Valp/Willys MB
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Valp/Willys MB
Huset tar upp all tid så går inte allt för fort med jeepen men lite har de hänt.
Målat delar för fullt iaf.
Avgas systemet fick lite värmetålig färg också
Tycker det vart bra med svart på underdelen
Monterar tätningslisten på rutramen
Ser lite trevligare ut med färg på
Målat delar för fullt iaf.
Avgas systemet fick lite värmetålig färg också
Tycker det vart bra med svart på underdelen
Monterar tätningslisten på rutramen
Ser lite trevligare ut med färg på
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys MB
Hej
Det var väldigt länge sedan jag skrev nått här ser jag
Som sagt skaffade jag ett hus som tog upp väldigt mycket av min tid, sen så har jag fått en dotter så det har inte varit allt för mycket tid över dom senaste åren
Men nu känner jag att suget börjar komma tillbaks
Ja la en del tid på min racebil och min corvette också, de är ju så lätt att dra på sej projekt, just ja.. råkade köpa en biltransport som jag ville bygga nytt flak till också.
Men nu som sagt ska jag försöka hålla mej till jeepen.
Den står inne i varmgaraget igen.
Vart lite sugen på att kolla hur den flexar, hur mycket flex kan man förvänta sej av en Valp?
Började med att riva av fronten.
Plockade bort servon då den inte ville röra på sej, och jag har tänkt bygga ordentliga styrstag.
Alltid lika kul när man öppnar nått som borde ha olja på insidan och de rinner ut vatten
Inte allt för vackert
När jag äntligen fick isär den så va det bara att inse att den va slut
Men alltid bra att lära sej hur allt se ut på insidan, då jag tänkte sätta dit hydro assist
Om jag fattat allt rätt så borde jag kunna borra in i kanalen jag gjort markeringarna över?
och sedan ta flöde från den andra sidan via pluggen på andra sidan snäckan (glömde ta bild på den sidan).
Så då borde jag få flödet via det borrade hålen från den högra sidan av kolven, och flödet från pluggen från den vänstra sidan? Tänke jag rätt?
Har köpt en "ny" styrväxel så hoppas den kommer snart.
Så där har vi en nystart på mitt bygge =)
Det var väldigt länge sedan jag skrev nått här ser jag
Som sagt skaffade jag ett hus som tog upp väldigt mycket av min tid, sen så har jag fått en dotter så det har inte varit allt för mycket tid över dom senaste åren
Men nu känner jag att suget börjar komma tillbaks
Ja la en del tid på min racebil och min corvette också, de är ju så lätt att dra på sej projekt, just ja.. råkade köpa en biltransport som jag ville bygga nytt flak till också.
Men nu som sagt ska jag försöka hålla mej till jeepen.
Den står inne i varmgaraget igen.
Vart lite sugen på att kolla hur den flexar, hur mycket flex kan man förvänta sej av en Valp?
Började med att riva av fronten.
Plockade bort servon då den inte ville röra på sej, och jag har tänkt bygga ordentliga styrstag.
Alltid lika kul när man öppnar nått som borde ha olja på insidan och de rinner ut vatten
Inte allt för vackert
När jag äntligen fick isär den så va det bara att inse att den va slut
Men alltid bra att lära sej hur allt se ut på insidan, då jag tänkte sätta dit hydro assist
Om jag fattat allt rätt så borde jag kunna borra in i kanalen jag gjort markeringarna över?
och sedan ta flöde från den andra sidan via pluggen på andra sidan snäckan (glömde ta bild på den sidan).
Så då borde jag få flödet via det borrade hålen från den högra sidan av kolven, och flödet från pluggen från den vänstra sidan? Tänke jag rätt?
Har köpt en "ny" styrväxel så hoppas den kommer snart.
Så där har vi en nystart på mitt bygge =)
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys MB
Strunt i styrningen... Hur går det med kardanen :nyfiken:
Hinner du få ihop den tills imorgon då det är körning?
Hinner du få ihop den tills imorgon då det är körning?
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: Valp/Willys MB
Jag har hunnit måtta litet och ritat upp en adapter i cad. Så ska kolla om de fungerar
Skulle haft måtten på original bultarna till dubbel knuten, så jag ser att dom får plats.
Ja såg att ni hade körning, skulle försökt pallra mej ut nån helg när ni kör så man får se området lite
Skulle haft måtten på original bultarna till dubbel knuten, så jag ser att dom får plats.
Ja såg att ni hade körning, skulle försökt pallra mej ut nån helg när ni kör så man får se området lite
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys MB
Har hämtat min extra axel ur förådet.
