Sida 7 av 16
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: sön dec 20, 2015 22:45
av Lars 9k
Inte konstigt att du fastnat för Jeep!!
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: tor dec 24, 2015 10:18
av Larzzon
Lars 9k skrev:Inte konstigt att du fastnat för Jeep!!
Haha Ja man skulle kunna tro att pappa haft en bra inverkan på hobby valet med bilar
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: fre jan 01, 2016 18:24
av Larzzon
Köpt en hjulklapp till jeepen
En ny grill är alltid kul att ha
[/url]
Hade ett par lysen från en av pappas arme traktorer liggandes är hel och halvljus så funderar om dom skulle kunna funka. Dom är dock bara 12cm medans GPWns är 14cm orginal, Tror ni de kommer funka eller komer de se dumt ut??
[/url]
Även börjat på ett skydd till diffkåpan, gjord i 4mm stål. Ska göra en till bakaxeln också. Blir förmodligen att bygga korgen av en gammal bilfjäder, som jag fick tips om tidigare
[/url]
[/url]
Imorgon blir det ut och åka krigar jeep med en Rommen och Gestrike Offroad så man får lite mer insperation
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: lör jan 09, 2016 21:55
av jeepbyggare
Hej Kompis!
Ang. din styrsnäcka är jag till 80% säker på att den är från en Volvo 164, styrarmen som sitter där är av samma typ som 140 och 160 seriens. det främre hålet ska paralellstaget sitta i orig. och i det närmast snäckan sitter det korta som går ut till spindeln, Valpens original styrarm passar direkt på splinesen på 164:ans snäcka.
Min personliga åsikt vad det gäller de svetsade styrarmarna på framaxeln så tycker jag att du ska kompletera med mer järn mellan armen och halvmånen i riktning framåt på både hö. och vä. sida.
Mvh. Arvid
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: mån jan 11, 2016 13:24
av Larzzon
jeepbyggare skrev:Hej Kompis!
Ang. din styrsnäcka är jag till 80% säker på att den är från en Volvo 164, styrarmen som sitter där är av samma typ som 140 och 160 seriens. det främre hålet ska paralellstaget sitta i orig. och i det närmast snäckan sitter det korta som går ut till spindeln, Valpens original styrarm passar direkt på splinesen på 164:ans snäcka.
Min personliga åsikt vad det gäller de svetsade styrarmarna på framaxeln så tycker jag att du ska kompletera med mer järn mellan armen och halvmånen i riktning framåt på både hö. och vä. sida.
Mvh. Arvid
Hej Arvid. jo jag har också konstaterat att den verkar härstamma från en 164:a
Ja har suttit och klurat på hur jag ska förstärka de, så att de blir hållbart och lätt att montera halvmånarna. inte riktigt nöjd med den nuvarande lösningen. Men som sagt inte jag som kapat och flyttat upp dom. Så får försöka göra de bästa av de nu
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: tis jun 21, 2016 2:40
av Larzzon
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: mån jul 11, 2016 20:30
av Larzzon
Fått lite mer gjort, breddat den hembyggda rutramen jag hade, även fixat till hörnen så dom är "gerade" så de ser lite snyggare ut
Även svetsat i ett plattgärn i mitten för att få splitwindow looken
Funkar prima
Fästena och hemgjorda vingskruvar
Tror det kommer se helt okej ut med lite färg på
Sen är de ju inte utseendet som är det viktiga i skogen
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: mån jul 18, 2016 1:10
av Larzzon
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: tor jul 21, 2016 19:19
av Sdkfz251
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: mån jul 25, 2016 0:49
av Larzzon
Sdkfz251 skrev: Helt rätt stuk. När det gäller fäste till framlyktor så vet du väl att det finns svängbara till Willys MB/Ford GPW att köpa över disk till en rimlig slant, då kan du även svänga upp lyktorna så du får belysning i motorrummet
Tack
Jo ja vet att de finns, men här köps inget här byggs det
Tänkte bygga fällbara först men just nu vill jag bara få ihop den
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: mån jul 25, 2016 17:15
av Sdkfz251
Ok men det kan göra rätt mycket på looken framifrån om ljuset "sitter rätt" i hålet så att säga, testa även att montera såkallade "Buggylampor", de har rätt storlek och fyller "hålet" bra... men jag är mer för det estetiska än det tekniska (fast jag jobbar som underhållsreparatör...
)
Jag förstår fullt och fast att du vill bygga själv utan att köpa färdiga delar, och jag ser att du gör helt rätt när det gäller "fröjd för ögat". Jag har sett så många byggen där man vill bygga själv (speciellt karosser till Willys Flatfenders),,, det är så lätt att hjulhusen blir lite "fel", att vecket på kaross vid insteg blir "fel", att hörnor på kaross blir lite väl kantiga, att rutramen blir för hög/låg... allt gör att bilen ser ut som F*N och detta gör bilen fruktansvärt svårsåld hos vissa samt att priset sjunker dramatiskt.
Tycker du borde ändra byggtådens namn... visst, karossen är CJ3/M38 men rutram och front skriker Willys MB... jag tycker du bygger en "Willys krigare"
Men DU!!! är på helt rätt spår
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: mån jul 25, 2016 23:07
av Larzzon
Detta är lite av ett budget bygge för mej, och jag försöker få det att se "rätt" ut med dom grejer jag kommer över, som sagt lysen hittade jag i en kartong i pappas garage och då fick det bli dom
Men målet med bygget är att den ska efterlikna en MB med min egen touch utan att som du säger bygga massa konstiga saker som ser fel ut.
Tycker att de är kul med konstruktiv kritik, bättre att folk säger vad dom tycker än att man bygger nått som ser ut som F*N
Har slängt ihop ett fäste till expansions kärlet i rostfritt
Vart helt okej
Re: Valp/Willys MB
Postat: lör aug 06, 2016 14:34
av Larzzon
Re: Valp/Willys MB
Postat: mån aug 08, 2016 15:51
av Mattilacken
Blir riktigt nice!
Re: Valp/Willys MB
Postat: mån aug 08, 2016 21:34
av Iznogoud
Farsgubben din stannade häromdagen och pratade lite, kanske bäst att påminna om att garantin på lådan gått ut nu
När blir det debutkörning då? Vet ett fint område som behöver lite fler bilar...