Bullens Suzuki Garage

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: Bullens Suzuki Garage

Inlägg av 6300 » lör mar 18, 2017 16:03

Då är du ju nästan färdig då :wink:

robban84
Användare
Inlägg: 52
Blev medlem: ons okt 08, 2014 17:34
Ort: Burseryd

Re: Bullens Suzuki Garage

Inlägg av robban84 » tis mar 28, 2017 17:15

Ursäkta en dum fråga, men hur gör du för att få bilder direkt i tråden?
MVH: Robban


Suzuki sj416-16v.

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Bullens Suzuki Garage

Inlägg av Bullen » mån apr 03, 2017 18:22

Jahapp, då var det dax för "Den Röde" i garaget igen :aargh: Har varit svårt att få i växlarna, speciellt efter att man kört en stund. Har några lådor liggandes så jag byter låda. Kopplingen är nybytt så den kan det inte vara.

Bild

Som jag trodde så var det inget fel på kopplingen, enda skillnaden mellan lådorna var att den nya lådan är några centimeter kortare i bakre huset så spaken kommer närmare i-brädan så den fick jag bocka om

Bild

När "nya" lådan satt i bilen och allt fungerade som en dröm var det dax för att dissekera den gamla lådan för att hitta något fel :order:

Bild

Bild

Var jäkligt smidig låda att riva, h-axeln påminner mycket om dom gamla lastvagnslådorna som jag monterade på -80 och -90 talet. Upptäckte att om man höll i utgående axeln och samtidigt vred på ingående axeln så gick det jäkligt trögt.

Bild

Konstaterade slitna synkringar på ettan och tvåan. Hittade inget som kan göra att axeln går så trögt vid vridning i friläge. Rengörning och beställa lager, synkringar och tätningar till denna låda (+ till f-lådan för den börjar läcka lite) sen har man fräsch låda till tävlingsbilen :woot:
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Bullens Suzuki Garage

Inlägg av Bullen » tor apr 27, 2017 22:35

Har inte gjort så mycket med "tävlingsbilen" men lite har man gjort iallafall
Hittade en amerikansk sida som rekommenderade förstärkningar i ramen mellan fjäderfästena
så jag kopierade som dom gjort med 2mm plåt

Bild

Om ni undrar så har jag vänt ramen upp och ner för jag ska ändra på fjäderfästena (shackelreverse) får se hur det blir
Har även förstärkt främre hyttfästena, även här med 2mm plåt på båda sidorna

Bild
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Bullens Suzuki Garage

Inlägg av gubbstrutten » fre apr 28, 2017 8:39

Mycket trevligt att, medelst dina fina fotografier, följa dig på vägen mot den fulländade SJ/Samuraien. :tumbup:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Bullens Suzuki Garage

Inlägg av Bullen » tis jun 27, 2017 21:26

Dåligt med uppdateringar på ett tag. Har haft mycket med torpet, renovera Bergslagskamin, gräva rabatter och göra nyplanteringar och på jobbet har vi fått beredskap jag och min kollega så varannan helg så får jag inte var längre än 30 minuter från jobbet om det skulle hända något så jag måste in, så det har inte hunnit meds så mycket i garaget. Men lite har det väl blivit iallafall.

Bakaxeln på "Den Röde" började tjoa så när jag ändå var tvungen att ställa spelet på kronhjul/pinjong så passade jag på att byta läckande packbox på pinjongen

Bild

Satt hårt så in i helvete, fick loss muttern till slut. Till medbringaren hade jag gjort en avdragare

Bild

Men den behövde jag aldrig använda då det bara var att plocka bort medbringaren från pinjongen

Har hunnit med lite på "tävlingsbilen" åxå. Har vänt fjädrarna och flyttat in dom cirka 4cm och flyttat fram dom cirka 5cm.

Bild

På detta sett så fick jag en utmärkt svängradie med 35" utan att använda spacers som tar hårt på hjullagren

Bild

Ska bygga en mekanisk styrstopp så slipper däcken gå in i bladfjädrarna
Var inte riktigt nöjd med fjäderfästena på bakaxeln så det håller jag på med nu så fler bilder kommer
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Bullens Suzuki Garage

Inlägg av Bullen » mån aug 14, 2017 20:06

Säg den glädje som varar. Tog bara några veckor så tjoade bakaxeln på "den röde" igen. Bara att backa in i garaget och slita dän klumpen. Den var tvärslut, troligtvis så har den gått igenom härdningen för det var sketamycket fint "metallspån" på oljepluggen och i bakaxeln

Bild

Som tur är så har man samlat på sig lite delar så ny klump fanns på lager, bara en genomgång och målning, kolla spel och montering

Bild

Klantade mig när jag skulle montera ena drivaxeln, blev "byrålåda" och jag försökte knacka lite för att få det att lossa, slog lite för hårt :order: . Bara upp på lagret och hämta ny drivaxel.