Ska flytta över spindlarna då styrstagen var avkapade på axeln jag har på jeepen nu.
Sen lär jag hitta på nått bra sätt att fästa staget till styrservon. Någon som har bilder eller förslag?
Vill ha det över bladfjädern så någon form av highsteer lösning.
Lite bilder på demontering
Alltid bra med extra drivaxlar
Bort med allt fett
Efter en omgång med avfettning och sen en spolning med hetvatten
Passade på att slipa ren alla kontakt ytor
In blästern
Fick hem ett paket idag
Kommer lite bilder på kardan lösningen snart också
Ska flytta över spindlarna då styrstagen var avkapade på axeln jag har på jeepen nu.
Sen lär jag hitta på nått bra sätt att fästa staget till styrservon. Någon som har bilder eller förslag?
Vill ha det över bladfjädern så någon form av highsteer lösning.
Lite bilder på demontering
Alltid bra med extra drivaxlar
Bort med allt fett
Efter en omgång med avfettning och sen en spolning med hetvatten
Passade på att slipa ren alla kontakt ytor
In blästern
Fick hem ett paket idag
Kommer lite bilder på kardan lösningen snart också
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys MB
OTK styrstagsinfästning sätts i i övre lagertappen ( 4 skruvar... ) som får kopieras och förlängas för att likna originalfästet mitt på spindeln.
Snåla inte på materialkvailtet eller godstjocklek, mina OTK stag gick av några gånger
Snåla inte på materialkvailtet eller godstjocklek, mina OTK stag gick av några gånger
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: Valp/Willys MB
Jag har skissat lite på hur ja skulle vilja göra, även om a kan sätta några förstärkningar så de inte blir så mycket påfrästning på dom fyra bultarna.
Här kommer lite bilder på min adapter till kardanet, jag skulle behöva fyra små bultar till karadent också, har du de liggandes Anders?
Ritade upp en adapter i Inventor, test version 1. Ritad som 3 bitar så den ska gå att laserskära ut sen och svetsa ihop.
Sen 3d printat ut den
Passade ihop med resten iaf
Så långt har jag kommit med dom tankarna iaf, nu behöver jag som sagt bultar för att kolla om dom får plats eller om jag ska designa om lite.
Sen har jag fortsatt att demontera min extra framaxel
Rengjort och blästrat den andra spindeln
Sen var det bara att plocka ner framaxeln på jeppen också då.
Alltid lika kul att bända upp ny klistrade saker och tömma ur ny olja
Och för att inte glömma, torka bort nytt fett
Snart ute
Nuså, nu kanske de kan hamna något roligare där
Typ en sån här
Ni som har monterat i locker av denna typ, har ni smort med fett?
Kollat på diverse youtube videor och vissa hinkar på med fett, känns som ett rejält lager av oljetypen som skall vara i axeln sen borde räcka istället??
Här kommer lite bilder på min adapter till kardanet, jag skulle behöva fyra små bultar till karadent också, har du de liggandes Anders?
Ritade upp en adapter i Inventor, test version 1. Ritad som 3 bitar så den ska gå att laserskära ut sen och svetsa ihop.
Sen 3d printat ut den
Passade ihop med resten iaf
Så långt har jag kommit med dom tankarna iaf, nu behöver jag som sagt bultar för att kolla om dom får plats eller om jag ska designa om lite.
Sen har jag fortsatt att demontera min extra framaxel
Rengjort och blästrat den andra spindeln
Sen var det bara att plocka ner framaxeln på jeppen också då.
Alltid lika kul att bända upp ny klistrade saker och tömma ur ny olja
Och för att inte glömma, torka bort nytt fett
Snart ute
Nuså, nu kanske de kan hamna något roligare där
Typ en sån här
Ni som har monterat i locker av denna typ, har ni smort med fett?
Kollat på diverse youtube videor och vissa hinkar på med fett, känns som ett rejält lager av oljetypen som skall vara i axeln sen borde räcka istället??
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys MB
Hej!
Jag använde samma olja jag har i axeln, och det va fem år sedan, så skippa fettet du
//Leffe
Jag använde samma olja jag har i axeln, och det va fem år sedan, så skippa fettet du
//Leffe
För att bli en duktig terrängförare så måste man kört fast i skiten många gånger
Re: Valp/Willys MB
Tack för snabbt svar Leffe Kändes mer logiskt i min värld också.
Fått lite gjort ikväll,
Test montering tort
Vart lite fundersam på hur jag ska kolla glappen, enligt bilden skall det ju vara mellan distanserna och spindeldrevs axeln.
