Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Visa upp dina byggbilder på ditt projekt här

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Jerry E
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: tor jan 02, 2014 20:00

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Jerry E » tis jan 07, 2014 17:13

säger bara ett ord: PROFFSIGT :tumbup: :lol:

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » tor jan 16, 2014 10:49

Grymt kul att ni verkar gilla det man gör :) skitskoj!

Bärbara datorn som jag hade när jag ändrade storlek på bilder och även laddade upp bilderna till kraschade så jag ska införskaffa en ny, fram tills dess så blir det som det blir.

En rolig pryl jag köpte var en lite julklapp till mig själv, kände att en ny svets skulle sitta som ett smäck. Det slutade med en Esab Origo Mig C250 3ph, dv en 250amp 3fas mig/mag för rostfritt, alu och plåt. Har inte kört något med den än dock, men trådmatningen funkar felfritt iaf, typ så långt jag testat ;)

Ska försöka smälla in en uppdatering under dagen, har börjat rostlaga bakre hytt hörnen.

Mvh Glenn

zZackEe
Hemmastadd
Inlägg: 223
Blev medlem: mån sep 09, 2013 14:50
Ort: Hörnefors

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av zZackEe » ons jun 04, 2014 9:04

Vars köpte du calmini kittet? beställde du direkt från deras sida? och vad landade det på hem till dörren?
SA2CEM
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » ons jun 04, 2014 9:19

Hoj!

Jag beställde från Calmini.se men jag skulle nog rekomendera Calmini.com istället och köpa direkt därifrån. Killen som har det svenska bor i norge så det blir massa trams med leveransen då han skickar när han är i sverige. Tror det slutade på cirkus 13k för 3" satsen :)

Mvhv Glenn

zZackEe
Hemmastadd
Inlägg: 223
Blev medlem: mån sep 09, 2013 14:50
Ort: Hörnefors

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av zZackEe » ons jun 04, 2014 13:36

Tack för svaret, jag har mailat Calmini.com
SA2CEM
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;

VilleV
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: tor aug 14, 2014 2:19

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av VilleV » tor aug 14, 2014 2:45

Kul tråd ger en massa inspiration vore kul med uppdatering på hur det går :)
mvh Viktor

wiking
Användare
Inlägg: 75
Blev medlem: mån nov 07, 2011 20:09
Ort: Götene

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av wiking » tor aug 14, 2014 14:18

Riktigt snyggt. :tumbup:
Jag har mina principer. Om du inte gillar dom, har jag andra.

zZackEe
Hemmastadd
Inlägg: 223
Blev medlem: mån sep 09, 2013 14:50
Ort: Hörnefors

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av zZackEe » ons okt 29, 2014 15:33

mera, jag vill se mera :poke:
SA2CEM
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;

Andreas
Beroende
Inlägg: 1078
Blev medlem: fre jun 01, 2007 11:17
Ort: Tibro

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Andreas » tor okt 30, 2014 0:49

Bra jobbat, ser fram emot mer uppdateringar. Den gula färgen är ju Hagmans men den svart färgen som är sprutad på bakaxeln vad är det för färg? Är den halv blank lr ljuger kameran lite..

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » sön nov 02, 2014 12:07

Tjenare!

Först och främst vill jag tacka för alla kommentarer på bygget, det är verkligen jättekul att höra att ni gillar det jag gör!

Angående färgen så är epoxy primern (gula färgen) Hagmans 2K och det är den icke vatten baserade versionen och den svarta är en 2K lastbils lack som även denna innehåller en form av rostskyddande primer så man kan säga att det ligger dubbla lager primer och sedan färg. Denna färg är halv-blank precis som Andreas sa och även tåligare jämfört med vanlig personbils lack

Det har varit ett tag sedan det blev någon uppdatering, däremot har jag grejjat å donat ändå och tagit bilder så jag tycker det är på tiden nu!

