Spikens garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: Spikens garage

Inlägg av Runekebab » ons maj 17, 2017 21:41

Grottulf skrev:Det här är ju så spännande läsning så jag nästan kissar på mig [emoji3] [emoji106]

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Då är vi 2 :tumbup:
Toyota Lj70

zvarovski
Användare
Inlägg: 80
Blev medlem: sön nov 18, 2012 14:38
Ort: Skellefteå

Re: Spikens garage

Inlägg av zvarovski » ons maj 17, 2017 22:19

Runekebab skrev:
Grottulf skrev:Det här är ju så spännande läsning så jag nästan kissar på mig [emoji3] [emoji106]

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Då är vi 2 :tumbup:
Jisses det är så spännande läsning, kan knappt fatta Ni genomfört detta :jump: :tumbup:
Väntar med andakt på fortsättningen......

/Z
Chevrolet Silverado k2500 -91

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Spikens garage

Inlägg av J Landin » ons maj 17, 2017 22:30

Jag väntar också med spänning!

Blir ju grymt sugen på en liknande resa!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Spikens garage

Inlägg av Lars 9k » ons maj 17, 2017 23:51

Klart inspirerande och fängslande...!!
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » fre maj 19, 2017 22:42

Riktigt kul att skriva när man får sådan här respons :notworthy: Tack alla.

Med risk att ni blir besvikna, så valde vi att serva bilen dagen efter.
Vi kände båda två att vi varit lite på gränsen, speciellt gårdagen. Så vi skippar sista åket, helt enkelt. Tänker man efter så har vi nog haft en ganska så stor portion tur med oss.

På en mack börjar vi kolla oljor i axlar och lådor. Kontrollerar fettet i framhjulslagren och drivknutar.
Vill man komma i kontakt med lokalbefolkningen så är det bara att börja mecka.
Lägger man sig under bilen, så tar det bara några minuter innan folk kommer och pratar.
-Vill ni ha hjälp?
-Har den gått sönder?
-Behöver ni något?
Vi är kvar i den lilla staden Borsa. Den vanligaste bilen här är Patrol Y60, var och varannan åker det.
Det kommer en kort Patrol Y60 med 37or, vinchkofångare och allt som hör till. Jätteglad kille som ville prata bil. Vi berättade såklart om gårdagen, vart vi hade åkt. Både Harry och jag kände oss fortfarande lite speedade efter vårt lilla äventyr. Antingen så trodde han oss inte, eller så var våran engelska för dålig.
-Ni började från Borsa? frågade han.
-Japp, rakt norrut.
-Tills ni kom till järnvägen?
-Jajjamen, sen fortsatte vi till en gruva.
Han blev helt tyst och bara stirrade på oss. Jag tänkte visa med kameran att vi varit där. Han viftade bort kameran och fortsatte stirra på oss.
-Behövs inte, jag vet vart det är.
-Hur många bilar? fortsatte han.
-Nä, det är bara vi. Jag nickar mot Babushkan och Harry, som ler stort.
-Om ni ska åka mer och fastnar, välter eller om något går sönder, ring 112.
-Man kan väl inte ringa ett larmnummer bara för en fastkörning? tycker jag.
-Sitter bilen fast, eller den är trasig och man inte kan fixa det, så ringer man 112 och begär "mountain rescue"
Funkar tydligen som våran sjöräddning. Många Rumänska 4x4 klubbar som är anslutna och han själv är också med. Vi tycker fortfarande att det är lite överkurs att ringa 112 så vi får hans privata mobilnummer istället. Det går vi med på, och han blir genast mycket gladare.

På vägen hem till Sverige så var det tyst i bilen, vi sa nästan ingenting.
-Hur förklarar man det här hemma, när folk frågar hur man haft det? undrade Harry. Tror vi hade hunnit till Polen innan tystnaden bröts.
-Man säger "-Jo tack, bra" allt annat är meningslöst.
Harry nickar instämmande och tystnaden fortsätter. Det ända som hörs är Babushkans trygga dieselslammer, bättre än musik.

Den här bilen säljer jag aldrig.

Lars 9k
Forumräv
Inlägg: 805
Blev medlem: tis nov 25, 2014 21:28
Ort: Eslöv

Re: Spikens garage

Inlägg av Lars 9k » lör maj 20, 2017 22:04

:woot: :tumbup:
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » sön maj 21, 2017 21:32

Nu har vi varit på årsmöte med SWES.
Dottern var i extas när hon såg alla overlanders. Springa bland bilarna och härja i taktältet var kul. Hon blev ju lite besviken när hon inte fick följa med mig till Rumänien. Nu är det bara att börja planera höstresan, 4 månader kvar :D

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Spikens garage

Inlägg av Asfalsts indianen » ons maj 24, 2017 0:10

Sjukt i spirerande att läsa om era strapatser. Det måste verkligen vara häftigt att göra en sån här resa ut i Europas vildmark. Mycket bra skrivet!
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » ons maj 24, 2017 11:25

Asfalsts indianen skrev:Sjukt i spirerande att läsa om era strapatser. Det måste verkligen vara häftigt att göra en sån här resa ut i Europas vildmark. Mycket bra skrivet!
Det är häftigt, jag lovar!