Har kollat på ett antal youtube videor och inte hittat någon som har distanser som är urtagna för axeln. Hur mäter jag glappet på dessa?
Jag har gått på vanlig logisk mek känsla nu, allt rör sej fint utan för mycket motstånd men utan att vara glapp
Dags för att montera tillbaks krondrevet på samma plats det satt, könslag och tusch streck så man vet att det hamnar lika igen.
Passade på att ta bort en avdragen bult till diffkåpan när jag ändå var igång. Fantastisk bild kvalitet vart de också
Efter lite borrand och jävlandes så var den borta, passade på att rengöra alla gängor och även kontakt ytan mot diffkåpan.
På plats Allt indränkt med en rejäl hinna olja vid installationen
Fått lite gjort ikväll,
Test montering tort
Vart lite fundersam på hur jag ska kolla glappen, enligt bilden skall det ju vara mellan distanserna och spindeldrevs axeln.
Har kollat på ett antal youtube videor och inte hittat någon som har distanser som är urtagna för axeln. Hur mäter jag glappet på dessa?
Jag har gått på vanlig logisk mek känsla nu, allt rör sej fint utan för mycket motstånd men utan att vara glapp
Dags för att montera tillbaks krondrevet på samma plats det satt, könslag och tusch streck så man vet att det hamnar lika igen.
Passade på att ta bort en avdragen bult till diffkåpan när jag ändå var igång. Fantastisk bild kvalitet vart de också
Efter lite borrand och jävlandes så var den borta, passade på att rengöra alla gängor och även kontakt ytan mot diffkåpan.
På plats Allt indränkt med en rejäl hinna olja vid installationen
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys MB
Håller på och fixar med styrningen just nu. Som synts tidigare så har jag flyttat över spindlarna från min extra axel då tidigare ägare kapat av styrarmarna.
Rengjort lagertapparna, även blästrat dom sedan och slipat ner höjden på en av dom.
Ska fräsa den plan när jag kopplat in min nya fräs
Lite lösa bultar och plattjärn på plats bara för att testa lite. Plattjärnet är 50x8mm borde väll hålla tycker jag.
Som sagt har jag tagit av på höjden på ena lagertappen för att bultlängden skall räck ner i spindeln.
Uniballsen är M20. Och rören på bilden är bara där för att kolla lite hur det kan bli med vinkarna
Testar lite hur nedre förstärkningen skulle bli, och ser hur det blir med frigången mot fälgen och däck.
Måttar in shims för kingpin lagren. När jag sedan är nära så blir det prova sej fram tills man får rätt "känsla" hur tungt de går
Kollar lite fler vinklar. lite skum vinkel på test röret där, skall inte gå så sedan, uniballen skall inte vara så mycket vinklad utan flex.
Jag vill plocka ur ett eller fler blad ur fjäder paketet fram i dagsläget så har jag 9 blad. har inte mätt tjockleken på dom än vet att de finns 2 olika tjocklekar.
Hur många blad törs man ta ur? och vilka blad?
Rengjort lagertapparna, även blästrat dom sedan och slipat ner höjden på en av dom.
Ska fräsa den plan när jag kopplat in min nya fräs
Lite lösa bultar och plattjärn på plats bara för att testa lite. Plattjärnet är 50x8mm borde väll hålla tycker jag.
Som sagt har jag tagit av på höjden på ena lagertappen för att bultlängden skall räck ner i spindeln.
Uniballsen är M20. Och rören på bilden är bara där för att kolla lite hur det kan bli med vinkarna
Testar lite hur nedre förstärkningen skulle bli, och ser hur det blir med frigången mot fälgen och däck.
Måttar in shims för kingpin lagren. När jag sedan är nära så blir det prova sej fram tills man får rätt "känsla" hur tungt de går
Kollar lite fler vinklar. lite skum vinkel på test röret där, skall inte gå så sedan, uniballen skall inte vara så mycket vinklad utan flex.
Jag vill plocka ur ett eller fler blad ur fjäder paketet fram i dagsläget så har jag 9 blad. har inte mätt tjockleken på dom än vet att de finns 2 olika tjocklekar.
Hur många blad törs man ta ur? och vilka blad?
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys MB
Dåligt med uppdateringar här
Men jag skruvar på. Slängt på bakluckan.
Fixat lite med styrningen.
Fått dit tiltrattstången
Har även kapat bort original fjäder fästena då jag vill få dom tajtare mot ramen för att få ner höjden lite i helhet
Tänkte även flytta fram framaxeln 5cm
Original bakre fästet och hur det nya kommer se ut.
