Spikens garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » sön nov 02, 2014 18:42

När vi väl kommit upp i bergen åkte vi in i en dal, där många vilda västern filmer spelats in i.
Enligt vår off road karta ska det finnas en utväg också. Det ser ut som en savann, omringat av berg. Vi vill gärna hitta utvägen innan solen går ner. Hittar vi inte så vänder vi senast 18:30 kommer vi överens om.

Bild

Bild

Bild
Ett av gummans alla enaståend fynd fick duga som kamerastativ för en gruppbild.
Bilen hade packats nogrant redan hemma, och jag tyckte att det verkligen var fullt. Men efter varje fynd så fick bilen packas om, och lite till fick plats.

Bild

Bild
Sista bilden, sen blev det för mörkt. Vi hant precis tillbaka till en väg som vi kände igen, innan det blev svart. Låter kanske konstigt, men det var svårt att hitta när man bara såg gräsfältet och inte horisonten. Lysena räckte inte till att lysa upp bergen, inte ens på den gröna Patrolen. Hade vi haft möjlighet att övernatta i bilen så hade vi gjort det här, riktigt fin plats.

Det här var sista dagen i Kroatien. Dagen efter så åkte vi norrut efter kusten.

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Spikens garage

Inlägg av Strömmen » sön nov 02, 2014 20:24

Fina bilder och bra skrivet Spiken,när kom frugan på att det inte var någon vanlig semesterresa.
/anders

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » sön nov 02, 2014 21:18

Strömmen skrev:Fina bilder och bra skrivet Spiken,när kom frugan på att det inte var någon vanlig semesterresa.
/anders
Haha. :tumbup:
Lite kul att du tog upp det. Jag plockade fram alla off road gear och frågade.
-Vad tror du, ska dom med?
-Klart dom ska med, hör ju till bilen.

Hon hade nog fatta hela tiden. Gumman kom precis in och sa (nu när jag satt och skrev)
-Jag hade förväntat mig mer.
Hon har nog blivit lite härdad efter Ukraina.
När hon själv fick köra i Brändåsen så tror hon att Patrolen klarar vad som helst.

Låter bra det, då kan jag fortsätta planera för 2015... och höja ribban lite. hehe.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » mån nov 03, 2014 9:57

Nåväl.
Nästa dag kollade jag oljan, slog ur luftfiltret och sparkade på däcken. Dags att åka vidare, men vi kommer garanterat att åka tillbaka hit igen. In med alla i bilen och så började vi sjunga "on the road again", som vi har som tradition. Den lille tycker fortfarande att det är roligt att åka bil. Hon har fått betydligt mer tid med oss än hemma. Lärt sig krypa istället för att kravla, ställer sig upp och kan säga pappa. Mamma kunde hon säga redan innan vi åkte.

Bild

Bild
Italienarnas version av feskekyrka.
Vet inte om det är Göteborgarna eller Italienarna som gjort rätt/fel.

Bild
Mer fina vägar. I framrutan ser ni dekalerna man ska ha för att köra på dom större vägarna. Vi har för Österiket och Slovenien än så länge. Man köper dom på mackarna.

Bild
Stelvio passet

Bild

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » mån nov 03, 2014 15:39

Bild
Som vanligt så är det lite tivoli varning på toppen.
Passet stängs den 15/10 för vintern, så vi hann precis. Förra året stängdes det en vecka tidigare pga nästan 2 meter snö. Missade att kolla när det öppnas igen.

Bild
Stelvio passet sett uppifrån.
Vägen mellan Davos (Schweiz) och Stelvio blev av Top gear utsedd till världens bästa körväg.
Dom hade visst lite piggare bilar.

Bild
Treriksröset?

Bild

Bild
I Schweiz har alla kor gigantiska klockor på sig. Förr i tiden så hade man det för att hitta korna. I dag går dom inhägnda och klockorna är kvar som tradition.

Bild
Enligt gps´n skulle det vara en färje överfart här, men det var ett biltåg.
Tåget gick igenom ett berg och vi tjänade en och en halv timme ungefär. Man sitter kvar i bilen.
Vi valde bort "färjor" efter det.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » mån nov 03, 2014 15:58

Våra kompisar som bor lite utanför Bern bjöd på en tågresa.

Bild
Drivs av ett stort kugghjul.

Bild
Tandrad (eller vad man ska kalla det) mellan spåren.

Våra Schweiziska vänner jobbade i en "inredning/pyssel/blom affär" eller i manligt tal "Crap-store" som tog det sista av reskassan, och bilen fick packas om igen. Nu borde det inte bli mer grejor, tänkte jag. Jodå!
-Det finns en fors med fina stenar i, säger fru Schweiz.

