Virres Niva

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Virres Niva

Inlägg av Virre21213 » fre dec 27, 2013 20:50

Efter att ha varit utan en 4x4 bil ett tag var det dags igen, denna gången var kraven annorlunda då den också ska kunna tjänstgöra som en hjälplig andra hands bil som klarar att transportera ungar till dagis och mig till jobbet. Dessutom hyggligt bränslesnål och med lagom yttermått så den går in i garaget i villan.
Sen länge har jag varit sugen på en Lada Niva men där verkade det snudd på omöjligt att hitta något värt att lägga pengar på, ingen rosthög och gärna rak i karossen. Faktiskt har jag sneglat på en niva sen 15års åldern så det blir tjugo år nu :D .
Nu var det dags, blocket sonderades men inget napp. Tillslut fastnade jag för en språng ny 2013 hos Ubbo AB som skulle gått som demo, den var redan utrustad med stora takräcket, alu hjul, drag, innerskärmar och rostskyddsbehandlad.
Kanske ett idiot köp att lägga en säck pengar på en Lada men testar man inte får man aldrig veta..... :?

Bild
Med i köpet ingick en höjnings sats, som jag planerar att montera tillsammans med 29" hjul.
Bild
Om nu inte någon har nått att invända om satsen dvs, körde sj413 för några år sedan som efter bladfjäder byte blev värdelös, alldeles för styv med noll flex.

Planen med bilen är att den är en keeper, dvs behålla i massa år och ha skoj på offroad träffar samt att använda för turer i skog och mark.
Drömmarna är många men ett relistiskt mål skulle vara att ta sig till Treriksröset på så mkt grus och skogsvägar lagen tillåter och då helst tillsammans med mina söner som "codrivers" :tumbup: .

Efter inköpet har jag monterat ljusen på taket och en vinsch samt lackbehandlat och satt solfilm, bra att jobba som mek på en stor firma med sånt i huset :mrgreen: .
Så ni med erfarenhet från från bilen eller bara väldigt mkt kunskap, fyll på med tankar och idéer!

ahma-niva
Rutinerad
Inlägg: 478
Blev medlem: mån mar 06, 2006 13:37
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Virres Niva

Inlägg av ahma-niva » lör dec 28, 2013 10:52

Välkommen till Niva-världen!

Jag har lagt ett PM till dig angående din ansökan till lada-niva.se. Nackdelen med ett levande forum är att det drar till sig spam-mail, och ditt lär ha hamnat där. Sorry.

Nåja, lite tips om din nya Niva:

Nivan kräver pyssel, men med din bakgrund är det ju inget problem. Man behöver ha koll på kardanknutar, hjullager, oljenivåer, damasker mm. Livslängden på komponenterna är av 70-tals standard, dvs efter 10-tusen mil bör man fundera på att renovera växellåda, byta alla hjullager mm.

Pass upp på de nya Nivorna för:

- hydrualiska sträckare och lyftare (många byter tillbaka till mekaniska)
- kamaxelgivaren (ger mycket suspekta felkoder..)
- kylvattengivaren (omotiverat hög tomgång)
- slarva inte bort stöldskyddstaggen! (kräver byte av ECU)
- vattenläckage i vindruta som rinner in i ECU (täta med butylkitt innan det är för sent)

Fjädrarna - jag avråder. Många har monterar dessa och konstaterat att bilen blir (ännu mera..) hemsk att köra. Hård, studsig och oanvändbar i skogen. Kör en gummiringshöjning (ca 1") eller en full Hoodoo (ca 2") i stället. Generellt för modifieringar av Niva - ta inte i för mycket - det skapar mer problem än det gör nytta.
/mats
http://lada-niva.se
...den som äger en Niva har en historia att berätta...

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Virres Niva

Inlägg av Virre21213 » lör dec 28, 2013 15:01

Tackar, jag såg PMet tidigare o har svarat.
Gjorde en ny tråd i Garagedelen på detta forum så det blir lättare att hålla en röd tråd.

Bra med tipsen, det där med vattenläckage var intressant, var på rutan läcker det in? Gissar på vänster högt upp eller?
När du tätat måste rutan lyftas ut eller är listen av den gamla i pressade sorten?

Ang fjädrarna så misstänkte jag nått sånt, synd för det hade ju varit smidigt annars.
Fick med gummi distanser i det kitet att placera ovanför fjädrarna som verkar rejält tilltagna, kan det vara sådana som används vid gummiringshöjning? Se bilden.
Bild

Med en sån höjning vad rekommenderar du för hjul?
Eller säg såhär, om bilen var din o du skulle använt den på träffar och och från jakt/fiske men också kunna lämna ungarna på dagis vad skulle du gjort då?
Det ska självklart se snyggt ut också med lite attityd.