Jag var ju påväg åt rätt håll och nu är den helt nerplckad igen
När jag ändå ska flytta fram axeln lite så passar jag på att ta bort de dåliga fästet till servon som föregående ägare svetsat dit
Passade även på att rensa bort resten av de halvdana motorfästet och plattor någon svetsat dit tidigre.
Skrot
Fick hem min styrkolv till mitt hydro assist bygge förra veckan också
Har varit ute och åkt med polarn i hans C202 tilsammans med Gestrike Offroad
Så nu är jag sugen på att f bilen klar. Blir några timmar i veckan i garaget iaf
Men jag skruvar på. Slängt på bakluckan.
Fixat lite med styrningen.
Fått dit tiltrattstången
Har även kapat bort original fjäder fästena då jag vill få dom tajtare mot ramen för att få ner höjden lite i helhet
Tänkte även flytta fram framaxeln 5cm
Original bakre fästet och hur det nya kommer se ut.
Jag var ju påväg åt rätt håll och nu är den helt nerplckad igen
När jag ändå ska flytta fram axeln lite så passar jag på att ta bort de dåliga fästet till servon som föregående ägare svetsat dit
Passade även på att rensa bort resten av de halvdana motorfästet och plattor någon svetsat dit tidigre.
Skrot
Fick hem min styrkolv till mitt hydro assist bygge förra veckan också
Har varit ute och åkt med polarn i hans C202 tilsammans med Gestrike Offroad
Så nu är jag sugen på att f bilen klar. Blir några timmar i veckan i garaget iaf
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys MB
Kämpa på
Vet precis hur det är med motivationen, som värsta berg & dalbanan har ett willys cj6 projekt i garaget som oxå dragit ut på tiden
Vet precis hur det är med motivationen, som värsta berg & dalbanan har ett willys cj6 projekt i garaget som oxå dragit ut på tiden
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden
Re: Valp/Willys MB
Tackar Ja kämpar på med dom få timmar i veckan man har över mellan jobb familj och andra intressen
Vart en stund i garaget i går iaf.
Kapat av min balk kofångare då jag inte gillade hur den såg ut. Ska modifiera den lite.
Sen vart det smidigare att komma åt när jag ska montera mina nya fjäder fästen.
Dom hamnar lite närmare ramen jämfört med original, sen har jag flyttat fram dom ca 7cm.
Lite test montering.
Kommer nog bli bra med minimalt utstick i fram
Vart en stund i garaget i går iaf.
Kapat av min balk kofångare då jag inte gillade hur den såg ut. Ska modifiera den lite.
Sen vart det smidigare att komma åt när jag ska montera mina nya fjäder fästen.
Dom hamnar lite närmare ramen jämfört med original, sen har jag flyttat fram dom ca 7cm.
Lite test montering.
Kommer nog bli bra med minimalt utstick i fram
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys MB
Har punktat dit mina bakre schakel fästen nu.
Passargerarsidan klar
Bara att fortsätta med förrarsidan
Och för er som funderar varför det inte ser lika ut kontra kaross infästningen så satt dom inte exakt lika på båda sidrona
Har även borrat ur spindlarna för M20 bulten
De gick med mycket smörjning
Kommer nog bli bra
Som det är tänkt att bli, brickorna är bara där för att motta emot, skall ersättas med en hylsa sen
Passargerarsidan klar
Bara att fortsätta med förrarsidan
Och för er som funderar varför det inte ser lika ut kontra kaross infästningen så satt dom inte exakt lika på båda sidrona
Har även borrat ur spindlarna för M20 bulten
De gick med mycket smörjning
Kommer nog bli bra
Som det är tänkt att bli, brickorna är bara där för att motta emot, skall ersättas med en hylsa sen
Valp / Willys MB Work In Progress =)
Re: Valp/Willys MB
Äntligen fått mina M20x1,5 bultar som varit restade så nu kan jag fortsätta med styrstagen
Gjort ren hubbarna inför skivbroms konvertering
Lite renare efter en omgång med avfettning
Blästrade och fina
Borrat upp mina nya skivor, Det är ventilerade skivor från en Suzuki Vitara I
Passar perfekt
Nu ska jag bara välja bromsok, har lite alternativ ja funderar på.
Blir nog bra detta
Gjort ren hubbarna inför skivbroms konvertering
Lite renare efter en omgång med avfettning
Blästrade och fina
Borrat upp mina nya skivor, Det är ventilerade skivor från en Suzuki Vitara I
Passar perfekt
Nu ska jag bara välja bromsok, har lite alternativ ja funderar på.
Blir nog bra detta
Valp / Willys MB Work In Progress =)