tar över ruljangsen på macken. Efter ytterligare två minuter kommer han tillbaka med ett fattigt utbud av rostiga och krokiga bultar. Ingen bult är grov nog och ingen mutter passar till dom bultarna han har med sig. Vi hittar en M12a som är lång nog, och tvingar dit en mutter som inte vill vara där. Rumänsk råstyrka får muttern att skära ordentligt.
-Good as new, säger han och ler.
Betalt vill han inte ha, så vi köper snask och läsk i överflöd istället.
Sedan säger han
-Land Rover guy... samtidigt som han skakar på huvudet.
Re: Spikens garage
Mer mer mer!!!
Re: Spikens garage
@Portland
Vi åker vidare upp i bergen och hittar ett nybyggt hotell, blivande skidort förmodligen. Hotellägaren är lite nyfiken på oss och vi pratar mycket och våran bult kommer på tal. Genast viftar han in oss i garaget som inte ens har öppnats för gäster. Gastar på sina byggjobbare som får avbryta det dom håller på med, för att fixa våran bil.
Klart att det blir en expander när det är bygg gubbar i farten.
Passade perfekt och bulten sitter fortfarande där.
Vi åker vidare upp i bergen och hittar ett nybyggt hotell, blivande skidort förmodligen. Hotellägaren är lite nyfiken på oss och vi pratar mycket och våran bult kommer på tal. Genast viftar han in oss i garaget som inte ens har öppnats för gäster. Gastar på sina byggjobbare som får avbryta det dom håller på med, för att fixa våran bil.
Klart att det blir en expander när det är bygg gubbar i farten.
Passade perfekt och bulten sitter fortfarande där.
Re: Spikens garage
Härligt att det kom lite mer från er resa!!!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: Spikens garage
Budapest
Vi turistade som vanliga turister i två dagar. Första gången vi sett folk med selfie-pinnar, alla hade en. Starka kontraster om man jämför med Rumänien. Efter Budapest blev barnet helt otröstligt, vi gjorde allt vad vi kunde för att få henne nöjd. Ingenting var bra. Vi blev oroliga att något var fel, så vi beslutade att åka hem. Två dagar sträck körning på motorväg med en trött Patrol och ett skrikande barn och utbränd fru var lagom kul. Bokade om biljetter för att åka hem tidigare, men det fanns ingen plats för bilen. Personalen i Gdynia fattade läget och jobba stenhårt på att hjälpa oss. En timme innan avgång fick vi en tumme upp av kassörskan på terminalen och vi rullade på. Gubbarna på bildäck hjälpte till att pressa in bilen bland lastbilarna. Färjan var verkligen full.
Hade vi inte fått plats så hade vi flugit hem och Patrolen hade fått bli Polack.
Väl hemma så ställdes bilen undan och förblev orörd i ett och ett halvt år.
Men vi kommer igen.
Vi turistade som vanliga turister i två dagar. Första gången vi sett folk med selfie-pinnar, alla hade en. Starka kontraster om man jämför med Rumänien. Efter Budapest blev barnet helt otröstligt, vi gjorde allt vad vi kunde för att få henne nöjd. Ingenting var bra. Vi blev oroliga att något var fel, så vi beslutade att åka hem. Två dagar sträck körning på motorväg med en trött Patrol och ett skrikande barn och utbränd fru var lagom kul. Bokade om biljetter för att åka hem tidigare, men det fanns ingen plats för bilen. Personalen i Gdynia fattade läget och jobba stenhårt på att hjälpa oss. En timme innan avgång fick vi en tumme upp av kassörskan på terminalen och vi rullade på. Gubbarna på bildäck hjälpte till att pressa in bilen bland lastbilarna. Färjan var verkligen full.
Hade vi inte fått plats så hade vi flugit hem och Patrolen hade fått bli Polack.
Väl hemma så ställdes bilen undan och förblev orörd i ett och ett halvt år.
Men vi kommer igen.
tog lite tid baraLars 9k skrev:Härligt att det kom lite mer från er resa!!!
Re: Spikens garage
Trevliga reseberättelser som vanligt [emoji106]
Men hur gick det med tösen? [emoji15]
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Men hur gick det med tösen? [emoji15]
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk