Ja vi får se var vi hamnar, kan ju vara från fler ställen det läcker.
Skulle det vara vid filtret som det läcker, så är det ju onödigt att byta resten som du skriver.
Skulle det dock var rearsealingen som jävlas är det bara att ta tjuren vid hornet och byta ut den.
Då blir det att byta trågpackning också. Om det skulle vara vevaxelpackningen mot motorn som läcker blir det ju lite mer pyssel, med grejer som måste demonteras för att man ska komma åt. Vi får helt enkelt hoppas att XJ.n förstår att ingreppet görs för hennes eget bästa, så kanske hon ger med sig. Gillar inte att göra något halvdant när man ändå håller på och det får ta den tid det tar helt enkelt.
Självklart ska rätt verktyg användas när packningen slås ut, så inget vitalt repas. Finns också en möjlighet att lossa samtliga över fall lite grann så kan man skuta veven ett par millimeter för att lite mer plats att jobba på. Då åker man på momentdragningen, men det kan det vara värt.
Har också en fråga, är det ok att demontera fläkten och köra motorn utan fläkt? Tänker närmast på att fläkten kan vispa runt oljan en hel del vilket kan göra det svårt att se vart läckan finns.
Tänkte om det kan skada axeln där vispen är monterad om det inte finns någon belastning på den.
Tacksam för svar.
Hils
Magnus
farcry skrev:Verkar onödigt o byta allt om det kanske bara är oljefilter som sitter lite löst... mkt jobb med rear seal samt oljetråg!
Bökigt satan och få ner och tillbaka med tråget rätt samt få den tät igen jag svär att jag gör inte om det.
mkt som kan gå fel om man inte är försiktig och noga. Så läcker dom inte så låt det vara.
Din rear seal kan sitta som satan finns folk som pysslat med detta i en vecka för att ta bort den, och är du inte superduper försiktig o repar grejorna så kommer går det åt helvete...
Så gör bara rent o kolla sedan