Att det skulle vara en värdelös bil att åka längre med håller jag inte med om eller så har jag bara fått ett mkt bra exemplar. Visst sitter jag bättre i min Avensis men kraven är också lägre i Nivan och glädjen högre:-).

StarvinMarvin
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: sön feb 03, 2013 9:47
Ort: Umeå/Rödåsel

Re: Virres Niva

Inlägg av StarvinMarvin » lör dec 28, 2013 15:20

Virre21213 skrev: Att det skulle vara en värdelös bil att åka längre med håller jag inte med om eller så har jag bara fått ett mkt bra exemplar. Visst sitter jag bättre i min Avensis men kraven är också lägre i Nivan och glädjen högre:-).
Håller helt med ;) Själv åker jag ibland uazen efter långvägen med kapellet på även om det kräver hörselkåpor.. men det är ju som halva charmen ;) Däremot min VW transporter som jag tycker går fint att åka långt i den vägrar en kompis att åka i för han är van med sin lilla fjuttaudi o visst man åker tyst o bra i den men man kan knappt röra sig i kupén för det är så trångt ;) Alla har vi ju olika krav o olika smärtgräns :) Så jag tror inte jag skulle må dåligt av att åka en niva :)
Umeå Offroad & Import
Webshoppen som levererar det mesta inom offroad
För både hobbyanvändare och proffs
http://www.umeaoffroad.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

ahma-niva
Rutinerad
Inlägg: 478
Blev medlem: mån mar 06, 2006 13:37
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: Virres Niva

Inlägg av ahma-niva » lör dec 28, 2013 18:32

Från fabrik finns det ingen tätningsmassa runt rutorna - istället sitter två dräneringsrör i nedre hörnen. Billigt, men dömt att misslyckas. Dra en sträng butyltätning runt fram och bakruta, hela vägen.

Gummiringarna ser ut att vara de som man kan köpa löst som höjningssats. De ger runt tre centimeter med bibehållen komfort och bra flex i skogen. Börja med dem och behåll originalfjädrarna.

Jag kör mina som daily drivers och på träff båda två, lätt höjda. Båda har "Insa Turbo Sahara"-liknande däck i dimension 205-80/16 på originalfälg. Man får göra en liten justering i främre skärmkanten, men det är inget som syns. Här finns mycket info om fälgar och däck till Niva: http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resources/TyreSize.htm

Bild

Stenkryparlåda rekommenderas om du tänker prova gränser i skogen, den skonar både koppling, förare och kaross.

Resten tar vi på http://www.lada-niva.se - så kan andra niva-ägare ta del av informationen med och du kan få dialog med fler som sitter fast i träsket! Är inte alla som hänger här, som insett vilken potent liten offroadare Ladan är.
Senast redigerad av ahma-niva den lör dec 28, 2013 18:44, redigerad totalt 1 gånger.
/mats
http://lada-niva.se
...den som äger en Niva har en historia att berätta...

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Virres Niva

Inlägg av Virre21213 » lör dec 28, 2013 18:40

Bugar och bockar djupast.....

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Virres Niva

Inlägg av Virre21213 » sön mar 02, 2014 19:45

Har väl hänt rätt mkt här sen senast, hänger mest på Niva forumet men en uppdatering kan hon vara värd:-)
Bild
Höjd 2" med 29" hjul på 15" blackspoke, vinsch kofångare fram och ny kofångare bak bland annat.
Funkar hur bra som helst som DD men trivs ännu bättre under helgernas äventyr:-).
Har inte fått möjlighet att åka på någon träff än men hoppas på att komma iväg under mars månad, i sommar har jag planerat in SOT ialf.

Just nu väntar jag på ett par breddare till skärmarna.

Baua
Rutinerad
Inlägg: 448
Blev medlem: sön nov 17, 2013 16:11
Ort: Grödinge

Re: Virres Niva

Inlägg av Baua » sön mar 02, 2014 19:54

Jag gillar Nivan Starkt
Visade en för gumman då vi ska byta ut Volvon.
Kan väll säga att hon inte var så imponerad, ja hon blev nästan förbannad.
Synd tycker jag.

Hils
Magnus
Är huvudet dumt får plånboken lida!

Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs

VW Syncro Caravelle 1.6TD

Lille-bror
Rutinerad
Inlägg: 427
Blev medlem: tor nov 05, 2009 19:08
Ort: Huddinge

Re: Virres Niva

Inlägg av Lille-bror » mån mar 03, 2014 10:46

Baua skrev:Jag gillar Nivan Starkt
Visade en för gumman då vi ska byta ut Volvon.
Kan väll säga att hon inte var så imponerad, ja hon blev nästan förbannad.
Synd tycker jag.

