Spikens garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Spikens garage

Inlägg av Lars 9k » fre apr 24, 2015 18:17

En cliffhanger, står ni kvar fortfarande eller vad händer.............?!
Väldigt spännande och intresant att få följa er resa!!!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » fre apr 24, 2015 20:01

Joel_Vbg skrev:Jätte härliga bilder! :tumbup:
Tack, har massor med bilder.
Hade tänkt lägga in fler men det bara strular.
Trodde att det var forumbilder som spökade, men det är nog min dator som är trög.
Hoppar ur hela tiden.
Lars 9k skrev:En cliffhanger, står ni kvar fortfarande eller vad händer.............?!
Väldigt spännande och intresant att få följa er resa!!!
Nej nej, det var datorn som inte orkade längre.
Fortsättning följer när jag fixat den.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tis apr 28, 2015 20:31

(Har lagt in lite fler bilder på föregående sida)

Efter att vi har fått bort stenen så backar vi ner i bäcken igen, lättare att vända där. Väljer en annan väg som vi följer några kilometer. Lerspåren blir djupare och djupare. Axlarna släpar i leran och det är kämpigt för BF M/T däcken att få fäste, saknar Fedima däcken här. Funderar på att vända, men det finns ingen lämplig plats för det. Släpper jag gasen så är jag inte säker på att vi kommer igång igen (därför finns det ingen bild) Till slut blir det uppförsbacke och jag laddar så mycket det går med den stackars Patrolen. Kommer halvvägs i backen, sen är det stopp. I med hög back växel, för nu ska bilen vändas. Full gas nerför, lägger om fullt så jag får fronten mot kullens ända träd ifall vinchen skulle behövas. Lyckas komma ur spåren helt och vi vänder tillbaka, utan att behöva vincha.

Bild
På vägen tillbaka tar vi rast när vi hittat lite fastare mark, äter och tankar.

Bild

Bild
Vanlig syn här.

Bild
Vi fortsätter österut, försöker hålla oss uppe på den Karpatiska bergskedjan. Fick meddelande på min telefon att "välkommen till Ukraina" ska nog lite mer söderut nu. Tog med barnstolen till den lille, visade sig att det var bra, väldigt sällsynt på restauranger. Takräcket är jag väldigt nöjd med, finmaskigt nät som "golv" och man kan stuva grejorna som man vill, gå omkring utan att snava och man skulle kunna ta sig en "powernap" om man behövde.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tis apr 28, 2015 21:29

På väg 18 mellan Sighetu Marmatiei och Vatra Dornei så står det stora skyltar "DRUM IN LUCRO"
Jag tror att det betyder "vägen från helvetet". 20 mil av potthål, djupa spår och tjälskott som gör att hela bilen lättar. 30 km/t är väl max som går att hålla, men 20 mil? Försöker hålla 60-70 km/t så gott det går. Ända gången Patrolen fick ligga i ytterfil och göra några omkörningar. Vi har försökt att vaddera den lilla så gott vi kan, men jag tänker osökt på föräldragruppens uppmaning "skaka inte barnet".

Bild
Stannade för att lufta ur däcken, men dom var ganska varma så jag valde att inte göra det.
Vid varje stopp kollar jag alltid tempen på däck, axlar och nav.

Bild
Tiggeri är vanligt, men vi har gott om kex.

Bild
Rumänsk landsbygd.

Bild
Stadstrafik.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » fre maj 01, 2015 21:38

Vi fortsätter mot Transsylvanska alperna.

Bild

Bild
Åker på småvägar mot Transfagarasan.

Bild
Som är stängd!!!

Bild
Planerar en ny rutt, som går längs med bergskedjan. Ska försöka ta oss till den stora vägen, som går genom passet.

Bild

Bild
Våran vägnavigator har inga uppgifter om det här området, så vi använder en "padda" med Rumänskt kontantkort i.

Bild
Blev lite trixande för att hitta.

Bild
Stora vägen som tar oss söder om bergen.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » fre maj 01, 2015 22:24

När vi kommit söder om bergskedjan så svänger vi av åt väster. Ska försöka gena mot Transalpina. Vi misstänker att även den är stängd.

Bild
I backspegeln ser man en fin bro. Frun tyckte att det börjar bli många onödiga risker.
-Ja, det är därför vi håller oss borta från trafikerade vägar. Gumman tyckte något annat.

Bild
Gick bra, men gumman har väl rätt. Man vet inte om det går bra eller inte.
(det är ju det som är hela grejen)

Bild
Rumänerna brukar inte skylta i onödan.

Bild
Gällde även denna väg.

Bild
Till slut kom vi till route 66.
Perfekt väg, i nyskick. Mycket bättre än den Amerikanska, skicket alltså.

