Aktuellt datum och tid: tis feb 20, 2018 19:08

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons maj 13, 2015 14:05 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån aug 26, 2013 16:12
Inlägg: 123
Blev så retad för att jag körde runt med en oinkopplad snorkel så i helgen rådde vi bot på det!

Sågade upp ett lagom hål i väggen
Bild

Passade på att måla luftburken. Försöker hålla mig till regeln att allt som plockas av bilen ska målas innan det går på igen.
Bild

Slutligen körde jag till Hydroscand och fick hjälp att hitta en passande slang. Helt slät på insidan och väldigt bra böjlighet utan att klämmas.

Körde in slangen så långt som möjligt i snorkeln och kopplade den till luftburken. På det här sättet tänker jag mig att jag inte behöver täta lika mycket som om jag hade kopplat slangen till början av snorkeln...
Bild

Nu är det väl bara att hitta nåt djupt hål och testa...

_________________
Geländewagen -82 (w460, äventyrsbilen)
Geländewagen -94 (w463, projektbilen)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons maj 13, 2015 15:30 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 05, 2012 14:34
Inlägg: 2620
Ort: Uppsala
Smart och snyggt! :tumbup:

_________________
Kontakt: robin@swedenfabrication.se

@ReconExpedition på Facebook
@Sweden Fabricationpå Facebook
@SwedenFabrication på Instagram


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor maj 14, 2015 10:33 
Offline
Beroende

Blev medlem: tis nov 30, 2010 19:39
Inlägg: 1223
Ort: Göteborg
har ju alla delar för att montera det samma, men vad valde du för slang och hur mycke diffar storleken mot snorkeln ?

_________________
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor maj 14, 2015 22:23 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån okt 07, 2013 13:53
Inlägg: 164
megardt skrev:
Blev så retad för att jag körde runt med en oinkopplad snorkel så i helgen rådde vi bot på det!

Sågade upp ett lagom hål i väggen
Bild

Passade på att måla luftburken. Försöker hålla mig till regeln att allt som plockas av bilen ska målas innan det går på igen.
Bild

Slutligen körde jag till Hydroscand och fick hjälp att hitta en passande slang. Helt slät på insidan och väldigt bra böjlighet utan att klämmas.

Körde in slangen så långt som möjligt i snorkeln och kopplade den till luftburken. På det här sättet tänker jag mig att jag inte behöver täta lika mycket som om jag hade kopplat slangen till början av snorkeln...
Bild

Nu är det väl bara att hitta nåt djupt hål och testa...


:tumbup:
Är det en jamarcoldämpare som glänser där till vänster?

_________________
-86 300 GD med STT-Turbo


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre maj 15, 2015 16:00 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån aug 26, 2013 16:12
Inlägg: 123
noodlesswe skrev:
har ju alla delar för att montera det samma, men vad valde du för slang och hur mycke diffar storleken mot snorkeln ?


Tjenare!

Slangen var runt 65mm innerdiameter och närmare 70mm utsida. Fick dränka den i olja och sen knyta fast ett snöre i den och dra som tusan för att få in den i snorkeln. Den var till för någon sorts industridammsugare tydligen.

_________________
Geländewagen -82 (w460, äventyrsbilen)
Geländewagen -94 (w463, projektbilen)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre maj 15, 2015 16:01 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån aug 26, 2013 16:12
Inlägg: 123
Naeri skrev:
megardt skrev:
Blev så retad för att jag körde runt med en oinkopplad snorkel så i helgen rådde vi bot på det!

Sågade upp ett lagom hål i väggen


Passade på att måla luftburken. Försöker hålla mig till regeln att allt som plockas av bilen ska målas innan det går på igen.


Slutligen körde jag till Hydroscand och fick hjälp att hitta en passande slang. Helt slät på insidan och väldigt bra böjlighet utan att klämmas.

Körde in slangen så långt som möjligt i snorkeln och kopplade den till luftburken. På det här sättet tänker jag mig att jag inte behöver täta lika mycket som om jag hade kopplat slangen till början av snorkeln...
Bild

Nu är det väl bara att hitta nåt djupt hål och testa...


:tumbup:
Är det en jamarcoldämpare som glänser där till vänster?


Det är min hederliga gamla Suzuki K50, startar faktiskt fortfarande trots att jag nog inte kört den på 15 år :D

_________________
Geländewagen -82 (w460, äventyrsbilen)
Geländewagen -94 (w463, projektbilen)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån jun 08, 2015 6:27 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån aug 26, 2013 16:12
Inlägg: 123
Rullar mot Iran nu och bör varavid gränsen om nån dag.