Dom senaste 2 helgerna har jag plockat ner reservdelsbilen så mycket jag hunnit med, hytten är mer eller mindre tom nu på det jag ska spara så nästa steg blir att lossa den från ramen så jag får mer utrymme att riva ner drivlina, motor & vxl-låda. Jag kommer inte att ta precis allt, men VÄLDIGT mycket utav det, men med lite tur så kanske det är delar som ni behöver som jag ej är i behov av.
Jag har även lackerat ramen i samma svarta färg som bakaxeln, svetsat hörnen på hytten bak och rivit ner fronten ytterligare. Detta för att dels underlätta för rör-fronten som skall tillverkas men också för att jag kommer byta kylare och köra med el-fläktar istället. När jag rev ner detta så upptäckte jag såklart att vänster karossfäste fram var sopslut så det var bara å hugga in på det.

Hann även med en semester så jag skickar med nån bild på det också såklart! ;)


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu ska jag iväg och fortsätta riva ner hytten så jag får bort den från ramen, ha det bäst!

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av K J H » sön nov 02, 2014 12:46

Helt galet vilken finish :shock: snyggare än nytt ju.....

Följer denna med spänning :tumbup:
#patrol-garaget

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » sön jan 11, 2015 18:09

Halloj!

Nu är äntligen reservdelsbilen nerskruvad och det som inte skulle sparas dvs ram & kaross är nerkapat och kastat på tippen. Sparade det mesta av drivlinan samt inredning, motor och vxl-låda. Har blästrat lite prylar och epoxy prima dom idag så det börjar närma sig montage av bakaxeln så jag kan rulla ut bilen för lite vidare blästring på karossen. Efter den blästringen på karossen så hoppas jag att jag inte hittar mera rost att fixa för det börjar bli enformigt nu. Det blir bra mycket roligare att börja tillverka takräcke, rocksliders och se att det börjar hända något. Måste ta tag i beställningen från USA på karosshöjningen tillsammans med snorkel och lite andra div prylar som jag har haft svårt att hitta på rätt sida vattnet, samt beställa winscharna(!) från the UK. Kommer sitta en rätt saftig bit i fronten, jag hoppas bara torsionsstavarna pallar med allt som ska skruvas dit, har för mig att bara winschen fram väger dryga 80pannor, det tillsammans med rörfronten och takräcket blir en bra bit över 100kg. Kommer nog bli sparsamt med lastvikt på detta ekipage innan allt är färdigt.

Jag kommer att lägga ut en salu tråd senare där däck på fälg kommer att krängas tillsammans med ett komplett rostfritt avgassystem passande D22orna, ett kompressorblock ink motor utan tank och andra div prylar.

Mer uppdateringar kommer!

Mvh Glenn

zZackEe
Hemmastadd
Inlägg: 223
Blev medlem: mån sep 09, 2013 14:50
Ort: Hörnefors

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av zZackEe » tis jan 13, 2015 16:11

Tjusigt :) du råkar inte ha klädseln som man knäpper fast på glastakluckan till övers? jag saknar en sån.
SA2CEM
Wranglern: viewtopic.php?f=15&t=56415" onclick="window.open(this.href);return false;

Incoil
Hemmastadd
Inlägg: 121
Blev medlem: sön maj 06, 2012 16:20

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av Incoil » tis jan 13, 2015 17:29

Tjenare, kul att du gillar det :)

Visst har jag klädseln till takluckan, vet dock inte vilket skick den är i. Jag kan smsa en bild på den om du pmar ditt tfn nr :)

M_Back
Användare
Inlägg: 26
Blev medlem: tis dec 16, 2014 21:25
Ort: Dalarna, Vasaloppsmålet

Re: Nissan King Cab D22 - Offroadbrukis

Inlägg av M_Back » fre jan 16, 2015 19:58

Vilket kanon jobb du gör! Ser riktigt fint ut. Inga tattarlagningar här inte.

Skriv svar