Det är ju bara 4 år sedan jag själv satt framför datorn och läste avundsjukt om andras resor, så jag vet hur det känns. Efter första expeditionen som var till Ukraina (2013) upptäckte jag att det inte alls var som jag drömt om, det är mycket bättre. Så det är bara att åka, ni kommer inte att ångra er.

Jag har nog läst min egna tråd hundra gånger, bara för att drömma mig tillbaka. I höst blir det bilsemester med familjen till Albanien. Därifrån så får dom flyga hem, och en kompis flyger ner. Sedan rakt norrut och bryta lite ny mark, se hur det är i Makedonien och Bulgarien. Efter det så kommer jag till Rumänien... igen.

Kommer jag att möta några svenskreggade 4x4 där???

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Spikens garage

Inlägg av Portland » tor maj 25, 2017 21:46

Hur kommer ni till Albanien?
Hörde på omvägar att generell väntetid i gränsen Kroatien-Montenegro numer är åtta (!!!) timmar... det hinner så klart ändra sig till i höst, men det känns som om det blivit lite mer "ofritt" där neråt numer.
Flyktingströmmen har ändrat saker.

Personligen menar jag bla därför åka västerut/söderut så mig möter du inte.
Lite funderingar på tex Monte Jafferau, Parpaillon mm, men tveksamt om jag hamnar/hinner så långt söderut... får väl se... kasst att planera i detalj!

Men det kommer fler år, helt värdelöst att göra allt på en runda då har man ju inget kvar att återvända till.
Så blev det tex när vi kom till Tremalzo 2014... vägen var stängd, och därmed kan man med gott samvete återvända ett annat år.

(gillar man lera är inga här nämnda pass intressanta)

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » fre maj 26, 2017 8:39

Åtta timmar?!? Fy f...
Vi hade ju tänkt just den vägen. Vi ska till Dresden på vägen ner. Köra runt Kroatien blir en ganska så lång omväg. Inte säkert att dom andra gränserna är bättre.
Gränserna verkar ändras hela tiden. Hösten 2016 så var den Svenska gränsen den som tog tid.
Resan jag gjorde nu så var Rumänien sämst, 20 min kanske. Tidigare så rulla man bara förbi tullen med passen i handen. Svenska gränsen var helt obemannad, trodde jag kört fel och missat dom. Kompisen var i Kroatien för några månader sen, och det hade tagit halva dagen att komma in.

Tur man har expeditionsbil så man kan äta och sova medans man väntar.

Portland
Rutinerad
Inlägg: 313
Blev medlem: tor aug 11, 2011 18:48
Ort: Småland

Re: Spikens garage

Inlägg av Portland » fre maj 26, 2017 17:12

Jag retar mig på alla gränskontroller... men särskilt när det är dubbla, vilket det ju oftast är.
Dvs när man skall UT från ett land... och sen IN i ett annat.
Man kan ju tycka att de borde kunna samordna detta så att de kollar tillsammans!
Dvs EN gång... men nä.
Först skall ena landets kontroll kolla, sen skall man rulla hundra meter i ingenmansland och sen skall allt rivas ut igen.
:aargh:

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tis maj 30, 2017 20:19

Man han fastna i ingenmansland också, vet en fyrbarnsfamilj som gjorde det... i 3-4 dygn!!!
Någonstans i Asien, 40 grader varmt och ingen skugga!!!

Nu har Patrolen fått lite service.
Tömt ur lyktorna på vatten och satt i nya glödlampor.
Rätat ut styrstaget och bytt p-ändarna. Blev krokigt förra resan och riktades lite provisoriskt med vinchen.
Höger fram hade jag fått in lite vatten i "kulan". Dränerade axeln i Rumänien innan jag åkte hem (skruvade ur bultarna till nedre spindel-lagret) så jag visste redan att jag hade en fuktskada där, bytte fettet. Vänstersidan bytte jag p-boxen till drivaxeln då jag sett att det fukta lite vid tätningen till "kulan"

Det är det ända som hänt med bilen, förutom en liten buckla i höger tröskel och några repor.
Ja... wiren till vinchen sjunger nog på sista versen.

Köpte genomslagsgummin i Polen, Patrolen saknar alla.
Blir nog till att svetsa fast dom :aargh:

Spiken
Veteran
Inlägg: 1655
Blev medlem: ons feb 23, 2011 17:11
Ort: Nyköping

Re: Spikens garage

Inlägg av Spiken » tis jul 18, 2017 21:04

LYCKA!

"Hittade" 16 sparade semesterdagar som höll på att bli för gamla, stollarna på jobbet ville betala ut dom.
Aldrig i livet, det blir långsemester så klart!
Med den gamla trofasta Babushkan!

Runekebab
Beroende
Inlägg: 1316
Blev medlem: fre sep 04, 2009 7:58
Ort: Växjö

Re: Spikens garage

Inlägg av Runekebab » ons jul 19, 2017 10:03

Ledigheten är värt mer än pengarna :tumbup:
Toyota Lj70

Skriv svar