Projekt XJ.

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Projekt XJ.

Inlägg av Grottulf » ons dec 30, 2015 13:41

Denna tråden har jag missat.
Grymt bygge! [emoji106]

Lite förslag ang antiwrap.
Om du gör staget längre så vill den inte vrida axeln så mycket under fjädringsrörelsen.
Då blir det mindre brytningar vid rak in/ut fjädring.
Axeln rör sig mer eller mindre rakt upp o ner vid fjädring (lite vridning beroende på shackelvinkel o shackellängd).
Så det är inte fel att ha främre fästet ända fram vid växellådan...

Sen är det nog bra om iaf ena leden vid shacklet är en kulled, men det kanske det redan är (svårt att se på bilden).
Då blir det mindre brytningar vid flex.
Sen är det nog bättre med bussningar vid axeln, då det inte behöver kunna vridas så mycket i sidled, samt att det tar upp chockbelastning bättre.

Men sen bör du nog göra om fästet på axeln, så att de går runt halva axelröret, så du får mer svets där.
Hur kraftig svets hade du förresten?

Två stag kommer att begränsa flexet rätt mycket, så det skulle jag avråda från.

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

June
Hemmastadd
Inlägg: 198
Blev medlem: lör aug 31, 2013 10:08
Ort: Anderstorp

Re: Projekt XJ.

Inlägg av June » ons dec 30, 2015 15:01

Grottulf skrev:Denna tråden har jag missat.
Grymt bygge! [emoji106]

Lite förslag ang antiwrap.
Om du gör staget längre så vill den inte vrida axeln så mycket under fjädringsrörelsen.
Då blir det mindre brytningar vid rak in/ut fjädring.
Axeln rör sig mer eller mindre rakt upp o ner vid fjädring (lite vridning beroende på shackelvinkel o shackellängd).
Så det är inte fel att ha främre fästet ända fram vid växellådan...

Sen är det nog bra om iaf ena leden vid shacklet är en kulled, men det kanske det redan är (svårt att se på bilden).
Då blir det mindre brytningar vid flex.
Sen är det nog bättre med bussningar vid axeln, då det inte behöver kunna vridas så mycket i sidled, samt att det tar upp chockbelastning bättre.

Men sen bör du nog göra om fästet på axeln, så att de går runt halva axelröret, så du får mer svets där.
Hur kraftig svets hade du förresten?

Två stag kommer att begränsa flexet rätt mycket, så det skulle jag avråda från.

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk
Tackar!
Jo det hade kanske hjälpt att ändra längden, nu gjorde jag den så lång att den främre fäst punkten hamnade i linje med blad infästningarna tänkte att det skulle röra sig bäst då!
Men jag tror jag ska skippa det och satsa på en 4link direkt ;)
Så på listan står nu:
4 link bak
Invändig och utvändig bur!
Mvh Magnus

mrgonggong
Rutinerad
Inlägg: 431
Blev medlem: ons maj 07, 2014 15:40
Ort: Sthlm / Täby

Re: Projekt XJ.

Inlägg av mrgonggong » fre jan 01, 2016 14:52

Galet snyggt jobbat!!! Önskar jag hade lite av dina skills och maskiner :mrgreen:
Följer denna tråd med spänning!!!
Mvh Filip
Filip Wennergren Bromma/Sthlm
Just idag: BMW M-Sport -17, VW Golf Cab -89, Land Rover -99, Piaggio PK80s -84 ...samt en drös med Alfa Romeos & Piaggios i bagaget... :)

June
Hemmastadd
Inlägg: 198
Blev medlem: lör aug 31, 2013 10:08
Ort: Anderstorp

Re: Projekt XJ.

Inlägg av June » mån feb 29, 2016 13:39

Händer inte jättemycket i Garaget nu! Går mest och småpillar på bilen!
Har även gjort livet lite lättare för codrivern då jag monterat på ett snöre istället för Wire!

Har även hunnit att prova den, tyvärr inga bilder på det! Men så mycket smidigare det är med snöre istället för wiren.

Bild
Mvh Magnus

wiking
Användare
Inlägg: 75
Blev medlem: mån nov 07, 2011 20:09
Ort: Götene

Re: Projekt XJ.

Inlägg av wiking » fre mar 04, 2016 9:20

Var i Gislaved i tisdag å såg att du var ute å lufta bilen. Eller skulle du ut å fulköra? Hehe

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Jag har mina principer. Om du inte gillar dom, har jag andra.

June
Hemmastadd
Inlägg: 198
Blev medlem: lör aug 31, 2013 10:08
Ort: Anderstorp

Re: Projekt XJ.

Inlägg av June » fre mar 04, 2016 9:26

wiking skrev:Var i Gislaved i tisdag å såg att du var ute å lufta bilen. Eller skulle du ut å fulköra? Hehe

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Haha nja ena pojken hade vattenkoppor och ville gärna åka Jeep;) Har en familjeägd gård utanför Gislaved och ibland så måste man ju kolla in gran beståndet, så då var det ju bra att man kunde slå 2 flugor i en smäll ;);)!
Mvh Magnus

wiking
Användare
Inlägg: 75
Blev medlem: mån nov 07, 2011 20:09
Ort: Götene

Re: Projekt XJ.