Bild
Jag hjälper till att leta.

Joel_Vbg
4x4xnerd
Inlägg: 5518
Blev medlem: sön mar 11, 2007 8:46
Ort: Varberg
Kontakt:

Re: Spikens garage

Inlägg av Joel_Vbg » ons nov 05, 2014 21:58

:tumbup: :tumbup: :tumbup:
Äger tydligen mer skit än vad som får plats i en signatur.............

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » ons nov 19, 2014 22:20

Vägen hem genom Tyskland är tråkig. Tredje gången på ett år som vi är här, men vi har inte lyckats att få till det. För oss så är Tyskland bara transportsträcka.
Autobahn-tråkig. Mindre vägar-tråkiga och kräver mer tid. Måste ju finnas nått??

Strax söder om Hannover så är det totalstopp i mötande på autobahn pga krock. Alla måste naturligtvis titta, och snart går norrgående trafik i ca60km/t. Bilen brevid mig får sig en rejäl tryckare och det börjar yra glas, kofångare och plastdetaljer över vägen som nu är blöt av varm glycol. Patrolen klarar sig med en meter, och vi ser hur det pluggar igen sig bakom oss. Hade vi varit lite längre bak i kön skulle vi garanterat missa färjan Kiel-Gbg.

På Lisebergs camping har vi höstmöte med Swes, där man skryter om sina resor, blir avundsjuk på andras och planerar för kommande resor. Lite kul att planera nästa innan man kommer hem.
Gumman tycker att det är lite knepigt av mig att ha Europakartan som kvällslektyr.

Nu är Patrolen avställd i garaget.
Mekanvinchen har skruvats isär, fått nya P-boxar och smörjts upp. Frikopplingen funkar igen. Brytpinnar till vinchkardan har jag inte lyckats med att få tag på, så det blir nog egen tillverkning på det.

C20:n har fått en bakgavel lift, som jag tröttnade på att ha ivägen i garaget.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tis nov 25, 2014 10:07

Har börjat planera nästa tur.

Hittade några spår på "wikiloc" som kallades för "expert only", den tuffaste klassningen.
Zoomade in på kartan och upptäcker att det är vägar, som är med på både karta och gps.
Antagligen så är det uselt vägnät i Rumänien, eller så är klassningen lite lustig.

Baua
Rutinerad
Inlägg: 448
Blev medlem: sön nov 17, 2013 16:11
Ort: Grödinge

Re: Spikens garage

Inlägg av Baua » tis nov 25, 2014 19:43

Hej!
Härligt resereportage, som väcker "vill göra känslor".
Så också Topgears reportage om den bästa bilvägen och det ser ju onekligen imponerande ut.

Hils
Magnus
Är huvudet dumt får plånboken lida!

Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs

VW Syncro Caravelle 1.6TD

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Spikens garage

Inlägg av lam84 » fre nov 28, 2014 6:19

var inte en väg i rumänien som dom röstade till bästa vägen?
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » fre nov 28, 2014 16:54

lam84 skrev:var inte en väg i rumänien som dom röstade till bästa vägen?
Visst var det så.

När Jeremy körde Transfagarasan skrek han "this is better than Stelvio"
ingen slump att nästa tur blir till Rumänien.

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Spikens garage

Inlägg av lam84 » fre nov 28, 2014 20:23

Spiken skrev:
lam84 skrev:var inte en väg i rumänien som dom röstade till bästa vägen?
Visst var det så.

När Jeremy körde Transfagarasan skrek han "this is better than Stelvio"
ingen slump att nästa tur blir till Rumänien.
haha det roliga med det är att det är nästan den finaste vägen i hella rumänien resten av vägnätet ser ut som stryk :tumbup:
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tor feb 05, 2015 10:44

Vi har börjat packa ner Johannas urväxta barnkläder/leksaker som vi tänkte ta med oss till Ungern/Rumänien eller Bulgarien. Är det en bra idé? När vi var i Ukraina och försökte bli av med våra sista Hrynia innan gränsen så blev dom nästan lite förargade. Fick känslan av att “vi klarar oss utan era allmoser”. Trampar man dom på tårna? Bättre att lägga grejorna vid en kyrka, eller liknande? Någon som har några erfarenheter?

lam84
Forumräv
Inlägg: 962
Blev medlem: mån okt 14, 2013 18:57

Re: Spikens garage

Inlägg av lam84 » tor feb 05, 2015 17:15

själv tror jag att dom behöver pengar så lämna dom oss kyrkan så säljer dom och ge dom pengarna
Can Am Outlander XT-P 1000 max
jeep wrangler -05
toyota fj crusier TRD -07
discovery -03 våltad
defender v8 -87 såld

Skriv svar