Tall Suzzie

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

cetex
Användare
Inlägg: 61
Blev medlem: ons dec 22, 2010 20:35
Ort: Stockholm

Tall Suzzie

Inlägg av cetex » lör aug 03, 2013 15:02

Hej!

I vintras köptes Tall Suzzie av en mycket tillmötesgående snubbe strax sydöst om stockholm.
Det är en SJ 413 LWB -87 som gått i hans familj sedan den var ny, den har byggts om rätt mycket under åren med start då den bara var något år gammal.
De senaste 8åren har den i princip bara stått förutom vissa gånger under snökaos och då den använts med plog för att skyffla ut grus.

Jag kommer väl skriva lite som en blogg här med det jag kommer ihåg att vi gjort och så..

Som den stod när vi hämtade den:
Bild

Osäker på vilken winch detta är, har inte hunnit kolla så noga på den, kablarna är avärgade och bilprovningen släppte inte igenom bilen med den monterad utan tyckte att jag nog skulle regbesikta istället.
Bild

Sportstolar, fyrpunktsbälten, bur byggd av guss en gång i tiden.
Jag fick även nedslag på att buren ej är regbes så den främre halvan är demonterad tills vidare. "målet" med lastgallret bakom sätena är dock kvar eftersom den är LB Reggad.
Bild
Bild
Bild


Komradion en Danita 640 går att ta emot med, men mic'en är i vart fall paj (mätt, oändligt motstånd), osäker om den funkar att sända med med en hel mic, nåt har ju pajjat micen..
Bild

Airlift (t1000?) sitter monterad mellan bladfjädrar och ram runtom, ser lite slitet ut..
Bild

Stötfångare byggd av guss, osäker på "extraluckan" med reservhjul o.s.v, verkar inte vara rostskyddad på samma sätt.
Bild

Kasst kapell:
Bild

Nån calmini styrnings-höjare, bussningen mot ramfästet är slut
Bild

Plogen följde inte med, men såhär var den monterad:
Bild

Jag gillar bilen, går bra att köra upp till 70-80km/h.
Sommartid är den nog den bästa bilen hittils :)
Bild
Bild
Bild


När vi hämtade bilen (körde hem den, 10mil) så satt generatorn dåligt så den käkade drivremmar.
Bromsarna låg på hela tiden och tog dåligt..
Det upptäcktes att ratten glappade c:a 1/5dels varv..


Under November/December
Frambromsarna motionerades lite och fick nya klossar
bromslampor, blinkers o.s.v fixades (en del rostiga lampsocklar, ärgade kablar)
Rattens släpring var ärgad, så den motionerades med lite 5-56.

Strax innan jul:
Nya White spoke 15" fälgar med 31x10.5xr15 Cooper Discoverer M+S köptes och monterades.
Vattenpumpen la av ganska direkt, så vi bytte till en annan vi fick med bilen som fungerade några dagar innan packningen i även den la av helt.
Nya delar beställdes från zukidoktor, tändstift, kablar, fördelarlock + rotor, kamrem, packningar, oljefilter, vattenpump (säkert nåt mer också..)
Olja byttes och delar byttes.
  • Första besiktningen gav 3st 2or.
  • Nedslag på höger bakbroms, ingen verkan (enda egentliga felet)
  • Bur monterad, Återställning eller regbesiktning
  • Winch monterad, Återställning eller regbesiktning
Vi fick köra en månad, så över jul skulle vi åka till hudiksvall, en timme innan vi skulle åka så la generatorn av precis när en snöstorm var på ingående så vi skaffade hyrbil, åkte till biltema och köpte en 100A generator som vi monterade upp och ner med hjälp av en gammal gardinstång som distans och ett spännband för att säkra last som remspännare.
Därefter kördes bilen 70mil utan några större problem, en förlängning byggdes till den ordinarie remspännaren, på hemvägen misstänkte jag att bakaxeln började morrade lite men var osäker.

Olja i axlarna byttes under mellandagarna, den gamla i bakaxeln var helt svart.
Körde c:a 50mil till varpå den började morra rätt rejält från bakaxeln så vi bytte olja igen, och den var återigen svart..
Bilen användes månaden ut, bakaxeln morrade lite smått hela tiden, drivrem till generatorn fick bytas nån gång, därefter blev den stående i några månader.

Inför besiktningen demonterade vi Winch och bur, bakbromsarna plockades isär, kolvarna satt stumt men efter lite hoppande på bromspedalen skjöts dom ut, rengjordes, smordes och återmonterades.

Nästa besiktning, Juni. Fick blankt papper men påpekan på att några av karosslyftets klossar satt lite löst samt att golvet på förar och passagerarsida var kasst.
Min tråd om funderingar inför besiktningen ang. kravet på lastgaller då mitt galler var monterat i buren som måste väck.

Olja i fördelningslådan byttes efter besiktningen.

Bakaxelns morrande måste man ju ta itu med, inbillade mig att det blev sämre hela tiden, tråden om lösningen av detta
Under semestern (Juli) rev vi bakaxeln, pinjonglagrena var väldigt slut så backlashen var nånstans runt 1-1.5mm.. Hade ingen verkstadspress så fick använda slägga och sånt som var tillgängligt. Alla lager inkl hjullager, axeltätningar o.s.v byttes.
Hade jag haft verkstadspress och en lagerdelare hade det nog tagit 1-2dagar istället..

Ena balken på grinden bak gick av vid reservhjulshållaren under första semesterveckan, den var byggd i 25*25*2, antagligen KKR. Den hängde enbart i gångjärnen och i låsplattan som är fastsvetsad i bakluckans låspinne, så varje gång man körde i ett gupp böjdes den ner och bakluckan blev omöjlig att stänga om den öppnades.
Nytt material köptes, 30*30*3 VKR, det tog c:a 3dagar att bygga den nya grinden.
Satte även dit stöd mot stötfångaren bak, så nu vilar grinden mot stötfångaren istället för mot låsplattan.

Tyvärr väldigt få bilder från meckandet, ska se om jag hittar lite bilder när jag sammanställer det från min och flickvännens mobil, kameran, ipad'en o.s.v.


Framöver ska dessa saker fixas:
  • Ny bussning till calmini-grejen för styrningen ska fixas, osäker på material men funderar på polyuretan.
  • Växellådan har ett vinande på 4an och 5an (5an låter mycket värre än 4an), har inte bytt olja i växellådan men har pytsat i lite via växelspaken, men byte och/eller ny låda står väl först på tur.
  • Kapellet är sop-slut nu, sömmarna har ruttnat sönder och rutorna är väldigt spruckna så vi måste göra nåt åt det också. (Om nån har en hardtop inkl allt till en lång suzuki, hör av er!)
  • Elen vill jag göra nåt åt. funderar på att flytta alla relän till motorutrymmet, stoppa in en microcontroller och bygga ett bus-nät för att fjärrstyra reläna inifrån kupén.
  • Luftfjädringen justeras genom att blåsa in luft i bilventiler i skuffen i bilen, denna vill jag ha fjärrstyrning på från förarplatsen. Slangarna läker idag så nåt måste göras åt dom också.
  • .. More to come..