Aktuellt datum och tid: mån sep 25, 2017 2:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 135 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Valp/Willys CJ3a
InläggPostat: tis okt 22, 2013 19:50 
Offline
OffroadGeek

Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Inlägg: 4729
Ort: Söderköping
Det är värre än så :shock: Vattnet RINNER inte in i axlar och FD-låda. Det sugs in av undertrycket som blir när varma transmissionsgrejer kyls av vattnet utanför. Så en slang eller liknade som luftar högre upp är absolut en bra grej.

Själv ska jag montera en 12V kompressor som trycksätter axlar och FD-låda. Den kommer startas med en knapp på panelen innan jag dyker ner i leran. Då får jag ett litet övertryck som hindrar vatten och lervälling att komma in. Samtidigt som jag startar den så klipper den strömmen till elfläkten bakom kylaren. Detta för att inte piska omkring lervatten i hela motorrummet. När jag sen kommit upp på torra land så ändrar jag tillbaka till "normalläget"

SKREV OBELIX

_________________
Bil-lös nu, förutom min 745:a


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Valp/Willys CJ3a
InläggPostat: tis okt 22, 2013 22:32 
Offline
Hemmastadd
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 26, 2011 19:04
Inlägg: 130
Ort: Tumleberg
OBELIX skrev:
Själv ska jag montera en 12V kompressor som trycksätter axlar och FD-låda. Den kommer startas med en knapp på panelen innan jag dyker ner i leran. Då får jag ett litet övertryck som hindrar vatten och lervälling att komma in.

SKREV OBELIX

Det där har jag funderat på också.
Vilket tryck tål packboxar och dylikt inifrån ?

/Johnny

_________________
Niva -86


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Valp/Willys CJ3a
InläggPostat: tis okt 22, 2013 23:53 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån sep 23, 2013 20:21
Inlägg: 103
Ort: Sandviken
JZ skrev:
OBELIX skrev:
Själv ska jag montera en 12V kompressor som trycksätter axlar och FD-låda. Den kommer startas med en knapp på panelen innan jag dyker ner i leran. Då får jag ett litet övertryck som hindrar vatten och lervälling att komma in.

SKREV OBELIX

Det där har jag funderat på också.
Vilket tryck tål packboxar och dylikt inifrån ?

/Johnny


De här är absolut intrerssant :P Ska bli kul å se hur du löser de om de finns masa bra ideer att sno lr om man knåpar ihop nått själv :) Men som sagt skulle va kul o veta vilket tryck som är lämpligt :P

_________________
Valp / Willys MB Work In Progress =)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Valp/Willys CJ3a
InläggPostat: ons okt 23, 2013 18:18 
Offline
OffroadGeek

Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Inlägg: 4729
Ort: Söderköping
Det är inte nåt tryck att prata om, bara så mycket att du har ett litet övertryck i dom för att inte få in vattnet i grejerna. Däremot så tror jag att det ska vara rätt bra flöde för när man tar ett dopp så kyls axlarna av rätt fort- och luften i dom kyls av i samma takt och då krävs det bra flöde för att orka fylla på luft i högre takt än vad den inneboende luften i axlarna krymper av nedkylningen.

Den som följer min tråd kommer ju naturligtvis få se hur jag löser det på bygget.

SKREV OBELIX

_________________
Bil-lös nu, förutom min 745:a


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Valp/Willys CJ3a
InläggPostat: ons okt 23, 2013 19:40 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån sep 23, 2013 20:21
Inlägg: 103
Ort: Sandviken
OBELIX skrev:
Det är inte nåt tryck att prata om, bara så mycket att du har ett litet övertryck i dom för att inte få in vattnet i grejerna. Däremot så tror jag att det ska vara rätt bra flöde för när man tar ett dopp så kyls axlarna av rätt fort- och luften i dom kyls av i samma takt och då krävs det bra flöde för att orka fylla på luft i högre takt än vad den inneboende luften i axlarna krymper av nedkylningen.

Den som följer min tråd kommer ju naturligtvis få se hur jag löser det på bygget.

