Sida 3 av 16
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: tis okt 22, 2013 19:50
av OBELIX
Det är värre än så
Vattnet RINNER inte in i axlar och FD-låda. Det sugs in av undertrycket som blir när varma transmissionsgrejer kyls av vattnet utanför. Så en slang eller liknade som luftar högre upp är absolut en bra grej.
Själv ska jag montera en 12V kompressor som trycksätter axlar och FD-låda. Den kommer startas med en knapp på panelen innan jag dyker ner i leran. Då får jag ett litet övertryck som hindrar vatten och lervälling att komma in. Samtidigt som jag startar den så klipper den strömmen till elfläkten bakom kylaren. Detta för att inte piska omkring lervatten i hela motorrummet. När jag sen kommit upp på torra land så ändrar jag tillbaka till "normalläget"
SKREV OBELIX
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: tis okt 22, 2013 22:32
av JZ
OBELIX skrev:
Själv ska jag montera en 12V kompressor som trycksätter axlar och FD-låda. Den kommer startas med en knapp på panelen innan jag dyker ner i leran. Då får jag ett litet övertryck som hindrar vatten och lervälling att komma in.
SKREV OBELIX
Det där har jag funderat på också.
Vilket tryck tål packboxar och dylikt inifrån ?
/Johnny
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: tis okt 22, 2013 23:53
av Larzzon
JZ skrev:OBELIX skrev:
Själv ska jag montera en 12V kompressor som trycksätter axlar och FD-låda. Den kommer startas med en knapp på panelen innan jag dyker ner i leran. Då får jag ett litet övertryck som hindrar vatten och lervälling att komma in.
SKREV OBELIX
Det där har jag funderat på också.
Vilket tryck tål packboxar och dylikt inifrån ?
/Johnny
De här är absolut intrerssant
Ska bli kul å se hur du löser de om de finns masa bra ideer att sno lr om man knåpar ihop nått själv
Men som sagt skulle va kul o veta vilket tryck som är lämpligt
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: ons okt 23, 2013 18:18
av OBELIX
Det är inte nåt tryck att prata om, bara så mycket att du har ett litet övertryck i dom för att inte få in vattnet i grejerna. Däremot så tror jag att det ska vara rätt bra flöde för när man tar ett dopp så kyls axlarna av rätt fort- och luften i dom kyls av i samma takt och då krävs det bra flöde för att orka fylla på luft i högre takt än vad den inneboende luften i axlarna krymper av nedkylningen.
Den som följer min tråd kommer ju naturligtvis få se hur jag löser det på bygget.
SKREV OBELIX
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: ons okt 23, 2013 19:40
av Larzzon
OBELIX skrev:Det är inte nåt tryck att prata om, bara så mycket att du har ett litet övertryck i dom för att inte få in vattnet i grejerna. Däremot så tror jag att det ska vara rätt bra flöde för när man tar ett dopp så kyls axlarna av rätt fort- och luften i dom kyls av i samma takt och då krävs det bra flöde för att orka fylla på luft i högre takt än vad den inneboende luften i axlarna krymper av nedkylningen.
Den som följer min tråd kommer ju naturligtvis få se hur jag löser det på bygget.
SKREV OBELIX
Okej, ja ska bli intressant å se hur du gör
hehe Ja din tråd är ja in å snokar i varje gång den uppdateras
Appropå de du sa tidigare om att du ska välja bort fläken vid ler/vatten körning. Är de nån speciell elfläkt man ska använda sej av, som tål att bli dränkt?
Idag har ja städat klart garaget så de har inte hänt så mycket. Skruvat ihop andra sidan av f-lådan
[/url]
Hitta en lämplig nippel till avluftningen iaf
[/url]
Nu börjar de bli rent i garaget iaf så nu vill ja få in framaxeln
/Marcus
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: lör okt 26, 2013 13:43
av Larzzon
Sitter ju och funderar på hur jag ska lösa problemet med kraftig brytvinkel på bakre kardan om jag flyttar bak f-lådan. Så såg jag i Grottulfs byggtråd att K30 hade en dubbel led på kardan. kan man knåpa ihop ett eget kardan med en sådan typ av led? Hur är hållbarheten på dom? Finns det några fler modeller av bilar som har denna lösning jag tycker man borde få en skonsammare brytning på kardan med denna lösninge? :)Sitter som sagt o spånar på olika lösningar. Så kom gärna med förslag
/Marcus
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: tor okt 31, 2013 16:53
av Larzzon
Garaget färdigstädat, Så nu har växellådan kommit in
[/url]
Även framaxeln har hittat in i värmen
[/url]
Demontering och rengöring påbörjad
[/url]
Lär skaffa en riktid hylsa till hjullager muttrarna, De va snygga märken i dom sen tidigare ägare tagit bort dom med huggmejsel :O
[/url]
[/url]
Sen är jag fortfarande sugen på att få nå tips om kardan knuten i mitt förra inlägg om någon vet nått om den, hållbarhet osv.
