Projekt XJ.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Projekt XJ.
Denna tråden har jag missat.
Grymt bygge! [emoji106]
Lite förslag ang antiwrap.
Om du gör staget längre så vill den inte vrida axeln så mycket under fjädringsrörelsen.
Då blir det mindre brytningar vid rak in/ut fjädring.
Axeln rör sig mer eller mindre rakt upp o ner vid fjädring (lite vridning beroende på shackelvinkel o shackellängd).
Så det är inte fel att ha främre fästet ända fram vid växellådan...
Sen är det nog bra om iaf ena leden vid shacklet är en kulled, men det kanske det redan är (svårt att se på bilden).
Då blir det mindre brytningar vid flex.
Sen är det nog bättre med bussningar vid axeln, då det inte behöver kunna vridas så mycket i sidled, samt att det tar upp chockbelastning bättre.
Men sen bör du nog göra om fästet på axeln, så att de går runt halva axelröret, så du får mer svets där.
Hur kraftig svets hade du förresten?
Två stag kommer att begränsa flexet rätt mycket, så det skulle jag avråda från.
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Grymt bygge! [emoji106]
Lite förslag ang antiwrap.
Om du gör staget längre så vill den inte vrida axeln så mycket under fjädringsrörelsen.
Då blir det mindre brytningar vid rak in/ut fjädring.
Axeln rör sig mer eller mindre rakt upp o ner vid fjädring (lite vridning beroende på shackelvinkel o shackellängd).
Så det är inte fel att ha främre fästet ända fram vid växellådan...
Sen är det nog bra om iaf ena leden vid shacklet är en kulled, men det kanske det redan är (svårt att se på bilden).
Då blir det mindre brytningar vid flex.
Sen är det nog bättre med bussningar vid axeln, då det inte behöver kunna vridas så mycket i sidled, samt att det tar upp chockbelastning bättre.
Men sen bör du nog göra om fästet på axeln, så att de går runt halva axelröret, så du får mer svets där.
Hur kraftig svets hade du förresten?
Två stag kommer att begränsa flexet rätt mycket, så det skulle jag avråda från.
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Re: Projekt XJ.
Tackar!Grottulf skrev:Denna tråden har jag missat.
Grymt bygge! [emoji106]
Lite förslag ang antiwrap.
Om du gör staget längre så vill den inte vrida axeln så mycket under fjädringsrörelsen.
Då blir det mindre brytningar vid rak in/ut fjädring.
Axeln rör sig mer eller mindre rakt upp o ner vid fjädring (lite vridning beroende på shackelvinkel o shackellängd).
Så det är inte fel att ha främre fästet ända fram vid växellådan...
Sen är det nog bra om iaf ena leden vid shacklet är en kulled, men det kanske det redan är (svårt att se på bilden).
Då blir det mindre brytningar vid flex.
Sen är det nog bättre med bussningar vid axeln, då det inte behöver kunna vridas så mycket i sidled, samt att det tar upp chockbelastning bättre.
Men sen bör du nog göra om fästet på axeln, så att de går runt halva axelröret, så du får mer svets där.
Hur kraftig svets hade du förresten?
Två stag kommer att begränsa flexet rätt mycket, så det skulle jag avråda från.
Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Jo det hade kanske hjälpt att ändra längden, nu gjorde jag den så lång att den främre fäst punkten hamnade i linje med blad infästningarna tänkte att det skulle röra sig bäst då!
Men jag tror jag ska skippa det och satsa på en 4link direkt
Så på listan står nu:
4 link bak
Invändig och utvändig bur!
Mvh Magnus
-
- Rutinerad
- Inlägg: 431
- Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
- Ort: Sthlm / Täby
Re: Projekt XJ.
Galet snyggt jobbat!!! Önskar jag hade lite av dina skills och maskiner
Följer denna tråd med spänning!!!
Mvh Filip
Följer denna tråd med spänning!!!
Mvh Filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget...
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget...
Re: Projekt XJ.
Händer inte jättemycket i Garaget nu! Går mest och småpillar på bilen!
Har även gjort livet lite lättare för codrivern då jag monterat på ett snöre istället för Wire!
Har även hunnit att prova den, tyvärr inga bilder på det! Men så mycket smidigare det är med snöre istället för wiren.
Har även gjort livet lite lättare för codrivern då jag monterat på ett snöre istället för Wire!
Har även hunnit att prova den, tyvärr inga bilder på det! Men så mycket smidigare det är med snöre istället för wiren.
Mvh Magnus
Re: Projekt XJ.
Var i Gislaved i tisdag å såg att du var ute å lufta bilen. Eller skulle du ut å fulköra? Hehe
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Jag har mina principer. Om du inte gillar dom, har jag andra.