Inlägg av wiking » fre mar 04, 2016 9:30

Haha. Likadant här fast jag brukar kolla grannens vindfällor.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Jag har mina principer. Om du inte gillar dom, har jag andra.

Lonnstrom
Användare
Inlägg: 49
Blev medlem: sön jan 07, 2018 23:01

Re: Projekt XJ.

Inlägg av Lonnstrom » tis jan 09, 2018 23:20

June skrev:Det har varit lite dålig aktivitet här på forumet för min del, men jag har jobbat på lite i garaget!

Jag har fått på en d44 bak på bilen, dock så ska det bytas utväxling i den!
Framaxeln har jag påbörjat att bygga om till vänsterdrop!

No point of return;)
Bild

Ihopsvetsad men klumpen på vänster sida! Det gick faktiskt ganska smidigt! Framaxeln är tigsvetsad ihop!

Bild

Jag har även tänkt att ha en "truss" Tror det blir något åt detta hållet!
Bild

Dock så är det lite jobb kvar med fästen osv..
hej, väldans sent svar.. men var de svårt att bygga om till vänsterdrop? Fått tag i en GM 10bolt framaxel som har klumpen på fel sida... hade du nån jigg eller liknande? Är de nåt extra man behöver tänka på?

Skulle vara skitskoj om du kunde hjälpa mig lite[emoji28][emoji106]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

June
Hemmastadd
Inlägg: 198
Blev medlem: lör aug 31, 2013 10:08
Ort: Anderstorp

Re: Projekt XJ.

Inlägg av June » ons jan 10, 2018 10:27

Lonnstrom skrev:
June skrev:Det har varit lite dålig aktivitet här på forumet för min del, men jag har jobbat på lite i garaget!

Jag har fått på en d44 bak på bilen, dock så ska det bytas utväxling i den!
Framaxeln har jag påbörjat att bygga om till vänsterdrop!

No point of return;)
Bild

Ihopsvetsad men klumpen på vänster sida! Det gick faktiskt ganska smidigt! Framaxeln är tigsvetsad ihop!

Bild

Jag har även tänkt att ha en "truss" Tror det blir något åt detta hållet!
Bild

Dock så är det lite jobb kvar med fästen osv..
hej, väldans sent svar.. men var de svårt att bygga om till vänsterdrop? Fått tag i en GM 10bolt framaxel som har klumpen på fel sida... hade du nån jigg eller liknande? Är de nåt extra man behöver tänka på?

Skulle vara skitskoj om du kunde hjälpa mig lite[emoji28][emoji106]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej. det hade varit bra med en Jig, men jag orkade inte fixa det! Jag svaravade till hylsor med bra passning som jag stoppade i rören, så det verkade funka fint! Sedan använde jag ett vattenpass som man använder till att rikta upp fräsmaskiner med för att få till rätt vinklar på allt (de är ganska nogranna)! Det var ganska enkelt. Alltså det är ju en Jeep som max ska gå i 100km/h så så kinkigt på mm är det inte!


Så det är bara att plocka fram vinkelslipen och börja kapa!

Mvh Magnus.
Mvh Magnus

Lonnstrom
Användare
Inlägg: 49
Blev medlem: sön jan 07, 2018 23:01

Re: Projekt XJ.

Inlägg av Lonnstrom » ons jan 10, 2018 11:46

June skrev:
Lonnstrom skrev:
June skrev:Det har varit lite dålig aktivitet här på forumet för min del, men jag har jobbat på lite i garaget!

Jag har fått på en d44 bak på bilen, dock så ska det bytas utväxling i den!
Framaxeln har jag påbörjat att bygga om till vänsterdrop!

No point of return;)
Bild

Ihopsvetsad men klumpen på vänster sida! Det gick faktiskt ganska smidigt! Framaxeln är tigsvetsad ihop!

Bild

Jag har även tänkt att ha en "truss" Tror det blir något åt detta hållet!
Bild

Dock så är det lite jobb kvar med fästen osv..
hej, väldans sent svar.. men var de svårt att bygga om till vänsterdrop? Fått tag i en GM 10bolt framaxel som har klumpen på fel sida... hade du nån jigg eller liknande? Är de nåt extra man behöver tänka på?

Skulle vara skitskoj om du kunde hjälpa mig lite[emoji28][emoji106]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej. det hade varit bra med en Jig, men jag orkade inte fixa det! Jag svaravade till hylsor med bra passning som jag stoppade i rören, så det verkade funka fint! Sedan använde jag ett vattenpass som man använder till att rikta upp fräsmaskiner med för att få till rätt vinklar på allt (de är ganska nogranna)! Det var ganska enkelt. Alltså det är ju en Jeep som max ska gå i 100km/h så så kinkigt på mm är det inte!


Så det är bara att plocka fram vinkelslipen och börja kapa!

Mvh Magnus.
okej får hoppas att rören är fina inuti, så man kan lita på att rören man svarvat centrerar upp det. Svarv har jag, så de låter som om de kanske kan vara möjligt! Tack för svar. Fint bygge föressten, impad av allt cnc/CAD arbete [emoji16]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skriv svar