Spikens garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » lör maj 31, 2014 21:55

Byggt en kran, eller en lyftanordning iaf.
Lättare att få på takräcket på Patrolen då. Vinchen till kran är en sådan där liten rackare som man sätter på dragkroken. Tror nog att den är världens långsammaste vinch, men den får duga. Gjorde sitt jobb iaf.

Bild

Annars har det inte hänt så mycket.
Fått bakrutan på K20n pangad av gräsklipparen, och så har jag backat över släpkärran.
Blev väldigt krokigt.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tis sep 09, 2014 20:30

Patrolen har fått lite lagningslappar i golv och hjulhus. Forumbilder gillade inte mina kladdiga svetsar så dom vägrade att visa bilderna, lika bra de.

Köpt en komradio extra, bra att ha.

Nu ska det i lite ljudisolering och inredning.
Kylaren borde bytas.
Antiskav list mellan takräcke och dropplist ska monteras.
Avluftning till axlarna måste fixas till.
Besiktning är kvar.
Grönt kort beställt.
Skaffa större plånbok med plats för 5 olika valutor.
Färjor bokade.
Färdväg rekad av en kompis som fick ge upp efter 3 punkteringar.

See ya :mrgreen:

DirtBoy
Hemmastadd
Inlägg: 221
Blev medlem: mån aug 20, 2007 12:24
Ort: Eskilstuna

Re: Spikens garage

Inlägg av DirtBoy » ons sep 10, 2014 7:28

Jasså, är det dags för en ny äventyrsresa :D
Vart bär det av denna gång?
Suzuki SJ413 -86
Dodge W200 Power Wagon -57
Skoda Pickup 1.3 -98
Buick Electra 2dr HT -59
BMW 525iM -02
Volvo Amazon 121 -67

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » ons sep 10, 2014 16:56

Färja till Polen, sen åker vi till Dresden. Stannar där i några dagar hos ett par bekanta. Sen åker vi till Österiket på bergiga småvägar. I Kroatien stannar vi i en stund och badar... tror gumman. Det är där det blir offroad. Kompisen (som är Kroat) har en offroad karta och lokal kännedom. Finns ett 3 mil spår som är lätt (han skar sönder 3 av sina däck när han testade i sommras) och ett 5 mil spår som ska vara svårare. Vi (jag, gumman vet inget än) satsar på 5 mila spåret. Sen ska vi till Schweiz och hälsa på hos kompisar, hoppas dom vill visa oss runt lite. På hemvägen stannar vi till i Göteborg då långåkarklubben har höstmöte där.

Ska bara fundera ut hur jag ska få med mig Hi-Lift, kompressor, brytblock och rycklinor utan att gumman anar oråd.

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Spikens garage

Inlägg av Strömmen » ons sep 10, 2014 17:15

Jag tror hon känner dig så väl att hon anar oråd
för jämnan :jump:
Förövrigt låter det som en spännande resa,många foton och målande beskrivningar vill vi ha.
Trevlig resa /anders

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » fre okt 31, 2014 13:48

26/9 var det en storm på 28m/s utanför Norges kust som beräknades nå östersjön på natten mellan den 26-27/9. Det var då vi åkte med gamla "Visby" färjan, som numera heter "Scandinavia"

Gumman som blir otroligt sjösjuk blev dålig redan i bilen på väg till Nynäshamn iom att hon visste vad som skulle komma. 19 timmar utan möjlighet att komma av. Vår hytt låg längst fram, och högst upp. Hela färjan ryste till i vågorna och sjön sköljde över bryggan som var på nionde våningen. Att amma ett barn samtidigt som man måste springa på toaletten var en rejäl prövning för gumman.

Väl i G`Dansk när vi skulle av, så var det många bilar som var strömlösa pga larmade bilar. Vi fick åka av sist, iom att vi var tvungna att vända och backa nerför rampen. Höjden på bildäck var 2.25 och Patrolen var väl ca: 2.22 med mina militärlådor som låg på takräcket. Kanten på takräcket är ca: 5cm hög, så lådorna gick inte att få bort när man väl var på däck.

Polen åkte vi igenom på 2 dagar och gumman var fortfarande dålig efter resan.
Vi stannade några dagar i Tyskland där gumman fick "shoppa loss" ohämnat och allt blev bra igen.
Själv nöjde jag mig med öl, brasa och skjuta luftgevär.

Bild

Efter att vi vilat upp oss lite åkte vi vidare till Dresden där vi skulle träffa några kompisar som skulle med till Kroatien.

Bild

Robe
Guru
Inlägg: 2718
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Spikens garage

Inlägg av Robe » fre okt 31, 2014 15:27

Satan va fint med lite reseberättelse! :tumbup: :tumbup: :tumbup: :tumbup:
Ser fram mot resten!
Kontakt: r.westerlund@gmail.com

@ReconExpedition på Facebook
@ReconYJ_Swe på Instagram

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » fre okt 31, 2014 22:13

Robe skrev:Satan va fint med lite reseberättelse! :tumbup: :tumbup: :tumbup: :tumbup:
Ser fram mot resten!
:beer:
passar på att ge dig en :tumbup: för en strålande challangedebut.

Kompisarna hade räknat med en non-stop körning för att komma fram så fort som möjligt, men nu hade vi en ny familjemedlem med oss. Inte nog med att Patrolens inredning var ombyggd från 2 till 3 säten, den lille var också den som hade mest grejor. Så mer prylar och mindre lastyta än förra resan. Det var även den lille som bestämde hur länge vi skulle åka.Visst, hon sover mest när vi kör. Kör vi en hel dag, så är hon vaken en hel natt. Det fick vi lära oss den hårda vägen när vi non-stop körde Normandie-Kiel, 17 timmar.