Bild

Tjusigt blev det iallafall när väl allt var monterat och knäpptyst blev det åxå eller så tyst det kan bli i en Sukka. Nya bromsledningar blev det åxå

Bild

När jag ändå höll på i garaget så passade jag på att byta skivor och belägg fram och nya backar bak

Bild
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Bullens Suzuki Garage

Inlägg av Bullen » tor sep 07, 2017 13:55

Monterade Led ramp och några smålampor på "Den Röde" behövs nu när hösten kommer

Bild

Behövde lite inspiration med det andra bygget så jag monterade dit dom fjädrar jag ska ha och plockade på kaross och front. Var tvungen att rulla ut den och ta en bild med "Den Röde", viss skillnad kan man lätt påstå. :mrgreen: Ska ta ur nått blad fram och bak ur fjädrarna för att sänka den lite + kanske den blir lite mjukare åxå

Bild

Hade tänkt att göra en karosshöjning men det tror jag inte behövs. Nu när karossen står på ramen så ska jag göra några lätta karossmodifieringar.
Väntar på bussningar för att bygga nya fästen för växellåda och fördelningslådan.
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

Strömmen
Beroende
Inlägg: 1131
Blev medlem: ons jul 05, 2006 22:23
Ort: Hölö

Re: Bullens Suzuki Garage

Inlägg av Strömmen » tor sep 07, 2017 21:09

:tumbup: :tumbup: :tumbup:

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Bullens Suzuki Garage

Inlägg av gubbstrutten » fre sep 08, 2017 8:59

Jag beundrar dig, Bullen. :notworthy:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Bullens Suzuki Garage

Inlägg av Bullen » mån okt 30, 2017 19:19

Det har inte blivit så mycket tid i garaget med alla träffar, jobb och torpet men lite har jag hunnit med.

Winchen började bli lite trög att dra ut så jag tog isär växelhuset för undersökning,
visade sig att den var full med vatten och gammalt fett. :|

Bild

Rengörning och i med nytt fett :woot:

Bild

Nu går det som en dröm att dra ut linan igen :tumbup:
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

Bullen
Forumräv
Inlägg: 760
Blev medlem: ons maj 29, 2013 20:02
Ort: Köping

Re: Bullens Suzuki Garage

Inlägg av Bullen » mån okt 30, 2017 19:34

Ja ha, vad har jag då gjort med den svarta då? Har gått bezurk med vinkelkapen och gjort lite större utrymme för däcken
Ska även dra ut lite bulor som bl.a. en tidigare ägare gjorde när han voltade baklänges med denna kaross.
Hittade även bulor som var gömda under spackel

Bild

Gör det enkelt för mig och lägger bara i småbitar i öppningen, blir helsvetsning från undersidan när karossen kommer av ramen.

Bild

La även igen tanklocket då det kommer bli en annan tank

Bild

Närmast nu på tur står att bygga fästen till dom nya skålade stolarna som polaren har skänkt till detta bygge.
Fixa balk och göra nya sparklådor sedan får jag nog lyfta av karossen igen och fortsätta
med ramen och infästning för växellåda och fördelningslåda

Funderar lite på detta med bur. Ska man ha en invändig eller utvändig bur?
Finns ju både fördelar och nackdelar med båda varianterna.
Kanske ska vara lite crazy och göra en kombo av dom båda ?
Suzuki Samurai High Roof 416 -88 "Den Röde"
Suzuki Samurai "Challangebygge" -89 "Den Svarta"
Byggtråd
(viewtopic.php?f=15&t=46660" onclick="window.open(this.href);return false;)
Filmer
https://www.youtube.com/channel/UC0vTm_ ... cnxFpdpmNw" onclick="window.open(this.href);return false;

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Bullens Suzuki Garage

Inlägg av klirre » mån okt 30, 2017 21:27

Snyggt :tumbup:
Ang bur så kommer jag bygga utvändig bur då utrymmet in i är en aning begränsat i dessa vagnar. Kommer bygga från plåten framför rutan och hålla alla fästen i bilen. Hade så på tidigare bil å dä va kanon. Mvh
If in doubt, Flat out!

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Bullens Suzuki Garage

Inlägg av Ninetoes » tis okt 31, 2017 5:21

Fördelen med invändig bur är att den är mer skyddad för "yttre påverkan". Tråkigt att behöva byta huvudbågen för att den fått en buckla. Du kan ju förstås att gå upp ett par snäpp i godstjocklek. En invändig bur som skyddar dig och en utvändig bur som bara skyddar karossen är nog det bästa...
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Bullens Suzuki Garage

Inlägg av klirre » tis okt 31, 2017 7:46

Nu skyddar ju Suzukins kaross ungefär lika effektivt som et mjölkpaket :poke: Där emot är ju en bur som skyddar buren ingen dum idé. Snåla inte med rören bara.

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

Skriv svar