Mpower520
Beroende
Inlägg: 1003
Blev medlem: tor maj 31, 2012 18:29
Ort: Värmland

Re: Spikens garage

Inlägg av Mpower520 » fre maj 01, 2015 23:15

:pop: :pop:
VW caddy tdi -98
Volvo V70 AWD -05
Harley-Davidson streetglide -13
BMW X3 -08
CF Moto 500 -15

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » lör maj 02, 2015 0:00

Vi svänger av 66an för att titta på en ruin.
Rumänien har som vi, bruna vägskyltar till sevärdheter. Ruiner är bra att åka till. Ligger ofta lite otillgängligt, dåliga vägar och chans att hitta ännu sämre vägar.

Bild
Ganska ointressant ruin, men det var skönt att sträcka på benen lite.

Bild
Vägen därifrån var fin. Lite mjukt och blött, men vi hade ju varit med om värre.

Bild
När gräset övergår till vassruggar, brukar jag vilja gå ut och titta lite. Vinch är helt onödigt här, om man inte har jordankare. Varken sten eller stubbar finns det. Riktigt rolig körning.

Bild
Uppe på kullen var det torrare. Vi tog en rast, åt lite och organiserade om i bilen. Skönt att stanna på ett ställe där man slipper ha järnkoll på den lille.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tis feb 28, 2017 20:53

Bild
Var ett tag sedan, nästan glömt hur man lägger in bilder.

Nåväl, här har vi tagit in på ett pensionat mitt i påskfirandet.
Hela byn festade HÅRT till klockan fyra på morgonen. Vi träffade en snubbe som åkte Land Rover Freelander och han lovade att guida oss i bergen dagen efter. Vi får väl se, tänkte vi.

Dagen efter så träffade vi LR snubben som var duktigt mosig efter gårdagen. Han harklade sig och försökte få ordning på rösten innan han förklarade att vägen är svår och han måste hämta sin ombyggda Suzuki för att åka där. Vi såg att han inte hade lust att åka en meter idag, men vi väntade snällt. Under tiden så kollade jag lite extra på Patrolen.

Bild

Upptäckte att det saknades en bult till en av "skiftnycklarna"

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tis feb 28, 2017 21:34

Bild

Mackägaren kommer ut och frågar
-Problem?
Jag pekar på mitt tomma bulthål
-Moment, säger han innan han gapar och gastar på övriga mackbesökare.
Sedan springer han iväg med sin mobil i örat, två minuter senare dyker det upp en bil som sladdar in på macken. Ut kommer en kvinna som tar över ruljangsen på macken. Efter ytterligare två minuter kommer han tillbaka med ett fattigt utbud av rostiga och krokiga bultar. Ingen bult är grov nog och ingen mutter passar till dom bultarna han har med sig. Vi hittar en M12a som är lång nog, och tvingar dit en mutter som inte vill vara där. Rumänsk råstyrka får muttern att skära ordentligt.
-Good as new, säger han och ler.
Betalt vill han inte ha, så vi köper snask och läsk i överflöd istället.
Sedan säger han
-Land Rover guy... samtidigt som han skakar på huvudet.

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Spikens garage

Inlägg av Portland » tis feb 28, 2017 21:35

Mer mer mer!!!
:jump:

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tis feb 28, 2017 21:52

@Portland :beer:

Vi åker vidare upp i bergen och hittar ett nybyggt hotell, blivande skidort förmodligen. Hotellägaren är lite nyfiken på oss och vi pratar mycket och våran bult kommer på tal. Genast viftar han in oss i garaget som inte ens har öppnats för gäster. Gastar på sina byggjobbare som får avbryta det dom håller på med, för att fixa våran bil.

Bild

Klart att det blir en expander när det är bygg gubbar i farten.
Passade perfekt och bulten sitter fortfarande där.

Bild

Bild

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Spikens garage

Inlägg av Lars 9k » ons mar 01, 2017 14:44

Härligt att det kom lite mer från er resa!!!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tor mar 02, 2017 9:40

Budapest

Bild

Vi turistade som vanliga turister i två dagar. Första gången vi sett folk med selfie-pinnar, alla hade en. Starka kontraster om man jämför med Rumänien. Efter Budapest blev barnet helt otröstligt, vi gjorde allt vad vi kunde för att få henne nöjd. Ingenting var bra. Vi blev oroliga att något var fel, så vi beslutade att åka hem. Två dagar sträck körning på motorväg med en trött Patrol och ett skrikande barn och utbränd fru var lagom kul. Bokade om biljetter för att åka hem tidigare, men det fanns ingen plats för bilen. Personalen i Gdynia fattade läget och jobba stenhårt på att hjälpa oss. En timme innan avgång fick vi en tumme upp av kassörskan på terminalen och vi rullade på. Gubbarna på bildäck hjälpte till att pressa in bilen bland lastbilarna. Färjan var verkligen full.

Hade vi inte fått plats så hade vi flugit hem och Patrolen hade fått bli Polack.
Väl hemma så ställdes bilen undan och förblev orörd i ett och ett halvt år.

Men vi kommer igen.
Lars 9k skrev:Härligt att det kom lite mer från er resa!!!
tog lite tid bara

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Spikens garage

Inlägg av Grottulf » tor mar 02, 2017 12:07

Trevliga reseberättelser som vanligt [emoji106]
Men hur gick det med tösen? [emoji15]

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Skriv svar