Behöver hitta en meck som kan byta en spridartätning snart dock.

Har någon en aning om hur länge man kan leva med taskiga kingpin-lager? Eller är det här ännu ett hjulnav som är slitet?

http://youtu.be/_K0M6e-XvMQ

_________________
Geländewagen -82 (w460, äventyrsbilen)
Geländewagen -94 (w463, projektbilen)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån jun 08, 2015 9:17 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Inlägg: 2409
Ort: Linköping
Kul att ni är påväg !

Börja med att lossa navmuttern & lägg åt lagret lite.


//F

_________________
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/



Kör:
300GD
X5 35D


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons jun 10, 2015 14:32 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån aug 26, 2013 16:12
Inlägg: 123
Hejsan!

Navmuttern är den stora yttre muttern som sitter met böjd bricka väl?

Och sedan kommer en mutter innanför det som man drar åt lite till då?

Spridaren fixades lätt, bara en liten läcka.

Däremot har jag lite oflyt, vi sitter 30km från Iran nu och väntar på en ny koppling och tryckplatta.

Så här ser det ut när en fjäder i kopplingen pajar och lever rövare;
Bild

För att ni inte bara ska se elände är det nog bäst att lägga in en gladare bild också ;)
Bild

_________________
Geländewagen -82 (w460, äventyrsbilen)
Geländewagen -94 (w463, projektbilen)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons jun 10, 2015 15:36 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tis nov 25, 2014 22:28
Inlägg: 650
Ort: Eslöv
Den andra bilden var ju härlig men den första ......... :cry:
Hur länge blir ni stående nu innan de får fram delar?

_________________
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Höjd några tum med lite av varje
Viscobefriad med 231 låda
Stålbalkar som trösklar
NEV:s vincshkofångare & takräcke http://nev.se/


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre jun 19, 2015 15:37 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån aug 26, 2013 16:12
Inlägg: 123
Det tog ett par dagar att få fram den nya kopplingen från Istanbul. Störigt nog fick jag inte tag på något nytt urtrampningslager samtidigt så det får skramla vidare.

Vi har nu lyckats ta oss vidare till södra Iran utan några större missöden, en returslang ploppade av en spridare och vi tappade lite diesel. Lyckligtvis kostar soppan bara någon krona per liter.

Bild

_________________
Geländewagen -82 (w460, äventyrsbilen)
Geländewagen -94 (w463, projektbilen)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre jun 19, 2015 17:43 
Offline
Veteran
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 10, 2007 21:06
Inlägg: 2409
Ort: Linköping
:tumbup:


//F

_________________
*Fredrik Bergström*

http://lastbilsservice.org/



Kör:
300GD
X5 35D


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: lör jun 20, 2015 9:11 
Offline
Forumräv

Blev medlem: lör maj 19, 2007 11:29
Inlägg: 681
Ort: Borås
Trevligt att se en Geländewagen i ett annat av sina rätta element! Finns det förresten några element där en Geländewagen är fel?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons aug 05, 2015 11:09 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: mån aug 26, 2013 16:12
Inlägg: 123
Hejsan!

Kan inte säga att jag behövt göra något mer meck med bilen på sistone. Närmar sig 1500 mil på den här trippen hittills.

Tack för alla tips om snorkelinstallationen i alla fall, den har visat sig behövas redan! Jag skulle dock bytt slangen in till turbon också när jag höll på, den sögs in lite för någon dag sedan - ingen skada skedd dock.
Bild

Har köpt en fettspruta nu längs vägen, känns bra att fetta allt efter varje dags bad.

Kanske hade behövt täta hela bilen, idag behövde vi köra förbi brinnande bildäck - ingen vidare lukt. Indiska demonstrationer är inget vidare kan jag lova.
Bild

När vi väl är tillbaka kommer jag nog kunna ge bra tips på vad som är vettigt att kontrollera på geländewagen inför långresor :D

_________________
Geländewagen -82 (w460, äventyrsbilen)
Geländewagen -94 (w463, projektbilen)


Senast redigerad av megardt tor apr 28, 2016 18:43, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons aug 05, 2015 11:18 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tis nov 25, 2014 22:28
Inlägg: 650
Ort: Eslöv
Skönt att bilen rullar på och jättetrevligt med lite resedkildring!
Skriv gärna mer om resan om du har möjlighet och lust.
Alltid kul att följa!! :jump:

_________________
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Höjd några tum med lite av varje
Viscobefriad med 231 låda
Stålbalkar som trösklar
NEV:s vincshkofångare & takräcke http://nev.se/


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011