/Marcus
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: tor okt 31, 2013 20:35
av OBELIX
Det ser bra ut
Tyvärr kan jag inget om såna knutar....
SKREV OBELIX
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: tor okt 31, 2013 21:07
av tholin
jeep Cherokee har liknande knut på framkardan, den kan användas som bak-kardan när man bygger bort slip-yoke, verkar hålla rätt bra, några personliga erfarenheter har jag inte mer än att dom kan gå sönder och det finns renoveringssatser som inte är kompletta
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: tor okt 31, 2013 22:07
av Rössvik
tja dessa knutar brukar hålla om de e friska från början o speciellt om du bara ska köra med en halv motor
men har du gått om plats så kan du sätta ett vanligt kors o direkt in i ett stödlager i en lämplig vinkel o sedan ett kors till för att få en vettig vinkel i korsen......
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: tis nov 05, 2013 19:32
av Larzzon
Tack för inputen
Ska fundera vidare, funderar om ja ska sätta kylaren på flaket för att slippa flytta bak f-lådan
Blir de nå problem med orginal vatten pumpen eller orkar den med bra?
Demonteringen av framaxeln forstätter
Ska blästras och lackas om i svart.
Sitter navet och bromstrumman ihop??
[/url]
[/url]
[/url]
Ser fräsht ut
[/url]
Har även försökt känna igenom om de va nå lager glapp nu när fettet är borta men lagrena känns riktigt tajta och fina
[/url]
Ska försöka få tag på nya muttrar och byta låsprickan och packboxen.
OBELIX skrev:
Obelix har du nå bilder på din lösning med avgasupphängning och en stor "bricka" för att förhindra att få in allt för mycket skit i lagren
Såhär långt har jag kommit idag iaf
[/url]
/Marcus
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: tis nov 05, 2013 21:10
av OBELIX
Du har den lite nyare varianten av bromstrumma, (kom -65) där trumman är trädd utanpå hjulbultarna. Innan dess var trumman fastnaglad bakom navet och hölls på plats av hjulbultarna.
Gänga på hjulmuttrarna så dom kommer i nivå med bulten, och sen klappar du till bestämt med en handslägga på bultarna så kommer navet att släppa från trumman
SKREV OBELIX
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: ons nov 06, 2013 17:42
av Larzzon
OBELIX skrev:Du har den lite nyare varianten av bromstrumma, (kom -65) där trumman är trädd utanpå hjulbultarna. Innan dess var trumman fastnaglad bakom navet och hölls på plats av hjulbultarna.
Gänga på hjulmuttrarna så dom kommer i nivå med bulten, och sen klappar du till bestämt med en handslägga på bultarna så kommer navet att släppa från trumman
SKREV OBELIX
Aha tack för tipset
Dagens verk
Torkat fett till förbannelse
[/url]
[/url]
Hållt på och provat lagerglapp och kikat igenom allt nu när allt fett är borta
[/url]
[/url]
Så ska de beställas nya gummiringar och filtpackning till lederna
/Marcus
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: tor nov 07, 2013 19:38
av kenneth.s
på min dodge har jag kylarn på flaket jag bor i sandviken så du kan kolla själv i tuna eller böle.
Re: Valp/Willys CJ3a
Postat: tor feb 13, 2014 21:54
av Larzzon
kenneth.s skrev:på min dodge har jag kylarn på flaket jag bor i sandviken så du kan kolla själv i tuna eller böle.
Nu har jag sett att de funkar
Varit ute och åkt lite med grabbarna i Gästrike Offroad så nu har man fått insperation och fått mer sug efter att bygga
[/url]
[/url]
[/url]
[/url]
[/url]
Va längesen de hände nått här men de blir ju tyvärr så när man inte har plats att skruva med allt i garaget :O
Men lite har jag fått gjort iaf
Andra sidan av framaxel är isärplockad
[/url]
Mer grejer som ska rengöras
[/url]
Kikar igenom lite, tycker de skulle passa bättre med en lamelldiff där
så får se vad som händer
[/url]
Massa delar som ska rengöras och/eller blästras
[/url]
Diffkåpan i fram ska förstärkas
[/url]