Hils
Magnus
:mrgreen:
Jeep Cherokee -XJ -97 33" Cooper STT 3,5" Rubicon. SÅLD
Jeep Grand Cherokee Limited Edition -97 32" Cooper STT 5" Rubicon.
Jeep Cherokee XJ -91 35" Cooper STT 6,5" Rough Country.

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Virres Niva

Inlägg av Virre21213 » mån mar 03, 2014 10:52

Äsch, låt henne testa en så ändrar hon sig:-).
Den ser kanske inte så mkt ut för världen men misstänker att skenet bedrar.
Upplever att dom flesta med negativa åsikter om bilen aldrig ägt eller ens suttit i en Niva utan grundar sin åsikt på vad folk "ska" tycka.
Tur att vi är några som skiter i det :D ........

Baua
Rutinerad
Inlägg: 448
Blev medlem: sön nov 17, 2013 16:11
Ort: Grödinge

Re: Virres Niva

Inlägg av Baua » mån mar 03, 2014 13:05

Hej Virre!
Hon sa något om Putin, ryska ubåtar och taskigt kaffe i samma veva som hon satte sig i Volvon. Hon trodde att min ide till utflykt skulle innebära något helt annat än att titta på en Niva. Med tanke på reaktionen frågade jag om hon inte var för gammal för att ha mens och det gjorde ju inte lördagen roligare direkt. Ibland förstår man sig inte på dom. :(
Jag är glad att det finns Nivaister undrar bara i vilken typ av förhållande Ni lever?

Mvh
Magnus


Virre21213 skrev:Äsch, låt henne testa en så ändrar hon sig:-).
Den ser kanske inte så mkt ut för världen men misstänker att skenet bedrar.
Upplever att dom flesta med negativa åsikter om bilen aldrig ägt eller ens suttit i en Niva utan grundar sin åsikt på vad folk "ska" tycka.
Tur att vi är några som skiter i det :D ........
Är huvudet dumt får plånboken lida!

Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs

VW Syncro Caravelle 1.6TD

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Virres Niva

Inlägg av Virre21213 » mån mar 03, 2014 17:01

Frugan resonerade ungefär likadant, jag svarade med en fnysning och åkte och handlade en ändå :D .
Nu gillar hon den kanske inte men den är inget hatobjekt längre, sen underlättar det att ungarna älskar bilen och äventyren vi gör med den.

Nivanörden
Forumräv
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 21, 2006 10:40
Ort: Göteborg / Ydreskogarna
Kontakt:

Re: Virres Niva

Inlägg av Nivanörden » mån mar 03, 2014 17:14

Baua skrev:Jag är glad att det finns Nivaister undrar bara i vilken typ av förhållande Ni lever?
Frågan är väl snarare vilket förhållande du lever i din stackare? :shock: :mrgreen:
//Håkan, Malcom Young i Zebra Bug

Team QUAGMUDDERS

http://www.lada-niva.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Baua
Rutinerad
Inlägg: 448
Blev medlem: sön nov 17, 2013 16:11
Ort: Grödinge

Re: Virres Niva

Inlägg av Baua » mån mar 03, 2014 17:28

I ett mycket lyckligt Jeepförhållande! :mrgreen:

Nivanörden skrev:
Baua skrev:Jag är glad att det finns Nivaister undrar bara i vilken typ av förhållande Ni lever?
Frågan är väl snarare vilket förhållande du lever i din stackare? :shock: :mrgreen:
Är huvudet dumt får plånboken lida!

Jeep Cherokee 91
Höjd 3" med sats från (Rough Country)
BF Goodrich 31" All terrain
VinchMax 13000lbs

VW Syncro Caravelle 1.6TD

Virre21213
Användare
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 26, 2013 13:00

Re: Virres Niva

Inlägg av Virre21213 » sön maj 18, 2014 15:27

Har hänt rätt mkt med bilen. Körs varje dag som DD samt varje helg Greenlaning och offroad, någon träff har det också blivit.
Drygt 600mil på mätaren nu och helt problemfri och alla uppdateringar på bilen funkar galant, mao nöjd och glad :jump:

Bild
Efter Skövde träffen fanns sand ÖVERALLT, till o med handskfacket fick sig en omgång med sand och bromsbanden bak fick livslängden förkortat med 95% typ...

Bild
Lyckades med bedriften att släpa runt en mindre stock genom Skövde området, några pekade och jag mitt fån log tillbaka i tron att dom bara gillade bilen, märkte det först när det tog tvärstopp över ett krön :D

Bild

Bild
Greenlaning i och runt Jönköping.......

Skriv svar