Re: Projekt XJ.
wiking skrev:Var i Gislaved i tisdag å såg att du var ute å lufta bilen. Eller skulle du ut å fulköra? Hehe
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Haha nja ena pojken hade vattenkoppor och ville gärna åka Jeep;) Har en familjeägd gård utanför Gislaved och ibland så måste man ju kolla in gran beståndet, så då var det ju bra att man kunde slå 2 flugor i en smäll ;)!
Mvh Magnus
Re: Projekt XJ.
Haha. Likadant här fast jag brukar kolla grannens vindfällor.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Jag har mina principer. Om du inte gillar dom, har jag andra.
Re: Projekt XJ.
hej, väldans sent svar.. men var de svårt att bygga om till vänsterdrop? Fått tag i en GM 10bolt framaxel som har klumpen på fel sida... hade du nån jigg eller liknande? Är de nåt extra man behöver tänka på?June skrev:Det har varit lite dålig aktivitet här på forumet för min del, men jag har jobbat på lite i garaget!
Jag har fått på en d44 bak på bilen, dock så ska det bytas utväxling i den!
Framaxeln har jag påbörjat att bygga om till vänsterdrop!
No point of return;)
Ihopsvetsad men klumpen på vänster sida! Det gick faktiskt ganska smidigt! Framaxeln är tigsvetsad ihop!
Jag har även tänkt att ha en "truss" Tror det blir något åt detta hållet!
Dock så är det lite jobb kvar med fästen osv..
Skulle vara skitskoj om du kunde hjälpa mig lite[emoji28][emoji106]
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Projekt XJ.
Lonnstrom skrev:hej, väldans sent svar.. men var de svårt att bygga om till vänsterdrop? Fått tag i en GM 10bolt framaxel som har klumpen på fel sida... hade du nån jigg eller liknande? Är de nåt extra man behöver tänka på?June skrev:Det har varit lite dålig aktivitet här på forumet för min del, men jag har jobbat på lite i garaget!
Jag har fått på en d44 bak på bilen, dock så ska det bytas utväxling i den!
Framaxeln har jag påbörjat att bygga om till vänsterdrop!
No point of return;)
Ihopsvetsad men klumpen på vänster sida! Det gick faktiskt ganska smidigt! Framaxeln är tigsvetsad ihop!
Jag har även tänkt att ha en "truss" Tror det blir något åt detta hållet!
Dock så är det lite jobb kvar med fästen osv..
Skulle vara skitskoj om du kunde hjälpa mig lite[emoji28][emoji106]
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hej. det hade varit bra med en Jig, men jag orkade inte fixa det! Jag svaravade till hylsor med bra passning som jag stoppade i rören, så det verkade funka fint! Sedan använde jag ett vattenpass som man använder till att rikta upp fräsmaskiner med för att få till rätt vinklar på allt (de är ganska nogranna)! Det var ganska enkelt. Alltså det är ju en Jeep som max ska gå i 100km/h så så kinkigt på mm är det inte!
Så det är bara att plocka fram vinkelslipen och börja kapa!
Mvh Magnus.
Mvh Magnus
Re: Projekt XJ.
okej får hoppas att rören är fina inuti, så man kan lita på att rören man svarvat centrerar upp det. Svarv har jag, så de låter som om de kanske kan vara möjligt! Tack för svar. Fint bygge föressten, impad av allt cnc/CAD arbete [emoji16]June skrev:Lonnstrom skrev:hej, väldans sent svar.. men var de svårt att bygga om till vänsterdrop? Fått tag i en GM 10bolt framaxel som har klumpen på fel sida... hade du nån jigg eller liknande? Är de nåt extra man behöver tänka på?June skrev:Det har varit lite dålig aktivitet här på forumet för min del, men jag har jobbat på lite i garaget!
Jag har fått på en d44 bak på bilen, dock så ska det bytas utväxling i den!
Framaxeln har jag påbörjat att bygga om till vänsterdrop!
No point of return;)
Ihopsvetsad men klumpen på vänster sida! Det gick faktiskt ganska smidigt! Framaxeln är tigsvetsad ihop!
Jag har även tänkt att ha en "truss" Tror det blir något åt detta hållet!
Dock så är det lite jobb kvar med fästen osv..
Skulle vara skitskoj om du kunde hjälpa mig lite[emoji28][emoji106]
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hej. det hade varit bra med en Jig, men jag orkade inte fixa det! Jag svaravade till hylsor med bra passning som jag stoppade i rören, så det verkade funka fint! Sedan använde jag ett vattenpass som man använder till att rikta upp fräsmaskiner med för att få till rätt vinklar på allt (de är ganska nogranna)! Det var ganska enkelt. Alltså det är ju en Jeep som max ska gå i 100km/h så så kinkigt på mm är det inte!
Så det är bara att plocka fram vinkelslipen och börja kapa!
Mvh Magnus.
Skickat från min iPhone med Tapatalk