SKREV OBELIX



Okej, ja ska bli intressant å se hur du gör :D hehe Ja din tråd är ja in å snokar i varje gång den uppdateras :P

Appropå de du sa tidigare om att du ska välja bort fläken vid ler/vatten körning. Är de nån speciell elfläkt man ska använda sej av, som tål att bli dränkt? :)




Idag har ja städat klart garaget så de har inte hänt så mycket. Skruvat ihop andra sidan av f-lådan
Bild[/url]


Hitta en lämplig nippel till avluftningen iaf :D
Bild[/url]




Nu börjar de bli rent i garaget iaf så nu vill ja få in framaxeln :)



/Marcus

_________________
Valp / Willys MB Work In Progress =)


Senast redigerad av Larzzon lör sep 09, 2017 23:55, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Valp/Willys CJ3a
InläggPostat: lör okt 26, 2013 13:43 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån sep 23, 2013 20:21
Inlägg: 103
Ort: Sandviken
Sitter ju och funderar på hur jag ska lösa problemet med kraftig brytvinkel på bakre kardan om jag flyttar bak f-lådan. Så såg jag i Grottulfs byggtråd att K30 hade en dubbel led på kardan. kan man knåpa ihop ett eget kardan med en sådan typ av led? Hur är hållbarheten på dom? Finns det några fler modeller av bilar som har denna lösning jag tycker man borde få en skonsammare brytning på kardan med denna lösninge? :)Sitter som sagt o spånar på olika lösningar. Så kom gärna med förslag :P

Bild

/Marcus

_________________
Valp / Willys MB Work In Progress =)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Valp/Willys CJ3a
InläggPostat: tor okt 31, 2013 17:53 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån sep 23, 2013 20:21
Inlägg: 103
Ort: Sandviken
Garaget färdigstädat, Så nu har växellådan kommit in :P
Bild[/url]

Även framaxeln har hittat in i värmen :)
Bild[/url]

Demontering och rengöring påbörjad
Bild[/url]

Lär skaffa en riktid hylsa till hjullager muttrarna, De va snygga märken i dom sen tidigare ägare tagit bort dom med huggmejsel :O
Bild[/url]

Bild[/url]


Sen är jag fortfarande sugen på att få nå tips om kardan knuten i mitt förra inlägg om någon vet nått om den, hållbarhet osv. :)




/Marcus

_________________
Valp / Willys MB Work In Progress =)


Senast redigerad av Larzzon lör sep 09, 2017 23:56, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Valp/Willys CJ3a
InläggPostat: tor okt 31, 2013 21:35 
Offline
OffroadGeek

Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Inlägg: 4729
Ort: Söderköping
Det ser bra ut :tumbup:

Tyvärr kan jag inget om såna knutar....

SKREV OBELIX

_________________
Bil-lös nu, förutom min 745:a


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Valp/Willys CJ3a
InläggPostat: tor okt 31, 2013 22:07 
Offline
Användare

Blev medlem: tis aug 21, 2012 6:45
Inlägg: 81
jeep Cherokee har liknande knut på framkardan, den kan användas som bak-kardan när man bygger bort slip-yoke, verkar hålla rätt bra, några personliga erfarenheter har jag inte mer än att dom kan gå sönder och det finns renoveringssatser som inte är kompletta :roll:

_________________
Cherokee XJ 2.5TD
Nissan Navara
Caprice Classic Cruise Pilsner - CCCP


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Valp/Willys CJ3a
InläggPostat: tor okt 31, 2013 23:07 
Offline
Veteran

Blev medlem: tis aug 16, 2011 18:19
Inlägg: 2201
Ort: habo
tja dessa knutar brukar hålla om de e friska från början o speciellt om du bara ska köra med en halv motor :mrgreen: men har du gått om plats så kan du sätta ett vanligt kors o direkt in i ett stödlager i en lämplig vinkel o sedan ett kors till för att få en vettig vinkel i korsen......

_________________
lift your truck fat chicks can´t jump!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Valp/Willys CJ3a
InläggPostat: tis nov 05, 2013 20:32 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån sep 23, 2013 20:21
Inlägg: 103
Ort: Sandviken
Tack för inputen :) Ska fundera vidare, funderar om ja ska sätta kylaren på flaket för att slippa flytta bak f-lådan :P Blir de nå problem med orginal vatten pumpen eller orkar den med bra?

