Aktuellt datum och tid: tor jan 18, 2018 4:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 145 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Projekt XJ.
InläggPostat: ons dec 30, 2015 14:41 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5302
Ort: Säffle
Denna tråden har jag missat.
Grymt bygge!

Lite förslag ang antiwrap.
Om du gör staget längre så vill den inte vrida axeln så mycket under fjädringsrörelsen.
Då blir det mindre brytningar vid rak in/ut fjädring.
Axeln rör sig mer eller mindre rakt upp o ner vid fjädring (lite vridning beroende på shackelvinkel o shackellängd).
Så det är inte fel att ha främre fästet ända fram vid växellådan...

Sen är det nog bra om iaf ena leden vid shacklet är en kulled, men det kanske det redan är (svårt att se på bilden).
Då blir det mindre brytningar vid flex.
Sen är det nog bättre med bussningar vid axeln, då det inte behöver kunna vridas så mycket i sidled, samt att det tar upp chockbelastning bättre.

Men sen bör du nog göra om fästet på axeln, så att de går runt halva axelröret, så du får mer svets där.
Hur kraftig svets hade du förresten?

Två stag kommer att begränsa flexet rätt mycket, så det skulle jag avråda från.

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Projekt XJ.
InläggPostat: ons dec 30, 2015 16:01 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: lör aug 31, 2013 10:08
Inlägg: 197
Ort: Anderstorp
Grottulf skrev:
Denna tråden har jag missat.
Grymt bygge!

Lite förslag ang antiwrap.
Om du gör staget längre så vill den inte vrida axeln så mycket under fjädringsrörelsen.
Då blir det mindre brytningar vid rak in/ut fjädring.
Axeln rör sig mer eller mindre rakt upp o ner vid fjädring (lite vridning beroende på shackelvinkel o shackellängd).
Så det är inte fel att ha främre fästet ända fram vid växellådan...

Sen är det nog bra om iaf ena leden vid shacklet är en kulled, men det kanske det redan är (svårt att se på bilden).
Då blir det mindre brytningar vid flex.
Sen är det nog bättre med bussningar vid axeln, då det inte behöver kunna vridas så mycket i sidled, samt att det tar upp chockbelastning bättre.

Men sen bör du nog göra om fästet på axeln, så att de går runt halva axelröret, så du får mer svets där.
Hur kraftig svets hade du förresten?

Två stag kommer att begränsa flexet rätt mycket, så det skulle jag avråda från.

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk


Tackar!
Jo det hade kanske hjälpt att ändra längden, nu gjorde jag den så lång att den främre fäst punkten hamnade i linje med blad infästningarna tänkte att det skulle röra sig bäst då!
Men jag tror jag ska skippa det och satsa på en 4link direkt ;)
Så på listan står nu:
4 link bak
Invändig och utvändig bur!

_________________
Mvh Magnus


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Projekt XJ.
InläggPostat: fre jan 01, 2016 15:52 
Offline
Rutinerad
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Inlägg: 427
Ort: Sthlm / Täby
Galet snyggt jobbat!!! Önskar jag hade lite av dina skills och maskiner :mrgreen:
Följer denna tråd med spänning!!!
Mvh Filip

_________________
Filip Wennergren Täby/Sthlm
Mitsubishi Pajero LWB -95, Fiat 500 -12, VW Golf Cab -89, Audi A8 -97 samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Projekt XJ.
InläggPostat: mån feb 29, 2016 14:39 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: lör aug 31, 2013 10:08
Inlägg: 197
Ort: Anderstorp
Händer inte jättemycket i Garaget nu! Går mest och småpillar på bilen!
Har även gjort livet lite lättare för codrivern då jag monterat på ett snöre istället för Wire!

Har även hunnit att prova den, tyvärr inga bilder på det! Men så mycket smidigare det är med snöre istället för wiren.

Bild

_________________
Mvh Magnus


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Projekt XJ.
InläggPostat: fre mar 04, 2016 10:20 
Offline
Användare

Blev medlem: mån nov 07, 2011 21:09
Inlägg: 70
Ort: Götene
Var i Gislaved i tisdag å såg att du var ute å lufta bilen. Eller skulle du ut å fulköra? Hehe

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

_________________
Jag har mina principer. Om du inte gillar dom, har jag andra.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Projekt XJ.
InläggPostat: fre mar 04, 2016 10:26 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: lör aug 31, 2013 10:08
Inlägg: 197
Ort: Anderstorp
wiking skrev:
Var i Gislaved i tisdag å såg att du var ute å lufta bilen. Eller skulle du ut å fulköra? Hehe

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk



Haha nja ena pojken hade vattenkoppor och ville gärna åka Jeep;) Har en familjeägd gård utanför Gislaved och ibland så måste man ju kolla in gran beståndet, så då var det ju bra att man kunde slå 2 flugor i en smäll ;);)!

