Sida 4 av 10

Re: Valp/Willys CJ3a

Postat: sön feb 16, 2014 21:07
av willys47
Ett tips på förstärka diffkåpan är att kapa till en plåt som passar på diffkåpans undre del o sitter med bultarna . Sedan så tar du en spiralfjäder från personbil o kapar o värmer till delar till en mun korg o svetsar ihop.Lättare att fixa när närkontakten med stenen blivit o mycket stadigare än en plåt som du tänkte.Har provat båda o den senare är överlägsen ,förstärker även diffkåpan i underkant så den inte viker upp sig så lätt.

Re: Valp/Willys CJ3a

Postat: tis feb 18, 2014 0:30
av Larzzon
willys47 skrev:Ett tips på förstärka diffkåpan är att kapa till en plåt som passar på diffkåpans undre del o sitter med bultarna . Sedan så tar du en spiralfjäder från personbil o kapar o värmer till delar till en mun korg o svetsar ihop.Lättare att fixa när närkontakten med stenen blivit o mycket stadigare än en plåt som du tänkte.Har provat båda o den senare är överlägsen ,förstärker även diffkåpan i underkant så den inte viker upp sig så lätt.

Ahh Tack för tipset :D

"plåten" är iof 5-6mm tjock, så den borde hålla för lite stryk :P Men den skyddar ju inte så mycket.
Har suttit å funderat på vad folk bygger korgarna av men nu vet ja, så då blir de å knopa ihop en sånn :P

Re: Valp/Willys CJ3a

Postat: ons feb 19, 2014 23:40
av Larzzon
Har inte hänt så mycket, Då mycke tid går till andra bygget :)

Har fått på lite färg på bromstrummorna iaf :)
Bild[/url]

Tidsboven :mrgreen:
Bild[/url]

Re: Valp/Willys CJ3a

Postat: tor feb 20, 2014 17:55
av svana
Grymt mään!
Och inte billigt!! :tumbup:

Re: Valp/Willys CJ3a

Postat: lör feb 22, 2014 13:04
av Rommen
Du har PM

Rommen

Re: Valp/Willys CJ3a

Postat: ons maj 14, 2014 12:30
av Larzzon
Ja här går det sakta, då alla pengar går till vetten just nu :|

Fått lite gjort iaf
Kapat bort motorfästena då dom ska flyttas
Bild[/url]

Målat balken till fördelningslådan
Bild[/url]

Bakaxlen har fått sej lite färg :)
Bild[/url]

Framaxeln renslipad för målning
Bild[/url]

Framaxlen målad
Bild[/url]

även så styrservon
Bild[/url]


/Marcus

Re: Valp/Willys CJ3a

Postat: mån jun 23, 2014 19:33
av Larzzon
Fick hem lager och packningar till framaxeln förra veckan. Glömde så klart att beställa packboxarna som ska sitta innanför hjullagret så dom kommer imorrn. Så i veckan ska framaxeln ihop så jag kan få tillbaks den på ramen, så ja kan börja med de roliga.
Måtta och montera karosse :D

Bild[/url]



Nån som har koll på hur många blad det ska vara i fjädrarna fram och bak på en valp?
Ser ut som de är extra i bak på min. Klammorna runt fjäderpaketet räcker lixom inte till.
Just nu är det 9 i fram och 10 i bak.

Kan man tabort några för att få den lite mjukare och följsammare, den blir ju bra mycket lättare med Willys karossen.




/Marcus

Re: Valp/Willys CJ3a

Postat: ons jun 25, 2014 22:56
av Sdkfz251
Trevligt bygge :tumbup: Kollade lite på de trevliga karosserna du lyckades få tag i. Det är alltid lite skoj att släpa hem en gammal CJ-balja,,, även om dom oftast är rätt rötna. Men vindrutan ser ut som ett hemmabygge och jag tror du förstör rätt mycket av ett annars tufft utseende om du sätter på den. Det kan vara värt att leta efter en original CJ2 eller CJ3A ruta, eller en "Filipinare". Det gör otroligt mycket på helheten att rutan ser rätt ut... oftast ser hembyggda rutor mycket lökiga ut, tyvärr.

Du är på helt rätt väg och det är skoj att se att det fortfrande byggs Valp-Willys :woot:
Bild

Re: Valp/Willys CJ3a

Postat: tor jun 26, 2014 1:44
av Micke valp
Hej.

Ser ut att bli riktigt bra det där. Men en liten undran om din Cheva Van-snäcka du visar på första sidan. I mina ögon är den snarare ruskigt lik en styrsnäcka till Volvo 164 ... Kolla på "stora locket". Står det inte gjutet ZF där?
Cheva å andra sidan är rätt glada i Saginaw-snäckor ...

Re: Valp/Willys CJ3a

Postat: tor jun 26, 2014 10:48
av Hagberg
Blir bra detta! Kul att läsa hur du tänker och inte bara bilder.
Men du får inte göra karossen lika fantastiskt fin som chassi o drivlina. :D
Låt det vara en terrängbil.