I Österiket körde vi "Grossglockner alpstrasse" 3798 m ö h.

Bild

Brant serpentinväg som var riktigt kämpig för en 3 tons Y60. Varvade så mycket jag vågade på 2an, innan 3an kastades i, men Patrolen storknade och det började lukta koppling. Fick stanna och lägga i lågen istället, då gick det lite bättre, men vi hade ett skapligt svart moln efter oss. Den här vägen är också riktigt populär för sportbilar, mc och cykel. Kändes inte som att vi var lika poppis som sotade ner den fina alpluften. Även den gröna Patrolen fick efter ett tag växla ner till lågen, fast det är 3,0a. Den hade även automatiska frihjulsnav som gjorde bilen lite bångstyrig i alla hårnålar.

Väl på toppen stannade vi på en restaurang och njöt av utsikten, samtidigt som vi lyssnade på massor av V8or, V10or och V12or. Kändes som vi hamnat i en Top gear inspelning. Dom bilarna passade betydligt bättre här än våra, och ljudet som ekade fint kom till sin rätt.
Senast redigerad av Spiken den lör nov 01, 2014 10:42, redigerad totalt 1 gånger.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » fre okt 31, 2014 22:40

Neråt hade vi också lite problem.

Har alltid tyckt att motorbromsen på Patrolen är riktigt bra. Det gör jag inte längre, låg trea och bilen bara skenar iväg. Gör korta hårda inbromsningar för att undvika värme, men det tar inte lång stund innan det börjar stinka bromsar. Vet inte hur länge vi åkte neråt, men motortempen visade att motorn var iskall. Den hade mest pumpat luft dom senaste timmarna.

Borde gå att montera en avgasbroms på bilen, vet inte om det finns någta nackdelar med det. Turbo vore inte fel heller, men då måste nog maskinen ses över lite först.

När vi ändå var i krokarna, svängde vi förbi Hitlers testuga och tog en öl.

Bild

Är man WW2 intresserad så kan man strunta i örn nästet. Det är inte mer än en restaurang som är dyr att komma in i. Turistfälla.

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » fre okt 31, 2014 23:03

Det andra örn nästet som ligger i närheten var mer sevärt.
Det var här som filmen "örn nästet" spelades in, eller delar av filmen i alla fall.

Bild

Många mil på härliga vägar.

Bild

Väl framme i Kroatien var det dags att kolla om det fanns något kvar av bromsarna. Det såg bra ut, trodde nog att alpkörningen skulle tagit mer på dom. Räcker nog hem också.

Bild

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » lör nov 01, 2014 11:32

Efter ca:200 mil så var vi framme. En ö i medelhavet. Varmt och skönt, vita stränder och klart vatten. Ett typiskt charterresemål, kändes overkligt att min gamla bil var här.

Bild

Vi började utforska ön lite. Såg några telemaster som stog på en kulle långt bort, och tänkte att dit åker vi och tar en fika. Terrängen består av vassa stenar och taggiga buskar.

Bild

Det ser ut som stora grushögar, men det är berg med lite småsten på. Otroligt bra grepp. Kör på lågen för att köra sakta, naven har jag i friläge. Vi frikör lite och försöker hitta en väg upp till toppen. Grova däck är att rekomendera, inte för greppet, utan risken för att skära sönder dom. Speciellt sidorna på däcken.

Bild

Bild

Bild

Sista biten var lite bökig.

Bild

Bild

Bild

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » sön nov 02, 2014 10:02

Bild
Vi kommer upp till toppen och jag försöker mig på att ge en geografilektion till den lille.

Bild
Ställa upp ett bord på marken var inte att tänka på, ska konstruera något som går att montera på bilen istället.

Bild
Avslutar dagen med att åka till stranden.

Jocker
Forumräv
Inlägg: 693
Blev medlem: sön aug 24, 2008 21:48
Ort: Docksta

Re: Spikens garage

Inlägg av Jocker » sön nov 02, 2014 11:46

De där ser ju riktigt trevligt ut..
Jocke Rydkvist
Docksta nu mera. 073-8156095
Åker Nissan Patrol Y60
Åker Hemmabyggd Bandvagn
såld: Suzuki

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Spikens garage

Inlägg av K J H » sön nov 02, 2014 16:01

Hur har jag kunnat missa den här tråden???
Riktigt RIKTIGT fränt! Här snackar vi expeditionsstuk på allvar - inte bara takräcke o nåra klibbor :tumbup:
Följer denna tråd!!
#patrol-garaget

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » sön nov 02, 2014 18:05

Tackar tackar :beer:

Dagen efter blev det bara lite småkörningar på ön.
Bada i väldigt salt vatten och ölade på campingrestaurangen in till småtimmarna.

Men efter det åkte vi över till fastlandet, vi skulle köra en slinga i ett naturreservat.
Vi kom iväg lite sent, så vi valde en kortare tur. Kompisen hade bra navigationsprylar och visste vart vi skulle. Där spåret började satt det en skylt om att det var promenad/BMX spår. Enligt vår karta var det ett 4x4 spår, så vi körde. Mötte en Kroatisk "park ranger" i en kittad Defender, men han vinkade och var glad.

Bild

Bild

Bild

Bild

Skriv svar