_________________
Mvh Magnus


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Projekt XJ.
InläggPostat: fre mar 04, 2016 10:30 
Offline
Användare

Blev medlem: mån nov 07, 2011 21:09
Inlägg: 70
Ort: Götene
Haha. Likadant här fast jag brukar kolla grannens vindfällor.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

_________________
Jag har mina principer. Om du inte gillar dom, har jag andra.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Projekt XJ.
InläggPostat: ons jan 10, 2018 0:20 
Offline
Användare

Blev medlem: mån jan 08, 2018 0:01
Inlägg: 23
June skrev:
Det har varit lite dålig aktivitet här på forumet för min del, men jag har jobbat på lite i garaget!

Jag har fått på en d44 bak på bilen, dock så ska det bytas utväxling i den!
Framaxeln har jag påbörjat att bygga om till vänsterdrop!

No point of return;)
Bild

Ihopsvetsad men klumpen på vänster sida! Det gick faktiskt ganska smidigt! Framaxeln är tigsvetsad ihop!

Bild

Jag har även tänkt att ha en "truss" Tror det blir något åt detta hållet!
Bild

Dock så är det lite jobb kvar med fästen osv..
hej, väldans sent svar.. men var de svårt att bygga om till vänsterdrop? Fått tag i en GM 10bolt framaxel som har klumpen på fel sida... hade du nån jigg eller liknande? Är de nåt extra man behöver tänka på?

Skulle vara skitskoj om du kunde hjälpa mig lite


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Projekt XJ.
InläggPostat: ons jan 10, 2018 11:27 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: lör aug 31, 2013 10:08
Inlägg: 197
Ort: Anderstorp
Lonnstrom skrev:
June skrev:
Det har varit lite dålig aktivitet här på forumet för min del, men jag har jobbat på lite i garaget!

Jag har fått på en d44 bak på bilen, dock så ska det bytas utväxling i den!
Framaxeln har jag påbörjat att bygga om till vänsterdrop!

No point of return;)
Bild

Ihopsvetsad men klumpen på vänster sida! Det gick faktiskt ganska smidigt! Framaxeln är tigsvetsad ihop!

Bild

Jag har även tänkt att ha en "truss" Tror det blir något åt detta hållet!
Bild

Dock så är det lite jobb kvar med fästen osv..
hej, väldans sent svar.. men var de svårt att bygga om till vänsterdrop? Fått tag i en GM 10bolt framaxel som har klumpen på fel sida... hade du nån jigg eller liknande? Är de nåt extra man behöver tänka på?

Skulle vara skitskoj om du kunde hjälpa mig lite


Skickat från min iPhone med Tapatalk



Hej. det hade varit bra med en Jig, men jag orkade inte fixa det! Jag svaravade till hylsor med bra passning som jag stoppade i rören, så det verkade funka fint! Sedan använde jag ett vattenpass som man använder till att rikta upp fräsmaskiner med för att få till rätt vinklar på allt (de är ganska nogranna)! Det var ganska enkelt. Alltså det är ju en Jeep som max ska gå i 100km/h så så kinkigt på mm är det inte!


Så det är bara att plocka fram vinkelslipen och börja kapa!

Mvh Magnus.

_________________
Mvh Magnus


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Projekt XJ.
InläggPostat: ons jan 10, 2018 12:46 
Offline
Användare

Blev medlem: mån jan 08, 2018 0:01
Inlägg: 23
June skrev:
Lonnstrom skrev:
June skrev:
Det har varit lite dålig aktivitet här på forumet för min del, men jag har jobbat på lite i garaget!

Jag har fått på en d44 bak på bilen, dock så ska det bytas utväxling i den!
Framaxeln har jag påbörjat att bygga om till vänsterdrop!

No point of return;)
Bild

Ihopsvetsad men klumpen på vänster sida! Det gick faktiskt ganska smidigt! Framaxeln är tigsvetsad ihop!

Bild

Jag har även tänkt att ha en "truss" Tror det blir något åt detta hållet!
Bild

Dock så är det lite jobb kvar med fästen osv..
hej, väldans sent svar.. men var de svårt att bygga om till vänsterdrop? Fått tag i en GM 10bolt framaxel som har klumpen på fel sida... hade du nån jigg eller liknande? Är de nåt extra man behöver tänka på?

Skulle vara skitskoj om du kunde hjälpa mig lite


Skickat från min iPhone med Tapatalk



Hej. det hade varit bra med en Jig, men jag orkade inte fixa det! Jag svaravade till hylsor med bra passning som jag stoppade i rören, så det verkade funka fint! Sedan använde jag ett vattenpass som man använder till att rikta upp fräsmaskiner med för att få till rätt vinklar på allt (de är ganska nogranna)! Det var ganska enkelt. Alltså det är ju en Jeep som max ska gå i 100km/h så så kinkigt på mm är det inte!


Så det är bara att plocka fram vinkelslipen och börja kapa!

Mvh Magnus.
okej får hoppas att rören är fina inuti, så man kan lita på att rören man svarvat centrerar upp det. Svarv har jag, så de låter som om de kanske kan vara möjligt! Tack för svar. Fint bygge föressten, impad av allt cnc/CAD arbete


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 145 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011