Re: Valp/Willys CJ3a

Postat: tor jun 26, 2014 22:14
av Larzzon
Sdkfz251 skrev:Trevligt bygge :tumbup: Kollade lite på de trevliga karosserna du lyckades få tag i. Det är alltid lite skoj att släpa hem en gammal CJ-balja,,, även om dom oftast är rätt rötna. Men vindrutan ser ut som ett hemmabygge och jag tror du förstör rätt mycket av ett annars tufft utseende om du sätter på den. Det kan vara värt att leta efter en original CJ2 eller CJ3A ruta, eller en "Filipinare". Det gör otroligt mycket på helheten att rutan ser rätt ut... oftast ser hembyggda rutor mycket lökiga ut, tyvärr.

Du är på helt rätt väg och det är skoj att se att det fortfrande byggs Valp-Willys :woot:
Jo ja vet att de är ett hemmabygge, men den följde med lite andra delar ja köpte :)
Ska modda den lite så den ser mer ut som en äkta, men de blir kanske köpa en annan om ja ramlar på nån till bra pris :P

Micke valp skrev:Hej.

Ser ut att bli riktigt bra det där. Men en liten undran om din Cheva Van-snäcka du visar på första sidan. I mina ögon är den snarare ruskigt lik en styrsnäcka till Volvo 164 ... Kolla på "stora locket". Står det inte gjutet ZF där?
Cheva å andra sidan är rätt glada i Saginaw-snäckor ...
Ja de står ZF på den, har faktiskt ingen riktig koll på va den kommer ifrån :P Han ja köpte den av sa att den va från en cheva :)

Hagberg skrev:Blir bra detta! Kul att läsa hur du tänker och inte bara bilder.
Men du får inte göra karossen lika fantastiskt fin som chassi o drivlina. :D
Låt det vara en terrängbil.
hehe nä karosssen ska få ett slitet utseende å ska användas :D
Är skönt när man vet att allt i drivlinan är friskt :P


Målat lite fler delar :)
Bild[/url]

Fått ihop ena sidan, va mycke pill för att få dit allt :P Nu är allt infettat å härligt 8)
Bild[/url]

Bild[/url]

Bromsarna tillbaks igen
Bild[/url]

Lite fler nya packboxar från Altyco
Bild[/url]

En på plats
Bild[/url]

Ena sidan klar :beer: Plattan som fortfarande är röd ska bytas mot frihjulsnav så :P
Bild[/url]

Sen är de bara några bultar som ska målas :)
Bara att sätta fart med nästa sida då.



/Marcus

Re: Valp/Willys CJ3a

Postat: fre jun 27, 2014 10:59
av Rommen
Nån som har koll på hur många blad det ska vara i fjädrarna fram och bak på en valp?
Ser ut som de är extra i bak på min. Klammorna runt fjäderpaketet räcker lixom inte till.
Just nu är det 9 i fram och 10 i bak.
/Marcus[/quote]


Tjena Marcus!

Enligt verkstadshandboken ska det vara 9 st blad fram och 8 st bak!

Rommen

Re: Valp/Willys CJ3a

Postat: lör jun 28, 2014 10:41
av Larzzon
Rommen skrev:Nån som har koll på hur många blad det ska vara i fjädrarna fram och bak på en valp?
Ser ut som de är extra i bak på min. Klammorna runt fjäderpaketet räcker lixom inte till.
Just nu är det 9 i fram och 10 i bak.
/Marcus

Tjena Marcus!

Enligt verkstadshandboken ska det vara 9 st blad fram och 8 st bak!

Rommen[/quote]

Tack :D

Då blir de till å plocka bort ett par i bak då :P


/Marcus

Re: Valp/Willys CJ3a

Postat: lör jun 28, 2014 15:50
av OBELIX
Snyggt jobbat :tumbup: Men dom där skruvarna som håller Kingpinen är inte dom grövsta på bilen. Håller verkligen dom för att fästa styrarmen i? På högersidan blir det ju en herrejössesbelastning då den armen kommer få ta stryk från båda hjulen. Jag har sett den lösningen förr, men då har man även bultat fast styrarmen i originalarmen för att få lite styrka.

SKREV OBELIX

Re: Valp/Willys CJ3a

Postat: sön jun 29, 2014 11:40
av Larzzon
OBELIX skrev:Snyggt jobbat :tumbup: Men dom där skruvarna som håller Kingpinen är inte dom grövsta på bilen. Håller verkligen dom för att fästa styrarmen i? På högersidan blir det ju en herrejössesbelastning då den armen kommer få ta stryk från båda hjulen. Jag har sett den lösningen förr, men då har man även bultat fast styrarmen i originalarmen för att få lite styrka.

SKREV OBELIX
Tackar :)

Jo ja har funderat på de där jag å. Dom är ju förstärka ihop med en grövre halvmåne som håller filten till spindeln. Ligger en bild på första sidan i tråden där ja undar om lösningen håller:
Bild[/url]


Får se hur länge de håller, inte jag som kapat de där, va så när ja köpte ramen. Går de sönder så får man väll köpa nya och göra en bättre lösning :P

/Marcus