Sida 21 av 22
Re: Bullens Suzuki Garage
Postat: lör mar 18, 2017 16:03
av 6300
Då är du ju nästan färdig då
Re: Bullens Suzuki Garage
Postat: tis mar 28, 2017 17:15
av robban84
Ursäkta en dum fråga, men hur gör du för att få bilder direkt i tråden?
Re: Bullens Suzuki Garage
Postat: mån apr 03, 2017 18:22
av Bullen
Jahapp, då var det dax för "Den Röde" i garaget igen
Har varit svårt att få i växlarna, speciellt efter att man kört en stund. Har några lådor liggandes så jag byter låda. Kopplingen är nybytt så den kan det inte vara.
Som jag trodde så var det inget fel på kopplingen, enda skillnaden mellan lådorna var att den nya lådan är några centimeter kortare i bakre huset så spaken kommer närmare i-brädan så den fick jag bocka om
När "nya" lådan satt i bilen och allt fungerade som en dröm var det dax för att dissekera den gamla lådan för att hitta något fel
Var jäkligt smidig låda att riva, h-axeln påminner mycket om dom gamla lastvagnslådorna som jag monterade på -80 och -90 talet. Upptäckte att om man höll i utgående axeln och samtidigt vred på ingående axeln så gick det jäkligt trögt.
Konstaterade slitna synkringar på ettan och tvåan. Hittade inget som kan göra att axeln går så trögt vid vridning i friläge. Rengörning och beställa lager, synkringar och tätningar till denna låda (+ till f-lådan för den börjar läcka lite) sen har man fräsch låda till tävlingsbilen
Re: Bullens Suzuki Garage
Postat: tor apr 27, 2017 22:35
av Bullen
Har inte gjort så mycket med "tävlingsbilen" men lite har man gjort iallafall
Hittade en amerikansk sida som rekommenderade förstärkningar i ramen mellan fjäderfästena
så jag kopierade som dom gjort med 2mm plåt
Om ni undrar så har jag vänt ramen upp och ner för jag ska ändra på fjäderfästena (shackelreverse) får se hur det blir
Har även förstärkt främre hyttfästena, även här med 2mm plåt på båda sidorna
Re: Bullens Suzuki Garage
Postat: fre apr 28, 2017 8:39
av gubbstrutten
Mycket trevligt att, medelst dina fina fotografier, följa dig på vägen mot den fulländade SJ/Samuraien.
Re: Bullens Suzuki Garage
Postat: tis jun 27, 2017 21:26
av Bullen
Dåligt med uppdateringar på ett tag. Har haft mycket med torpet, renovera Bergslagskamin, gräva rabatter och göra nyplanteringar och på jobbet har vi fått beredskap jag och min kollega så varannan helg så får jag inte var längre än 30 minuter från jobbet om det skulle hända något så jag måste in, så det har inte hunnit meds så mycket i garaget. Men lite har det väl blivit iallafall.
Bakaxeln på "Den Röde" började tjoa så när jag ändå var tvungen att ställa spelet på kronhjul/pinjong så passade jag på att byta läckande packbox på pinjongen
Satt hårt så in i helvete, fick loss muttern till slut. Till medbringaren hade jag gjort en avdragare
Men den behövde jag aldrig använda då det bara var att plocka bort medbringaren från pinjongen
Har hunnit med lite på "tävlingsbilen" åxå. Har vänt fjädrarna och flyttat in dom cirka 4cm och flyttat fram dom cirka 5cm.
På detta sett så fick jag en utmärkt svängradie med 35" utan att använda spacers som tar hårt på hjullagren
Ska bygga en mekanisk styrstopp så slipper däcken gå in i bladfjädrarna
Var inte riktigt nöjd med fjäderfästena på bakaxeln så det håller jag på med nu så fler bilder kommer
Re: Bullens Suzuki Garage
Postat: mån aug 14, 2017 20:06
av Bullen
Säg den glädje som varar. Tog bara några veckor så tjoade bakaxeln på "den röde" igen. Bara att backa in i garaget och slita dän klumpen. Den var tvärslut, troligtvis så har den gått igenom härdningen för det var sketamycket fint "metallspån" på oljepluggen och i bakaxeln
Som tur är så har man samlat på sig lite delar så ny klump fanns på lager, bara en genomgång och målning, kolla spel och montering
Klantade mig när jag skulle montera ena drivaxeln, blev "byrålåda" och jag försökte knacka lite för att få det att lossa, slog lite för hårt
. Bara upp på lagret och hämta ny drivaxel.