Demonteringen av framaxeln forstätter :)
Ska blästras och lackas om i svart. Sitter navet och bromstrumman ihop??
Bild[/url]

Bild[/url]

Bild[/url]

Ser fräsht ut :)
Bild[/url]

Har även försökt känna igenom om de va nå lager glapp nu när fettet är borta men lagrena känns riktigt tajta och fina :D
Bild[/url]
Ska försöka få tag på nya muttrar och byta låsprickan och packboxen.

OBELIX skrev:


Obelix har du nå bilder på din lösning med avgasupphängning och en stor "bricka" för att förhindra att få in allt för mycket skit i lagren :)

Såhär långt har jag kommit idag iaf :P

Bild[/url]


/Marcus

_________________
Valp / Willys MB Work In Progress =)


Senast redigerad av Larzzon lör sep 09, 2017 23:56, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Valp/Willys CJ3a
InläggPostat: tis nov 05, 2013 22:10 
Offline
OffroadGeek

Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Inlägg: 4729
Ort: Söderköping
Du har den lite nyare varianten av bromstrumma, (kom -65) där trumman är trädd utanpå hjulbultarna. Innan dess var trumman fastnaglad bakom navet och hölls på plats av hjulbultarna.

Gänga på hjulmuttrarna så dom kommer i nivå med bulten, och sen klappar du till bestämt med en handslägga på bultarna så kommer navet att släppa från trumman :tumbup:

SKREV OBELIX

_________________
Bil-lös nu, förutom min 745:a


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Valp/Willys CJ3a
InläggPostat: ons nov 06, 2013 18:42 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån sep 23, 2013 20:21
Inlägg: 103
Ort: Sandviken
OBELIX skrev:
Du har den lite nyare varianten av bromstrumma, (kom -65) där trumman är trädd utanpå hjulbultarna. Innan dess var trumman fastnaglad bakom navet och hölls på plats av hjulbultarna.

Gänga på hjulmuttrarna så dom kommer i nivå med bulten, och sen klappar du till bestämt med en handslägga på bultarna så kommer navet att släppa från trumman :tumbup:

SKREV OBELIX



Aha tack för tipset :P

Dagens verk :P Torkat fett till förbannelse :o
Bild[/url]

Bild[/url]

Hållt på och provat lagerglapp och kikat igenom allt nu när allt fett är borta :)
Bild[/url]

Bild[/url]

Så ska de beställas nya gummiringar och filtpackning till lederna :)




/Marcus

_________________
Valp / Willys MB Work In Progress =)


Senast redigerad av Larzzon lör sep 09, 2017 23:57, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Valp/Willys CJ3a
InläggPostat: tor nov 07, 2013 20:38 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: tis apr 03, 2012 19:50
Inlägg: 107
Ort: sandviken
på min dodge har jag kylarn på flaket jag bor i sandviken så du kan kolla själv i tuna eller böle.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Valp/Willys CJ3a
InläggPostat: tor feb 13, 2014 22:54 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån sep 23, 2013 20:21
Inlägg: 103
Ort: Sandviken
kenneth.s skrev:
på min dodge har jag kylarn på flaket jag bor i sandviken så du kan kolla själv i tuna eller böle.


Nu har jag sett att de funkar :)

Varit ute och åkt lite med grabbarna i Gästrike Offroad så nu har man fått insperation och fått mer sug efter att bygga :D
Bild[/url]

Bild[/url]

Bild[/url]

Bild[/url]

Bild[/url]



Va längesen de hände nått här men de blir ju tyvärr så när man inte har plats att skruva med allt i garaget :O

Men lite har jag fått gjort iaf :)
Andra sidan av framaxel är isärplockad
Bild[/url]

Mer grejer som ska rengöras
Bild[/url]

Kikar igenom lite, tycker de skulle passa bättre med en lamelldiff där :mrgreen: så får se vad som händer
Bild[/url]

Massa delar som ska rengöras och/eller blästras :)
Bild[/url]

Diffkåpan i fram ska förstärkas
Bild[/url]

_________________
Valp / Willys MB Work In Progress =)


Senast redigerad av Larzzon lör sep 09, 2017 23:58, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 135 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011