Tjusigt blev det iallafall när väl allt var monterat och knäpptyst blev det åxå eller så tyst det kan bli i en Sukka. Nya bromsledningar blev det åxå
När jag ändå höll på i garaget så passade jag på att byta skivor och belägg fram och nya backar bak
Re: Bullens Suzuki Garage
Postat: tor sep 07, 2017 13:55
av Bullen
Monterade Led ramp och några smålampor på "Den Röde" behövs nu när hösten kommer
Behövde lite inspiration med det andra bygget så jag monterade dit dom fjädrar jag ska ha och plockade på kaross och front. Var tvungen att rulla ut den och ta en bild med "Den Röde", viss skillnad kan man lätt påstå.
Ska ta ur nått blad fram och bak ur fjädrarna för att sänka den lite + kanske den blir lite mjukare åxå
Hade tänkt att göra en karosshöjning men det tror jag inte behövs. Nu när karossen står på ramen så ska jag göra några lätta karossmodifieringar.
Väntar på bussningar för att bygga nya fästen för växellåda och fördelningslådan.
Re: Bullens Suzuki Garage
Postat: tor sep 07, 2017 21:09
av Strömmen
Re: Bullens Suzuki Garage
Postat: fre sep 08, 2017 8:59
av gubbstrutten
Jag beundrar dig, Bullen.
Re: Bullens Suzuki Garage
Postat: mån okt 30, 2017 19:19
av Bullen
Det har inte blivit så mycket tid i garaget med alla träffar, jobb och torpet men lite har jag hunnit med.
Winchen började bli lite trög att dra ut så jag tog isär växelhuset för undersökning,
visade sig att den var full med vatten och gammalt fett.
Rengörning och i med nytt fett
Nu går det som en dröm att dra ut linan igen
Re: Bullens Suzuki Garage
Postat: mån okt 30, 2017 19:34
av Bullen
Ja ha, vad har jag då gjort med den svarta då? Har gått bezurk med vinkelkapen och gjort lite större utrymme för däcken
Ska även dra ut lite bulor som bl.a. en tidigare ägare gjorde när han voltade baklänges med denna kaross.
Hittade även bulor som var gömda under spackel
Gör det enkelt för mig och lägger bara i småbitar i öppningen, blir helsvetsning från undersidan när karossen kommer av ramen.
La även igen tanklocket då det kommer bli en annan tank
Närmast nu på tur står att bygga fästen till dom nya skålade stolarna som polaren har skänkt till detta bygge.
Fixa balk och göra nya sparklådor sedan får jag nog lyfta av karossen igen och fortsätta
med ramen och infästning för växellåda och fördelningslåda
Funderar lite på detta med bur. Ska man ha en invändig eller utvändig bur?
Finns ju både fördelar och nackdelar med båda varianterna.
Kanske ska vara lite crazy och göra en kombo av dom båda ?
Re: Bullens Suzuki Garage
Postat: mån okt 30, 2017 21:27
av klirre
Snyggt
Ang bur så kommer jag bygga utvändig bur då utrymmet in i är en aning begränsat i dessa vagnar. Kommer bygga från plåten framför rutan och hålla alla fästen i bilen. Hade så på tidigare bil å dä va kanon. Mvh
Re: Bullens Suzuki Garage
Postat: tis okt 31, 2017 5:21
av Ninetoes
Fördelen med invändig bur är att den är mer skyddad för "yttre påverkan". Tråkigt att behöva byta huvudbågen för att den fått en buckla. Du kan ju förstås att gå upp ett par snäpp i godstjocklek. En invändig bur som skyddar dig och en utvändig bur som bara skyddar karossen är nog det bästa...
Re: Bullens Suzuki Garage
Postat: tis okt 31, 2017 7:46
av klirre
Nu skyddar ju Suzukins kaross ungefär lika effektivt som et mjölkpaket
Där emot är ju en bur som skyddar buren ingen dum idé. Snåla inte med rören bara.
Mvh//Klirre